Oonko ainoo, jonka unelmat lytätään?

Oonko ainoo, jonka unelmat lytätään?

Käyttäjä pikkusiili aloittanut aikaan 27.08.2011 klo 18:29 kohteessa Nuorten foorumi
Käyttäjä pikkusiili kirjoittanut 27.08.2011 klo 18:29

No siis:
Oon kohta 16-vuotias tyttö ja kävin pari päivää sitten terkkarilla. Piti samalla palauttaa joku mielialakyselylomake ja sit se anto mulle ajan lääkärille ku oli muka huolissaan musta…vaikka keskustelujen piti olla luottamuksellisia. Ja uhkas viel laittaa lastensuojeluilmotuksen…Mun mielestä aika turhaan. 😞

Näytän ihan normaalilta, mut oon oikeesti joku piiloemo ja itken ja istun pimeessä kuunnellen jotai surullista musaa… Sit viiltelen kans aika usein.

Sit mä en tykkää mun tyylistä. Se ei tunnu omalta ollenkaa. Oon yrittäny sanoo et haluisin ittelleni spiderbitesit alahuuleen, mut en saa, koska se ei muka sovi mulle ja en saa tehä ittelleni sit mitään ja magneettikorujakaan en saa käyttää. Venytyskorusta hirveet raget ja muutenkin mun äitini kieltää mua tekemästä mitään ulkonäölleni ja sanoo et oon tosi nätti… mut mä en tunne samoin. Vaikka mun tummanruskeet hiukset yltää lantiosta alaspäin ja mulla on suklaanruskeat silmät, mä en pidä itsestäni. Attelin ostaa vaikka valkoset piilolinssit. Oon mielestäni läskikin (160/42). Joku v…n pelle, joka ei saa pitää paitaa jossa ois ees pieni pääkallo.

Vaikka ei mulla muuten mikään pielessä ookkaan. Paitsi etten saa nukuttua ja heräilen yöllä ja itken itteni uneen. 😭 Ruokahalua mulla ei oo ja syön sillo jos mut pakotetaan. Mä haluisin olla laihempi, mut mun tasapaino ei kestä sitä…nytki jos nousen ylös nii mua alkaa huimaan. ☹️

Siis musiikki on mun elämä. Mua tuskin olis enää ilman sitä. Kaverit on huolissaan musta ja syyttää kaikesta mun mutsia, joka päättää kaiken mun puolesta enkä saa mennä ees kavereilleni yöks ja en saa olla kavereiden kanssa koulun jälkeen, koska se on automaattisesti sitä, että nussin jätkiä koko päivän ja yön. Mä en tajua.

Eli jaksan opiskella? Pakkohan se on kun äiti käskee.

Käyttäjä ihme12 kirjoittanut 30.08.2011 klo 19:49

Et ole ainoa, joka miettii näitä tai muitakaan asiota. Aina löytyy jopa samasta kunnastakin ihmisiä, joilla on samoja ongelmia.

Mieti mitä haluat elämältä. Haluatko, että voit hyvin? Jos haluat, kannattaa syöminen, liikunta ja kaverisuhteet ym. pitää kunnossa. Jos et pysty siihen itse, pyydä apua. Kavereiden kanssa suosittelisin pitämään hyviä välejä ja olemaan heidän kanssaan mahdollisimman paljon. Näin tunnet heidät paremmin ja heille voi olla helpompi myös puhua asioista.

Ei kannata kiinnittää ylipainoon oikeastaan mitään huomiota ellei ole painoindeksin mukaan ylilihava tai maha alkaa kasvamaan kunnolla, joko johtaa painonnousuun (väh. 5kg). Kannattaa enemmänkin vain oleilla rennosti, miettiä kiinnostaako joku ammatti kovasti jota opiskelisi, kehittää itselle mukavia harrastuksia ja tehdä muita iloisia asioita.

Painoindeksin mukaan sinulla on alipainoa 5kg ja suosittelisin syömään monipuolisesti ja terveellisesti ja lisäämään siihen vielä jotain, jolla saisit itsellesi lisää painoa. Rasva on todella tärkeä kehossa. Ilman sitä aika moni prosessi kehossa tukkiintuu ja siitä saattaa seurata vakaviakin ongelmia. Myös kuukautiset saattavat lähteä kokonaan pois, jolloin et voi ikinä saada lasta. Näistä asioista kannattaa kuitenkin keskustella lääkärin kanssa. En ehkä ole ihan oikea ihminen puhumaan näistä.

