Poikaystävän viihdekäyttö

Poikaystävän viihdekäyttö

Käyttäjä mariaKK aloittanut aikaan 31.10.2017 klo 14:49 kohteessa Nuorten foorumi
Käyttäjä mariaKK kirjoittanut 31.10.2017 klo 14:49

Hei, olen 20-vuotias nuori nainen ja ollut parisuhteessa kohta 4 vuotta. Mieheni on ihana, rakastava , huomaavainen ja hoitaa kotonamme taloudelliset asiat. Rakastan häntä suunnattomasti, mutta nyt on tullut ilmi, että hän on käyttänyt satunnaisesti huumeita (amfetamiinia) suhteemme aikana, lähinnä viikonloppuisin. Minä en siedä niitä lainkaan ja olen sen sillo joskuss sanonut. Hän on jäänyt pari kertaa kiinni suhteemme aikana, mutta minä olen aina uskonut, että hän ei enään ottaisi mitään, kunnes muutama viikko sitten jäi kiinni. Hän myönsi tekonsa ja oli sitä mieltä, että hän ei ota huumeita niin vakavasti kuin minä ja keskustelimme jo vakavasti erosta, mutta kuitenkin rakkautemme toisiamme kohtaan on niin vahva ja suuri ja olisi tuntunut kun olisimme heittäneet koko 4 vuotta hukkaan, jos olisimme nyt eronnut.
Suostuin viihde”käyttöön” niillä ehdoilla, että se ei tapahtuisi ikinä minun aikanani, eikä todellakaan joka viikonloppu. Tiedän mitkä riskit yleensäkin katuhuumeilla on ja nyt olen alkanut miettimään, että pystynkö sittenkään elämään tämän asian kanssa.

Eroaminen vaan tuntuu niin vaikealta, kun suhde on jatkunut niin kauan ja kihloissakin olemme, mutta silti heti kuluvana viikonloppuna epäilin, että hän olisi taas ottanut jotain, vaikka nimenomaan sovimme että ei silloin, kun olemme yhdessä liikenteessä yöelämässä. Hän kuitenkin kielsi käyttävänsä. Voiko suhde jatkua enää normaalisti? tuleeko minusta vaan entistä enemmän kyttääjä? voiko ihminen joka ei siedä yhtään huumeita, niin rakentaa koko elämän tällaisen ihmisen kanssa? lapsiakin olemme suunnitelleet.. Tunteeni ovat niin vahvoja häntä kohtaan, että eroaminen on niin vaikeaa, mutta onko se ainut vaihtoehto? onko kenelläkään kokemuksia…

Käyttäjä RastaLove kirjoittanut 08.05.2018 klo 10:50

mariaKK kirjoitti 31.10.2017 14:49

Hei, olen 20-vuotias nuori nainen ja ollut parisuhteessa kohta 4 vuotta. Mieheni on ihana, rakastava , huomaavainen ja hoitaa kotonamme taloudelliset asiat. Rakastan häntä suunnattomasti, mutta nyt on tullut ilmi, että hän on käyttänyt satunnaisesti huumeita (amfetamiinia) suhteemme aikana, lähinnä viikonloppuisin. Minä en siedä niitä lainkaan ja olen sen sillo joskuss sanonut. Hän on jäänyt pari kertaa kiinni suhteemme aikana, mutta minä olen aina uskonut, että hän ei enään ottaisi mitään, kunnes muutama viikko sitten jäi kiinni. Hän myönsi tekonsa ja oli sitä mieltä, että hän ei ota huumeita niin vakavasti kuin minä ja keskustelimme jo vakavasti erosta, mutta kuitenkin rakkautemme toisiamme kohtaan on niin vahva ja suuri ja olisi tuntunut kun olisimme heittäneet koko 4 vuotta hukkaan, jos olisimme nyt eronnut.
Suostuin viihde''käyttöön'' niillä ehdoilla, että se ei tapahtuisi ikinä minun aikanani, eikä todellakaan joka viikonloppu. Tiedän mitkä riskit yleensäkin katuhuumeilla on ja nyt olen alkanut miettimään, että pystynkö sittenkään elämään tämän asian kanssa.

