Ongelmia..

Ongelmia..

Käyttäjä Hansikas aloittanut aikaan 16.05.2011 klo 22:41 kohteessa Nuorten foorumi
Käyttäjä Hansikas kirjoittanut 16.05.2011 klo 22:41

Hei
Olen noin 13 v. poika pikkukaupungista. Minua on kiusattu mutta se on lähes loppumaisillaan. Ongelmia on muutama. Muutamme isoon kaupunkiin keski-suomeen ja suoraansanottuna aluksi pidin sitä mahtavana juttuna, mutta mieli on muuttunut. Olen vakavasti ylipainoinen, varmaan osin siitä syystä ettei minulla ole lainkaan kavereita joiden kanssa viettää vapaa-aikaa. Muutama vuosi sitten olin kylässä säännöllisesti jokaisella luokkamme pojalla. Asiat alkoivat pikku hiljaa muuttua.
Siis minua pelottaa ja lähes itkettää kun näen jo mielessäni miten juoksen jotain vammasta cooper-testiä ja uudet luokkakaverit naureskelevat toisilleen: -Kato miten toi läski juoksee tuolla, hehe.
Kerran lähes purskahdin itkuun kun näin miten luokkalaiseni kyyditsi pyörän tangolla toista luokkalaistani kohti keskustaa ja mietin miksen minä voi olla se jolla on kavereita ja hauskaa tietäeb taad miten vietån koko illan kotona koneella.
Paineita aiheuttaa myös eräs iso kouluhomma jonka lupauduin jostain syystä hoitamaan enkä meinaa millään saada sitä tehtyä….

Muutto uuteen paikkaan pelottaa hirveästi eikä minulla ole ketään kaveria kelle puhua tästä.. Toivottavasti tämä auttaa..

Käyttäjä volvomies kirjoittanut 17.05.2011 klo 10:33

Heippa
Joo koulukiusaaminen kyllä pitää heti loppua ja siihen pitää puuttua sillä muuten
se yleensä pahenee.
opettajan kanssa kannattaa asiasta kyllä puhua.
Juokse coopperin testissä se minkä jaksat ei tarvitse sen enempää.
Kun sanoit että olet paljon ylipainoinen niin meneppäs koulu terveyden hoitajan
juttusille ja suunnitelkaa vähän niinkuin kunto / ruoka ohjelma.
Ulkoile mahdollisimman paljon se tekee keholle hyvää ja kunnolle
Älä ole koko iltaa koneella käytä siitäkin osa ajasta ulkoiluun.
Millaista ruokaa sinä syöt???
Kyllä sinä saat uusia ystäviä uudella paikka kunnalla.
Kaunista kevättä sinulle

Käyttäjä Jansku3 kirjoittanut 17.05.2011 klo 17:13

Moi!
Älä missään nimessä pelkää ennestään mitään! Minua on kiusattu 3 asti ja nyt olen 7 luokalla. 2 mulla oli kavereita mutta nyt on vain 3. En saanut unta ennen koska pelkäsin seuraavaa koulu päivää. Aloin viillellä ja lopulta vanhempani veivät minut kuraattorille ja oloni on parantunut sen jälkeen.
Se kun sanoit olevasi ylipainoinen niin käy terkkarilla kysymässä sitä! Minusta ketään ei pitäisi kiusata ylipainon vuoksi vaan kaikkien pitäisi olla sellaisia mitä he ovat!
Koita jaksaa. ja minä uskon että saat paljon ystäviä uudesta koulusta! Ole vain oma itsesi ja kulje hymyssä suin!🙂

Käyttäjä Lapanen kirjoittanut 17.05.2011 klo 22:37

Hei taas

Eilisessä tavallistakin sekaisempana olleenani unohdin jo käyttäjätunnuksen ja tein sitten uuden.
Volvomies: Kiitos tuesta! Ruokavaliota olen ruvennut jo muuttamaan parempaan päin, pienennän annoskokoa, syön paljon salaattia, ei vaaleaa leipää vaan ruista.
Lyhytkin kirjoituksesi auttoi paljon ja kiitos siitä 🙂
Ehkä tämä tästä 🙂
Ja onhan uuteen kaupunkiin muuttamisessa paljon hienoakin.

