Syön suruun ja ahdistukseen.
Hei! Olen lukioikäinen nuori ja syön paljon. Kaikki ahdistaa ja en enää jaksa viettää aikaa kavereitteni kanssa vapaa-ajalla, joten käytän aikani useasti syömiseen. Napostelen usein, sekä terveellistä että epäterveellistä. Olen kokeillut syödä isompia ja täyttävämpiä annoksia, mutta en silti saa napostelua kuriin. Ei varmaankaan kuullosta isolta ongelmalta, mutta se kalvaa itsetuntoani. En ole mitenkään huomattavan lihava, mutta oma keho ahdistaa. Perheenjäseneni haukkuvat minua usein leikillään lihavaksi ja pilkkaavat, eivätkä ymmärrä tekojensa seurauksia. En kuitenkaan halua puhua heille ja käskeä lopettamaan, vaan haluaisin onnistua muokkaamaan kehostani sellaisen, että voisin olla tyytyväinen itseeni ja hyväksyä itseni. En pyri nimenomaan laihtumaan, vaan elämään terveellisemmin. Haluaisin tuntea oloni hyväksi ja elinvoimaiseksi. Ja en halua mitään langanlaihaa mallivartaloa, vaan sopusuhtaisen terveellisen vartalon. Tiedän, että sen saa kuntoilemalla ja syömällä hyvin, mutta minulla ei ole selkärankaa olla sortumatta liikaan syömiseen… Jostakin syystä myöskään terveellinen elämä ja hyvä omakuva eivät motivoi minua tarpeeksi, vaan sorrun syömään kun tuntuu pahalta. Ja liika syöminen taas tuntuu pahalta. Olen usein ajatellut oksentavani ruoat ja herkut ulos, mutta toisaalta ajattelen rankaisevan itseäni paremmin pitämällä ne sisällä, jolloin minun täytyy kuntoilla kalorit pois kehostani. Haluaisin vinkkejä motivaation löytämiseen ja suruun-/ahdistukseen syömisen lopettamiseen. Asioista puhuminen ei tunnu auttavan…☹️