Rikkinäisestä ehjäksi! Kevät 2014

Rikkinäisestä ehjäksi! Kevät 2014

Käyttäjä Pauliina_R aloittanut aikaan 19.02.2014 klo 09:33 kohteessa Nuorten foorumi
Käyttäjä Pauliina_R (Työntekijä) (A-klinikkasäätiö) kirjoittanut 19.02.2014 klo 09:33

Tulkaa mukaan käymään keskustelua siitä, miten vaikeista perhetilanteista voi selviytyä. Jos tunnet itsesi rikkinäiseksi, miten voit tulla ehjäksi?

Täällä voimme jatkaa nuorten liveiltojen jälkeen keskustelua. Tässä ketjussa voit myös kysyä neuvoa. Toivottavasti saadaan aikaiseksi paljon keskustelua!

Ohjaajamme vastaavat kysymyksiinne viikoilla tarpeen mukaan. He ovat siis sosiaali- ja terveysalan ammattilaisia järjestöistä: A-klinikkasäätiö, Suomen kasvatus- ja perheneuvontaliitto, Ensi- ja turvakotienliitto sekä Kriminaalihuollon tukisäätiön Lapsi- ja perhetoiminta. Esittäydymme myöhemmin hieman tarkemmin 🙂

Itse olen A-klinikkasäätiöltä ja edelleen nettisosiaalityöntekijänä koordinoimassa Rikkinäisiä tämän kevään. Minulta voi kysyä mm. lastensuojelusta, mielenterveydestä ja päihteistä.

Tavataan pian! Pauliina_R 🌻🙂🌻
—————————————–

Tukinet.netissä liveryhmiä
nuorille vaikeissa perhetilanteissa.

Kevään 2014 ajan maanantaisin kello 18-20
Tervetuloa!

3.3. Teema: Millaisia tunteita vanhempien ero on herättänyt? Mikä erossa on vaikeinta?
10.3. Teema: Mitä voin tehdä, kun vanhempien juominen haittaa elämääni?
17.3. Teema: Miten läheisen rikos vaikuttaa elämääni?
24.3. Teema: Mietityttääkö seurustelun pelisäännöt? Onko seurustelukumppanisi väkivaltainen tai oletko itse käyttänyt väkivaltaa seurustelusuhteessasi?
31.3. Teema: Mikä auttaa, kun vanhemmat ovat eronneet? Mistä tukea?
7.4. Teema: Miten selviydyn paremmin itse, kun kodin päihteidenkäyttö ahdistaa?
14.4. Teema: Läheiseni on vankilassa. Mistä minä saan tukea ja voimia?
28.4. Teema: Onko siskosi tai veljesi väkivaltainen sinua kohtaan tai oletko itse väkivaltainen siskoasi tai veljeäsi kohtaan? Pelottaako kotona oleminen?

Käyttäjä Pauliina_R (Työntekijä) (A-klinikkasäätiö) kirjoittanut 04.03.2014 klo 07:55

Heippa kaikki!

Eilen keskusteltiin Rikkinäisten live-illassa vanhempien erosta aiheutuneista tunteista. Kiitos osallistuneille!

Ensi viikon maanantaina 10.3. klo 18. aiheenamme on vanhempien päihteenkäyttö, ja mitä voit itse tehdä jos se haittaa elämääsi? Mikä auttaa tai auttaisi sinua? Mietitään yhdessä! Paikalla ohjaajat A-klinikkasäätiön Varjomaailmasta, joilla on pitkä kokemus nuorten auttamisesta vaikeissa tilanteissa.

Tässä ketjussa voit jakaa kokemuksiasi ja kysyä kaikenlaisista perhesuhteisiin liittyvistä asioista. Me ohjaajat olemme säännöllisesti paikalla täällä nuorten foorumin puolella lukemassa viestejä. Kirjoita meille rohkeasti!

