Onko täällä kettään kellä on huonoja kokemuksia työharjottalu jaksosta?

Onko täällä kettään kellä on huonoja kokemuksia työharjottalu jaksosta?

Käyttäjä red_rose aloittanut aikaan 19.05.2008 klo 09:32 kohteessa Nuorten foorumi
Käyttäjä red_rose kirjoittanut 19.05.2008 klo 09:32

Mulla oli muutama kuukausi sitten tuoharjottelu jakso (kesti 2kk). en osannu siellä
mitään koksa meillä ei oo varsinaisesti vielä ollu siitä aiheesta kunnolla koulussa! ja en
oo ollu muutenkaan kunnolla koulussa koska ala ei kiinnosta todellakaan mua! mutta
oon ajatellu että yritän tän loppuun koska en oikein uskalla vaihtaa kouluakaan ja taas
jos lopetan niin se ei auta tulevaisuudessa ainakaan työhakemisessa. Mutta asiaan:
mulla oli nyt eka työ harjottelu tän koulutuksen aikana, ja siel kiusattiin. Esim. Pomo
pyys hakemaan maitoa kaupasta ku se oli loppu no kun olin menossa hakemaan niin
hän katto mua halveksivasti ja sano että elä nyt ota kaikkee tosissas! 😞😐 siihen
asti joka ikinen kerta kun hän oli pyytäny hakemaan maitoa kaupasta hän oli ollu
tosissaan!! ja kun kysyin hältä mitä voisin tehä kun olin kaikki työt tehny niin vastaus
oli: että hypätäänkö narulla? ihanku olisin joku tokaluokkalainen joka kysyy
kaveriltaan mitä tehtäs ku välkällä ei oo muuta tekemistä:/

ongelma on se että meillä alkaa seuraava työharjottelu jakso ens elokuussa ja nyt
toukokuun aikaan mun pitäs saaha se työharjottelu paikka koska kesälomalla on
hankalampi niitä papereita tuua tänne koululle mitä pitää!! ja mie oon tähän asti vaan
siirtäny ja siirtäny asiaa😞😳 koska pelkään mennä minnekkään töihin! a) en osaa
b) entä jos mua kiusataan siellä taas?

ku se työharjottelu on kuitenkin elokuusta marraskuuhun asti! joten en todellakaan
kestäs sitä kiusaamistä niin kauan! ku tossakin oli kestämistä, olisinhan voinu kertoo
valvovalle opelle mutta sekin kiusaa mua😞 esim. luokkaan tuli joku kattoo päiväksi
että haluaako tälle alalle, no hän esitteli kaikki muut oppilaat sillein että osotti oppilasta
ja sanoi hänen nimen, mun kohalle kun hän tuli niin hän osotti ja jäi kattomaan mua
ivallisesti, tottakai odotin että hän sanoo munkin kohalla mun nimen koska oli kaikkien
muidenkin kohalla tehny niin.. eipä hän niin tehny vaan sano että : Sinä et sitten taida
muistaa omaa nimies.. ja nauro ivallisesti sen tutustujan kanssa… 😭

joten onko muilla tälläsiä kokemuksia ja miten on saanu kerättyä rohkeutensa että sai
haettua jatkossa töihin /työharjotteluun?

Käyttäjä Crying kirjoittanut 27.05.2008 klo 00:10

Hei nm. red-rose!

Itselläni ei ole kokemusta kyseisestä asiasta, mutta käytkö siis ylä-astetta vaiko jo ammattikoulua? Ja vaikka et voisi valvovalle opettajallesi kertoa, niin kyllä joka koulussa on koulukuraattori sekä opo, jotka voivat ottaa asian hoitaakseen. Kerrot vain avoimesti, mitä olet joutunut käymään läpi. Luulempa, että he puuttuvat asiaan hyvinkin nopeasti. Työnantajan sekä valvovan opettajasi toiminta on epäammattimaista ja törkeää, sinun pitää saada ansaitsemasi kohtelu!🙂👍

Tsemppiä!🙂

Käyttäjä lindsay kirjoittanut 27.05.2008 klo 17:16

Voi luoja miten raivostuttavaa! Mitä toi on oikee olevinaan että tolla lailla kiusataan ja vielä aikuiset ihmiset! Törkeetä mitä sekin opettaja teki ku ei sanonu sun nimeä! Sain sellasen käsityksen että olisit ammatikoulussa(?) Meet ehdottomasti kertomaan tosta jollekkin henkilölle esim. kuraattorille tai jollekkin vastaavalle. Tsemppiä!

