Satuttamisen pelko

Satuttamisen pelko

Käyttäjä Nimetön aloittanut aikaan 21.06.2015 klo 21:43 kohteessa Nuorten foorumi
Käyttäjä kirjoittanut 21.06.2015 klo 21:43

Olin jo melkein toipunut edellisestä paniikki/ahdistushäiriö-skenaariosta, jota kestikin melkein reilut 1,5 vuotta.

Nyt vähän yli kuukausi sitten, suht pelottava tapahtuma laukaisi uuden vaiheen tässä elämäntilanteessani.
Tässä edellisessä paniikkihäiriössä, pelkäsin kuolevani. Pelkäsin kuollakseni kuolevani joka ikinen ilta.
Tämän laukaisi sairaalatutkimukset sydämestäni, jossa ei loppujenlopuksi ollutkaan mitään vikaa,
mutta sitä oli vaikea uskoa. Nyt taas tässä uudessa vaiheessa, pelkään yli kaiken satuttavani jotakuta.
Pelkään esim. tappavani jonkun tiedostamattani sitä. Pelkään että tulisin peloistani hulluksi ja tekisin jotain sellaista.

Pari iltaa sitten olin kävelylle myöhään illalla, ja ihmisiä tuli vastaan.
Yhtäkkiä tuli kauhea paniikki että mitä jos teenkin niille ihmisille jotain?
Meinasin kääntyä toista tietä, mutta päätin kohdata pelkoni.
Noh, mitään ei tietystikään tapahtunut, kävin ihan normaalisti ohi ja jatkoin matkaani.
Katsoin vielä perääni että kaikki on kunnossa.
Lenkkini määränpäässä tuli kauhea paniikkikohtaus jostain syystä,
ja aloin ajattelemaan että kotikin on niin kaukana että ehdinkö sinne jos jotain minulle tulee?
Sain sen aika nopeasti hillittyä ja jatkettua matkaani.
Seuraavana päivänä mieleni alkoi taas kiukuttelemaan ja aloin ajattelemaan että mitä jos olisinkin tehnyt jotain?

Nyt tätä pakkomielteistä ajattelua on jatkunut jo pari päivää ja vältän jopa ulosmenemistä.
Pelkään että yöllä nukkuessani tekisin jollekkin jotain, enkä uskalla nukkua.
Aamulla herätessäni on pakkomielteenäni tarkistaa vanhempieni ja veljeni sängyt
että kaikki ovat vielä kunnossa. Tämä on raskasta ajateltavaa

En ole koskaan ennen edes ajatellutkaan tällaista, enkä pystyisi satuttamaan kärpästäkään.
Ennen tätä elämänvaihetta olin ihan normaali, positiivinen ja elämänhaluinen (joskin yksinäinen) nuorimies.

En voisi koskaan kuvitellakkaan tekeväni kellekkään mitään pahaa, mutta nämä ajatukset vain pyörivät päässäni
ja isontuvat ja alkavat tuntua todemmilta. ☹️
Olen käynyt juttelemassa asista psykiatrini kanssa (joka on nyt Elokuuhun asti lomilla) sekä kahden eri Diakonin kanssa. Toinen heistä suositteli psykoterapiaa. Olin aikaisemmin katsonut netistä Kognitiivista käyttäytymisterapiaa, mutta kun puhuin psykiatrini kanssa tästä (noin puoli vuotta sitten) hän sanoi ettei terapiaan mennä ihan noinvain että pitäisi kokeilla lääkkeitäkin yms.

Jos terapia kerran on oiva hoitokeino tälle ”sairaudelle”, haluaisin ehdottomasti sitä. Lääkkeisiin sen sijaa en kajoaisi. ☹️

Onko muilla ollut vastaavia oireita? 😑❓

Käyttäjä Wylean kirjoittanut 22.06.2015 klo 12:11

Kuulostaa ihan OCD:lta. Itselläni on kyseinen "sairaus", tosin se kohdistuu eri asiaan.

Olen käynyt OCD-ryhmäterapiassa ja siellä oli pari henkilöä jotka pelkäsivät satuttavan toisia ihmisiä, vaikka he itse tiesivät etteivät sitä koskaan tee.

Käyttäjä kirjoittanut 22.06.2015 klo 15:29

Wylean kirjoitti 22.6.2015 12:11

Kuulostaa ihan OCD:lta. Itselläni on kyseinen "sairaus", tosin se kohdistuu eri asiaan.

Olen käynyt OCD-ryhmäterapiassa ja siellä oli pari henkilöä jotka pelkäsivät satuttavan toisia ihmisiä, vaikka he itse tiesivät etteivät sitä koskaan tee.

Luin tuosta itsekkin ja oireet ovat aika samanlaisia omiini.

Mistäs tällaista terapiaa löytäisi ja paljonko sellainen kustantaa?
Katsoin Kognitiivista käyttäytymisterapiaa/psykoterapiaa ja
paikallisella yksitysellä lääkäriasemalla se maksaa 108-120e/krt (KELA-vähennys 13e...)

Jostain kuulin että KELA voisi kustantaa terapian kokonaan nyt kun olen valmistunut ja työelämässä?

Käyttäjä Wylean kirjoittanut 24.06.2015 klo 01:57

Ihan julkisen terveydenhuollon kautta olen ollut. Ehkä joku pätevä lääkäri osaa ohjata sinua jonnekkin. En ole maksanut ryhmäterapiasta,

Käyttäjä Petri_V (Vapaaehtoinen) (Väkivalta- ja kriisityö, Setlementti Tampere ry) kirjoittanut 30.06.2015 klo 12:55

moi.
Voit hakea Kelan kuntoutuspsykoterapiaa, minkä tarkoitus on kuntouttaa opiskelu ja työelämään tai ylläpitää kykyä opiskella ja käydä töissä. Kelan osuus alle 25 vuotiaille on 52,14 euroa kerta. Loppu jää itselle maksettavaksi. Terapeuttien käyntihinnat lähtevät noi 70 Eurosta ylöspäin. Pääkaupunkiseudulla varmasti kalliimpaa. Kannattaa katsoa Kelan sivuilta kuntoutuspsykoterapia ja siellä oleva psykoterapeuttiluettelo, niin näet alueellasi toimivat Kelan hyväksymät terapeutit.
t. petri_v