Tunnetko vain itsesi mielestä olevasi lihava? Sanovatko jotkut sinua lihavaksi? Monilla nuorilla saattaa olla vääristynyt mielikuva omaa kehoa kohtaan ja mielipide millaisen ihmisen kehon pitäisi olla. Mallithan ovat yleensä monesti alilaihoja ja heidän kehonkuvaansa ei kannata ottaa omaksi tai ulkonäköäkään. Mallilehdissä ainakin kuvat ovat käsitelty tietokoneella. Myös liikunta vaikuttaa kehoon ja yleiseen arkijaksamiseen. Liikunnan puute vaikuttaa helposti ryhtiin ja minulla tunteeseen, että vatta on liian paksu. En ole lihava vaan olen vain liikunnan puutteessa, jolloin vatsa on liian pehmeä ja väärän muotoinen. Huimaaminen voi johtua siitä, että elimistösi ei ole tasapainosta tai verensokeri heittelee. Myös monet pyörähdysliikkeet saattavat aiheuttaa sitä, jos ei ole tottunut sellaisiin.

Suurin osa suomalaisista kiinnittää minusta liikaa huomiota ulkonäköönsä. Meikkaaminen, korut, kalliit muotivaatteet ovat vain lisä ulkonäköön. Kuitenkin, jos ne tuovat itselle onnea, kannattaa niitä pitää päällään mieluummin kuin olla surullinen, kun ei ole niitä. Äitisi ei kuitenkaan ole järkevä, kun ei anna sinun valita jo tässä vaiheessa omaa tyyliäsi. Hänellä saattaa olla omia vahvoja mielipiteitä, joita voi olla vaikea muuttaa. Kannattaa jutella äitisi kanssa ja kysyä hänen kantansa asioihin ja miksi hän on sitä mieltä. Aina on olemassa perustelu asialle. Kannattaa myös etsiä keinoja oman maun suuntaan, joita hän hyväksyy. Jos hänen kanssaan keskustelu ei johda mihinkään, sinun on hyvä tehdä itse päätökset, tuli mitä tahansa vihaista ääntä päälle. Jokaisella ihmisellä on kuitenkin oma persoona ja omat tavat, jotka toisten pitää hyväksyä, vaihtoehtoja ei ole.

En tiedä miten ymmärrät kertomani asiat, mutta en halua paasata asioita vaan haluaisin, että löytäisit oikean tien itsellesi jota kulkea ja uskoisit itseesi. Jos joku on sinusta huolissaan, on siihen yleensä jokin hyvä syy. Kannattaa myös kuunnella muita ja pitää heitä lähellä. Yksin ihminen ei pysty kuitenkaan elämään. Aina tarvitaan jostain apua.

Käyttäjä IisaMari kirjoittanut 22.09.2011 klo 02:11

Hei, pikkusiili.

Keskustelut ammattilaisen kanssa ovat luottamuksellisia niin kauan kuin tämä ei epäile sinun olevan itsetuhoinen. Eikö ollut kuitenkin ihan ok että sait lähetteen lääkärille? Kuulostaa, että voit todella pahoin.

Laskin netissä, mikä on aikuisen painoindeksi sinun lukemillasi. Tulokseksi tuli "merkittävä alipaino". Et ole vielä aikuinen, mutta lähes kuitenkin. Ei kuulosta hyvältä minun korviini... Syöminen on välttämätöntä kehon- ja mielenterveydelle.

Äitisi kuulostaa kamalan ankaralta. Ehkä hän itse ajattelee, että haluaa vain suojella sinua, mutta lopputulos on se, että tunnet itsesi kotisi vangiksi.

Voisitko ottaa jonkun toisen tuntemasi luotettavan aikuisen taustatueksesi ja puhua tämän kanssa hänelle siitä, miten ahdistavalta hänen sinulle asettamansa rajat sinusta tuntuvat? En tiedä olisiko tämä aikuinen sitten sinun isäsi, joku sukulaisesi tai joku muu, mutta äitisi saattaisi reagoida vastaväitteisiisi reilummin jos joku puhuisi sinun puolestasi hänelle.

Hae rohkeasti apua oloosi.

IisaMari