Hei kaikille.
Uskaltaudun minäkin nyt tänne vihdoinkin jotain kirjottamaan, olen käynyt täällä useita kertoja, kunnes uskaltauduin kirjautumaan ja nyt sitten kirjoittamaankin tänne jotain.
Itselläni on ollut varsin suuri tukijoukko tuossa muutama vuosi sitten, johon kuuluivat myös psykiatrit ja psykologi ja voin sydämestäni sanoa, etten olisi pärjännyt ilman heidän apuaan.
Kävin ensimäistä kertaa psykologin luona, kun terveydenhoitaja koulussa lähetti lähetteen sinne. Sinne meno oli minulle suuri kynnys, mutta menin sinne kaikesta huolimatta ja vieläpä yksin.
Lopetin kuitenkin jo toisen kerran jälkeen, koska en tuntenut saavani mitään apua. Tähän vaikutti myös se, että silloinen kyseinen psykologi oli mies ja jostain syystä tunsin ehkä jonkinlaista pelkoa tätä kohtaan. Hän oli myös maahanmuuttaja, enkä saanut hänen puheestan aina selvää.
Tuli kesä ja kesäloma, asiat vain pahentuivat elämässäni ja ymmärsin, etten enää jaksa yksin. Kävin koulukuraattorin luona, silla kaverini oli ilmoittanut minusta hänelle ja kuraattori sitten kutsui minut luokseen käymään. Siitä sitten taas sain lähetteen psykoterapiaan, mutta tälläkertaa sain psykologin, jolle oli helppo puhua. Pidin hänestä kovasti.
Alku oli silti vaikeaa, koska olin joutunut ensin käymään samat asiat kuraattorin kanssa läpi ja sitten taas tämän uuden psykologin kanssa. Muutenkin olin silloin huono puhumaan (mitä olen vieläkin) ja puhuttavat asiat tekivät kipeää. Tämä oli muutenkin sellaista aikaa, ettei minulla oikeastaan ole varsinaista tietoa siitä, kuinka kauan tämä jatkui ja millaista se oli. Sairastin siis vakavaa masennusta.
Hiukan myöhemmin kuvioon tuli myös paljon muita ammattiauttajia, mutta tämä psykologi oli se, jolta tunsin saavani eniten apua. Psykiatrin luona kävin myös useita kertoja, mutta ne keskustelut olivat yhtä tyhjän kannsa. Lääkkeitä sain, mutta en niitäkään niin hyvänä asiana pitänyt.
Olen näin jälkikäteen erittäin onnelinen siitä, että sain apua. Niinkun tuossa alussa sanoinkin, en varmastin olisi tässä nyt, jos apua ei olisi ollut. Ensimmäiset kerrat voivat olla erittäinkin vaikeita, puhumattakaan ihan ensimmäsitä kerrasta. Tarvitaan varsinaista luottamusta ja uskoa itseensä, sekä tähän ammattiauttajaan.
Olen myös huomannut sen, että ammattiauttajilta saamani avun ja tuen merkityksen olen tajunnut vasta jälkikäteen. On minullakin ollut useita eri kokemuskai siitä, kuinka apu ei auta ja kuinka turhauttavalta vieraalle ihmiselle puhuminen voikaan tuntua. Mutta se ei ole turhaa. Haluankin nyt sanoa, että kaikki ne, jotka ovat alkaneet juuri käymään psykologilla/psykiatrilla tai jollain muulla, älkää lopettako, vaikka se aluksi tuntuisi vaikealta ja turhalta. Älkääkä aliarvioiko henkilöä, jos joku yrittää auttaa teitä patistamalla teidät tällaiseen hoitoon. Se on suurta välittämistä ja huolenpitoa. En tosiaankaan aliarvio psykologien tai psykiatrien työtä ja heidän apuaan pienelle ihmishengelle.
Toivotan voimia teille!🙂👍