Käyttäjä volvomies kirjoittanut 18.05.2011 klo 10:51

Heippa
Joo kiva jos on apua kirjoituksesta.
Muista että kukaan ei saa sinua kiusata tai tehdä muutakaan harmia ja jos joku tekee
jotain niin niihin pitää puuttua heti.
Jos on ongelmia tai kysyttävää niin kirjoita tänne niin autetaan ja keksitään
aina asioihin ratkaisu.
Kuin muista myös että ikinä et jää ongelmien kanssa yksin sillä jos asioita itse miettii
niin äkkiä tulee kärpäsestä härkänen.
Ihmisellä pitäs olla ystäviä / kavereita jolle voisi iloja ja suruja kertoa se helpottas
elämää ja kun ihmisen elämässä aina tulee ylä ja alamäkeä.
Minä toivon sinun eläämääsi kaikkea hyvää ja menestystä sinulle nauti joka päivästä.
Kaunista kevättä sinulle

Käyttäjä kirjoittanut 18.05.2011 klo 11:07

Lisäksi pitää muistaa rasva, jos haluaa laihtua. Leivälle oikeaa voita ja salaattiin öljyä kastiikkeeksi. Leipää ei kyllä kannata kovin paljon syödä.
Vettä pitää muistaa juoda paljon.

Käyttäjä perusjuha kirjoittanut 18.05.2011 klo 23:12

volvomies kirjoitti 17.5.2011 10:33

Heippa
Joo koulukiusaaminen kyllä pitää heti loppua ja siihen pitää puuttua sillä muuten
se yleensä pahenee.
opettajan kanssa kannattaa asiasta kyllä puhua.
Juokse coopperin testissä se minkä jaksat ei tarvitse sen enempää.
Kun sanoit että olet paljon ylipainoinen niin meneppäs koulu terveyden hoitajan
juttusille ja suunnitelkaa vähän niinkuin kunto / ruoka ohjelma.
Ulkoile mahdollisimman paljon se tekee keholle hyvää ja kunnolle
Älä ole koko iltaa koneella käytä siitäkin osa ajasta ulkoiluun.
Millaista ruokaa sinä syöt???
Kyllä sinä saat uusia ystäviä uudella paikka kunnalla.
Kaunista kevättä sinulle

Moi "lapanen" !
Oon 14 vee ja mua on kiusattu koulussa kans kauan mutta se loppui kun siirryin ylä-asteelle.Ootko sä jo ylä-asteella, jos et ni voi olla että siellä se loppuu
🙂. Luulen että mun kiusaaminen liitty kans siihen et olin vähän lihavahko sekä siihen että olin muuten erilainen. No mä päätin että en jaksa kuunnella sitä kun mua haukutaan ja laihdutin 10 kiloa ja nykyään monet jotka ennen kiusas mua tulee jopa sanomaan että haluaisivat olla saman kokoisia kuin minä. Ja ton volvomiehen jutun lainasin tähän koska oon vähän toista mieltä tosta opettajalle puhumisesta. En sano et ei oo mahdollista että0 autais, mutta kun mä koitin sitä ni kiusaaminen vaan paheni. Mulla autto parhaiten asenteen muutos joka ei todellakaan ollu helppoa, mut yritä uskoo ittees ja olla itse varma se tehos mulla ☺️❤️

Käyttäjä volvomies kirjoittanut 19.05.2011 klo 12:00

heippa perusjuha
Niin olen sinunkin puolesta pahoillani kun olet joutunut koulukiusaamisen kohteeksi
sillä niihin todellakin pitäisi heti puuttua.
Olet kyllä oikeassa että ei aina auta vaikka opettajalle puhuu.
Mutta onneksi eninosassa auttaa mitä itse olen ollut mukana.
On mulla ollut tilanteitakin jossa tosijaankin on opettajakin ollut kiusaajan puolella
viimeksi tämän viikon maanantaina olin koulussa jossa oli yhtä oppilasta nälvitty jo
lähes 4 vuotta niin tein toisen puolesta selväksi että nyt se todellakin loppuu tai jos
ei lopu niin sitten siirtyy muille viranomaisille ja kyllä kielenkäyttö oli rajua.
Kuin myös on ollut tapauksia että kiusattu joutuu muuttamaan koulusta pois.
Kuin myös muistan noin jutun 5 vuoden takaa kun oli maaseutu koulu niin opettaja
oli sanonut vanhemmalle että lapsi kannattaa käyttää psykolookilla kun taitaa olla
ongelmia oppimisen kanssa ja kun käyttää niin osaa sitten opettaa oikein niin olin sitten
tukena mukana kyseisen lapsen ja äidin mukana niin sitten oppilas lytättiin ihan maan rakoon
ja oli valmiit paperit että siirretään lapsi erityis kouluun kun vaan laittaa nimen paperiin.
No minä kyllä sitten puutuin peliin ja sanoin mitä ajattelin ja että tosiaan noin ei tehdä
ja nyt vuosien saatossa oppilas on koulussa pärjännyt hyvästi.
kuin myös teen kaupassa töitä ja asiakas kertoi että sen lasta on kiusattu eikä enää jaksa
niin kerroin kuka olen ja mitä siinä sivussa teen niin annoin puhelin numerot ja nimeni ja
sanoin että jos tarvitset apua ja tukea niin tulen sinun mukaasi koululle.
Onhan se jännä kun opettajaa tai psykolookia arvostelee niin sinähän olet hankala
ihminen näin se menee.
Mutta niin yksinkertainen juttu eli kukaan ei saa toista kiusata niin ei onnistu.
nämä jutut on niin yleisiä että et uskoisi.
Kaunista kevättä sinulle

