Seurustelu on hassu juttu. Pahimmillaan se voi olla itkua ja hammasten kiristystä mutta parhaimmillaan jotain tosi upeaa.
Minulla on tässä takanani tosi huono suhde, jonka jälkeen olen ollut rikki. Nyt vasta puolen vuoden jälkeen alan ymmärtää että ansaitsen parempaa, ja ettei kaikki ollut minun vikani.
Sen olen oppinut että seurustelukumppani on yhtä kuin hyvä ystävä. Kumppanisi kanssa jaat ilot ja surut, onnistumiset ja pettymiset. Jos kumppani ottaa vastaan ja antaa itsekin takaisin asioita, luottaa sinuun ja osoittaa luottamustaan kertomalla omasta elämästään asioita, alkaa hänestä tulla niin tärkeä ettet halua hänestä eroon. Jos taas et saa häneltä mitään takaisin tai toisinpäin, hän vuodattaa sinulle kaikki asiansa mutta sinun asiasi eivät häntä kiinnosta, ei suhteestakaan tule sen kummempaa.
Suhteessa ei mielestäni saa olla dominoivaa osapuolta, vaan sen pitää toimia yhdessä. Vähän kuin ohjaisi laivaa. Se, joka on ruorissa, kuuntelee sitä joka tähystää. Jos tähystäjä huutaa että edessä on jäävuori, ruorimies vaihtaa suuntaa. Jos ymmärsitte mitä tarkoitin 🙂 Jos ruorimies siitä huolimatta jatkaa matkaansa, laiva törmää jäävuoreen. Parisuhde on kompromisseja täynnä.
Uskon että monet suhteet jotka alkavat lukiossa keskittyvät aluksi melko pinnallisiin asioihin. Halutaan näyttää että "mulla on joku", kun suudellaan ja kähmitään keskellä koulun käytävää. Jotkut suhteet kestävät pidempään kuin toiset, mutta parit jotka ovat pysyneet yhdessä lukiosta lähtien, menneet naimisiin ja saaneet lapsia eivätkä ole eronneet siinä välissä, ovat harvassa. 18-20- vuotiaasta kehitymme vielä niin paljon, että koko maailmankuva saattaa muuttua eikä kumppani tunnukaan enää oikealta.
Tuntuu myös että kaikilla on niin kova kiire päästä puuhailemaan sen seurustelukumppanin kanssa. Mun mielestä seksi on se äärimmäinen osoitus siitä, että todella välittää. Seksistä pitäis mun mielestä puhua kumppanin kanssa ennen kuin sitä aletaan harrastaa. Se, että kertoo omista toiveista ja peloista seksin saralla, kertoo toisellekin että olet vakavissasi hänen kanssaan. Seksissä ollaan alasti, ja se että kumppani arvostaa sinua sellaisena kuin olet, alastomana, on korvaamatonta. Myös toiveesi ja pelkosi ovat siinä hänen edessään.
Tottakai seurusteluun liittyy suuria riskejä. Jos kumppani päättää olla kunnioittamatta sinua ja rikkoo välisenne kauniin asian, sattuu kumpaakin osapuolta. Riitely on normaalia, hyvätkin ystävät riitelevät. Pettäminen, väkivalta tai hyväksikäyttö ei ole normaalia. Pitää muistaa pitää puoliaan parisuhteessa.
Minähän voisin vaikka kirjoittaa kirjan tästä asiasta 😀