Opiskelija ja loma

Opiskelija ja loma

Käyttäjä Jepulinen aloittanut aikaan 15.06.2015 klo 15:14 kohteessa Nuorten foorumi
Käyttäjä Jepulinen kirjoittanut 15.06.2015 klo 15:14

Tilanne on se, että opiskelen ammattia itselleni ja olen viime kesänä tehnyt osittain koulua ja töitä yhtäaikaa, eikä lomia ole pahemmin ollut. Nyt olisi alkamassa loma, mutta joka suunnasta vain kuulen että jos olen lomalla enkä mene töihin, niin se vaikuttaa tulevaisuudessa työnsaantiin.

Olen herkkä ihminen, todella väsynyt ja saatan vain yhtäkkiä romahtaa ja alkaa itkeä. Olen odottanut lomaa todella paljon mutta saamani kommentit ovat saaneet minut ajattelemaan että minulla ei ole oikeutta olla lomalla, ja jos olen niin en koskan työllisty alalleni.

Alan olla henkisesti ihan rikki, kun tuntuu että olen yksin ajatusteni kanssa ja huono ihminen, kun haluan vapaa-aikaa. En voi edes nauttia lomastani.

Olen vielä nuori, mutta ihmettelen että en ole saanutvielä mitään sairaskohtauata, kun stressin ja väsymyksen vuoksi sydän pamppailee miten sattuu.

Minun täytyy olla todella huono ihminen, kun kaikki mitä teen on aina väärin. Saisin tähän vielä monta sivua tekstiä, mutta olen niin voimaton että en jaksa kirjoittaa. 😞

Käyttäjä Jepulinen kirjoittanut 16.06.2015 klo 18:47

Taidan jatkaa avautumista tähän, vaikka se ei mitään auttaisikaan, tai kukaan ei vastaisikaan. Kun itsetunto on vuosien varrella mennyt niin heikoksi, että en osaa enää kuin itkeä. Jos minulle annetaan palautetta, mitä voisin tehdä paremmin asiassa kun asiassa - otan sen vastaan, mutta mietin sitä ja itken, että olen niin huono että tästäkin piti sanoa. Ajattelen koko ajan, että minussa on vain vikaa. Olen niin hidas oppimaan, että olen alkanut tuntea itseni tavallista typerämmäksi ihmiseksi, niin kuin kaikki varmasti ajattelevatkin. Päässäni pyörii, etten koskaan tule saamaan töitä, koska olen niin huono ja hidas. Tämän myötä elämälläni ei oikeastaan ole merkitystä, enhän minä ole mitään jos minulla ei ole työtä, en kestäisi sitä että olen työttämänä "pummina" koko elämäni.

Päässä on vaan niin paljon asiaa, että sitä ei osaa pukea sanoiksi.. tekisi mieli vain oksentaa ja itkeä. Välillä olen miettinyt että olisi helpompaa, kun vain lähtisi pois. Nämä ovat melko uusia ajatuksia, vaikka nuorempanakin minulla oli vaikeaa. Mutta en sitä tee kuitenkaan, mutta tuntuu että täällä olemiseni on aivan turhaa, koska ei minusta tule mitään. Tuotan vain kaikille pettymyksen.

Ehkä olen laiska, niin kuin sanotaan, mutta mielestäni ongelmani ovat syvemmällä... ehkä jatkan kirjoitusta toisena päivänä, niin ehkä ajatukseni selkiytyvät joskus. Olkoon tämä päiväkirjani. 😭

Käyttäjä Wylean kirjoittanut 17.06.2015 klo 22:57

My two cents:

Elämä ilman lomaa ja nautintoa ei ole elämisen arvoista. Kaikki ansaitsevat lomaa, eikä opiskelijan mielestäni pitäisi raataa kesätöissä.

Olen itsekkin saanut kuulla osani tästä työkokemuksesta ja sen tärkeydestä tulevassa työelämässä. Ehkä se auttaa saamaan jonkun viran, johon on paljon hakijoita. Mutta on muitakin vaihtoehtoja, esim perustaa oma yritys, kouluttautuu pula-ammattiin, muuttaa ulkomaahan tai vaikkapa ryhtyy luovaan ammattiin. Edellä mainitut eivät kaipaa niin paljon kokemusta.

En tiedä onko totta, mutta kirjoituksistasi saa mielikuvan, että arvostat työtä todella paljon ja se olisi elämäsi sisältö tai päämäärä. Ehkä kannattaa miettiä miksi työ on sinulle niin tärkeää ja miksi työttymyys luo syyllisyyttä? Annatko muiden mielipiteiden ohjata arvojasi ja et itse päätä mitä oikeasti haluasit tehdä?

Koita nauttia lomastasi, ja tee se omilla ehdoillasi 🙂

Käyttäjä villikettu kirjoittanut 18.06.2015 klo 01:37

Moi Jepulinen,

Pahoittelen että viesteihisi ei ole vielä vastattu. On todella ymmärrettävää että olo tuntuu väsyneeltä ja kurjalta, kun lomasta on pitkä aika ja ihmiset ympärillä painostavat vain tekemään lisää. En tunne sinua, mutta tiedän tunteen, kun elämä on opiskelua ja työtä ilman pidempiä vapaita. Sitä ei tarvitse kenenkään jaksaa, ja toisten ihmisten satuttavia kommentteja ei tarvitse uskoa.

Työkokemus voi auttaa työnsaantiin tulevaisuudessa, mutta ei kukaan ihminen jaksa ilman lomia. En tiedä millainen alasi on, mutta ajattelisin ettei työhaastattelussa pidetä huonona asiana sitä, että ihminen on ollut myös lomalla. Ehkä jopa vaarallisempaa olisi se, että haastateltava kertoo olevansa kone, joka on tehnyt töitä ja opintoja koko elämänsä. Mieleen saattaa silloin nousta kysymys, että mitenköhän tuo jaksaa - ja jaksaako enää pitkään.

Sinä et ole huono ihminen. Jokaisella on oikeus lomaan eikä kukaan ole kone, joka opiskelisi ja tekisi töitä koko ajan. Niidenkin ihmisten, jotka väittävät tekevänsä valtavasti ja käskevät sua töihin, on välillä levättävä. Ja jos ne ei lepää, niin lopulta joku paikka pettää ja sitten levätään kuukausia, ja jopa vuosia.

Loman pitäminen ei leimaa sinua "pummiksi" tai tee sinusta kroonisesti työtöntä. Voit ihan hyvin pitää lomaa ja hakea työtä kun jaksat ja se tuntuu ajankohtaiselta. Työnteko on toki tärkeää, muttei niin tärkeää että siihen pitäisi terveyttään uhrata. Uskon että voit löytää siihen tasapainon 🙂

Tsemppiä ja halauksia! 🙂🌻