Sosiaalinen pelko ja ihmissuhteet

Sosiaalinen pelko ja ihmissuhteet

Käyttäjä Ikos aloittanut aikaan 13.06.2014 klo 21:04 kohteessa Nuorten foorumi
Käyttäjä Ikos kirjoittanut 13.06.2014 klo 21:04

Hei.

Minä taas, muutaman kuukauden jälkeen.
Selvisin kouluvuodesta kunnialla, muttei elämä ole vapaalla yhtään helpompaa.
Oon yhä todella ailahtelevainen eikä elämä ole hauskaa tai erityisen innostavaa.
Suurin ongelma juuri tällä hetkellä on ihmissuhteet. Oon uskomattoman ahdistunut sosiaalisissa tilanteissa, enkä pääse siitä tunteesta eroon.

Olin kesäleirillä isosena, pääsin sieltä tänään kotiin. Tapasin muutaman ihanan ihmisen.. Tultiin todella hyvin toimeen, mikä on mulle harvinaista uusien ihmisten kanssa, ja vaikka jännitin puhumista he ei tuominneet. Mulla oli pitkästä aikaa hauskaa omana itsenäni ihmisten seurassa. Haluaisin jatkossakin olla näiden ihmisten kanssa tekemisissä ja tässä kohtaa tulee vastaan se tiiliseinä.

Nään näitä ihmisiä vielä kerran tänä kesänä, ylihuomenna. Se on mun ainoa tilaisuus puhua heidän kanssaan ennen kuin koulut alkaa taas (ollaan samassa rakennuksessa eri kouluissa), ja hermostuttaa niin paljon että itken. En osaa päättää pitäiskö sanoa jotain, antaa numero tai pyytää skypeä tai jotain. En pysty ajattelemaan näille ihmisille puhumista ilman että oksettaa. Lyhyesti sanottuna ahdistun sosiaalisesta kanssakäymisestä ja pelkään puhumista kuollakseni.

Totta kai ilmiselvä päätös on se, että menen ja sanon että ”hei, haluaisin olla yhteydessä jatkossakin”, mutta se vaan tuntuu kamalan vaikeelta ja nololta.
Entä jos ei oo aikaa, entä jos niitä ei kiinnosta, entä jos kaikki tää tapahtuu mun pään sisällä? Entä jos nukun pommiin, entä jos mulle nauretaan päin naamaa, entä jos joku kuulee? Entä jos kirjotan numeroni väärin, entä jos sitä viestiä ei koskaan tule? Entä jos jätän tämän tilaisuuden käyttämättä ja kadun lopun ikääni?

Tiedän noin 95% varmuudella että kaikki menis hyvin. Tiedän, ettei mulla ole kovin suuri mahdollisuus nolata itseäni. Tiedän, että ainakin toinen näistä kahdesta ihmisestä haluaa olla mun kanssa tekemisissä jatkossakin. Silti se ainainen vaikeus pysyy.

Haluan niin kovasti olla normaali. Itsevarma, tai edes vähän vähemmän ujo ja ahdistunut. En tiedä missä vaiheessa sosiaalisesta elämästä tuli näin uskomattoman vaikeaa, enkä tiedä mitä mun pitäisi oikeen tehdä. Haluaisin niin kovasti pitää yllä keskustelua samanhenkisten ihmisten kanssa ilman, että mun pitää pyydellä anteeksi sanojani ja ajatuksiani. Ilman että änkytän ja puhun liian hiljaa ja nopeasti. Enkä tiedä mitä tehdä ollakseni sinut itseni kanssa. En kestä torjumista tai epäonnistumista, ja siksi jätän kaiken tekemättä. En koskaan ota riskiä, vaan tyydyn, jään paikoilleni ja olen hiljaa.