Tsemppiterkuin

Pauliina_R

🌻🙂🌻

Käyttäjä trinks kirjoittanut 04.03.2014 klo 18:01

Mulla hermostuttaa ku äiskä pääsee kohta kotiin ja palaa töihin. En sitä tarkkaa aikaa vielä tiedä mutta keväällä.
Mä asun nyt tukiasunnossa ja oon iskän luona viikonloput. Äiti varmasti haluaa et muutan takasin kotiin, siellä on vielä mun tavaroitakin paljon. Äiti kävis eelleen kait ilta-ja yövuoroja ja mä oottasin sitä kotiin ja pelkäisin et tulee kännissä. Jos mä asuisin eelleen tukiasunnossa, ois siitä kuitenkin huoli koko ajan. Sit pitäs viikonloputkin suunnitella uudelleen kun äiti varmaan haluaa mut joka toinen viikonloppu. Mä pärjään just siksi hyvin nyt kun iskä ja sen uusi vaimo auttavat läksyissä viikonloppusin.

Mulle tää rikkinäiset ehjäksi kevät on enempi taas et asiat huonommin keväällä 2014.

Käyttäjä Jr. Tre kirjoittanut 04.03.2014 klo 22:44

On ikävä sitä 'alkuperästä' Rikkinäiset ryhmää. Se oli kiva ja hyvä. Sielä oli hyvä puhuu.

Itsellä asiat ihan ok. Porukat yhdessä. Seurustellu pian puolivuotta ja rippikoulu vajaan kuukauden päästä. Pääsen Roomaan rippikouluun 🙂

Seurustelun pelisääntö 'iltaan' voisi osallistua. Kukaan ei varmaan muista minua mutta olkoon
muut aiheet eivät (enää) taida koskettaa mua.

Kiitos, Juniori

Käyttäjä trinks kirjoittanut 05.03.2014 klo 13:28

Muistan mä sut vaikka ei mulla ole ikävä ryhmää kun en oo mikään ryhmäihminen ja mulla oli silloin asiat niin päin hongia et hävettää koko ryhmäaikani. Normaalisti en oo sellainen.

Käyttäjä Pauliina_R (Työntekijä) (A-klinikkasäätiö) kirjoittanut 06.03.2014 klo 15:55

Moi Trinks!

Ei oikeasti tarvitse hävetä sitä, jos joskus voi pahoin ja tulee kirjoitettua nettiin eri tavalla kuin ehkä tavallisesti tekisi. Tärkeintä on hakea apua silloin kuin sitä tarvitsee.

Oletko jutellut sun sossun kanssa siitä, mitä he ajattelevat sun asumisesta ? Ei sun äitisi pääsy kotiin välttämättä vaikuta lainkaan sun asumisen järjestelyyn. Tärkeää on kuulla mitä itse ajattelet asiasta ja mikä on sun kannalta paras asia. Toivottavasti äitisi on motivoitunut jatkamaan kuntoutumista sitten siellä avohoidossa kotoa käsin. Monesti toipuminen on pitkä prosessi ja kaikki tuki on tärkeää juuri kotiin pääsyn yhteydessä. ei ole sun vastuulla tämä äidin hoito, eikä sun tarvitse joutua odottelemaan äitiä kotiin.

Miten olet viihtynyt omassa kodissa? Miten koulu sujuu?

Musta kuulostaa, että olet kuitenkin ehjempi tänä keväänä!

Voi hyvin, lämmin halaus 🙂👍

Paukku

Käyttäjä Pauliina_R (Työntekijä) (A-klinikkasäätiö) kirjoittanut 06.03.2014 klo 16:04

Jr. Tre kirjoitti 4.3.2014 22:44

On ikävä sitä 'alkuperästä' Rikkinäiset ryhmää. Se oli kiva ja hyvä. Sielä oli hyvä puhuu.

Itsellä asiat ihan ok. Porukat yhdessä. Seurustellu pian puolivuotta ja rippikoulu vajaan kuukauden päästä. Pääsen Roomaan rippikouluun 🙂

Seurustelun pelisääntö 'iltaan' voisi osallistua. Kukaan ei varmaan muista minua mutta olkoon
muut aiheet eivät (enää) taida koskettaa mua.

