Riittämätön?

Riittämätön?

Käyttäjä Broken– aloittanut aikaan 30.01.2011 klo 22:48 kohteessa Nuorten foorumi
Käyttäjä Broken-- kirjoittanut 30.01.2011 klo 22:48

Löysin vasta ihan äskettäin tän sivuston ja nyt kun oon muutaman tunnin lueskellu täällä näitä juttuja, niin mä huokasin hetken aikaa helpotuksesta. En todellakaan sillä, että näitä juttuja olis mitenkään hyvällä mielellä voinu lukee (päinvastoin!) vaan sillä, että tälläsessä elämänvaiheessa ainakin mulle yks tärkeimmistä asioista on ollu huomata, että joku muu on melkein samanlaisessa tai edes samantapasessa tilanteessa kun minä!
Tosiaan kaikki alko jo kun olin 7-vuotias (nyt oon 16, pian 17) kun mun vanhemmat eros. Mun äiti löysi tosi pian uuden miehen, joka aluks vaikutti tosi mukavalta ja huomaavaiselta, tosin yks syy siihen voi olla, että hän oli sillon armeijassa töissä, eikä kovin paljon ollu kotona. Ei menny kun pari vuotta ja tää ”tosi mukava ja ihana” – ”isäpuoli” osottautukin ihan jokskin muuks.
Mikään, mitä me tehtiin mun kaks vuotta nuoremman pikkuveljen kanssa ei ollu oikein ja kaikesta tuli ihan järkyttävät huudot. On hirveen vaikee ruveta kuvailemaan kenenkään ääntä, mutta siis se todellakin oli/ON huutoo, oikeestaan karjumista.
Lopulta kaikki käänty niin, että musta ja mun veljestä tuli tosi arkoja. Ennen meillä oli paljon kavereita ja oltiin tosi sosiaalisia, mutta ton karjumisen ja kaikesta syyttelemisen myötä ei enää uskallettu sanoo kenellekään vastaan mistään. Mun veljeltä toi arkuus on lähteny, mutta mulla se on pysyny ja oikeestaan pahentunukin.
Äiti ja isäpuoli sai sitten lapsen ja ajattelin, että ehkä isäpuoli rauhottuu sen myötä, mutta pah! Lapsen kasvettua yhtälailla huutoo sai sekin osakseen, tosin lievempää kun me, mutta nyt kun tää lapsi on 6-vuotias, on se kokenu enemmän henkistä väkivaltaa kun moni aikuinen ihminen.
Monella varmaan herää kysymys, et miten mun äiti on jaksanu sitä miestä ja sitä samaa on miettiny kyllä ihan kaikki, joka sen vähän paremmin tuntee.
Mä mietin sitä melkein joka päivä, mut jotenkin se on vaan ymmärrettävä, että jos äiti rakastaa häntä, niin minkäs mä sille voin.
Tää isäpuoli on joka tapauksessa jo pilannu mun elämän ja mun pikkuveljen elämän. Pikkuveli muutti kaks vuotta meidän isän luo, toinen syy oli murrosiän muutokset, jota meidän äiti ei jostain syystä kestäny, mutta enpä ihmettele vaikka ”isäpuoli” olis äitiä jollain tapaa ”pyytäny” hommaamaan pikkuveljen pois meidän taloudesta. Me ei olla tehty kyseiselle ihmiselle mitään pahaa, päinvastoin koitettu olla mahdollisimman mukavia, mutta sillä on jotain niin meitä vastaan, tosin harva sen ihmisen kanssa tulee edes toimeen.
Olis vaan joskus kiva tietää että mitä niin pahaa me ollaan tehty, että meidän elämä täytyy pilata.