Käyttäjä Lapanen kirjoittanut 24.05.2011 klo 13:24

Moi ja kiitos paljon auttaneista vastauksista.

Viime viikon perjantaina kuitenkin tapahtui jotain aika todella ikävää.. Pieni kiista äityi isoksi riidaksi/tappeluksi.
Lähdin kotiin pariksi tunniksi itkemään kesken koulupäivän enkä enää mennyt takaisin. Ei minuun fyysisesti mitään sattunut vaan kyse oli täysin muusta.
Kerronpa mitä tapahtui.

Olin jo aivan uskomattoman raivoissani yhdelle tyypille, joka tahallaan on ärsyttänyt minua jo pitkään. Olimme jo pienessä fyysessä kontaktissa, kun tämän tyypin kaveri hyppää niskaani selästä. Ärsyttänyt tyyppi tiesi varsin hyvin että kun saa minut suuttumaan, ja käyn ehkä käsiksi he saavat hyvän syyn hakata/teloa minua ilman pelkoa seurauksista. Olenhan ollut väkivaltainen ja minut pitäisi panna aisoihin.

Tämän olisin vielä jotenkin kestänyt. Mutta eihän se riittänyt. Suunnilleen puoli koulua luokan ovella katsomassa kun suutuin. Suutuin. On yleistä huvia meidän luokassa että minua ärsytetään ja kun kynnys ylittyy on sitä hauska katsella.
En voi ymmärtää tätä.

Siis kyseessä oli normaali tappelu jossa kumpikin tappeli ihan samalla tavalla. Silti kaikki katsojat nauroivat minulle, nimeänikin käyttäen ja puhuen suunnilleen miten olen tälläinen häviäjäluuseri. Yhden olisin raivoissani saanut kaadettuakin ja siten ehkä lopettamaan ärsyttämisen mutta kun vastassa on oman luokan kaikkien poikien lisäksi vielä muiden luokan oppilaita! He tulivat selvästi väkivaltaisesti minuun kiinni perustellen sillä, että "Puolustan kaveriani".
Nämä väliintulijat muilta luokilta tuskin edes tietävät nimiämme. Sekö on kaverin puolustamista? Ja v*tut. Se on hyvä syy hakata minua ja nauraa maan rakoon. Tätä oli katsomassa oikeasti iso joukko porukkaa jotka kannustivat minua hakkaavia. Jopa tyttöjä.

Kun sitten itkuisena lähdin juoksemaan kotiin ei tämäkään heille riittänyt. Vielä he huutelivat perääni kaikenlaisia kommentteja tyyliin: "Otitkos turpaan ja kunnolla" & "No nyt se pillittää tuolla. Tuli lievästi sanottuna paha olo.

Isäni ja äitini onneksi taitavat minusta huoltehtia mutta en vain uskaltaisi kaikkea kertoa heillekään.
Isä laittaisi kyllä syytteen vetämään jos näkisi tämän ja se tekee minut tavallaan onnelliseksi että joku edes välittää 🙂

Tulipa taas romaani, mutta helpottaa kertoa tämä jollekin.

Käyttäjä volvomies kirjoittanut 25.05.2011 klo 11:19

Heippa
Joo sillon kun tartutaan kiinni niin on kyllä menty tietyn rajan ja siitä kyllä
pitää tehdä loppu.
Kuin myös jos jatkuvasti toiselle huudellaan, nälvitään jne
Kerroppas heti isällesi jos se ei tiedä asiasta mitään niin sekin on tukena ja
voi soittaa kouluun opettajalle / rehtorille.
Kuin myös käy rehtorille puhumassa asiasta !!!!
Kuin myös sitten rikosilmoituksen teko poliisille mutta kun tekijä on vissiin alle
15. vuotijas niin siirtyy sitten sosijaali työntekijän asiakkaaksi.
Mutta kun on viranomaisten jututettavana niin yleensä uskoo jos ei ole
ihan taulupää.
Muista ettäkiusaamista et salli tippaakaan.
Kirjoita miten olet jaksanut.
Kaunista kevättä sinulle