Kiitos, Juniori

😍

Kiva kuulla, että sulla on hyvä muisto meidän ryhmästä!

Tule ihmeessä keskustelemaan seurustelusta, olen siellä itsekin! Uskon että voit tulla mihin iltaan vain!

Paukku

Käyttäjä Pauliina_R (Työntekijä) (A-klinikkasäätiö) kirjoittanut 06.03.2014 klo 16:10

Rikkinäisestä ehjäksi!

Tule nuorten liveiltaan ma 10.3. klo 18-20. Teemana: Mitä voin tehdä, kun vanhemmat juovat?

Tiesitkö?
Suomalaisista 12–18-vuotiaista nuorista 26 % kertoo kokevansa haittoja vanhempiensa päihteidenkäytöstä. Tytöt kokevat haittoja hieman poikia useammin. Yleisimmät haitoista ovat riidat perheessä, häpeän tunne, luottamuksen menetys, pelko ja ahdistus. Nuorten mielestä humalajuominen ei kuulu kotiin ja humaltumista ihannoidaan Suomessa turhan paljon. Mitä sinä olet mieltä? Entä mitä voin tehdä jos vanhemman päihteidenkäyttö haittaa elämää?

Tässä ketjussa voit kertoa tarinasi, kysyä tai keskustella yleisemminkin liittyen rikkinäisiin perhesuhteisiin. Iltoja on maanantaisin klo 18-20 huhtikuun loppuun asti.

Mikä Varjomaailma?
Varjomaailma on kehittänyt vuodesta 2008 nettiapua nuorille, joita vanhempien päihteidenkäyttö haittaa. Lisätietoa ja tukea löydät sivustoltamme http://www.varjomaailma.fi. Varjomaailmassa toimii avoin foorumi ja suljettuja nettiryhmiä nuorille. Olemme tänä keväänä tiiviisti myös täällä Tukinetissä. Olemme lasten, nuorten ja perheiden kanssa työskenteleviä sosiaalialan ammattilaisia ja toimintaa ylläpitää A-klinikkasäätiö.

Tervetuloa mukaan keskusteluun! 🙂👍

Toivoo Varjomaailman väki

Käyttäjä trinks kirjoittanut 09.03.2014 klo 20:54

Mä en pidä tätä omana kotina, kun mut oli johonki pakko panna ja se oli tää paikka. Mut ei tää koti ole. Koti on se missä asun äitin kaa. Mut en mä jaksa olla siellä, jos äitistä piyää huolehtia.
Koulussa menee hyvin vaikka välillä en halua sitä käydä. Joku aikuinen saa mut aina ymmärtää et se kantsii käydä loppuun. Yritän sen käydä loppuun tosi nopeesti ja sitten jatkan näyttelijänä ja laulajana.

Käyttäjä Pauliina_R (Työntekijä) (A-klinikkasäätiö) kirjoittanut 10.03.2014 klo 14:30

trinks kirjoitti 9.3.2014 20:54

Mä en pidä tätä omana kotina, kun mut oli johonki pakko panna ja se oli tää paikka. Mut ei tää koti ole. Koti on se missä asun äitin kaa. Mut en mä jaksa olla siellä, jos äitistä piyää huolehtia.
Koulussa menee hyvin vaikka välillä en halua sitä käydä. Joku aikuinen saa mut aina ymmärtää et se kantsii käydä loppuun. Yritän sen käydä loppuun tosi nopeesti ja sitten jatkan näyttelijänä ja laulajana.

