Pakko-oireinen häiriö

Pakko-oireinen häiriö

Käyttäjä HNNA aloittanut aikaan 18.06.2010 klo 14:16 kohteessa Nuorten foorumi
Käyttäjä HNNA kirjoittanut 18.06.2010 klo 14:16

Olen sairastanut nyt reilu vuoden OCD:tä eli pakko-oireista häiriötä. Minulla tosin oli tämä sama häiriö joskus kun olin ihan pieni, mutta nyt se on tullut takaisin vanhemmalla iällä. Mutta nyt tämä on alkanut vaikuttaa liikaa elämääni ja joskus on päiviä että olen niin masentunut etten halua tehdä muuta kuin nukkua. Sosiaaliset taitoni ovat ihan kadonneet ja joskus en pysty näkemään edes kavereitani. Kaikki unelmat ovat kadonneet. OCD kuuluu ahdistuneisuushäiriöihin ja pelko antaa siinä vallan.
Minun pelkoni on toisen vahingoittamisen pelko. Pelkään jatkuvasti sitä että satutan jotain toista. Sen takia en pysty ajamaan enää autoakaan, koska pelkään että aiheutan kolarin ja jollekin ihmiselle sattuu siinä kamalia. Tai jos olen ajanut autoa, sen jälkeen minusta tuntuu että olen aiheuttanut kolarin mutta en ole vain huomannut sitä ja silloin tulen todella ahdistuneeksi. Tämä on todella harmi koska olen juuri saanut ajokortin. Minun on myös pakko tarkistella kokoajan valoja ja milloin mitäkin mikä häiritsee todella paljon.

Mutta löytisikö täältä kohtalotovereita, nimittäin tuntuu että olen aika yksin tämän asian kanssa, enkä kehtaa puhua tästä ☹️ Haluaisin niin apua tähän mutta en tiedä mistä hakisin sitä.

Käyttäjä IisaMari kirjoittanut 20.06.2010 klo 17:08

Hei, HNNA!

En tiedä, oletko huomannut, mutta olen itse tehnyt nuorten foorumille keskustelun tästä samasta aiheesta. Sen otsikko kuuluu: "pakko-oireet", ja löydät sen täältä helposti halutessasi lukea sen. Luettuasi sen varmasti huomaat, ettet ole yksin oireiden kanssa - vaikkakin keskustelussani oli vain pari ihmistä puhumassa asiasta. Kärsin itse tästä ongelmasta.

Oletko lukenut Edna B. Foan ja Reid Wilsonin kirjoittamaa kirjaa Kerrasta poikki - vapaaksi pakko-oireista ja rituaaleista? Itse luen sitä parhaillaan. Siinä on neuvoja pakko-oireiden taltuttamiseksi, ja luulen, että ne voisivat olla sinulle hyödyksi.

Yksi sellaisista neuvoista on neuvo pakko-oireiden siirtämisestä. Terapeuttinikin on kehottanut minua kokeilemaan sitä. Kerron esimerkin siitä, miten tätä neuvoa voisi noudattaa: Kuvitellaan tilanne, että sinulle tulee aamulla tunne, että kätesi ovat likaiset. Niinpä sinun tekee hirveästi mieli pestä kätesi. Tiedostat, että kyseessä on halu toteuttaa pakko-toiminto.

Tässä vaiheessa et kuitenkaan pese käsiäsi, kuten yleensä teet, vaan päätät siirtää aikaa, jolloin toteutat pakko-toiminnon. Päätät esimerkiksi peseväsi kätesi iltapäivällä sen sijaan, että tekisit sen aamulla.

Kun myöhästytät aikaa, jolloin toteutat pakkotoiminnon, saat pakkomielteesi hieman paremmin hallintaan. Kun huomaat pystyväsi olemaan tekemättä pakko-toimintoa heti kun sinun alkaa tehdä mieli tehdä se, saatat hoksata, ettei sen tekemättä jättäminen niin kamalaa olekaan. Sen lisäksi luot itsellesi hengähdystauon oireistasi, kun olet jonkin aikaa toimimatta pakko-mielteittesi mukaan.

Tässä on yksi vinkki sinulle. Lisää neuvoja voisit saada mainitsemastani kirjasta ja pakko-oireisen häiriön tuntevalta mielenterveyden ammattilaiselta.

Toivon sinulle voimia jaksaa. Hyvää kesän jatkoa!

IisaMari