Onko mussa jotain vikaa?

Onko mussa jotain vikaa?

Käyttäjä ompsss aloittanut aikaan 12.04.2018 klo 18:58 kohteessa Nuorten foorumi
Käyttäjä ompsss kirjoittanut 12.04.2018 klo 18:58

Heh.. Moi! tää on mun eka viesti tänne, ja en oikeen osaa tällee kirjottaa tänne, mutta toivottavasti saatte jotain selvää sillä nyt haluun kertoa tän asian tänne.

Mulla on kesästä asti ollut pelkoa oman läheiseni puolesta. Pelkään, että hän on alkoholisoitumassa. Onko kellään tietoa mistä tiedän, tai mitkä ovat merkkejä alkoholisoitumiseen. Ottaen huomioon, suvussani kuten varmasti monien muidenkin alkoholisoituminen ja muut mielisairaudet ovat yleisiä.

Oon pienestä asti ollut ihminen joka stressaa todella paljon asioista. Olen huomannut, että mun stressi on alkanu purkautua (tottakai ennenkin) mutta nyt pahemman kerran. Koulussa saatan itkeä ”salaa” tai muuten vain olen usein väsynyt tai mulle tulee näitä ”kohtauksia”. En itse halua uskoa, että minulla olisi mitään.
Mulla siis on kiitettävästi kavereita, mutta tietenkin luotto ystäviä vähäseen. Jotkut ovat havainneet mulla tälläistä, ja elämäni tilanne saattaa vaikuttaa hyvin paljon asiaan.

Kohtauksissa käteni saattavat täristä, hikoilen, sydän hakkaa kovempaa, rintakehää puristaa tai muuten vain haluan tilanteesta pois. Muitakin tapahtumia on ollut.

En halua uskoa, että kohtaukset liittyisivät paniikki- tai ahdistuneisuushäiriöön. Kiellän asian, jos edes minulle ehdotetaan/puhutaan asiasta.. silti mielessäni mietin ovatko he oikeassa. En halua hakea ammattiapua, sillä olen ehkä hieman tyhmä mutta en vain halua sitä. Pelkään, että minua ruvetaan kohtelemaan kuin hullua tai muuten vain asiat muuttuisivat.

Olen yrittänyt jonottaa erilaisiin chat sivustoihin anonyymina puhumaan, en ole kertaakaan päässyt/ehtinyt sisälle erilaisten asioiden takia..

Uskon että tämä on viimeinen toivoni, en halua kertoa yksityis asioita jotta minua ei tunnistettaisi. Kiitos avusta :3

Käyttäjä Katri_Saapas (Vapaaehtoinen) (Palveluoperaatio Saapas (Lasten ja nuorten keskus ry )) kirjoittanut 15.04.2018 klo 13:15

Hei!

Kysyit mistä voit tietää onko läheisesi alkoholisoitumassa.
Alkoholistin on vaikeaa hallita juomistaan ja alkoholin käyttö voi olla myös pitkäaikaista tai toistuvaa. Alkoholisti saattaa piilotella juomistaan ja luvata lopettavansa juomisen.

Rohkaisen sinua ottamaan yhteyttä koulusi tai oppilaitoksesi kuraattoriin tai terveydenhoitajaan, ettet jää yksin tämän asian kanssa. Heille voit puhua luottamuksellisesti ja saat tarvitsemaasi apua.

Toivotan tsemppiä sinulle!

Käyttäjä freese's department store kirjoittanut 07.05.2018 klo 10:29

En osaa ehkä tuohon viestin ekaan osaan kommentoida, mut muuten kuulostaa kyl harvinaisen tutuilta noi oireet, esim. ahdistuneisuushäiriö kuulostaa hyvin mahdollista ainakin. Ajatus avun hakemisesta on paljon pelottavampi kuin mitä se oikeasti on, ihan omienkin kokemuksien perusteella suosittelen vahvasti ainakin edes ottamaan selvää paikallisista palveluista mistä voisi saada apua. Ei siitä tarvitse muille kertoa jos liikaa pelottaa mitä muut ajattelee, samaa asiaa itsekin jännitin kauan mutta ei siitä kovin moni enää hätkähdä, joskus tulee tilanne missä pitää esim. selventää vähän missä mennään ja mistä on kyse, mut tääkin on näit asioit mitä ei tarvitse muille toitottaa ellei siltä tunnu.
Avun hakeminen on aina hyvä idea, ammattilaiselle puhuminen auttaa, ja sieltä voi saada ihan kunnon apua ja ohjeita- jos tuntuu ettei tilanteessa uskalla puhua tai saa kaikkea ulos, voit aina kirjoittaa mietteet ja asiat vaikka paperille etukäteen ja antaa sen sitten kys. ihmiselle. Tsemppiä sinne!