Oletko saanut apua uuden asunnon sisustamisessa? Tai vaikka pitänyt tuparit, vaikka vain isän ja lähisukulaisten kesken? Sellaiset asiat yleensä saavat asunnon tuntumaan enemmän kodilta. Toisaalta, ymmärrän hyvin tuon ajatuksen, että koti on siellä missä äidin koti. Ne rakkaat ihmiset meille useimmiten sen kodin tunteet tuovat. Mutta on tosi tärkeää, että tiedostat sen jos ei sun jaksamiselle ole hyvä asua äidin luona. Niin paljon on tapahtunut äidin elämässä, ja sulla on oikeus omaan rauhaan. Se ei tarkoita ettetkö rakastaisi äitiäsi ja omia hyviä hetkiä on varmasti ollut paljon ennenkö ongelmat alkoivat. Toivottavasti kaikki järjestyy.

Tekee mieli vinkata sulle yksi oiva nettisivusto kuin Vahvistamo.fi ja siellä myös mobiilissa toimiva Oiva-ohjelma, missä on valmiita harjoituksia rentoutumiseen ja hyvän olon lisäämiseen Oivamieli.fi.

http://oivamieli.fi/

Oiva on hyvinvointiohjelma, jonka avulla voit lievittää stressiä, parantaa mielialaa ja saada lisäintoa elämään. Oivan harjoitukset auttavat keskittymään, olemaan tietoisesti läsnä, käsittelemään ikäviä ajatuksia ja tunnistamaan itselle tärkeitä asioita.

Oiva sopii esimerkiksi stressin, alakulon, ahdistusoireiden tai uniongelmien lievittämiseen. Harjoitukset perustuvat hyväksymis- ja omistautumisterapian menetelmiin.

Suosittelen kokeilemaan!

Tsemppiä kouluun ja kaikkeen 🙂👍

terveisin

Pauliina_R

Käyttäjä trinks kirjoittanut 10.03.2014 klo 20:17

Mä mitään oo sisustanut ku koko ajan mietin etten asu tässä kauan.
Mä sanoi tuol chatissa et olen huolissani äidistä, jos se sairaalassa oottaa et pääsee taas asumaan mun kaa ja jos mä asun täällä tukiasunnossa, se voi alkaa siitä syystä juomaan taas.
Mä en osaa päättää mitä teen, mä en haluu et äiti alkaa juomaan, mä en kuitenkaan jaksa sitä vahtia enää yhtään.
Musta tuntuu etten jaksa sen kaa olla edes viikonloppuna vaan jatkossakin haluan mennä iskän luo.
Musta tuntuu et mä olen todella huono lapsi.

Käyttäjä Pauliina_R (Työntekijä) (A-klinikkasäätiö) kirjoittanut 11.03.2014 klo 07:49

trinks kirjoitti 10.3.2014 20:17

Mä mitään oo sisustanut ku koko ajan mietin etten asu tässä kauan.
Mä sanoi tuol chatissa et olen huolissani äidistä, jos se sairaalassa oottaa et pääsee taas asumaan mun kaa ja jos mä asun täällä tukiasunnossa, se voi alkaa siitä syystä juomaan taas.
Mä en osaa päättää mitä teen, mä en haluu et äiti alkaa juomaan, mä en kuitenkaan jaksa sitä vahtia enää yhtään.
Musta tuntuu etten jaksa sen kaa olla edes viikonloppuna vaan jatkossakin haluan mennä iskän luo.
Musta tuntuu et mä olen todella huono lapsi.

Heippa Trinks!

Kiva kun olet puhunut chatissa. Huolesta on hyvä puhua, usein se auttaa myös, huoli saattaa tuntua pienemmältä. Olisi tosi tärkeää, että puhuisit huolestasi myös sua hoitavien ihmisten kanssa. Samoin jos teillä on perhetapaamisia / sosiaalityöntekijätapaamisia / äidin hoitoon liittyvää suunnittelua. Minusta olisi tärkeää, että aikuiset auttaisi sua tässä asiassa.

Sä olet huolehtinut äidistäsi paljon ja se ettet enää jaksa niin tehdä, on terveellinen ja aivan oikeutettu reaktio sulta. Voi olla hyvä, että käyt siellä isän luona. Sisimmässään äiti haluaa sulle vain parasta, ja sä voit sanoa että näin jaksat itse parhaiten.

