Psykoosi

Psykoosi

Käyttäjä Hilleri aloittanut aikaan 04.08.2009 klo 13:23 kohteessa Nuorten foorumi
Käyttäjä Hilleri kirjoittanut 04.08.2009 klo 13:23

Hei!

Haluaisin mielipiteitänne psykoosista 😐. Ihan mitä vaan. Millaisia kokemuksia teillä on joko itsellänne tai läheisten / ystävien kautta. Jos ei ole kokemuksia, niin mitä luulette psykoosin olevan ja miten se ilmenee? Mitenkä koette, jos läheinen sairastuu, mitä tuntemuksia se aiheuttaa jne… Kiitos vastauksista jo näin etukäteen 🙂.

Käyttäjä Milianotus kirjoittanut 25.10.2009 klo 13:37

Psykoosi. Pelottava, ahdistava tila.

Kun tunnet seisovasi paikoillaan, mutta seinät hengittävät ja sykkivät itsekseen epätahtiin. Vilkkuvat pisteet jahtaavat toisiaan ja lentävät ulos ikkunasta. Kun et tunnista möykkyä suussasi kieleksesi. Kun kaverisi huutaa sinulle, mutta tajuat myöhemmin, ettei hän ole voinut olla edes paikalla - kello kaksi yöllä hän oli kotonaan nukkumassa. Vai oliko hän paikalla, mutta et nähnyt häntä? Kumpi aisti petti sinut, kuulo vai näkö?

Luotanko aisteihini? Jos luotan, minun on uskottava, että maailmankaikkeus aina silloin tällöin alkaa pomppia ja röyhtäillä jostakin syystä. Vai luotanko, että ihmiset ovat totta? Luotanko, että on totta, kun kuulen heidän sanovan, että aistini vain hämäävät? Luotanko siihen, että aina, kun jokin on käsittämätöntä, se johtuu vain siitä, että mieleni tekee minulle tepposensa?

Psykoosi. Tila, joka on opettanut minulle, että yritän vain olla tuntematta kipua ja miettimättä mitään. Jos olisin Nemo ja minulle tarjottaisiin punaista tai sinistä pilleriä, kävelisin vain pois ja unohtaisin, koska en jaksaisi edes yrittää käsittää. Koska totuus on jotakin, mihin minulla ei ole varaa uskoa. Todellisuus on jotakin, mitä olen koonnut yhdeksi palaksi ja josta yritän pitää kiinni. Joka hetki käyn läpi muistilistaani. Lentäminen, ei mahdollista, check. Ajatustenluku, ei mahdollista, check. Puhuminen, mahdollista, check.

Älä puhu, jollet näe kohdettasi, muuten hyvin todennäköistä, että se oli vain muistikuva, harha tai välähdys, check.

Menen nykyään eteenpäin, koska pillerit ovat hyviä ja vakuuttaneet minut siitä, että itsensä voi ainakin huijata vain olemaan ja ajattelun voi lopettaa. Olen... siispä vain olen.

Sekavaa, mutta niinhän se on.