syömishäiriö

syömishäiriö

Käyttäjä jen83 aloittanut aikaan 10.05.2004 klo 19:17 kohteessa Nuorten foorumi
Käyttäjä jen83 kirjoittanut 10.05.2004 klo 19:17

Mullaon jo jonkun aikaa ollu semmosta,että nälkiinnytän itteeni uhalla.😞 Tuntuu, että kaikki kadulla kävelijät on paljon laihempii kuin minä. Haluaisin laihtua semmoset kymmenen kiloo, nyt oon 160/50. Oon oksentanukin muutaman kerran tarkoituksella, kun syönnin jälkeen tulee niin huono omatunto.😭 Tää on ihan kauheeta, kuinka voi tuntea olevansa niin lihava.😠 En tiedä, onko tästä mitään apua, kun kirjoitan tänne, en usko, että mikään muuttaa mun mielen, mutta päätinpähän silti kirjoittaa.

Käyttäjä kirjoittanut 06.06.2004 klo 10:22

"Isä ja oli kokkeja".
pitäsi lukee; isä ja ukki oli kokkeja.

hyvää pyhäpäivää kaikille

Käyttäjä jen83 kirjoittanut 06.06.2004 klo 15:53

Mullakii on jotnkin semmonen olo, ettei oo mitään kirjotettavaa. Yritän kuitenkin kirjoittaa jotain. Nyt oon alottanu liikunnan, toissapäivänäkin kävelin n.10km. En oo vielä laihtunu. tuntuu, että nälkjääkin on enemmän,mutta yritän silti rajoittaa syömistä.

Käyttäjä kirjoittanut 06.06.2004 klo 16:17

Miten sie Jen jaksat kävellä 10km, jos et syö? Mie jos lähen mettään käveleen noin paljon , otan jo eväät mukaan. Mie kyllä ainakin oon varma, että en oksenna siksi, että laihtusin, koska
a. mie oon omasta mielestä sopivan painone, näissä kiloissa.
b. jos mie laihun tietyn kilomäärän alle, mie jouvun sairaalaan, sen on mulle iskä ja äiti selvälä suomen kielellä sanoneet.
Enkä mie tänään yrjönny ruokaa pois, siksi vissiin, ku oli sukulaisii kans syömässä. ja heti on hyvempi olo. Mitä sun äitisi sanoo, sun painostasi Jen?

Käyttäjä Xera kirjoittanut 06.06.2004 klo 17:11

Kiva kuitenki että kirjotit. Aina ku täällä ei vähään aikaan kuulu jostain ni ainaki mä alan miettii että mitä on tapahtunu, siis että onko asiat menny pahempaan suuntaan.

Käyttäjä jen83 kirjoittanut 10.06.2004 klo 18:31

Ei mun äiti oo sanonu mun painosta mitään.En mä oo kysynykään. terapeutti sanoo, että pitäs uskoo, mitä muut sanoo, mutta en mä vaan maha tälle mitään.Jaksan ihan hyvin kävellä 10km ilman ruokaa, liikuntaan tulee into.

Käyttäjä jen83 kirjoittanut 10.06.2004 klo 18:43

täytyyhän se myöntää, oksensin maanantaina ruuat ulos

Käyttäjä jen83 kirjoittanut 12.06.2004 klo 12:07

...ja sama ruljanssi jatkuu. Eilen oksensin ruuat ja tänään oon ollu syömättä ja ilmeisesti kävelen vielä n. 7 km matkan. Hain kyllä kirjastosta kirjan, joka kertoo anoreksiasta ja bulimiasta, kun terapeutti kehotti.En vaan ite maha tälle mitään. Mulla se bulimia on semmonen, että en ahmi, mutta vähästäkin ruokamäärästä saattaa tulla morkkis ja sit on laatattava. kävelyä oon nyt lisänny ja aion varmaan kävellä aika paljon kesän aikana, mikäli säät sallii.