Tuo että tulee tunne "olen huono lapsi" on myös ymmärrettävää. Läheisinä kannamme helposti syyllisyyttä rakkaistamme. Helposti pyörii ajatuksia mielessä, olisinko sittenkin voinut tehdä jotain, ettei olisi käynyt näin? Mutta toivon, että painaisit nämä kolme asiaa mieleesi: 1. Ei ole lasten tehtävä huolehtia vanhempien ongelmista. 2. Sulla on oikeus elää omaa elämää ja alkaa voida paremmin. 3. Kukaan ei ole syyllinen siihen, että toinen juo. Jokainen kantaa vastuun omasta juomisestaan.

Onko sulla itsellä hyvä terapeutti tai sairaanhoitaja tms. jolle voit puhua? Muistathan aina puhua ajatuksistasi heille. Samoin sosiaalityöntekijät, jotka ottaa osaa sun elämän suunnitteluun, tarvitsevat sen oikean tiedon, mitä sulle kuuluu ja mitä ajattelet. Tiedän että joskus tekee mieli vain raivota aikuisille, ja asiat jää silloin puhumatta. Pyydä silloin pieni tauko palaverissa tai kirjoita paperille. Niin paljon kuin ihan pelkkä elämän jatkaminen nyt vaatiikin voimia, olisi silti tärkeää jaksaa käydä keskustelua aikuisten kanssa.

Kirjoittele ja tule chatteihin. Olet tärkeä meille.

☺️❤️

Paukku

Käyttäjä Erja_M (Työntekijä) (Kriminaalihuollon tukisäätiö) kirjoittanut 13.03.2014 klo 14:31

Hei ja tervehdys kaikille! 🙂

Ensi viikolla, maanantaina 17.3 kl 18-20.00, on live-chatin keskustelun teemana:

Miten läheisen rikos vaikuttaa elämääni?

Ohjaajina on Erja_M ja Matleena*

Illan aikana on mahdollisuus keskustella läheisen tekemän rikoksen vaikutuksesta omaan elämään, sekä pohtia rikollisuutta ja sen vaikutusta muihin ihmisiin.
Toiveena on, että voisimme vapaamuotoisesti keskustella aiheesta ja jakaa omia kokemuksia aiheen tiimoilta. Lisäksi meidän ohjaajien kautta voi kysyä neuvoja ja apuja omaan tilanteeseen.

Tule, kysy ja keskustele rohkeasti muiden samanlaisessa tilanteessa olevien nuorten kanssa. Halutessasi, voit laittaa tänne viestiketjuun jo valmiiksi kysymyksiä ja ajatuksia, joita voimme maanantaina yhdessä käsitellä.

Minä, Erja_M, olen töissä Kriminaalihuollon tukisäätiössä, Ehjä perhe lapsi- ja perhetyössä. Minulla on usean vuoden kokemus perheiden ja läheisten kanssa työskentelystä, läheisen tai perheenjäsenen ollessa vankilassa. Lisäksi olen tehnyt pitkään töitä myös lastensuojelussa, nuorten ja perheiden parissa.

Toivottavasti meitä on runsaasti linjoilla maanantaina!

Terkuin Erja_M

Käyttäjä trinks kirjoittanut 13.03.2014 klo 16:40

Mulla on sairaanhoitaja ja sossun avustaja ja mä niille osittain puhuin saman mitä chatissa sanoin mut en ihan kaikkea. Mulla palaa hermot aika helposti kyselyihin. Kun ahistaa koko kevät, niin pitää varoa etten taas joudu sairaalaan, jos koko oloni ja kaikki huoleni kerron. Mä vähän kerron aina ja sit pidän tauon ja katon joko sanotaan et mene sairaalaan.
Iskä ois mulle hankkinut kesätöitä Ruotsissa mutta pärjääkö äiti yksin, jos sinne muutan kesäksi. Mä oon miettinyt etten sano mitään mielipidettä mihinkään vaan annan muiden päättää.