Toinen puoli tähän ihmissuhdeongelmaan on ihmisten reaktiot. En ole käyttänyt t-paitoja kohta viiteen vuoteen, en kertaakaan, koska pelkään ihmisiä. Pelkään katseita ja reaktioita ja arvostan muiden mielipiteitä aivan liikaa. En osaa olla normaalisti ihmisten seurassa, koska pelkään että rivien välistä kuuluu masennus ja ahdistus. En pysty puhumaan mistään asiasta olematta masentava, negatiivinen. Siksi en halua aloittaa uusia ihmissuhteita ja kaikki muutkin on jo pistetty jäihin. Pelkään kertoa ihmisille mitä mun päässäni oikeasti liikkuu, koska jos sanon sen ääneen se on taas totta. Jos kerron mitä ajattelen, kukaan ei pysty katsomaan mua enää normaalisti. Oon aina vaan se itsetuhoinen tyttö.

Samaan aikaan olen ollut se itsetuhoinen tyttö jo niin pitkään, etten enää osaa olla ilman sitä osaa itsestäni. Se on mun valttikortti, jota käytän häpeilemättä ollakseni muita askeleen edellä. Se on mun jokeri hihansuussa jonka heitän pöytään kun haluan olla kiinnostava tai saada säälipisteitä. En halua enää olla samalla viivalla muiden ihmisten kanssa, koska en pärjäisi. En olisi tarpeeksi kiinnostava ilman mun nyyhkytarinaa, enkä pärjäisi esitelmien pidossa jos mua pidettäisiin hyvinvoivana ja normaalina.

Taas tämä noidankehä. Pistänkö jokerini lopullisesti piiloon vai pidänkö sen yhä takataskussa? Riskeeraanko vai kadunko lopun ikääni? Ihmiset on kamalan vaikeita olentoja, ja kaikista surkeinta siinä on se, etten ymmärrä enää edes itseäni.

Käyttäjä villikettu kirjoittanut 14.06.2014 klo 22:37

Hei Ikos 🙂

Tosi hienoa että selvisit lukuvuodesta! Vaikka vapaa-aika olisikin haastavaa, on tuo selviytyminen kuitenkin jo voitto.

Mun mielipide on tämä: sano ihmeessä jotain. Skype, numero tai vastaava, sullahan on jo ratkaisu valmiina. Toteutus on toki eri asia, mutta kannattaa ottaa se riski. Pohditkin jo noita mahdollisia riskejä. Entä jos niitä ei oikeasti kiinnosta? Silloin asia on kuitenkin selvä, eikä sitä tarvitse miettiä enempää - mutta kuten sanoit, tiedät että ainakin yhtä heistä kiinnostaa, ja hyvin voi useampiakin. Entä jos kirjoitat numerosi väärin? Voithan lukea sen ääneen puhelimestasi, tai jos annat sen lapulla, niin kirjoittaa vaikka lapun etukäteen rauhassa. Entä jos viestiä ei tule? Voithan itse pyytää toisen numeroa ja laittaa viestiä. Ja entä jos jätät tilaisuuden käyttämättä - sillä sanonkin, että mun mielestä kannattaa sanoa jotain ja käyttää se. 🙂

Se on varmasti haastavaa, mutta kannattaa joka tapauksessa. Voit kuvitella, että joku uusi tuttavuus kysyisi sinulta samaa asiaa. Ethän ensimmäisenä olisi nauramassa ja pilkkaamassa, jos toinen hiukan hakisi sanoja tai olisi vähän epävarma? Ei varmaan moni muukaan. Monesti oma jännitys tai epävarmuus myös näkyy toisille paljon huonommin kuin itselle. Ihmiset, joiden kanssa olet viihtynyt, tuskin suhtautuvat sinuun huonosti. Ja jos niin kävisi että jotain negatiivista tulisikin, niin olisit joka tapauksessa ollut todella rohkea ja selvittänyt tilanteen.

Ihmissuhteita ja sosiaalisuutta on mahdollista ylläpitää ja harjoitella. Sen ei tarvitse olla valtavaa verkostoitumista ja niin sanottuja satoja kavereita, vaan jokaisella on erilainen mukavuusalue senkin asian osalta. Tsemppiä ja rohkeutta sulle, hyvin se menee! 🙂🌻