Pahaa oloa ulkomailla
Hei, olen 21-vuotias nuori naisen alku joka tällä hetkellä tekee työharjoitteluaan ulkomailla Euroopassa. Olen ollut ulkomailla jo vajaat kolme kuukautta ja teen pitkää päivää hevosten parissa. Vaihdoin harjoittelupaikkaa jo kerran, sillä edellisessä paikassa olin jumissa asunnossani ja pomojen kanssa ei klikannut yhtään. Nykyinen paikka on paljon parempi edelliseen verrattuna, ei yhtään niin paljon stressiä tai kiirettä ja tulen pomojeni kanssa paljon paremmin juttuun. Myös itse hevoset ovat täällä mukavampia. Silti pää hajoilee.
Kaikkein raskainta tässä on se, että olen nyt pikkuhiljaa keväästä lähtien tajunnut sen, että useiden vuosien henkinen taistelu pääni sisällä saattaa johtua masennuksesta tai jostakin muusta diagnosoimattomasta mielenterveydellisestä sairaudesta. Epäilen epävakaata persoonallisuutta. En osaa nauttia elämästä, olen koko ajan väsynyt vaikka nukkuisin ja söisin kunnolla ja näen asioissa vain ne negatiiviset puolet. Missään ei ole tarpeeksi hyvä olla enkä tunne kuuluvani mihinkään. Olen suorittanut lukion kiitettävillä arvosanoilla jonka jälkeen pääsin suoraan ammattikorkeaan, mutta lopetin sen vuoden jälkeen. Nyt olen toisessa ammattikorkeassa opiskelemassa täysin eri alaa. Alaa joka minulle hyvin tuttu ja jonka parissa työskentely on aina ollut mielekästä, eläinrakas kun olen ja hevoset ovat olleet sydäntä lähellä oleva harrastus yli 10 vuotta. Nyt kuitenkin olen vakavasti miettinyt että onkohan tää sittenkään mun juttu ja että hevoset pitäisi pitää vain harrastuksena.
Olen saanut täällä uudessa harjoittelupaikassa ollessani paljon uusia ystäviä ja jopa poikaystävän, joka tietää tilanteeni ja yrittää tukea minua kaikin tavoin. Kielimuuria ei ole, sillä puhumme molemmat sujuvasti englantia ja olemme hyvin samanhenkisiä ihmisiä. Silti olen yksin, sillä poikaystäväni asuu kaupungissa ja minä maalla eikä minulla ole autoa jolla voisin vain hurauttaa hänen luokseen. Olen myös töissä jatkuvasti (1 vapaapäivä viikossa, välillä kahden viikon duuniputkia) joten jos haluan mennä illalla poikaystäväni luokse, minun täytyy tulla joko viimeisellä junalla takaisin (ennen 12 yöllä) tai seuraavana aamuna kukonlaulun aikaan. Yöunet jäävät aika vähäiselle mikäli jään poikaystäväni luo yöksi.
Vaikeaa tästä tekee myös se, että olen tosiaan ulkomailla ja tajusin vasta ennen ulkomaille lähtöäni (toukokuussa) että tarvitsen todella ammattiapua, mutten hakenut sitä ennen harjoitteluun lähtöä, sillä ajattelin ettei siihen ole aikaa ja se on turhaa. Nyt kuitenkin alkaa mennä kuppi niin pahasti nurin että tarvitsisin ammattiapua, mutten tiedä mistä tai mitä kautta sitä hakea täällä ollessani. Pitäisikö minun ottaa yhteyttä Suomeen vai täällä paikalliseen lääkäriin? Pomojeni kanssa (isäntäperhe) en uskalla asiasta puhua, sillä pelkään että he heittävät minut ulos jos saavat tietää että ovat ottaneet mahdollisesti masentuneen henkilön töihin. Isälleni yritin puhua, mutta hänkään ei oikein osannut auttaa, sanoi vain itsestäänselvyyksiä ja asioita, joita pelkäsinkin hänen sanovan, kuten sen, että minulle ei riitä mikään ja missään ei ole hyvä. Mikä on sinänsä kyllä totta, mutta en haluaisi sen olevan niin. Kääk. Pahoittelut sekavasta tekstistä.