Miten perfektionismi eli täydellisyydentavoittelu näkyy elämässäsi? Missä asioissa vaadit itseltäsi täydellisyyttä?
Millainen on täydellinen ihminen? Mitä hän tekee, miten hän elää? Onko jokaisella oma käsityksensä siitä, mitä on täydellisyys?
Pakeneeko täydellisyys? Oletko joskus aiemmin tavoitellut sitä tilannetta, missä olet nyt – eikä se silti riitä, vaan vaadit lisää ja lisää?
Haluaisin tietää, mitä ajatuksia nämä kysymykset herättävät teissä muissa keskustelijoissa. Itselleni täydellisyys on kai sitä, että kaikki on elämässä juuri niin hyvin, kuin itse haluaa.
Toisaalta kukaan ei voi mielestäni olla täydellinen, sillä kaikki tekevät virheitä ja ihminen epäonnistuu aina välillä väkisinkin. Mutta ihminen voi näyttää täydelliseltä ulospäin.
Itse olen luonut oman helvettini vaatimalla täydellisyyttä. Enää en edes tiedä, mitä täydellisyys on, mutta silti se on epämääräinen vaatimus jossain takaraivossa.
Joitakin aikoja sitten päätin, etten enää vaadi itseltäni täydellisyyttä, mutta kun tein sen, lamaannuin täysin. En tee enää yhtään mitään, olen vain. Koulutyöt kasaantuvat.
En jaksa tehdä mitään, koska ainut unelmani elämässäni oli olla tietyllä tavalla täydellinen, ja jos se ei ole unelmani, minulla ei ole unelmia. En osaa tavoitella muuta kuin täydellisyyttä.
Enkä edes enää tiedä, mitä täydellisyys on. Olen hyvännäköinen nuori nainen, opiskelu lukiossa sujuu ihan hyvin ja voin elää elämääni kuten parhaaksi näen. Mikä siis vaivaa? Eivätkö monet pidä tällaista tilaa täydellisenä? Mitä minä vielä etsin?
Olen väsynyt itseeni.
IisaMari