Sosiaalisten tilanteiden pelko

Sosiaalisten tilanteiden pelko

Käyttäjä Jetuli aloittanut aikaan 21.07.2020 klo 11:59 kohteessa Nuorten foorumi
Käyttäjä Jetuli kirjoittanut 21.07.2020 klo 11:59

Kertokaa kokemuksianne ja mistä olette saaneet apua. 🙏

Käyttäjä ask kirjoittanut 31.07.2021 klo 06:14

Mulla lähinnä lääkkeet auttaa sosiaalisen tilanteiden pelkoon. Ja terapia, olen kelan tukemassa terapiassa. Sosiaalisuus ja omatoimisuus on kadonneet nyt ihan kokonaan korona aikaan. Se lähinnä on koronan syy. Itse olen aina ollut sosiaalinen ja nyt toisaalta ihmettelen, minne minun iloinen luonne ja avoin sosiaalisuus on hävinnyt. Onko sinulla mitään ideaa mistä voisit saada apua. Hae apua siihen ettei tilanne mene ihan mahdottomaksi.

Käyttäjä Tytta91 kirjoittanut 31.07.2021 klo 11:28

Mulla auttaa lääke tohon kyseiseen pelkoon.

Käyttäjä ask kirjoittanut 01.08.2021 klo 11:19

Tuli mieleen tässä yksi toinen kysymys, kun masennusta kun ihmiset vähättelee, niin mulla sosiaalisuutta tai tätä pelkoa, tutut ja kun en poistu asunnostasi, ellei minut pakoteta tai on joku tärkeä tapaaminen kalenteriin merkittynä. Niin onko teillä tai sinulla joku vähättelyä omasta pelosta, tarkoitan tästä sosiaalisesta pelosta?

Käyttäjä kirjoittanut 19.10.2021 klo 19:27

Hei,

Korona on valitettavasti lisännyt sosiaalisten tilanteiden pelkoa kun on ollut vähän "pakko" olla kotona tai ainakin rajallisesti pystynyt liikkumaan. Tilanne on tuttu kun päivät viikosta toiseen olet vain kotona niin et haluakkaan liikkua missään, eikä halua nähdä ihmisiä kun ne alkaa ahdistaa. Mutta nyt alkaa pikku hiljaa olla valoa tunnelin päässä kun rajoitukset vapautuvat. Jos on vaikea ahdistus ja pelottaa lähteä kotoa voi siihen saada apua terapiasta/ lääkkeistä. Yleensä nämä yhdistelmänä toimii hyvin, ajan kanssa. Psykoterapiaan voi saada kelata tukea. Terapia voi auttaa pitkällä tähtäimellä.

Ystävällisin terveisi.

Jaana Joensuun Saappaasta