Eroaminen vaan tuntuu niin vaikealta, kun suhde on jatkunut niin kauan ja kihloissakin olemme, mutta silti heti kuluvana viikonloppuna epäilin, että hän olisi taas ottanut jotain, vaikka nimenomaan sovimme että ei silloin, kun olemme yhdessä liikenteessä yöelämässä. Hän kuitenkin kielsi käyttävänsä. Voiko suhde jatkua enää normaalisti? tuleeko minusta vaan entistä enemmän kyttääjä? voiko ihminen joka ei siedä yhtään huumeita, niin rakentaa koko elämän tällaisen ihmisen kanssa? lapsiakin olemme suunnitelleet.. Tunteeni ovat niin vahvoja häntä kohtaan, että eroaminen on niin vaikeaa, mutta onko se ainut vaihtoehto? onko kenelläkään kokemuksia...

Moikka! Olen itse 27 vuotias mies myös parisuhteessa. Olen ollut samoissa saappaissa poikaystäväsi kanssa ja omasta puolestani voin kertoa että tämä"viihdekäyttö" tulee muuttumaan riippuvuudeksi joka helposti menee parisuhteen edelle. Raha ongelmista puhumattakaan. Huumeet muuttavat aivokemiaa ja muuttavat kehon dopamiini tasoja joka luonnollisesti on aika kuumottava asia. Summausta: Voisitte keskustella voihtoehtoisista rentoutumistavoista mistä miehesi saisi samankaltaisen fiiliksen. Huumeilla peitellään aina jotankin ongelmaa eli se on oireilun seurausta. Useinmiten sosiaalisuus ja muitten ihmisten kohtaamien, sen puute tai vääränlainen kaveri piiri ruokkii tätä "viihdekäyttöä".
Parisuhteen voimana voisikin toimia että yhdessä kehitätte toisianne yhä mahtavempaan suuntaan. On tärkeää että miehesi viettäisi aikaa muitten miesten kanssa jotka eivät ruokkisi huono suuntaa. Erilaiset liikunta harrastukset toimivat erittäin hyvin ja sitä kautta saa helposti ystäviä ja elämän tavoitteet alkavat suuntautua lihasmassan vahvistamiseen ja suoritusten nopeuteen.
Sinun ei myöskään tarvitse hyväksyä miehesi käytöstä vaan voit sanoa miehellesi: " joko valitset huumeet tai minut" Tällä lauseella voisi selvitä vaikka miehesi elämänkasvu vaihe esim onko hän valmis edes parisuhteesen vai haluaako hän vielä jatkaa kipukynnysten kautta kasvuaan.
Keskustelkaa turvallisesti ja positiiviseen sävyyn asiasta.
Mukavaa kesän alkua sulle ja voimia keskusteen jäbäsi kanssajavascript:void(0);
🙂🌻!!

Käyttäjä Reeta_Saapas (Työntekijä) (Palveluoperaatio Saapas (Lasten ja nuorten keskus ry )) kirjoittanut 26.05.2018 klo 10:41

Moi mariaKK,
on ymmärrettävää, että olet huolissasi poikaystävästäsi ja parisuhteestanne, huolesi on aito. Minulla ei ole kokemuksia elämästä huumeiden käyttäjän kanssa eikä huumeiden käytöstä, mutta yleisesti päihteiden tiedetään aiheuttavan riippuvuutta pitkäaikaisessa, satunnaisessakin käytössä. Sinun ei tarvitse joustaa periaatteistasi eli siitä, ettet hyväksy huumeiden käyttöä. Jos poikaystäväsi on vaikea jättää huumeiden käyttö, voisitte keskustella miksi näin on, keskusteluapua voi hakea myös ulkopuoliselta taholta, esimerkiksi terveyskeskuksen kautta voi saada lähetteen mielenterveys- ja päihdepalveluihin. Iloa ja valoa elämäänne!

Käyttäjä picardo kirjoittanut 30.06.2018 klo 02:44

Tutkimusten mukaan amfetamiini on vähemmän vahingollisempaa kuin alkoholi ja se on jopa vähemmän riippuvuutta aiheuttava. Kannattaa tutustua netissä oleviin tutkimuksiin huumausaineista ja niiden vaikutuksista. Niitä löytyy jo aika paljon. Ihmiset tuntuvat kuvittelevan, että laissa kielletyt huumausaineet on kiellettyjä niiden vaarallisuuden takia, vaikka tosi asiassa alkoholi on huumausaineista vahingollisin.