Pelkään itseäni

Pelkään itseäni

Käyttäjä ihatemyself aloittanut aikaan 23.05.2015 klo 14:32 kohteessa Nuorten foorumi
Käyttäjä ihatemyself kirjoittanut 23.05.2015 klo 14:32

Moi..

En tiedä mistä viiltelyni alkoi, mutta se ei tunnu loppuvan. Ensikertaa sitä kokeilin jo 5lk. Nyt olen lukion ensimmäisellä. En halua satuttaa itseäni ja häpeän sitä, mutta saan usein yksin kohtauksia jolloin vain itken, ja saan sen lopetettua viiltelemällä.

Minulla on paljon kavereita ja myös poikakaveri, ja tulen kaikkien kanssa hyvin toimeen ja olen saanut palautetta että olen tosi iloinen ja sosiaalinen. Yksin kuitenkin olen kuin eri persoona. Tuntuu etten osaa enää tuntea mitään. Huonot koenumerot eivät liikuta minua koska olo on jo niin paha ettei ne vaikuta mihinkään. Haluaisin olla yksin ilman poikakaveria mutta en uskalla jättää häntä. Pelkään että hänelle tulee yhtä huono olo kuin minulle.

Tuntuu että olen niin puhki ja lopussa ja kyllästynyt elämään. En ymmärrä miten minusta tuli tälläinen. Haluan pois. Psykologilla käynnit eivät auttaneet mitään. En ikinä ole tiennyt että ihmisellä voi olla näin paha olla….😭

Käyttäjä villikettu kirjoittanut 24.05.2015 klo 00:34

Moi ihatemyself,

Hienoa että uskalsit kirjoittaa tänne. Paha olo ei tosiaan riipu aina siitä, miltä elämä ulkoapäin näyttää. Osaatko yhtään sanoa, mistä paha olosi johtuu? Onko koulussa tai elämässä muuten jotain hyvin stressaavaa, pelottavaa, muuten vastenmielistä tai tuntuuko elämä merkityksettömältä?

Psykologeja on monenlaisia ja kaikkien kanssa ei tule toimeen niin hyvin, että käynneistä olisi apua. Täällä Tukinetissä voit jutella tukihenkilölle, ja on mahdollista hakea apua joltain muulta psykologilta, terkkarilta tai kuraattorilta. Asioista voi puhua myös ystäville - poikaystävää ei ehkä kannata jättää pahan olon takia, ainakaan ilman että keskustelisi olostaan hänen kanssa. Päätös on toki sinun.

Ethän tapa itseäsi. Viiltelystä voi päästä eroon, ja itkukohtauksista voi selviytyä ilman että vahingoittaa itseään. Onko jotain muuta, mitä voisit silloin tehdä? Musiikki, peiton alle meneminen, tyynyn hakkaaminen, nämä keinot voi olla hyvin yksilöllisiä ja jokaisella voi olla joitain tiettyjä, mitkä toimii. Ei kuitenkaan kannata viillellä. Sillä voi saada pahaa ja peruuttamatonta jälkeä aikaan. Yksi vaihtoehto viiltelylle on jääpalojen tai kylmän veden käyttäminen iholla. Se on toiminut joillakin eikä siinä tarvitse haavoittaa itseään.

Vaikka olo voi tuntua sietämättömältä, niin sitä voi kyllä lievittää ja sen voi saada paremmaksi. Kannattaa puhua näistä tuntemuksista jollekin, se auttaa monesti eteenpäin. Oot tärkeä ja arvokas ja ansaitset saada apua.

Halauksia ja tsemppiä. Sä pääset tän yli vielä. 🙂🌻

Käyttäjä hanne3 kirjoittanut 07.06.2015 klo 13:33

Moi! Ajattelin kirjoittaa, koska tunnen itse epämääräistä pahaa oloa vähän väliä, saan kohtauksia milloin tuntuu että voisin tehdä mitä vain. Tänään oikein pelkäsin itseäni ja jälkeenpäin säikähdin. En ole koskaan kokenut vastaavanlaista. Itken vain vähän väliä.

Käyttäjä Jeen kirjoittanut 30.06.2015 klo 16:30

Hei
Minulla oli yhdessä vaiheessa viiltelyä kiusaamisen takia. Pystyisitkö purkamaan itkua ja ahdistusta muuhun tekemiseen? Kirjoita, piirrä tai ala tekemään jotain käsitöitä? Entä soittaminen tai liikunta? Minua auttoi, kun lähdin juoksemaan lenkkipolulle pois kaupungista.

Käyttäjä Josefiina😃 kirjoittanut 02.07.2015 klo 22:48

Joo itellä samanlaista vaikka oon paljon nuorempi ei sille voi mitään elää sen kanssa hankkiutua eroon tai se viimenen jota en kenellekkään toivois joka on itelle aika läheinen😳