Seurustelu + mielenterveysongelmat

Seurustelu + mielenterveysongelmat

Käyttäjä rmt aloittanut aikaan 13.08.2019 klo 19:35 kohteessa Nuorten foorumi
Käyttäjä rmt kirjoittanut 13.08.2019 klo 19:35

Heii,

oisko kellään vinkkejä, miten voisin ite auttaa mun kumppania selviimään siitä, että mulla on paha olla? Kärsin masennuksesta ja näin syksyn tullessa se todennäkösesti pahenee, niinku joka vuosi. En tahtois häntä kuormittaa mun huolilla ja jatkuvalla itkemisellä. Hän on multa kysyny, että voisko jotenki auttaa mua, mutta enhän minä tiedä, pysymällä vieressä? Eihän siihen juuri muuta tarvita.

Mutta miten osaan ite auttaa häntä siinä, että hän jaksaa pysyä siinä vieressä? Miten osaan selittää, että miltä tää paha olo tuntuu? Onko kellään kokemuksia asiasta ja osais heittää vinkkejä?

Käyttäjä Henna_Saapas (Työntekijä) (Palveluoperaatio Saapas (Lasten ja nuorten keskus ry )) kirjoittanut 28.08.2019 klo 18:38

Hei, tärkeää on ensisijaisesti, että pysytte vuorovaikutuksessa keskenänne. Hienoa, että kumppanisi on kiinnostunut hyvinvoinnistasi ja haluaa olla sinua varten. On melko tavallista kokea syyllisyyttä masennuksen keskellä läheisten ihmisten jaksamisesta. Olet lähtökohtaisesti kuitenkin vastuussa omasta hyvinvoinnistasi ja kumppanisi omastaan. Mieti onko jotain, mitä voimavarojesi puitteissa haluat kumppanillesi suoda. Pienet sanat ja teot kiitoksena. Ei velvollisuuden tunteesta vaan osoituksena kiintymyksestäsi. On tärkeää olla kiinnostunut siitä, mikä on toisen ns. rakkauden kieli. Niitä voi olla pienet palvelukset, lahjat, sanoitetut tunteet tai kosketus ja teot. Samoin meillä on vastuu kertoa omista tarpeistamme toiselle. Rohkaisen sinua siihen.

Yksi vaihtoehto on hakeutua pariterapiaan (väestöliitto, Seurakuntien perheneuvonta..), josta on hyviä kokemuksia masentuneen puolison hoidossa. Se, että kumppani otetaan mukaan prosessiin alusta asti ja mietitään yhdessä mikä parantaa hyvinvointia ja voimavaroja, on merkittävää.

Nettisaapas, Henna/ Helsinki