Mä purnaan kyl kun chatin aiheet on noin rajoitettu etten ensi kerralla voi tulla mukaan, kun aihe ei liity muhun. Kun tulee aihe mikä liittyy muhun, se ei koske muita ja saan olla yksin.

Käyttäjä Erja_M (Työntekijä) (Kriminaalihuollon tukisäätiö) kirjoittanut 17.03.2014 klo 10:25

Live illassa, teemana Läheisen rikos ja sen vaikutus elämääni, klo 18-20.00!

Palstalle ei ole vielä tullut kysymyksiä/ ajatuksia illan teemasta.
Jos illan teema tuntuu hiukan vieraalta tai ei niin ajankohtaiselta, olet kuitenkin tervetullut live iltaan! 🌻🙂🌻

Ajattelin, että voisimme keskustella myös tunnetasolla, miltä tuntuu, kun läheinen on tehnyt rikoksen, mitä se aiheuttaa minussa ja ajatuksissani?

Lisäksi voisimme keskustella miltä tuntuu olla erossa itselleen läheisestä ihmisestä, kun ei ole mahdollisuutta päivittäin soittaa tai tavata itselleen tärkeää ihmistä.
Läheisen joutuessa vankilaan tai esimerkiksi hoitoon/ kuntoutukseen, joutuu olemaan erossa läheisestään, millaisia tunteita se herättää?

Vankilaan tai hoitoon joutumista edeltävä aika on usein ollut läheisille raskasta ja vaikeaa aikaa, johon on usein sisältynyt pelkoa ja ahdistusta toisen käyttäytymisen ja tekojen vuoksi. Nämä tunteet aiheuttavat myös usein pelkoa tulevaisuutta kohtaan, mm. mitä tapahtuu, kun läheinen vapautuu vankilasta tai pääsee pois hoidosta?

Palataan asiaan illan liveryhmässä!! 🙂🌻

Trinks!, tottakai voit tulla mukaan keskusteluun, tervetuloa!🙂

Terkuin
Erja_M

Käyttäjä Tuuli_A (Työntekijä) (Ensi- ja turvakotien liitto) kirjoittanut 20.03.2014 klo 10:02

Hei kaikille 🙂
Ensi maanantaina 24.3. klo 18-20.00 on live-chatin teemana seurusteluväkivalta.
Onko seurustelukumppanisi väkivaltainen tai oletko itse käyttänyt väkivaltaa seurustelusuhteessasi? Mietityttävätkö seurustelun pelisäännöt?

Ohjaajina toimivat Tuulia_A ja Maisa_P.

Illan aikana on mahdollisuus kysyä, ihmetellä ja pohtia seurusteluun ja väkivaltaan liittyviä kysymyksiä tai ajatuksia. Väkivalta voi olla henkistä (esim. nimittelyä, uhkailua, pelottelua), fyysistä (esim. lyömistä, potkimista, tukistamista) tai seksuaalista (esim. ahdistelua, lähentelyä, pakottamista seksiin). Varsinkin henkisen väkivallan tunnistaminen voi olla vaikeaa. Kuitenkin kaikkiin väkivallan merkkeihin tulee suhtautua vakavasti.

Voit myös tulla juttelemaan, jos ystäväsi tarvitsee apua seurustelutilanteeseensa tai haluat auttaa häntä pääsemään irti väkivaltaisesta suhteesta.

Me ohjaajat, Tuuli_A ja Maisa_P työskentelemme Ensi- ja turvakotien liitossa ja meillä on kokemusta lasten ja nuorten kohtaamasta väkivallasta sekä nuorten kanssa työskentelystä.

Tule rohkeasti mukaan, kysymään ja keskustelemaan muiden samassa tilanteessa olevien nuorten kanssa. Voit myös laittaa tänne viestiketjuun kysymyksiä tai ajatuksia aiheeseen liittyen.

Toivottavasti moni pääsee maanantaina mukaan!

Terkuin Tuuli_A