Lintsaan (tai yliopistossa ei oikeastaan voi lintsata, paitsi niiltä harvoilta kursseilta, joissa on läsnäolopakko) melko useilta luennoilta. Syynä on se, että luennoitsijat opettavat asiat melkein sanasta sanaan samalla tavalla kuin jossain luentomonisteessa lukee. Järjetöntä, osaanhan minä itsekin lukea. Yliopistossa on kai kuitenkin lähinnä sellaista tutkijaporukkaa, joka on osittain pakotettu opettamaan. He eivät tietenkään ole siinä yhtä hyviä kuin tutkijoina, eikä heitä varmasti usein edes huvittaisi opettaa. Harmillista opiskelijoiden kannalta, mutta en minä itsekään voisi kuvitella, että joskus tutkijana olisin yhtään kiinnostunut opetustyöstä. Onneksi on myös erilaisia kursseja ja opettajia. Parhaita ovat kenttä- ja laboratoriotyöskentelykurssit sekä sellaiset, joissa opettaja puhuu omiaan monisteiden ja kirjojen ulkopuolelta.
En ehkä ole lukijatyyppiä, vaikka luenkin paljon ja se on minulle helppoa, kunhan asia on kiinnostava. Minulle sopii konkreettisempi tyyli, eli luonnossa käveleminen ja asioiden ihmettely. Parasta on, jos silloin on opettaja mukana. Häneltä voi kysellä kaiken mahdollisen eikä tarvitse kuluttaa aikaa asioiden etsimiseen kirjoista. Googlettamisesta en pidä, koska joudun viettämään liian paljon aikaa tietokoneella. Minulle tulee tietokoneesta huonovointinen olo, kun se hurisee äänekkäästi ja näyttö on kirkas. Mieluummin saan valmiina hyvät tietolähteet, kuin etsin niitä tuntikausia kaiken turhan hälyn seasta.
Ihmiset varmasti oppivat eri tavalla. Minulle kuulemalla oppiminen on vaikeinta, minkä vuoksi koin lukion hyvin turhauttavana. Tunneilla oli pakko istua, vaikka samat asiat olisi voinut lukea itse kirjasta. Kuitenkin perinteistä tunneilla istumista pidetään usein oikeana oppimiskeinona. Jos tekee jotain muuta, kokee lusmuavansa ja olevansa laiska.
Olen vähän pettynyt tiedekuntani kurssien tasoon. Asiat käydään kovin pintapuolisesti läpi ja tenteistä saa naurettavan helposti hyviä numeroita (enkä käsitä, miten suuri osa saa silti huonoja). Tuntuu, etten ole oppinut niin paljon kuin olisin halunnut. Tietysti olen oppinut valtavasti uusia asioita, mutta en jaksaisi opiskella perusasioita niin hitaasti, vaan tahtoisin hypätä melkein suoraan syventävämpiin opintoihin. Tai oikeastaan tahtoisin jo olla valmis tutkija. Mutta olisin ymmärrettävästi huono tutkija tämän hetkisillä tiedoillani. Toisaalta mikään ei motivoi paremmin ottamaan asioista selvää kuin selkeä päämäärä. Jos pitäisi tuottaa hyviä tutkimustuloksia, olisi pakotettu ottamaan kaikesta asiaan liittyvästä selvää. Nyt minua motivoi lähinnä valmistuminen ja tarve saada hyviä numeroita, ja ne saan tekemättä juuri mitään.
Useimmat opiskelijat omaksuvat tietoa huonommin, kuin sinä maanvaiva. Kurssit onkin tietysti suunniteltu heidän tarpeitaan ajatellen. Opettajat laittavat teidät referoimaan tekstejä, jotta näkisivät että olette lukeneet ne. Monet eivät muuten lukisi. Harvemmat opettajat ovat kiinnostuneita oppilaiden mielipiteistä, vaikka minusta mielipiteitten muodostaminen on tosi hyvä tapa oppia. On referoinnissakin se hyvä, että oppii erottamaan oleellisimmat asiat ja kirjoittamaan ne omin sanoin uudestaan. Jos joskus tulevaisuudessa päätyy itse tekemään tutkimusta, ei sitäkään voi sellaisenaan julkaista vaan se täytyy tiivistää. Kaipa sinulle tulee perusopetuksen jälkeen kursseja, joissa saa esittää omia mielipiteitäkin. Tuntuu, että tiedät jo ennestään useimpia opiskelijoita hirveän paljon enemmän, tai opit asiat helposti, mutta silti kulutat opiskeluun valtavasti aikaa. Vaikket edes tykkää siitä eikä se olisi ehkä tarpeellista. On tietysti hyvä ottaa asioista itse selvää ja opiskella vähimmäismäärää enemmän, siis olla kiinnostunut asioista muutenkin kuin vain kurssien läpipääsyn vuoksi. Mutta tuolla vauhdilla taidat vain tympääntyä opiskeluun ja opettajiin yhä enemmän, mikä ei tietenkään ole opiskelun tarkoitus. Voisitko tehdä vaikka aikataulun sille, miten paljon opiskelet päivittäin?
Voin olla ihan väärässä, mutta uskon että opiskelu voisi olla sinulle hyvä ja mieluinen juttu. Se pitäisi vain järjestää jotenkin paremmin. Opiskelun täytyisi tuntua mielekkäältä ja kiinnostavalta eikä pakolliselta suorittamiselta, jossa määrä on laatua tärkeämpää. Sanoithan jossain toisessa viestiketjussa, että tahtoisit vaikka tutkia kalojen suomuja. Yliopiston suorittaminen kyllä mahdollistaa sen, eikä se opiskelu kestä kovin montaa vuotta. Minä yritän suhtautua opiskeluun sen tympiessä eräänlaisena välivaiheena, joka on välttämätön paha ennen kuin voin tehdä sitä, mitä todella haluan.
Tästä tuli aika pitkä ja luultavasti turha jaarittelu. Mietin kyllä mielelläni opiskeluasioita, koska elämässäni ei tällä hetkellä tapahdu kovin paljon mitään muuta.