Psykoosia sairastavan lähiomaisia?

Psykoosia sairastavan lähiomaisia?

Käyttäjä Dilbert08 aloittanut aikaan 01.04.2008 klo 14:52 kohteessa Nuorten foorumi
Käyttäjä Dilbert08 kirjoittanut 01.04.2008 klo 14:52

Etsin ensisijaisesti psykoosia sairastavan lähiomaisia, jotka olisivat valmiita kertomaan
omia kokemuksiaan psykoosin hoidosta. Minkälaiset hoitomuodot ja lääkkeet ovat
osoittautuneet toimiviksi ja mitkä keinot auttavat lähiomaisia jaksamaan itse?

Olisi myös hienoa kuulla jos joku on onnistunut parantumaan niin, että pystyy elämään
suht koht normaalia, tasapainoista elämää vielä psykoosin jälkeenkin. Mitä se on
vaatinut ja vaatii edelleen joka päivä?

Olen itse psykoosia sairastavan nuoren aikuisen lähiomainen ja elänyt rinnalla tämän
sairauden mukanaan tuomissa tilanteissa jo usean vuoden ajan. Lääkityksenä on ollut
Rispendal, joka nyt vuodenvaihteessa on vaihtunut Risperidoliksi. Annostusta on
yritetty laskea todella hitaasti, mutta oireiden tultua takaisin sitä on jouduttu jälleen
nostamaan.

Olisin erittäin kiitollinen, jos joku jolla on kokemusta asiasta kirjoittaisi siitä tänne!

Aurinkoista kevään odotusta kaikille!

Dilbert08

Käyttäjä Daniel kirjoittanut 06.04.2008 klo 13:31

Hei, Dilbert! Valitettavasti minun täytyy todeta sama minkä itse olet jo huomannut: Psykoosista toipuminen vie useita vuosia. Minulla meni ainakin kaksi vuotta, jossei kolmekin. Tiedän, että pienikin aika ja pienetkin hetket psykoosia sairastavalle ovat erittäin raskaita, ihan omasta kokemuksesta. Ne on myös raskasta omaisille. Kaikki itse tämän sairauden kokeneet eivät osaa tai jaksa vaatia muutosta esimerkiksi lääkkeeseen koska heillä ei välttämättä ole tietoa asiasta. Ja tässä teillä omaisilla on suuri/iso rooli ja vastuu. Kaikkein tärkeintä on kuitenkin se, että Te vanhemmat hyväksytte lapsenne sellaisena kuin hän on. Hän ei itse ole valinnut sairauttaan ja uskaltaisin sanoa että lapsenne ei ole myöskään ansainnut tätä sairauttaan. Älkää syyttäkö itseänne tai lastanne sillä se ei kumpaankaan osapuolta auta. Pitäkää esille toivoa paremmasta huomisesta🙂🌻 Itselläni on vahva lääkitys ja monet ystävät ovat vilpittömästä sydämestä sanoneet kun olen sanonut millainen lääkitys minulla on ja mitä sairastan: " ei sinusta huomaa että syöt niinkin paljon lääkkeitä" tai "en voi uskoa että sairastat niinkin vaikeaa sairautta kuin kaksisuuntainen mielialahäiriö." Tämän vain halusin sanoa että kaikkia sairauksia ei ihmiset enää voi nähdä ulkoisesta olemuksesta, varsinkin silloin kun sairaus on hallinnassa . Toivotan rohkeutta, voimia ja taitoa tukeaksenne lapsenne näkemään "valoa tunnelin päässä" ja iloisemaan lääketieteen kehittymisestä. Lapsellenne ovat tärkeintä rakastavat vanhemmat ja perheenjäsenet🙂👍🙂🌻