Pohjalla peloissaan
Täällä taas, se on kai itsessään jo merkki siitä että oon taas pohjalla. Vältän asioista puhumista niin pitkään kuin pystyn mutta viimeaikoina oon ollu taas halkeamispisteessä. Toivon tällä kertaa koko sydämestäni että tämän joku vaivautuu lukemaan ja jopa mielipidettä asiaan koska mun ongelma on konkreettinen eikä mun omilla pienillä aivoilla näytä vastausta löytyvän.
En jaksa enää kirjottaa koko bäkstooria tähän, sanotaan nyt vaan että masennus diagnosoitiin joskus -13 ja saman vuoden keväällä oli pahin syömishäiriöjakso sekä koko elämän aikainen ahdistus on yhä täällä. Lääkitys oli kuukauden kunnes allergia, äiti peru mun osastojakson jolloin oli tarkotus säätää lääkitys ja löytää terapeutti. Sen jälkeen oon ollut täysin tyhjän päällä, eli yli kaks vuotta nyt olen pyöritellyt peukaloita ja odottanut että milloin ne paremmat päivät alkaa.
Spoiler: niitä ei ole.
Keksin loputtomiin tekosyitä mun pahalle ololle: kesällä mulla on aina paha olla koska liikaa vapaata aikaa, talvella koska kaamos, syksyllä koska koulu ja no kevät nyt on vaihtelevaa. Jotenkin mulla on kestänyt tähän asti taas tajuta että ei niitä hyviä kausia ole enää ollut, ei enää pitkään aikaan.
En mä tiedä miten tätä pitäis kuvata, onkse kouluun uupumista lukion vikana vuonna vai yksinäisyyttä, tylsistyneisyyttä, kaamosmasennusta vai tässä vaiheessa jo luonteenpiirre. Mulla ei ole hyviä päiviä, oon ilonen ehkä parikymmentä minuuttia päivässä ja sit tulee taas lamauttava ahdistus. En mä edes tiedä mikä mua ahdistaa, tekemättömyys ja yksinäisyys tai niidenkin vähäisten ihmissuhteiden käänteet. Se ettei koulumenestys enää pysy hyvänä, se ettei mun elämällä ole tarkoitusta ja kaikki mun päiväunet liittyy kuoelmaan.
Tässä elämässä ei ole enää mitään jäljellä mua varten. En nauti enää mistään (paitsi ehkä sairaalloisen paljon mua korkeampiarvoisten ihmisten huomiosta) eikä mikään tunnu järkevältä. En tiiä miksi käyn koulua tai miksi pelaan pelejä päivät pitkät, mikään mun tekeminen ei johda mihinkään. Kaikki on ankeaa, surullista tai ahdistavaa. En pysty tutustumaan uusiin ihmisiin koska pelkään ja ahdistun eikä mulla ole enää ketään jäljellä. Vihaan perhettäni ja sitä yhtä ystävää, vihaan itseäni ja kuntaa jossa asun, vihaan harrastuksiani ja koko mun tulevaisuudensuunnitelmaa. Olen vaan katkera ja surullinen enkä tajua miksi kukaan haluaa olla elossa.
Tiedän siis ettei kaikki ole hyvin. Tää on paljon pahempaa kuin koskaan aiemmin vaikka en olekaan enää väkivaltaisen itsetuhoinen tai jaksa välittää mun painosta. En vaan oo koskaan ollut näin välinpitämätön tai kyllästynyt kaikkeen ja tää alkaa pikkuhiljaa jo pelottaa. Haen huomiota väärillä tavoilla ja asetan itseni huonoon asemaan saadakseni kehuja kirjaimellisesti keneltä tahansa. Oon muka ylpeä itsestäni koska selätin syömishäiriön yksin vaikka tiedän että mun ajatusmaailma ei ole muuttunut miksikään, ja ylpeilen sillä että oon ollut kohta vuoden puhtaana viiltelystä vaikka hakkaan ihoni nykyään mustelmille.
Lupasin konkreettisen ongelman. Kysymys on se, onko hoitoon hakeutuminen sen arvoista, ja milloin?
Tiedän etten voi elää näin, mutta näin pitkän ajan jälkeen en tiedä onko muuta elämää olemassa. Haluaisin kovasti yrittää ja hakea apua mutta mulla ei ole rahaa terapiaan tai kaupunkiin kulkemiseen ennen kuin vuoden päästä – jos nyt saan koulupaikan ja pääsen muuttamaan. Mun pitäis siis kitua vielä vuosi tuppukylässä ilman apua tai seuraa ilman tietoa siitä onko mulle enää mitään parempaa. Haluaisin vaan että joku kertois mulle suoraan mitä tehdä. Mun on pakko valmistua keväällä enkä tiedä onko mulla aikaa edes yrittää hakeutua hoitoon ennen huhtikuuta, enkä tiedä selviänkö siihen asti hengissä. Kaiken tämän lisäksi mun luotto terveysalan ammattilaisiin on vähän menetetty useampien epäonnistuneiden avunhakemisyritysten jälkeen.
Kertokaa joku onko tämä elämä enää minkään arvoista, ja voiko mua enää pelastaa? Pelkään että mulle vaan isketään taas ovi kiinni kun en ole ”tarpeeksi” masentunut tai itsetuhoinen. Pelkään että ne vaan sanoo että hei, sä oot vaan syntynyt tällaiseksi. Että joku korkeampi voima vaan päätti että mun elämä tulee jäämään lyhyeksi ja kuihdun hiljalleen pois. Pelkään enkä tiedä onko mussa jotain perustavanlaatuista vikaa vai onko mun elämä vaan kirjoitettu tällaiseksi rytmittömäksi tuskaksi.