pakkoajatukset

pakkoajatukset

Käyttäjä blueberryicecream aloittanut aikaan 19.01.2014 klo 10:57 kohteessa Nuorten foorumi
Käyttäjä blueberryicecream kirjoittanut 19.01.2014 klo 10:57

onko kenelläkään pakko-ajatuksia? itselläni on usein joku negatiivinen ajatus tai pelko joka tulee mieleen useita kertoja päivässä. tämä alkaa usein silloin kun tuntuu että asiat ovat hyvin. ikään kuin en saisi olla onnellinen. tällä hetkellä pelkään sitä, että menetän kaverini ja jään yksin. olen tutustunut koulussa yhteen kivaan kaveriin, mutta aloin yhtä-äkkiä pelätä että hän muuttaa pois tai jotenkin muuten menetän hänet. en tiedä mistä tämä pelko johtuu, koska en ole aijemmin menettänyt ketään minulle tärkeää ihmistä.

Käyttäjä kirjoittanut 28.01.2014 klo 08:02

On minulla lähes koko ajan pelko, että joku läheltäni kuolee. En aattele kyllä että se on pakkoajatus. Vaan, että kyllä joku kuolee ja sen kanssa elän vaan.

Käyttäjä jannitanni kirjoittanut 05.02.2014 klo 17:23

Ymmärrän sinua, pakkoajatukset ovat todella ahdistavia ☹️ Minulla on jonkinlainen "saatananpelko", tai kauhu oikeastaan. Pakonomaisesti ajattelen paholaista, mutta samalla se pelottaa, tuntuu, etten saisi ajatella sitä. Pelkään todella paljon kaikkea siihen liittyvää. En edes ole uskonnollinen ihminen, joten tuntuu oudolta. Minulla on monia muitakin vastaavia pelkoja. Välillä myös pelkään että joku lukee ajatukseni. Vähän hölmöä.... Myös kertomasi menettämisen pelko on minulle tuttua. Varsinkin kun 2 vuoden sisään olen menettänyt hevoseni, molemmat kissani ja isäni... Tsemppiä sinulle, ja paljon voimia! 🙂

Käyttäjä tyttönen1995 kirjoittanut 19.02.2014 klo 12:21

minullakin on pakkoajatuksia. vähän erilaisempia tosin, kuin teillä, jotka olette kirjoittaneet tänne. minulla on sellainen pelko, että "pelkään tulevani hulluksi". pakkoajattukseni koko ajan "käskevät" minun ajatella, että entä jos menenki jotenkin sekaisin ja teen jotain itselleni. tiedän, kuulostaa aika kaukaahaetulta, mutta ajatukset ovat aika ahdistavia. D:

Käyttäjä SCIM kirjoittanut 19.02.2014 klo 18:57

Mä lasken koko ajan päässä, esim. Jos tv:ssä ei näy kymmeneen sekuntiin tiettyä hahmoa joku läheisistäni kuolee, tuo on niiin rasittavaa, elämää haittaavaa. Koko ajan päässä joku lasku. Miten sen sais oikeesti pois.. 😯🗯️

Käyttäjä pökylä1 kirjoittanut 21.02.2014 klo 08:53

minä olla paho mieli minun ei vanhempia😎

Käyttäjä blueberryicecream kirjoittanut 02.03.2014 klo 19:25

hulluksi tulemisen pelko kuulostaa tutulta. se on jännää että tulee "pelättyä" ihan järjettömiäkin asioita ja niitä vaan ei saa mielestään pois

Käyttäjä Jappe90 kirjoittanut 20.03.2014 klo 11:53

Mulla on sellaisia pakkoajatuksia että satuttaisin jotakin (fyysinen väkivalta) esim puolisoani, se on todella häiritsevä ja ahdistava ajatus, haluaisin sen vaan pois niin paljon.

Käyttäjä Salaatti kirjoittanut 20.03.2014 klo 22:53

Jappe90 kirjoitti 20.3.2014 11:53

Mulla on sellaisia pakkoajatuksia että satuttaisin jotakin (fyysinen väkivalta) esim puolisoani, se on todella häiritsevä ja ahdistava ajatus, haluaisin sen vaan pois niin paljon.

Varmasti on ahdistava ajatus. Oletko hakenut apua? Myös tähän voi hakea apua ja niin saisit luultavasti jossain vaiheessa ajatuksen pois. Tsemppiä!!

Tsemppiä muillekin tähän ketjuun kirjoittaneille. En ole varma pakkoajatuksista, luulen että mullakin on ollut niitä. Esim kun kävin suihkussa en voinut sulkea silmiäni vaan mulla oli pakko olla ihan koko ajan näköyhteys peiliin ja lattiakaivoon. Ne pelottivat mua. Yläasteikäisenä joka aamu kun heräsin, toimin samalla tavalla. Menin alakertaan keittiöön terassin ovelle, napsautin terassin ulkovalot päälle ja pois että näin ettei siellä ole ketään ja söin aamupalan istuen selkä seinää vasten kaikki ikkunat näkyvissä. Pelkäsin sitä että joku on siellä ulkona pimeässä. Kesällä se aina helpotti kun en herännyt ensimmäisenä ja oli valoisaa yölläkin.

