Sekava olo ja kuvittelen sekavia

Sekava olo ja kuvittelen sekavia

Käyttäjä NoloMuumi aloittanut aikaan 14.09.2016 klo 20:51 kohteessa Nuorten foorumi
Käyttäjä NoloMuumi kirjoittanut 14.09.2016 klo 20:51

Tästä tulee pitkä teksti koska en osaa selittää lyhyesti, anteeks.

Mä oon monta vuotta kuvitellut että kaikki
kaduilla vastaantulevat ihmiset inhoaa mua. Epäilen että koulukiusaamisen vuoksi. Ja ajattelen et ne haluu mulle pahaa. Tää helpotti jossain vaiheessa ja pystyin käymään esim kaupassa aika normaalisti. Nyt tää kuitenkin on vähän muuttunut.

Esimerkiksi eilen kun piti mennä apteekkiin. Olin ollut koko päivän tosi ahdistunut (taas) ja säikky. Satuin ennen apteekki reissua katsomaan ikkunasta ulos ja näin pihalla taksin. Pelästyin sitä jotenkin. Huomasin taksikuljettajan nousevan autosta ja heti ajattelin että se etsii minua tai jotain. Kuljettaja kierteli autoaan ja mä tuijotin jähmettyneenä ulos. Sit kuljettaja meni autoonsa ja rupes selaa jotain papereita. Luulin että paperit liittyy minuun. Olin aika paniikissa. Kuljettaja katsoi mun suuntaan ja mä äkkiä polvistuin lattialle itkemään. Ikkunassa kiipeili kärpänen ja ajattelin jos sen nappaan niin se vaikuttaa jotenkin tähän taksi kuskiin joka jättäisi mut rauhaan. En uskaltanut kuitenkaan yrittääkään napata sitä koska kuski olisi huomannu. Uskalsin lähteä apteekkiin kun taksi oli lähtenyt. Apteekissa olin myös ahdistunut ja varma että sinne tullut toinen asiakas naureskelee mulle. Apteekin jälkeen uskaltauduin kauppaan josta juoksin kotiin taas itkemään. Kaverini tuli yllätys visiitille myöhemmin enkä uskaltanut avata ovea. Seisoin eteisessä paniikissa ja yritin olla hiljaa. Rapusta kuului puhetta ja olin paniikissa, nyt minua tullaan hakemaan pois. Myöhemmin tajusin kattoa kännykkääni ja soitin kaverille ja olo parani kun hän tuli kylään.

Tänään olin koiraa ulkoiluttamassa metsässä ja se oli vapaana. Sit huomaan jonkun miehen kävelevän mun takana. Ajattelen et se haluu mulle pahaa, haluu tappaa mut, ja mä nousen istumasta ja huudan koiraa. Mies lähtee eri suuntaan. Pelotti. Koirani tuli vasta toisella huuto kerralla joka on sille outoa. Kattelin ympärilleni ja mies oli lähteny. Sit tuli toinen vähän vanhempi mies ja tälläkin oli koira vapaana. Otin omani heti kiinni ja käskin istumaan. Mies ja sen koira jatko matkaa mut heti kun tää mies katto muhun niin tuli kristallinkirkkaana ajatus siitä et tää vanhempi mies koirineen ja tää edellinen liittyy toisiinsa. Heillä on joku suunnitelma nolata mut tai tarkistaa saanko koirani tottelemaan (kun aiempi mies näki että mun koira aiemmin ei totellut ekasta käskystä) niin siks sieltä tuli mies ja sen koira vapaana. Testi pystynkö pitämään omani aisoissa. Tajusin ettei ajatukses oo järkeä jollain tasolla mut silti se tuntu uskottavalta. Seisoskelin metsässä ja mua pelotti ja hävetti. Rupesin kuuntelee joka ikistä rasahdusta ja risahdusta ja lopulta lähettiin pois kun rupes tuntuu et joka puolella on näkymättömissä joku joka tuijottaa. Kauempaa kuului huutoa ja mopojen tai muiden ääntä. Ajattelin että siellä on joku mua odottamassa ja että mulle huudettiin.

Nyt nää ajatukset tuntuu vähän hassuilta. Mutta samaa aikaa niissä tuntuu olevan järkeä. Että näin se on. Mut tavallaan tajuan ettei se voi olla näin. Sekavaa. Kiitos jos luit. Piti saada avautua. Jos joku osaa kommentoida niin kiva.

Käyttäjä mielipaha kirjoittanut 13.11.2016 klo 03:38

Heippa NoloMuumi!
Ootko koskaan käynyt ammattilaiselle puhumassa noista ongelmista? Mahtaa olla raskasta olla noin varuillaan jatkuvasti 🤔
Itsellänikin on jonkun tasoisia ongelmia sosiaalisen kanssakäymisen suhteen, ajoittain perus kaupassa käynti ja ylipäätään ulkona käynti kuumottaa (tuntuu että kaikki tuijottavat ja arvostelevat, vaikka tiedän kuvittelevani, eikä sillä oikeasti olisi edes väliä vaikka he niin tekisivät). Huomattavasti helpompi liikkua ystävien kera.
Ystävälläni oli psykoosi ja nyt diagnosoitu skitsoaffektiivinen häiriö, hänellä oli psykoosin aikana hyvin samankaltaisia oireita kuin sinun kuvailemasi oireet. En siis sano että sinulla olisi samaa kuin hänellä, mutta häntä ammattiapu on auttanut hyvin paljon. Tuollaisia oireita ei enää oikeanlaisen lääkityksen ansiosta ole!
Kovin paljon hankaloittaa elämistä tuollaiset oireilut, toivottavasti olet saanut/saat niihin helpotusta!🙂🌻