Sosiaalisten tilanteiden pelko ym.

Sosiaalisten tilanteiden pelko ym.

Käyttäjä Emilia7320 aloittanut aikaan 31.08.2015 klo 22:21 kohteessa Nuorten foorumi
Käyttäjä Emilia7320 kirjoittanut 31.08.2015 klo 22:21

Kenelle minun pitäisi kertoa ongelmistani?
Olen 15-vuotias ja käyn ammattikoulua.
Minulla on todella huono itsetunto, sosiaalisten tilanteiden pelko ja häpeän itseäni.
Asun sijaisperheessä ja en enää tapaa oikeaa äitiäni ja isääni.
Sijaisäitinikin on kuollut vasta ja minulla ei ole kavereita jolle puhua.
En ole koskaan puhunut kellekkään ongelmistani vaikka on annettu mahdollisuus.
Silloin olen vain ajatellut että olen vain harmiksi ja olen valehdellut itselleni todella pitkään että minulla on kaikki ihan hyvin.
Olen aina kotona, yksin ja en tee muuta kuin olen koneella.
Vihaan veljeäni ja minua ahdistaa olla sijaisisäni lähellä.

Haluan eroon tästä jokapäiväisestä ahdistuksesta ja huonosta olosta.

On myös vaikeaa käydä koulua ongelmieni takia.
Tulin valinneeksi väärän alan, sillä alalla mitä opiskelen, ollaan tekemisissä paljon ihmisten kanssa. (Toisaalta se ala kiinnosti minua eniten ja luokkani on todella mukava niinkuin opettajatkin.) En usko että pystyn jatkamaan koulussani kun paritehtäviä, ryhmätöitä ja esitelmiä on melkein joka päivä. Ja lisäksi on mainittu että tarvitsee terveen itsetunnon, jota minulla ei ole.

😯🗯️

Käyttäjä villikettu kirjoittanut 01.09.2015 klo 21:51

Emilia7320,

Et tietenkään ole harmiksi toisille. Sulla on aivan yhtä suuri oikeus saada äänesi kuuluviin ja apua ongelmiisi. Voit puhua esimerkiksi terveydenhoitajalle, psykologille tai kuraattorille - koulussasi tai kunnassasi pitäisi olla tällainen henkilö. He ovat ammattilaisia, joille voi puhua vapaasti.

Otan osaa sijaisäitisi kuolemasta. Se on varmasti rankka paikka. Oot joutunut kulkemaan kovia polkuja, mutta sä ansaitset kaiken hyvän ja avun, mitä on saatavilla. Sun ei tarvitse hävetä itseäsi, sillä olet aivan yhtä arvokas kuin muutkin. Itsetunto, sosiaalisten tilanteiden pelko ja häpeä ovat kaikki asioita, joita voi parantaa ja joihin voi saada apua. Yksin ei tarvitse eikä kannata jäädä. 🙂

Jos ala on sellainen, mikä todella kiinnostaa sua, sitä voi kannattaa tavoitella vaikka opiskelu tuntuisikin haastavalta. Onko mitään sellaisia ryhmiä/ihmisiä, joiden kanssa olisi helpompi tehdä ryhmätöitä? Samaistun kyllä siihen, että jatkuvat ryhmätyöt väsyttävät. Monesti olisi mukava tehdä asioita itsekin. Tästäkin on mahdollista puhua, ja opeltakin voi kysyä, voisiko sun kohdalla olla mahdollista opiskella enemmän itsenäisesti. Tällainen järjestely voi olla aivan mahdollinen.

Tsemppiä ja halauksia! ☺️❤️