Paniikki -vertaistukea!?

Paniikki -vertaistukea!?

Käyttäjä Nuorinainen98 aloittanut aikaan 01.07.2020 klo 13:35 kohteessa Nuorten foorumi
Käyttäjä Nuorinainen98 kirjoittanut 01.07.2020 klo 13:35

Moikka! 
Olen 22-vuotias nainen, ja jo useita vuosia kärsinyt masennuksesta ja ajoittaisesta ahdistuneisuudesta. Sain tässä muutama päivä sitten todella voimakkaan paniikkikohtauksen -ensimmäisen moneen vuoteen. En tarkalleen ottaen tiedä miksi sen sain, aika puskista tuli.. mutta on minulla ollut tässä jos jonkinlaista muutosta ja tapahtumaa elämässä, ne kai laukaisseet… Mutta siis. Kohtaus oli todella voimakas. Olin aivan varma että kuolen siihen paikkaan. Oireeni olivat varmaan kamalimmat ikinä: hyperventiloin, tärisin kauttaaltaan, kuumia aaltoja, kihelmöintiä, kuvotusta ja heikotusta… Noh. Se yö oli ja meni, mutta minulle on jäänyt tunne etten ole oikein toipunut siitä. Että vaikka en olekaan saanut uutta kunnon kohtausta, niin jotenkin se jäi ns. päälle. En useampaan päivään pysynyt oikein tolpillani, heikotti, eikä ruoka meinaa maistua edelleenkään samoissa määrin mitä normaalisti. Nyt jo olen hieman enemmän saanut voimia takaisin, mutta edelleen on suurelta osin sellainen ”olen irti itsestäni ja tästä maailmasta” -olo, sekä hyvin pelokas olo välillä. Epäilen vähän väliä, että sairastan jotain vakavaa sairautta (sydänvika viimeisin pelkoni.) Mahassani tuntuu edelleen oudolta (lämmön tunnetta, kiertää,kipua..) ja minun on vaikea rentoutua täysin sekä ylipäätänsä keskittyä normaaleihin arkisiin asioihin. Pelkään myös mm. sitä että en yhtäkkiä jaksaisikaan hengittää (järjetöntä, tiedän.)

Onko täällä ketään, jolla paniikki on jäänyt joskus ns. päälle/kohtauksesta toipuminen on vienyt päiviä? On välillä todella epätoivoinen olo.. vaikka tiedostankin järjellä, että pelkoni ovat samoja mitä ennenkin olen käynyt läpi, ja olen niistä silloinkin selvinnyt..  Mutta silti, nämä tuntemukset ovat niin voimakkaita ja todellisia.. 

Kerro ihmeessä kokemuksiasi ja mikä sinua on auttanut, olisin todella kiitollinen! Itselläni tällä hetkellä parhain ja turvallisin olo on sohvalla, viltin alla.. pystyn tekemään vähän opintoja ja pieniä kotiaskareita kuitenkin, joten  eteenpäin kai sekin… 

Käyttäjä ask kirjoittanut 04.07.2020 klo 09:18

Minulla on vähän samanlaista oireilua todennäköisesti stressi on laukaissut sen. Minulla kans on tärinää, mahassa kiertää oudolta, pyöräyttää välillä, tuntuu ettei ruoka maistu. On saattanut monenlainen tekijä laukaista sen, eikä kukaan osaa sanoa mistä se johtuu. Minä kans en osaa oikein rentoutuu ja laukaiseva tekijä on tietämätön.

Käyttäjä Nuorinainen98 kirjoittanut 07.07.2020 klo 19:41

Kiitos vertaistuesta! On aina kiva tietää ettei ole yksin. Minulla on jo parempi olla. Edelleen vaikeutta rentoutua ja vatsaoireita sekä huolta että mikä minua nyt oikein vaivaa.. mutta parempaan päin mennään, joten eiköhän tämäkin lopu. Pahinta on kai se pelko, että entä jos tämä ei nyt ookkaan pelkkää paniikkia, et jos onkin joku sairaus tm. Mutta kun kaiken järjen mukaan ei ole, eikä jatkuvasti kehtais lääkärissäkään hypätä.. 😅 tsemppiä sinulle!

Käyttäjä liskonainen kirjoittanut 24.07.2020 klo 18:53

Hei!

Olen itse 21-vuotias, ja noin 3-vuotta kamppailut tuon paniikkihäiriön ja ahdistuneisuuden kanssa. Oireesi viittaa kyllä ahdistuneisuuteen, josta on tullut paniikkikohtaus. Todennäköisesti siulla ei ole mitään vakavaa, se paniikki tai ahdistus tuo noita asioita pienestäkin tunteesta. Pelkkähän ahdistus tai paniikki voi tuoda monta eri oireita mm: vatsakipuja, pyörrytyksen tunnetta, väsymystä, huonoa oloa, päänsärkyä, vapinaa, rintakipuja tai muita lihaskipuja. Ei kannata siis pelästyä! Miulla pahimpina aikoina oli juuri kaikki maailman rintakivut, jotka tulee siitä kun ahdistuneena jännittää lihaksia. Siun vatsa voi reagoida tuohon ahdistuneisuuteen ja paniikkiin pelkästään. Jännittyneenä ihmiskroppa menee todella sekaisin, niin lihastot kun elimistökin - kokemusta on. Mutta, se kyllä helpottaa mieltä kun käy lääkärissä, joten jos tuntuu siltä että tarviit mielenrauhaa niin käy vaan rohkeasti.

Miulla itselläni on auttanut opamox-lääkkeet, joita otan satunnaisesti jos tuntuu että paniikki meinaa tulla. Myös on ADD-lääkitys, joka auttaa myös siihen. Psykologi/terapia aina kannattaa, siitä lähtee se oikea hoito!  Mielenterveydet ei tule tyhjästä kuitenkaan ja niitä on hyvä käsitellä jonkun kanssa.

Hengitysharjoituksia ja venyttelyä kannattaa ensapuun tehdä 👍