sokeririippuvuus

sokeririippuvuus

Käyttäjä Heidi-M aloittanut aikaan 07.05.2006 klo 19:09 kohteessa Nuorten foorumi
Käyttäjä Heidi-M kirjoittanut 07.05.2006 klo 19:09

onko sokeririippuvuus sairaus?
voiko se olla mahdollista?
voiko minulla olla se?
olen ahminut kaikkia herkkuja monta vuotta.nykyään hävettää emnnä kauppaan kun olen ostanut sieltä niin paljon karkkeja,limsaa ja keksejä. Kuitenkaan en ole lihonut sillä harrastan liikuntaa (ainakin jonkin verran). Mutta tähän kuluu rahaa, tajuttomasti rahaa!
Kuinka mä voin päästä tästä eroon. Onko muilla samanlaisia ongelmia.
Kyseessä ei siis ole syömishäiriö koska en oksenna ruokaa ulos sen jälkeen, vaan vain ahmin lisää ja lisää ja lisää…….

Käyttäjä sanko kirjoittanut 08.05.2006 klo 13:15

syömishäiriöliitto (www.syomishairioistentuki.fi/hoito.html sanoo mm. näin:

BED (Binge Eating Disorder)
Oireita voivat olla:

-Tyytymättömyys omaan itseensä ja kehoonsa
-Toistuva, yleensä salassa tapahtuva ahmiminen ja ylensyöminen, johon liittyy tunne hallinnan menettämisestä
-Ei yleensä oksentelua tai paastoamista
-Johtaa usein vaikeaan lihavuuteen ja painonvaihteluihin

Lisäksi
Yhteisiä oireita kaikille syömishäiriöille ovat eristäytyminen, itseinhon tunteet, ahdistuneisuus ja masennus. Syömistä hallitsevat erilaiset rituaalit ja säännöt joista poikkeamista sairastunut rankaisee itseään. Ajatukset pyörivät ruuan ympärillä ja keskittyminen muuhun voi olla vaikeaa. Syömishäiriö alkaa vähitellen hallita sairastunutta yhä suuremmassa määrin.

Käyttäjä aavaton kirjoittanut 08.05.2006 klo 13:33

Selailin hieman nettiä ja löysin tälläisen tekstin sokeririippuvuudesta.

"Sokeririippuvuus ei varsinaisesti ole sairaus, joten siihen ei oikein ole mitään käypää hoitoa. Yksilöllisellä tasolla riippuvuus voi olla osa isompaa ongelmaa, mikä halutaan torjua makealla. Hyvin useat torjuvat ahdistusta, masennusta tai mitä tahansa hankalia tunteita makealla. Pikkuhiljaa makean syöminen voi muuttua riippuvuudeksi. Jos makean syömisestä tulee pakonomaista ja se pyörii koko ajan mielessä, on jotain pielessä. Tällöin kannattaisi alkaa kiinnittää huomiota makean syömiseen ja pyrkiä rajoittamaan sitä jollain tavalla."

Minuun tuo teksti ainakin sopi, kun olin sokeririippuvainen. Olen sitä kyllä jossain määrin vieläkin mutta en läheskään niin paljon mitä oli kun läheisiäni kuoli. Silloin en tullut päivääkään toimeen ilman suklaalevyä, litraa jäätelöä, limskaa ja keksiä. Olisin kuollut ilman niitä, tästä asiasta olen aivan varma.

En oikein osaa neuvoa miten sokeririippuvuudesta pääsee eroon. Itse pääsin kun ahdistukseni ja läheisten ikävä helpotti ja opin hieman puhumaan asioista. Enää en juokse ensimmäisenä kauppaan vaan yritän miettiä miksi haluaisin ahmia sokeria mahan täyteen. Ei se kyllä aina onnistu; tulee vieläkin sokeripäiviä, ei onneksi kovin usein.

Käyttäjä Tietänsä etsivä kirjoittanut 09.05.2006 klo 13:50

Minulle on sekä BED että sokeririippuvuus tuttuja asioita. Ennen olin hyvin selkeästi sokeririippuvainen, söin paljon karkkia ja muuta makeaa sekä join limsaa, lisäksi minulla todennäköisesti oli jo silloin BED.