Voisin jatkaa ”isäpuolesta” kertomista vaikka kuinka paljon, sillä niitä kaikkia tapoja millä se on satuttanu löytyy kyllä miljoonittain, mut niiden kirjottaminen veis sata vuotta, joten jätän tällä kertaa asian tähän. Tietenkin jos jotain kysymyksiä tulee, niin vastaan tosi mielelläni =)
Toinen asia, mikä on vieny mun henkisen voinnin oikeestaan vasta nyt tosi matalalle, on jonkinlainen koulukiusaaminen / pahan puhuminen, joka on kestäny jo monta vuotta.
Kun olin viidennellä me muutettiin toiselle puolelle kaupunkia ja jouduin vaihtamaan koulua. Sillon törmäsin ehkä ensimmäisen kerran jonkinasteiseen kiusaamiseen. En meinannut ensin tulla mitenkään juttuun oman luokan kanssa, vaikka kuinka yritin. Joitakin kavereita sain rinnakkaisluokilta, mutta koska en omassa luokassa viihtyny, niin siitä alko sitten lintsaaminen. Siihen puututtiin melko pian ja se sitten loppu siihen ja vähän ajan kuluttua kaverustuin oman luokankin kanssa, pahan puhumista seläntakana jatkettiin kuitenkin jollakin taholla ainakin.
Olin jo sillon henkisesti tosi lopussa ja yläasteelle mennessä ajattelin, että kaikki vois muuttua. Pääsin mun hyvän kaverin kanssa samalle luokalle, mutta jo tutustumispäivänä muutamat ihmiset luokalla alko heittämään pilkkaa mun sukunimestä.
Tätä ”pilkkaa” millon mistäkin jatku koko yläasteen ajan. Sukunimi, ulkonäkö ja ihan kaikki muukin oli vialla mussa. Sain kuulla jos jonkinmoisia pilalauluja ja juoruja, jotka ei todellakaan pitäny paikkaansa.
Yhdeksännellä luokalla aloin seurustelemaan neljä vuotta vanhemman pojan kanssa (ja seurustelen edelleen) ja ne tietyt samat ihmiset alkoivat tietenkin heti pilkkaamaan siitäkin.
Siitä lähtien mä oon miettiny, et mitä niin pahaa oon voinu tehdä kaikille, etten kelpaa tälläsenä kun oot.
Viime syksynä alotin lukion ja valitsin melko kaukana sijaitsevan lukion ihan vaan sen takia, ettei sinne ollut tulossa ketään tuttuja.
Pahan puhumista saan kuulla edelleen ja todella paljon. Oon erehtyny hyväksymään muutamia kaveripyyntöjä Facebookissa ja erittäin mukavia herjoja ilmestyy kuviin melko usein. Tietyt ihmiset lähtikin aika nopeasti pois kaverilistoilta.
Kaiken tän ja niin miljoonan muun asian jälkeen, joista kaikista ei millään kerkeä tähän kirjottamaan herää edelleen se sama kysymys; Mitä pahaa mä olen tehnyt? Okei, mä en ole mallinmitoissa, enkä sen koommin kaunis, mutta ystävien ja kavereiden mielestä mm. mukava, luotettava, rehellinen ja spontaani.
Olen henkisesti niin väsynyt, kun vaan voi olla, enkä tiedä yhtään mitä tehdä.
En uskalla puhua kenellekään lähisukulaiselle, etenkään vanhemmilleni, koska tiedän millainen soppa siitä syntyisi.
Päivä päivältä kaiken sen shaissen jauhannan jälkeen tulee mitättömämpi olo.
Toivottavasti joku jakso lukee tän mun hirveen pitkän sepustuksen, jonka väsäsin aika nopeesti.
Olis kiva kuulla, jos joku on ollu edes vähän samantapasessa tilanteessa. 🙂