Käyttäjä Duskfall kirjoittanut 27.05.2008 klo 17:43

Noh, täälläpäin sikäli, että edellisessä työharjottelussa pomo kuittaili oma-alotteisuuden puutteesta, mutta mistä hitosta jonkun tettiläisen muka pitäisi tuntea työkuvan ilman että kysyy ohjeita? + tällä hetkellä menevässä työharjottelussa duuni on melko pitkälti sitä, että istumme siellä 30h viikossa tekemättä varsinaisesti mitään, jollei fyysisesti niin henkisesti kohtalaisen raastavaa.

Mutta tsemppiä sinulle ja onnea! Toivottavasti saat paremman työpaikan ensi kerralla 🙂

Käyttäjä Unikeiju kirjoittanut 27.05.2008 klo 19:29

Moi!

En tiedä olenko oikea henkilö vastaamaan sinulle koska mulla oli mailman ihanin työharjoittelupaikka. Toisaalta, tuo on kyllä aika kamalaa jos noin sanotaan, mut se hyppynaru juttu olisi voinut olla vitsi? Meilläkin pomo ja muut työntekijät sanoo välillä vitsejä mut me kyllä ymmärretään ne. Mut tosiaan sulla taitaa olla vähän huono harjoittelupaikka. Onko muut työntekijät mukavia? Jos kysyisit heiltä lisää hommia ja jättäisit pomon vähemmälle huomiolle? Vai loppuiko harjoittelusi jo? Mene vain aktiivisesti etsimään uutta harjoittelupaikkaa, sillä uskon ettei samaan kuntaan/kaupunkiin mahdu montaa kamalaa paikkaa samalla alalla. Ja jos olo käy tosi tukalaksi ni harjoittelupaikan voi vaihtaa kesken harjoittelun (luokkakaverini vaihtoi). Tsemppiä hakuun!

Käyttäjä red_rose kirjoittanut 29.05.2008 klo 07:47

amiskassa olen🙂 juu loppu harjottelu jo🙂 ongelma on vain se et olen kertonut opolle ton open käyttäytymisestä mutta siit tuli vaan valitukset sen open taholta😞 kiitos vastauksista🙂🌻

Käyttäjä Eläväinen kirjoittanut 02.06.2008 klo 12:32

Red_rose, olen pahoillani huonosta kokemuksestasi. Joskus aikuisetkin käyttäytyvät hämmästyttävän huonosti, mutta se ei ole vikasi. Kunpa työharjoittelusi olisi kasvattanut sinussa intoa ja rohkeutta työelämään! Älä kuitenkaan luovuta! Olet aloittamassa työelämää, ja on hyviä paikkoja, joita et vielä ole nähnyt.

Itselläni on huonoja kokemuksia viime harjoittelustani toimistossa. Sain niin huonon perehdytyksen, että elin lähes jatkuvan stressin kanssa. Tunnollisena ihmisenä tein parhaani. Koska olin ja olen oppimishaluinen, olin valmis vastaanottamaan kaikenlaista kritiikkiä. Kielteistä palautetta tuli kuitenkin enemmän kuin mitä olin osannut odottaa. Välillä kritiikki uuvutti minua. Kaikesta huolimatta sain voimaa jatkaa. Tiesin, että jos lakkaisin yrittämästä, se jäisi vaivaamaan mieltäni.

Kesä antaa sinulle aikaa ajatella. Olisitko vuosien päästä tyytyväinen alasi töissä, vai haluatko vaihtaa elämäsi suuntaa? Tarvitsisitko ammatinvalintapsykologin apua? Opiskelet omaa tulevaisuuttasi varten.

Hyvä ohjaaja tuntee ohjattavansa hyvätkin puolet sekä arvostaa ja vahvistaa niitä. Ajattele, että sinulle on sattunut vain huono tuuri ohjaajasi suhteen. Uskon, että meitäkin varten on jossakin sopivat työpaikat.

🙂👍