Sitten tuli vain aika jolloin pystyin tekemään joksikin aikaa (n. 2kk) täyden karkkilakon ja sen jälkeen olen vielä pysynyt kohtuudessa, vaikka välillä tekisi hirveästi mieli ahmia makeaa (kuten nyt). Limsaa juon edelleen paljon, mutta BEDistä on tullut suurempi ongelma.

Vaikka pääsin makean kanssa vähän kohtuullisempaan tilanteeseen, tuntuu että se makeanhimo "siirtyi" muuhun syömiseen ja pahensi BEDiä. En tiedä kävikö näin oikeasti vai paheniko BED muutenkin, mutta lopputulos on sama. Minä sairastan myös masennusta ja BEDin kanssa ne vaikuttavat toisiinsa niin huonossa kuin hyvässäkin.

Käyttäjä matami mimmi kirjoittanut 09.05.2006 klo 19:16

Kirjoitan nyt tänne ensimmäistä kertaa.
Itsekkin kärsin sokeririippuvuudesta. Syön karkkia aivan valtavasti. Rahaa siinä kuluu ja paljon. En uskalla edes laskea, kuinka paljon olen tänä keväänä karkkiin tuhlannut. Sitten myös hampaat reikiintyvät. Itseasiassa tilanteeni makeansyönnin suhteen on aikalailla samanlainen kuin sinulla Heidi-M (toivottavasti nimi tuli oikein). Kaupassa hävettää käydä kun ostan aina niin paljon makeaa ja muita herkkuja.

Valitettavasti en itsekkään ole vielä löytäntyt sopivaa keinoa makeanhimon hillitsemiseen/ sokeririippuvuudesta irtipääsemiseen. Jos joku tietää, kertokaa ihmeessä. Neuvot ovat aina tervetulleita.

Muutamat tuttavistani ovat päässeet eroon makeannälästä kromi-tablettien avulla. Itselläni ne eivät ainakaan muutama vuosi sitten toimineet. Pitäisi kai kokeilla uudelleen. Tai sitten lupaa itselleen yhden makea-päivän viikossa. Niinsanotun karkkipäivän. Ja pitää siitä päivästä kiinni. Se voisi kai myös auttaa.

Tästä tekstistä tuli melko sekava. Toivottavasti siitä saa silti jotain selkoa.

Aurinkoista kesän odotusta kaikille.

Käyttäjä sanko kirjoittanut 10.05.2006 klo 18:13

Kirjastovierailulla huomasin tämmöisen:

Bitten Jonsson - Pia Nordström:
SOKERIPOMMI
irti sokeririippuvuudesta

En ole vielä ehtinyt lukea kuin takakannen esittelytekstin.. mutta kuulostaa minusta vähintäänkin vilkaisun arvoiselta kirjalta:

Ailahteleeko mielialasi? Masentaako? Onio sinulla nukkumisvaikeuksia?
Vaivaako sitkeä ylipaino tai tuurisyöppöys?
Tuntuuko että ajattelet ruokaa useammin kuin olisi soveliasta?
Kuulostaa ihan siltä, että saata olla yliherkkä sokerille.
Meillä jokaisella on yksilöllinen kehon kemia.
Sokeririippuvaisen fysiikan tunnistaa siitä, että se vaatii yhä enemmän makeaa tuottaakseen tyytyväisyyden tunnetta.
Sokeri nimittäin vaikuttaa paitsi kehoomme, myös aivoihimme. Siitä voi tulla riippuvaiseksi siinä kuin alkoholista, tupakasta tai huumeistakin.
Lisäksi näillä riippuvaisuuksilla on yhteys keskenään.

Bitten Jonssonin uraauurtava kirja on jaettu kahteen osaan.
Ensimmäienn käsittelee sitä, miten ongelman ja sen oireet voi tunnistaa.
Toisessa kerrotaan, miten vieroittua sokerista ja mistä saada siihen tarvittavaa tukea.