Opiskelu, epäonnistuminen ja häpeä

Opiskelu, epäonnistuminen ja häpeä

Käyttäjä Sansa aloittanut aikaan 10.11.2014 klo 15:46 kohteessa Nuorten foorumi
Käyttäjä Sansa kirjoittanut 10.11.2014 klo 15:46

Moi!

Olen 25-vuotias opiskelija ammattikorkeakoulussa ja opiskelen nyt viimeistä vuotta. Olen koko opiskeluajan kärsinyt ahdistuksesta, vaikeista nukahtamisvaikeuksista ja lievästä masennuksesta, minkä vuoksi opiskeluaika on mennyt suurelta osin penkin alle. Tunnen itseni sen takia täysin epäonnistuneeksi.

Opiskelen koulutusohjelmassa, jossa ei ole suuntautumisvaihtoehtoja, vaan esim. kurssit ja harjoittelupaikat valitaan sen mukaan, mihin haluaa ”erikoistua”. Itse en ole onnistunut löytämään tai tarkemmin sanottuna päättämään, mihin kannattaisi erikoistua, minkä vuoksi pelkään tai voin sanoa jopa, että tiedän, etten tule saamaan alaltani työpaikkaa. Olen tuhlannut melkein kaikki opintotukeni tähän koulutukseen enkä selvistä vaikeuksista huolimatta ole esim. lopettanut opiskeluja, jäänyt tekemään jotain hanttihommia vaikka vuodeksi ja miettinyt, mitä oikeasti haluan, vaan olen väkisin pusertanut kaikki kurssit ja harjoittelut läpi. Enää olisi opinnäytetyö edessä, mutta energiaa ei ole enää yhtään jäljellä. Motivaatiokin koko alaa kohtaan on kadonnut täysin.

Häpeän omaa tilannettani. Häpeän sitä, etten pärjää niin kuin muut. Häpeän myös sitä tosiasiaa, etten tule todennäköisesti koskaan pärjäämään vaativissa työtehtävissä, sillä stressaan niin paljon. Raivostuttaa, etten ole ottanut tätä aikasemmin huomioon, vaan väkisin olen yrittänyt pyrkiä sellaiseen, johon voimavarani eivät tule koskaan riittämään.