"Otit, käytit, heitit pois"
Aloitin tänä vuonna ensimmäisen seurustelusuhteeni, vaikka ikää on kertynyt 20 vuotta. En vain koskaan aiemmin ollut saavuttanut seurustelua, vaikka kiinnostusta on ollut.
Tapasin työ(harjoittelu)paikallani mukavan nuoren miehen, kutsuttakoon häntä tämän kirjoituksen aikana A:ksi. Tutustuimme, tulimme kavereiksi, ihastuimme. Itse en vain ollut aivan heti valmis mihinkään vakavaan seurustelusuhteeseen – nyt kun se oli olisi ollut mahdollista, minua alkoi hieman pelottaa. Olin koko yläasteen koulukiusattu, ja kiusaajat olivat kaikki poikia. Tämän takia minulle oli kehittynyt pieni pelko poikia/miehiä kohtaan, minulla ei oikein koskaan ollut kaverinani yhtään poikaa, ensimmäisen kerran lukiossa sain muutaman pojan kaverikseni, mutta heidänkään kanssaan en liikkunut tai tehnyt mitään vapaa-ajalla. Kaiken lisäksi A oli juuri eronnut entisestä tyttöystävästään, eikä mielestäni eron jälkeen ole soveliasta heti hypätä uuteen suhteeseen.
Kuukaudet kuluivat, minä ja A ystävystyimme yhä enemmän ja teimme asioita yhdessä, kävimme kaikkialla, hän kävi viikoittain kotonani kahvilla. Aloin luottaa häneen yhä enemmän, tunsin, että kerrankin joku poika/mies pitää ja välittää minusta aivan tosissaan. Työt loppuivat kesän alussa, ja pohdin, pysyisikö A vielä ystävänäni siitä huolimatta ettemme näkisi enää päivittäin niin kuin töissä. Mutta hän pysyi. Kesäkuun lopulla suostuin seurustelusuhteeseen hänen kanssaan, luottamus häneen oli suuri ja tunsin, että hänen kanssaan haluan olla. Hänen kanssaan oli hyvä olla.
Kesä oli kuin unelma. Teimme paljon asioita A:n kanssa, ja ajan mittaan tunsin rakastuvani häneen. Syksyllä olin jo korviani myöten rakastunut häneen. Syyskuun lopussa hän lähti käymään Italiassa, ja koko sen ajan ikävöin häntä kovasti, vaikka hän oli vain 4 päivää poissa. Hän myös sanoi, että voisimme ennen joulua mennä yhdessä käymään Italiassa, ja olin ajatuksesta todella innoissani, sillä en ole koskaan käynyt missään ulkomailla.
Sitten tapahtui jotain, minkä takia elämäni ja myös minä itse on aivan sekaisin, hukassa, umpikujassa. Lokakuun puolella sain tekstiviestin, missä hän kertoi, ettei ollut päässyt yli entisestään ja ettei meidän kannata enää jatkaa seurustelua. Se oli hirveä kolaus. Yritin heti soittaa hänelle, mutta hän oli laittanut puhelimensa kiinni. Seuraavien päivien ajan elin kuin sumussa, en jaksanut mitään, A vain kummitteli päässäni ja mietin häntä ja tapahtunutta koko ajan. Yritin soittaa ja lähettää hänelle viestejä, mutten ikinä saanut niihin vastausta.
Tapahtuneesta on pian 2 kuukautta, enkä vieläkään ole oikein saanut suuntaa elämääni. Vanhat koulukiusaamiset tulivat A:n tempauksen mukana mieleen ja nekin ovat ahdistaneet minua, varmaankin siksikin, ettei minulla ollut pienenä yläasteelaisena rohkeutta kertoa kiusaamisesta juuri kenellekään, saati hakea apua. Tunnen itseni taas siksi samaksi pieneksi ja mitättömäksi kuin yläasteella. Luottamukseni miehiin on jälleen mennyt, en osaa toimia heidän kanssaan. Seurustelua en voi ajatellakaan, sillä pelkään, että koen taas saman kuin A:n kanssa.
Tämä vuosi on ollut yhtä menetystä. Koirani sain keväällä pentuja, mutta kaikki menehtyivät parin päivän sisällä syntymästä, isomummuni kuoli pitkän sairastelun jälkeen loppukeväällä. Ja nyt menetin rakastamani henkilön. Menetyksestä tekee entistä vaikeampaa se, että hän ilmoitti sen säälittävästi tekstiviestillä eikä vastannut viesteihini. En ole edes nähnyt häntä missään koko tänä aikana.
En ole myöskään koko aikana nukkunut yhtään täyttä yötä – joko en saa unta, herään aamuyöstä ja olen hereillä noin pari tuntia tai sitten molempia. Aamut ovat hirveitä, en ole koskaan pirteä, herääminen tuntuu väkinäiseltä ja ahdistaa nousta sängystä ylös.
Tällä kertaa kuitenkin olin sen verran rohkea, että sain haettua keskusteluapua ammatti-ihmiseltä. Se kyllä muutama viikko sitten loppui ja auttoikin, mutta tuntuu, ettei se ihan vielä riittänyt. On minulla toki kavereitakin, mutta heilläkin totta kai on toisia kavereita enkä aina tavoita heitä. Ja minusta on alkanut tuntua, etteivät he enää ”jaksa” olla kuuntelevana korvana vaikka sitä tarvitsisin. Välillä myös turhauttaa pyytää seuraa, sillä saan monta kertaa pyytää ja aina jollakin on jotakin, hän lupaa ilmoittaa kun ehtii tavata minua mutta ilmoitusta ei koskaan kuulu.
Tässä murheeni melkeinpä pähkinänkuoressa. Tekstin sekavuuden voin laittaa aamuväsymyksen piikkiin, mutta tuntui, että pitää tännekin purkaa sydäntäni.