Outo

Outo

Käyttäjä Tero^^ aloittanut aikaan 09.05.2015 klo 18:23 kohteessa Nuorten foorumi
Käyttäjä Tero^^ kirjoittanut 09.05.2015 klo 18:23

Hei.

Kirjoitan ensimmäistä kertaa tälle palstalle, mutta katsotaan mitä saan tähän raapustettua.

Eli siis sairastan ahdistuneisuushäiriötä, minulla on siihen lääkitys yms…

Elämä on muuten oikein kivasti, eikä tuo ahdistuskaan enää vie voittoa vaan minä taidan olla onneksi voittajana tällä hetkellä. Minulla on kavereita ja enkä ole yksinäinen. Koulussa ja töissä menee oikein hyvin, olen luokkani paras. Kaikki on päälisin puolin oikein hyvin. Mutta on yksi ongelma joka tuhoaa koko harmonian. Pelkään sariastavani epilepsiaa, pelkään että saan kohtauksen kun ajan autoa, siksi vältänkin sitä paljon vain sen takia etten vahingoittaisi muita liikenteessä ( tietenkään myös itseäni ) Jotenkin 9- vuoden sairastamisen (ahdistus) aikana tämä pelko on ja pysyy, tätä en saa nujerettua millään. Onko kukaan muu kokenut ”vastaavaa” ja jotenkin selvinnyt? tai ei välttämättä selvinnyt mutta kokenut saman.🌻🙂🌻😑❓😐🙂👍😯🗯️😯🗯️😯🗯️

Käyttäjä villikettu kirjoittanut 11.05.2015 klo 11:21

Moi Tero^^,

Hienoa kun kirjoitit tänne ja olet voitolla ahdistuksestasi. Se on aina positiivista että pystyy vastustamaan ahdistusta. Tuosta epilepsiapelosta voisi varmaan olla yhteydessä terveydenhoitajaan, jo ihan terveydellisistäkin syistä. Silloin voi saada oikeasti selvyyttä siihen, onko syytä epäillä epilepsiaa vai ei. Se auttaisi varmaan pelonkin kanssa, jos asiaan saataisiin terveydenhuollon kautta selvyys. Sitten ei tarvitsisi miettiä tuota ajamistakaan niin paljon, kun se olisi tutkittu ja sulla olisi tieto siitä, miten asiat on 🙂

Tsemppiä! 🙂🌻

Käyttäjä kirjoittanut 11.05.2015 klo 13:01

Mikä on se syy, että pelkäät sulla olevan epilepsia? Oletko saanut jonkunlaisen kohtauksen?
Ison kouristuskohtauksen jolloin menee taju pois? Sen kyllä lähellä olevat ihmiset olisivat huomanneet ja soittaneet ambulanssin.
Tai poissaolokohtauksen jollon ei mene taju vaan heräät etkä ymmärrä missä olet tai mitä on tapahtunut. Tuollainen kestää muutaman minuutin tai jopa päivän. Tuota ei välttämättä muut ihmiset huomaa vaikka olisivat vieressäsi. Saatat heille puhua etkä vaikuta mitenkään muiden silmissä oudolta.

Pelostasi voit kyllä puhua terveydenhuollon henkilökunnalle mutta epilepsiatutkimuksia sulle ei tehdä jos sulla ei ole jotain ns.näyttöä kohtauksista. Jos siis saat kohtauksen ihan millaisen tahansa, sun pitää heti mennä päivystykseen ja sitten aloitetaan tutkimukset, jos lääkäri näkee ne tarpeelliseksi.
Niin ja minulla on siis epilepsia.

Käyttäjä Tero^^ kirjoittanut 11.05.2015 klo 21:25

Kiitos villikettu ja maanvaiva vastauksista.
Maanvaiva haluaisin tiedustella paremmin noista poissaolokohtauksista. Työkaverit välillä huomauttelevat että pitkät jäi päälle, olet ajatuksissasi yms... välillä vain kävelen enkä muista sitten kun olen perillä mitä minun piti tehdäkkään tai miksi tulin tänne.

Lisäksi siis olen erittäin väsynyt aina vaikka nukun hyvin. Olen vain huolissani siittä jos tämä on alkavaa epilepsiaa, että jos se "kouristuskohtaus" tulisi autoa ajaessa yms, että satutan itseäni ja muita pahasti.

Osaisitko kertoa vähän tuosta epilepsiasta tarkemmin, olen kyllä lukenut kaikki mahdolliset tiedot mitä tietokoneelta voi löytää, mutta on aina parempi keskustella henkilön kanssa joka oikeasti on kokenut sellaista. Kiitos ja anteeksi 🙂

Käyttäjä kirjoittanut 12.05.2015 klo 08:36

Minä en usko, että voi olla alkavaa epilepsiaa, sitä joko on tai ei ole.
Mulla itselläni on suht vaikea epilepsia, saan isoja kouristuskohtauksia vielä silloin tällöin vaikka syön useita lääkkeitä. Ja ajokorttia en varmaan ikinä saa, koska siinä pitää olla ilman kohtauksia pari vuotta. Jos on jo ajokortti ennen epilepsiaa, ei sitä oteta pois kuin vähäksi aikaa.

Poissaolokohtauksia en saa enää, paitsi hajamielisyyskohtauksia. Jotka vähän muistuttavat tuota mitä sinä kerrot.
Mutta, kun sain poissaolokohtauksia, saatoin herätä toisella paikkakunnalla tai kävin koulussa kokeissa, enkä muistanut niissä käyneeni.
Ei mun poissaolokohtauksia muut huomanneet ennen kun sitten vasta, kun niistä heräsin ja aloin itse ihmettelemään mikä päivä nyt on tai miksi olen tässä.
Noista kohtauksista ei tule fyysisiä jälkioireita vaan pelkkää henkistä sekamelskaa päässä, kun ei tiedä mitä on tapahtunut.

Isoissa kohtauksissa sen sijaan tulee aina kamala päänsärky ja yleensä nukun sen jälkeen monta päivää.
Voit kyllä vielä lisääkin kysellä. Ennen häpesin epilepsiaani suunnattoman paljon mutta nyt olen sen jo hyväksynyt.

Käyttäjä jaakobbi kirjoittanut 20.05.2015 klo 20:47

Mä sain suuren kohtauksen viime vuoden kesäkuussa ja epilepsialääkityksen. En oo kun yhen kohtauksen saanut mutta elämä meni pilalle. Join koulun lopetusjuhlissa olutta ja sit heräsin sairaalasta. Kesällä en saanut mopoa ajaa ja syksyllä ois pitänyt mennä lentokoneasentaja kouluun mut lääkäri sanoi ettei se ole hyvä ammatti epilepsiaa sairastavalle. Enkä mennyt mihinkään.
Olen vaan kotona ja pelkään et tulee uusi kohtaus vaikka lääkäri sanoi et voi olla ettei koskaan tule toista.
Millaista apua sä maanvaiva saat ja kuka sanoo mikä ammatti olisi sopiva?
Ja pelkäätkö koko ajan uutta kohtausta?
Armeijaan en kait pääse vaikka sinne olisi suuri halu.