Heippa!
Huomaan itsessäni sosiaalisten tilanteiden pelon oireita, ja tuli mieleen koulukiusaaminen.
Olen ollut lähes koko peruskoulun ajan koulukiusattu, ala-asteella tosin en ymmärtänyt asian laitaa mitenkään. Kavereita ei oikein ollut, ja vietinkin paljon aikaa itsekseni, joskin kaipasin seuraa koko ajan. Pidin huomion keskipisteenä olemisesta (silloin jos näin sattui käymään joskus), mutta tunsin oloni usein ulkopuoliseks luokkalaisten seurassa. Kakarana muutimme paljon.
Yläasteella satuin löytämään oman tyylini vahvasti, ja olinkin kovin poikamainen tyttö 😉 näinä aikoina kiusaaminen pahentui, varsinkin ylempien luokkien poikien toimesta.. Oli nimittelyä, piikittelyä ja kaikenlaista sekä henkistä että fyysistäkin väkivaltaa. Oloni tuntui epätodelliselta, mutta jatkoin silti painaa eteenpäin, vaikkakin koulumenestys jokseenkin kärsi.
Huomasin kuitenkin vaivihkaa kasvavan pelon. Pelon siitä, että ihmiset taas kerran nauraisivat mulle. Ruokalaan meno tuntui jotenkin vastenmieliseltä, välitunneilla tupakalla toivoin vain, ettei "paha porukka" liittyisi seuraan ilkkumaan. Näinä vuosina kuitenkin rääväsuuna sanoin kyllä vastaan, mutta loppujen lopuksi kyky puolustaa itseään hälveni.
Tunnustan itse kiusanneeni yläasteen viimeisillä luokilla, olen siirtänyt oman pelkoni muihin. "Heikkoihin", mukamas puuttellisiin ihmisiin. Pelkäsin erilaisuutta, vaikka itse olin tyyliltäni erilainen ja puhuinkin erilaisuuden puolesta. Tunsin vihaa entisiä kiusaajiani kohtaan, mutta samalla kamppailin halusta parantua ja lopettaa ilkkumiseni näille mun kiusaamisen uhreille. Se vei voimat, täysin.
Peruskoulun jälkeen olin parissa lyhyessä koulussa. Ensimmäisen koulun aikana oloni oli kohentunut, mutta silti pelkotilat ja ahdistus vain kasvoivat "hyvän" olon varjossa.
Sain osakseni jonkin verran ihailua, mutta esimerkiksi ulkonäköni alkoi päivä päivältä ketuttamaan. En ollut missään määrin tyytyväinen itseeni. Aloin pukeutumaan huonosti ja mauttomasti peitelläkseni häpeää vartalostani. Iltaisin epätodellinen olo ja ahdistus ottivat vallan, ja pääsinkin terapiaan koulun aikana. Pelkäsin kuollakseni mitä ihmeellisimpiä asioita, pääni täyttyi mielikuvista ja pahoista ajatuksista.
Terapia auttoi pikkuhiljaa, ja ymmärsin itseäni enemmän.
Kuitenkin aloittaessani toisen koulun joulun jälkeen oireilu paheni taas, olin taas kiusattu. Mulle puhuttiin kuin p*skalle, kohdeltiin kuin "idioottia" ja syrjittiin paljon. Silti kun luokkalaisilla omat huolet painoivat, mun puoleen käännyttiin ja multa pyydettiin apua.
Tässä koulutuksessa työ oli hyvin asiakaslähtöistä, ja asiakastyöt jännittivät todella paljon sen lisäksi että kiusaaminen aiheutti mulle suuria paineita omasta osaamisestani. En taaskaan panostanut ulkonäkööni, olin aina rähjäisen näköinen, sillä aamuisin oli todella vaikea päästä ylös sängystä, ja silloin kun pääsin, söin vain aamupalan ennen lähtöäni katsomatta peiliin. Tämä ulkonäön nuhjuisuus varmasti aiheutti oudoksuntaa ja paheksuntaa asiakkaissani. 😟
Koulun päätyttyä todistukseni oli hyvä, tosin toistuvat poissaolot vaikuttivat numeroihin. Tein hetken alan töitä, mutta lopulta pelkoni töissä yltyi ja suorituspaineet kasvoivat niin suuriksi, että aloin epäillä jokaisen työkaverini tai asiakkaani vilpittömyyttä. Tunsin itseni todella ulkopuoliseksi kaikessa, enkä tuntenut osaavani mitään. Luulin, että jokaista liikettäni seurattiin, ja jokainen normaali huomautus mitättömästä virheestä nosti palan kurkkuun ja itkun silmään.
Vaihdoin kuitenkin alaa aiemmin mukavaksi koettuun työhön, jossa viihdyinkin sen ekat pari viikkoa. Sitten työpaikan epäkohdat, henkilökunnan vajaus ja huonohkot työolot laukaisivat pahoja stressitiloja. Pyrin suorittamaan työni aina hyvin, ja rankaisin itseäni pienimmästäkin inhimillisestä unohduksesta monia päiviä ajattelemalla kuinka surkea olen.. Työkavereiden seurassa tunsin itseni huonoksi, ja oireilinkin psykosomaattisesti töissä ja varsin pahasti kotona. Poissaoloja tuli paljon erilaisten vatsakipujen/ahdistuksen/unettomuuden takia, sillä stressasin todella pahasti tulevaa työpäivää.
Nyt aikeissani onkin vaihtaa työpaikkaa tajuttuani oireiden alkuperää, apua on psykologilta haettu. Ymmärsin vasta lähipäivinä, kuinka sos. tilanteiden pelko on pahentunut ja vaikuttanut jokaiseen liikkeeseeni. Kaupassa käynti tuntuu äärimmäisen vaikealta, joskus lähden kaupasta ostamatta mitään, jos tajuan että joka kassajonossa on se vähintään 10 ihmistä. Kahvilassa en voi kuvitellakaan käydä yksinäni, ainakaan ilman sydämentykytystä, tärinää, kuvotusta ja niskan jumitusta. Pelkään avopuolisoni sukulaisilla käymistä, heidän seurassaan syömistä. Pelkään jopa tavata vanhoja kavereitani/tuttuja, en osaa enää käyttäytyä luontevasti. Epäilen lähes joka ihmisen suhtautumista minuun; tuntuu että jokaisella on mielessään negatiivisia ajatuksia minusta, ja pelkäänkin halventavia/nöyryyttäviä kommentteja, mutta toisaalta myös normaalit huomautukset saavat mut melkein vajoamaan maan alle ☹️
Koulukiusaaminen on varmasti aiheuttanut monia näistä oireista. Silti elämässäni on monta, monta muutakin tekijää lapsuudesta lähtien jotka vahvistavat näitä vuosia kestäneitä ongelmia. Tuli vaan nyt tarve mietiskellä kiusaamisen seurauksia.. 😟
Tätä oli hankalahko kirjoittaa, ja sitäkin vaikeampi miettiä mistä aloittaa 😉
Voimia kaikille, jotka kamppailevat samanlaisten pelkojen kanssa! 🙂🌻