se pelottaa

se pelottaa

Käyttäjä iJustCant aloittanut aikaan 24.06.2012 klo 20:22 kohteessa Nuorten foorumi
Käyttäjä iJustCant kirjoittanut 24.06.2012 klo 20:22

Olen kovin saanut kärsiä itkemisestä,näin kesälomaksi. Kun arkena se oli koulun päälle painamisesta ja koko arki masensi.
Mutta nyt olen saanut kaverini itsemurha viesteistä paineita,omien ajatusteni sekaan ja kun hän kertoo,kuinka ei jaksa enään (hän on koulukiusattu ja asuu eri paikkakunnalla tuossa lähellä),niin minulla on kokoajan paljon huolia.
Hän ei tiedä kuitenkaan,että olen miettinyt ihan omasta takaa,että jos en jaksa enään niin lähden (olen kärsinyt masennusta jo parivuotta ja käynyt jonkinlaisessa ”hoidossa”)
😞 En kuiteskaan missään nimessä kerro kenellekkään,että ystäväni haluais kuolla! Mutta se sattuu,kun pidän kaikkea itselläni ja jos jonain päivänä jotain tapahtuisi hänelle,niin en olisi osannu varoittaa ketään siitä. Syy olisi minun,eikö?
Voisiko joku auttaa!?😯🗯️ jos hän lähtee,minäkin lähden! Hän on minulle kuin veli ja kuolisin syyllisyyteen muuten.

Käyttäjä kirjoittanut 25.06.2012 klo 05:59

Ei tietenkään ole sun syy, jos kaverisi tekee itsarin. itsari on jokaisen oma valinta mutta kyllä sinä itsesi varmasti tunnet syylliseksi koko lopun ikääsi, jos et yritä häntä auttaa. Kokemusta on asiasta.

Mitä, jos ekana kertoisit sille, että sinäkin aattelet itsaria. Puhuisitte ensin keskenänne miltä se tuntuu, jos toinen kuolee.
Mutta aika nopeasti teidän pitää hakea muutakin apua. Ehkä vanhemmiltanne? Sinä ainakin voisit kirjottaa täällä net-tukeen tukihenkilölle.
Se, että kaveri sulle puhuu itsarista, on ehkä todellisuudessa sitä, että hän haluaa sulta apua.
Niin, että auta ja kerro asiasta jollekin vanhemmalle.

Käyttäjä hps0 kirjoittanut 25.06.2012 klo 06:45

Kertominen, vaikka siellä omassa hoidossasi olisi parasta. Asia ei saisi tulla sinun oman paranemisesi esteeksi. Ja kun olet kertonut sen ammattilaiselle, vastuu siirtyy sinne. Se ei tarkoita ettekö voisi auttaa kaveriasi, mutta sinun hoitajasi tai lääkärisi kuuluu tehdä jotain asialle.