Käyttäjä spicey kirjoittanut 02.02.2011 klo 13:39

Hei, täällä yksi joka jaksoi lukea "sepustuksesi" kokonaan 🙂
Tulin tänne forumille koska olen itse ollut pahassa liemessä jo pitkän aikaa. Olin narsistisen hyväksikäytön uhri. Seurustelin vuoden ajan mielisairaan miehenalun kanssa. Hän onnistui tuhoamaan minut henkisesti pieniksi pirstaleiksi. Erosta on aikaa nyt onnelliset 6-7kk, joiden aikana olen taistellut itseni hänen henkisen väkivaltansa yläpuolelle. En osaa sanoa, voinko ikinä selvitä siitä suhteesta täysin, tai olenko täysin sen kaiken yläpuolella. Voin vain sanoa, että tällä hetkellä olen. Liki.

Luin siis tekstisi ja haluan sanoa muutamia asioita. Kysyit moneen otteeseen että mitä pahaa olette veljenne kanssa tehneet. Vastaus on ettette mitään.
Äitisi mies saattaa hyvinkin olla narsistinen, joka selittäisi sen, miksi äitisi rakastaa tuota miestä. Rakkauksia on monia erilaisia. Omasta mielestäni rakkautta voi olla jopa niin monenlaista kuin on ihmisiä maapallolla. Kun jouduin sairaalaan aikuispsykiatrian osastolle viime syksynä henkisen romahduksen takia (osastolla ollessani ymmärsin, että kaikki paha oloni johtui pelkästään miehestäni. Silloin jätin hänet) äitini toi minulle kirjan nimeltä "Hullu rakkaus". Kirjan sivut muistuttivat minua paljon suhteestani tähän mieheen.
Tarkoitan vain, että äitisi tapauksessa voi olla tällainen "hullu rakkaus". Voin omasta kokemuksestani sanoa, että se voi olla moninkertaisesti riiputtavampaa kuin "hyvän ja normaali" rakkaus. Suhde on erilainen. Äitisi saattaa joutua olemaan ikäänkuin äitinä tälle miehelle. Oma psykologini on sanonut että jokaisessa meissä on se jokin joka luulee voivansa pelastaa/muuttaa toisen ihmisen. Se ei kuitenkaan ole ikinä mahdolllista. Kaikki muuttuu omasta tahdostaan, ja kaikki on vastuussa vain omista tunteistaan.
Erilaisilla keinoilla ihminen voi vaikuttaa toiseen ihmiseen ihan hullusti. Äitisi saattaa siis olla liemessä miehensä kanssa. Hän kuitenkin välittää teistä ja rakastaa varmasti sinua ja veljeäsi enemmän kuin mitään muuta. Olette kuitenkin valitettavasti tilanteessa, jolle ette voi mitään.

Ja nuo yläastekiusaamiset.
Nuorella iällä sitä on aina pakko olla jotain, jotta selviää. Luokassa on joko hyvä tai huono henki. Se riippuu monista tekijöistä, mutta ihmisistä ja heidän kohtaloista suurin piirtein. Sinä olet täysin niiden nimittelijöiden yläpuolella. Viimeisin asia mitä tekisit on kuunnella tai uskoa heidän lapsellisuuttaan! Raukat eivät vain osaa muutakaan. Kai ne joskus oppii.

Ihanaa et sinulla on ystäviä. Ilman heitä ei olis mitään 🙂

Aito kauneus tulee sisältäpäin. Uskon et oot tosi kaunis 🙂 Aikamoisen koulun ootte joutuneet käymään. Mietin juuri ystäväni (jolla hänelläkin on vaikea elämäntilanne), että mitä enemmän meille annetaan kipua, sitä enemmän olemme sen arvoisia. Meidän on pakko oppia. Oppimisen tiet voi olla erittäinkin tuskaiset.

Toivon että pystyt ottamaan päivä kerrallaan ja näkemään kolikoiden kummatkin puolet.

Ps-> You might be a big fish in a little bowl 🙂

Käyttäjä Hiirulainen kirjoittanut 02.02.2011 klo 15:09

Hei!

En mie nyt tiiä oonko samanlaisessa tilanteessa ollut, mutta kiusaamisesta on kokemusta. Minua kiusattiin 3:lta 9:lle ja sen jälkeen hakeuduin lukioon kauemmas ja pääsin eroon kiusaamisesta. En tajunnut kiusaamista kunnolla ennen kuin se loppui ja se romahdutti minut. Kun sitten sain kavereita lukiossa, masennus hävisi. Palasi sitten lukion toiselle, kun sairastuin astmaan. Toinen asia mihin samaistuin tekstissäsi on huutaminen. Minulla sitä vaan tekee oma äiti. Häntä pitäisi palvella, jotta kaikki olisi kunnossa, eikä huutoja tulisi. Ei ainakaan auta sanoa, että jotain tapahtui vahingossa. Olen kirjoittanut viime keväänä lukiosta ja opiskelen nyt avoimessa yliopistossa ja lisäksi hoidan lapsia. Haluan pois kotoa, mutta ensin täytyy selvitä missä opiskelen ensi vuonna. Minulla on nyt diagnoosina kaksisuuntainen mielialahäiriö, mutta en ole uskaltanut asiasta äidille kertoa. Anteeksi sekava tekstini. Jaksamista!

Hiirulainen