Käyttäjä KintZ kirjoittanut 20.03.2014 klo 23:27

hei.

minulla on ollut nyt muutaman vuoden pakkoajatuksia mm. siitä että satutan tyttöystävääni tai jopa tapan. olen käynyt nyt muutaman kerran psykologin vastaanotolla. olen saanut hyviä neuvoja ja ohjeita jotka helpottavat oloa ja oireita.

nyt kuitenkin kun tyttõystãvãni on harjoittelussa toisella paikkakunnalla ja minä viikot yksin kotona. on ajatukset kääntyneet itseni satuttamiseen tai tappamiseen. onko kellään kokemuksia tämãn kaltaisesta? onko ne pelkotiloja/pakkoajatuksia vai onko minulle kehittynyt itsetuhoisuutta josta kannattaisi olla enemmän huolissaan? ajatukset kyllä hyvin samankaltaisia kun edelliset pakkoajatuksetkin, mutta olen epävarma itsestäni enkä siksi osaa sanoa.

psykologin vastaanottoakin saa oottaa vielä reilun viikon.😭

Käyttäjä Salaatti kirjoittanut 21.03.2014 klo 13:17

KintZ kirjoitti 20.3.2014 23:27

hei.

minulla on ollut nyt muutaman vuoden pakkoajatuksia mm. siitä että satutan tyttöystävääni tai jopa tapan. olen käynyt nyt muutaman kerran psykologin vastaanotolla. olen saanut hyviä neuvoja ja ohjeita jotka helpottavat oloa ja oireita.

nyt kuitenkin kun tyttõystãvãni on harjoittelussa toisella paikkakunnalla ja minä viikot yksin kotona. on ajatukset kääntyneet itseni satuttamiseen tai tappamiseen. onko kellään kokemuksia tämãn kaltaisesta? onko ne pelkotiloja/pakkoajatuksia vai onko minulle kehittynyt itsetuhoisuutta josta kannattaisi olla enemmän huolissaan? ajatukset kyllä hyvin samankaltaisia kun edelliset pakkoajatuksetkin, mutta olen epävarma itsestäni enkä siksi osaa sanoa.

psykologin vastaanottoakin saa oottaa vielä reilun viikon.😭

Hei.

Hienoa että aiemmat pakkoajatukset ovat nyt paremmin hallinnassa.

On kokemuksi siitä että ajattelee itsemurhaa ja itsensä satuttamista ja jopa tekee niin. Siihen en osaa sanoa että onko ne pelkotiloja/pakkoajatuksia vai itsetuhoisuutta. Ehkä vastaus löytyisi syistä, miksi ajattelet niin. Esimerkiksi: vihaatko itseäsi ja haluat siksi satuttaa itseäsi? Tuntuuko että et tunne mitään ja haluat satuttamalla saada itsesi tuntemaan edes jotain? Tuntuuko että olet arvoton ja ansaitset kaiken mahdollisen kivun?
Nämä ainakin on luullakseni yleensä itsetuhoisuuteen liittyviä ajatuksia. Ne eivät ole totta kumminkaan, mutta silti ihminen ajattelee niin.

Puhuthan sitten psykologille näistä? Hän voi auttaa. Tsemppiä!

Käyttäjä KintZ kirjoittanut 21.03.2014 klo 15:45

hei ja kiitos vasrauksesta.

ei ole mitään tuollaista. en vihaa itseäni tunnen iloa elämästã ja minulla on paljon asioita joidenka takia elää ja iloita. siksi tämä onkin tyhmää ja idioottimaista. kyllä niistä puhun psykologille kunhan sinne asti kestãn

Käyttäjä Salaatti kirjoittanut 21.03.2014 klo 22:33

Ei se minusta ole tyhmää ja idioottimaista. Joskus meille kaikille tulee jotain vaikeuksia ja kun ne hyväksyy ja tekee työtä päästäkseen niistä eroon, voi vapautua niiden taakasta. Kiva kuulla että tunnet iloa elämästä! Se on hyvä merkki🙂 Koeta jaksaa sinne asti. Jos se yhtään helpottaa niin voithan aina tänne tulla oloasi purkamaan.

Käyttäjä KintZ kirjoittanut 31.03.2014 klo 18:37

Hei kaikille taas ja hyvää iltaa🙂

tuli tuossa mieleen että onko kukaan pakkoajatuksista kärsinyt käynyt tällaista hoitoohjelmaa läpi jossa näitä oireita ja ajatusmallia on pyritty hoitamaan? Itse olen itsekseni aloitellut sitä ja en vielä huomannut mitään erityistä. Toki vasta vajaa 2 vk harjoitellut.

olisi kiva tietää mikä teillä on auttanut, minkälaisia harjoituksia olette tehneet ja miten paljon oireet ovat kadonneet?