ongelmia painon kanssa

ongelmia painon kanssa

Käyttäjä lovegirl aloittanut aikaan 11.02.2011 klo 23:26 kohteessa Nuorten foorumi
Käyttäjä lovegirl kirjoittanut 11.02.2011 klo 23:26

Moi ! mulla oli viime vuonna syömishäiriö mutta mun isäpuoli huomasisen ja lähetti mut itse käymään terkkarilla kun mä vaan laihduin ja laihduin enkä suostunut syömään paljoa mitään ja kun menin sitten terkalle niin terkkari sanoi mulle että jos en olisi mennyt kertomaan olisin ollut letkuissa kesällä kiinni .ja n terkkari anto mulle ohjeita ja mun äiti alkoivalvomaan mut syömistä oikein kunnolla ja pääsin siitä onneks yli mutta nyt mä olen taas laihtunut en kä tiedä miten sasin painoa ylös kun en edes halua saada , koska nään itseni lihavana koko ajan ihan mitä vaan tekisinkin paitsi no aamuisin ja jos en syö mtn päivällä. en enää tiedä mitä pitäisi tehdä en uskalla paljoakaan kellekkään puhua ja kukaan ei tunnu ottavan mua vakavasti vaikka tiedän että jotain on vialla äitillekkin kun yrittää puhua hän vain nauraa ja melkein suuttuu mulle miks kukaan ei voi kuunnella ja tajuta miltä musta tuntuu ?? 😭😭😭

Käyttäjä kirjoittanut 12.02.2011 klo 16:39

me takasi sille terkkarille ja puhu sille, koska kuuntelihan se sua aikasemminkin.

Käyttäjä Avulias kirjoittanut 12.02.2011 klo 22:53

Jos joku nauramatta kuuntelisi sinua vakavasti, niin mitä haluaisit sanoa hänelle?

Oletko normaalipainoinen vai ylipainoinen?

Olen 46-vuotias ja minulla oli lukioikäisenä anoreksia. Pääsin siitä pois eikä minun ole tarvinnut kärsiä siitä vanhempana. Tiedän miltä tuntuu katsoa peiliin ja arvioida, että vielä minun pitäisi laihduttaa, vaikka tarvetta laihduttamiseen ei olisikaan.

Käyttäjä volvomies kirjoittanut 13.02.2011 klo 09:54

Heippa
Hyväksy itsesi sellaisena kuin olet.
Entäs jos kävisit terkkarin luona juttelemassa sillä ne kyllä osaavat auttaa ja osaavat
kuunnella.
Minkäs ikäinen sinä olet???
Yritä ulkoilla luonnossa se antaa voimaa ja piristää mieltä.
Kaunista alku vuotta sinulle

Käyttäjä hotsalama kirjoittanut 14.02.2011 klo 20:40

Muutama kysymys:

Mikä asia saa kuvittelemaan sinut lihavaksi?
Oletko terveydenhoitajan mielestä lihava?
Entä isäsi mielestä?
Onko sinulla nälkä vai pidätkö itseäsi nälkäisenä?

syömishäiriöt, kuten anoreksia on niin paljon kiinni omasta päästä. Jos olet jo kerran parantunut, uskon, että pääset häiriöstäsi eroon uudestaan!
🙂👍

Jos olisin sinun tilanteessa, varaisin ajan sairaanhoitajalle/psykologille tai vastaavalle... He voisivat pyytää sinua tekemään kalenterin syömisistäsi ja pääsisitte keskustelemaan aiheesta. Kalenterin avulla huomaat myös itse sen, missä mennään ja minkälaisia ovat syömistottumuksesi.

En ole mikään syömishäiriö-asiantuntija, mutta näin itse tekisin.

Voimia!

Käyttäjä Avulias kirjoittanut 15.02.2011 klo 00:01

Kysyin edellisessä kommentissani, että oletko normaalipainoinen vai ylipainoinen. Kommenttini ei ollut oikein sopiva, sillä oletettavasti olet alipainoinen.

Käyttäjä lovegirl kirjoittanut 17.02.2011 klo 09:35

olen 16 ja terkan mielestä alipainoinen ja kerrointerkalle tilanteestani ja hän tarkkailee painoani nyt kuukausittain enkä sitten tiiä mitä hn aikoo tehä jos velä laihdun mutta minulle on kyllä alkanu ruoka taas maistua vähäsen paremmin...

Käyttäjä Miida kirjoittanut 22.02.2011 klo 13:41

Moikka!
On ihmisiä jotka tietää miltä susta tuntuu.. tässä yksi heistä. Sairastan itsekin anoreksiaa kuudetta vuotta.

Hyvä että sun painoa seurataan ja sun vointia tarkkaillaan joltain taholta, vaikka tiedän että se on tosi ahdistavaa. Mutta toisaalta, syömishäiriö on yleensä merkki jostain.. hätähuuto. Syöminen ei oo yleensä se päälimmäinen ongelma. Kannattaa alkaa pohtia vaikka sen terkkarin kanssa, mikä perimmäinen syy on sille että haluat olla anorektisen laiha ja kontrolloida niin itseäsi.
Onko elämässäsi jotain isoja asioita edessä, mitkä tuntuu raskailta ja joita et tahtoisi edes tulevan, tai niitä on liian vaikea kohdata/pelottaa? pakenetko elämää anoreksiaan?.. Onhan syömishäiriö tuttu ja turvallinen kuvio, joka pysyy samanlaisena kuin itse tahtoo.. (enkä tosiaan tarkoita tolla, että sairastuminen olis oma vika, eihän syöpääkään sairastava tee itse itselleen sairauttaan.)
kun taas elämässä tulee muutoksia ja kaikenlaisia vastoinkäymisiä mitä on vaikeampi itse hallita..
Apua kannattaa hakea ajoissa, mitä syvemmälle sinne syömishäiriön syövereihin joutuu.. sitä tiukemmin siihen jää kiinni ja on vaikeempi päästä pois.

Hyvä jos sulle nyt maistuu ruoka vähän paremmin, yritä pitää kiinni siitä.
Jos ajattelet asiaa näin päin, kun pidät huolen että syöt normaalisti ja itse, niin ettet laihdu.. voit itse hallita sitä.
Letkuissa sulle vaan työnnetään ruokaa, etkä saa itse määrätä paljon, ja milloin. Se vasta anorektikkoa ahdistaakin. Syöminen letkuissa siis on täysin sun hallitsemattomissa.
Nyt päätät vielä itse syömisestäsi.

Helppoa ei ole tän sairauden kanssa, niinkun ei monen muunkaan.
Mutta toivon sulle paljon jaksamista, ja tulevan kesän odotusta!🙂🌻

Mitäs sulle muuten nyt kuuluu, ja miten menee??

Käyttäjä lovegirl kirjoittanut 09.03.2011 klo 19:48

no kyllä tää menettelee terkkari on ollut kovana tukena mulla mutta saa nyt nähä miten tässä käy