Käyttäjä Tuisku kirjoittanut 14.06.2004 klo 01:01

minä ihan omasta aloitteesta luin sh-kirjoja. Oikeastaan oon varmaan lukenut kaikki mitä kirjastosta oon löytänyt. Jonain aikoina ne saa ihmettelemään, miten sairas voi mieli olla, ja toisinaan saa taas saman manian päälle - liikutaan ja "unohdetaan" syöminen. Kirjojen vaikutus ei aina oo samanlainen.. 🙄

Vaihteeksi kirjoittaminen hankalampaa..ei tiiä mitä sanois. Siispä olen hiljaa. 😟

Käyttäjä jen83 kirjoittanut 18.06.2004 klo 14:35

eilen söin vaan puolikkaan pienestä suklaalevystä. Ei ollu ollenkaan näläntunnetta. Kamppailu jatkuu.tänään taas tuli käveltyä muutama kilometri. Harmittaa, kun on ollu huonot ilmat, niin ei oo päässy kävelemään.laihtunu oon kilon☺️
oksentanu en oo nyt viikkoon, vaikka eilen meinasin oksentaa jo pelkän teen.

Käyttäjä kirjoittanut 18.06.2004 klo 15:19

Kun sie Jen sanot, että kamppailu jatkuu, niin tarkotatko, että sun laihtumiskamppailu jatkuu. Vaan tarkotatko, että sun kamppailu syömishäiriötä vastaan jatkuu? Haluatko sie aina vaan laihtua, sitten voit kuolla, ootko sitä ajatellu. Vaan ootko niinku mie, että haluatki kuolla? Tai tänään mulla on päivä, että voisin haluta kuolla. Huominen voi olla toisin.
Mie oon yrjönny muutaman päivän. Nyt se kyllä kotona huomattiin, että nyt pitää vissiin lopettaa. Onneksi meille tuli kylmä päivä, mie yleensä yrjöön,jos on lämmintä.

Käyttäjä jen83 kirjoittanut 20.06.2004 klo 14:55

en mä oikeen itekkään tiiä, mitä mä sillä kamppailulla tarkoitan. Tahtoisin kyllä päästä yrjöömisestä eroon, mutta se on melkein mahdotonta. Eilen kävi viimeks niin.

Käyttäjä Tuisku kirjoittanut 30.06.2004 klo 22:24

kamppailun toisaalta mielessään tietää, toisaalta sitä ei millään tahdo ymmärtää.vaikea sitä on "terveelle" selittää, miksi usein toimii milloin mitenkin.
Minäkin melkein luulin päässeeni yrjöömisestä eroon. Mutmut..taukoa tulikin yli puol vuotta. Jotenkin se kai toimii "äärimmäisenä keinona" hallita jotain, ahdistusta kai, pahaa oloa.. 😑❓ 🙄 parin viikon sisällä mun edistys katosi hetkessä,vieläpä pariin otteeseen. Takaisin lähtöruutuun.. 😞

Käyttäjä kevytkeiju kirjoittanut 01.07.2004 klo 15:58

mun oli tänään tarkoitus aloittaa syömään normaalisti, mutta en taaskaan onnistunut.
oon viimiset neljä kuukautta oksentanut ainakin kolme kertaa päivässä... vatsa on koko ajan kipee, mut en silti pysty lopettamaan.☹️
mitä haittoja elimistölle tästä oksentelusta on, paitsi se että hampaat kärsii?

Käyttäjä kirjoittanut 04.07.2004 klo 21:47

Oksentelusta on ainakin se haitta, että samalla oksentaa pois lääkkeetkin. Siis jos joutuu syömään lääkkeitä, niin ne eivät välttämättä ehdi imeytyä, jos yrjöö. Sitten tulee vitamiinivajausta. Anemia vaikka, silloin huimaa usein. Tai c-vitamiinin puute, sitten vilustuu helposti.

Mie olen kanssa pari päivää taas yrjönnyt ja sitten on paska olo. Mie syön masennuslääkkeitä ja ne mie vissiin yrjöön veks.

Käyttäjä Tuisku kirjoittanut 05.07.2004 klo 23:24

kevytkeiju, ainakin yths:n sivuilta löytyi tällainen litania haitoista:

"Toistuva oksentelu ahmimisen jälkeen johtaa hampaiden kiillevaurioihin, joiden korjaaminen on erittäin hankalaa. Sylkirauhasten turpoaminen, ruokatorven tulehtuminen ja toiminnalliset vatsavaivat ovat tavallisia. Bulimiaan voi liittyä elektrolyyttihäiriöitä, jotka saattavat johtaa vakaviin sydämen rytmihäiriöihin. Bulimikoilla on todettu hormonaalisia häiriöitä, jotka voivat ilmetä kuukautishäiriöinä ja raskaaksi tulon vaikeutena."