Käyttäjä Käsine kirjoittanut 18.08.2011 klo 23:11

Hei taas,

Koulu on lähtenyt käyntiin ja olen kavereitakin saanut, siis sellaisia että niitten kanssa voi jutella muttei juuri sen enempää. Koululiikunta.. Olen aloittanut elämäntaparemontin mutta ei se heti vaikuta. Liikkatunnit on täyttä helvettiä. Se on nöyryyttävää, kun aina on viimeinen ja vaikka menee muihin verrattuna hitaasti ei jalat meinaa kantaa.

Lähiaikoina vielä kaikenmaailman testejä. 1500 ja 60m ainakin. Opettaja on mielestäni ilkeä ja luo selkeitä suoirituspaineita. En selviä noista juoksuista. Tai yksin pystyisin ne juoksemaankin, mutta kun 30 silmäparia seuraa jokaista liikettäsi arvostellen kuuluvasti (osa) ei se ole niin helppoa.

Olen miettinyt niinkin kauheaa kuin että lääkkeillä tokkuraan ja esim vasaralla jalka pariksi viikoksi pois pelistä ☹️ Toinen ideani oli lähettää nimetön kirje terveydenhoitajalle jossa kerron kaiken ja mietin miten hän vastaa.

Tuntuu vain, että kaikki ovat täydellisiä urheilusankareita ja minä hidas ja ruma ja säälittävä poika noiden rinnalla. En pidä heitä minua arvokkaampina oikeasti, mutta en silti meinaa selvitä tästä.
Nyt en kerkeä kirjoittelemaan enempää, että jos sitå huomenissa kouluun jaksaisi mennä.

Ainiin, olen suunnitellut että jos uskaltaisin niin voisin kysyä, että sopisiko että pyöröilen vaikka 20km kun muut pomppii kentällä. Olisi tehokkaampaa ja minulle huomattavasti inhimmillisempää. Pelkään ihan tulevia liikuntatunteja.

-Käsine, lapanen ja hansikas (jospa tämän salasanan muistaisin).😭😭

Käyttäjä volvomies kirjoittanut 20.08.2011 klo 14:08

Heippa
Nyt on vähän kiireitä mutta vastaan sinulle maanantai iltana työpäivän
jälkeen Klo 17.00
Mutta juttele opettajan kanssa ja jos ei auta niin olisi hyvä jos joku
muu henkilö olisi mukana.
Kyllä elämä järjestyy usko minua ja minä autan, neuvon, tsemppaan sinua.
Voit kysyä ihan mitä vaan minulta.
Mutta hiljakseen mennään elämässä eteenpäin.
Kaunista loppu kesää sinulle

Käyttäjä volvomies kirjoittanut 22.08.2011 klo 17:21

Heippa
No nyt kirjoitan sinulle mulla on vähän liikaakin töitä ja viikonloppuna
pitää sitten rästi työt tehdä.
Mut hyvä kun olet elämässä eteenpäin mennyt
Olet saanut ystäviä, Kunto ohjelma, elämäntapa remontti jne
Ei todellakaan heti tuloksia tule mutta pitää olla sitkeä ja periksiantamaton
niin tuloksia tulee ja kunto hiljakseen nousee.
Pidä esim vihkossa muistiinpanoja onko esim paino tippunut jne ???
Mutta älä säikähdä jos ei ole tapahtunut kehitystä siitä vaan jatkat.
Koulu terveyden hoitajan luona kannattaa käydä saat varmasti hyviä
neuvoja josta on apua.
Ei se haittaa jos olet viimeinen hiljakseen vaan kehität itseäsi.
Opettajan kanssa kannattaa asioista jutella niin kyllä opettajan täytyy tukea
eikä tehdä harmia.
Eikä opettaja pahaa tarkoita jos se käskee juoksemaan mut juokset omaan
tahtiin ja sen minkä jaksat.
Ei me tehdä mitään hölmöjä asioita ( lääke tokkurassa, vasaralla jalkaan jne ) vaan
ongelmat ratkaistaan ja elämä kyllä järjestyy.
Ei ne muut ole sen ihmeempiä oppilaita jos ne nyt on urheilussa parempia niin
sinä olet jossain muussa parempi.
Eihän sinua ole kiusattu koulussa ???
Oletkos miettinyt minne menet peruskoulun jälkeen ???
Pystytkö puhumaan kaikista asioista vanhempien kanssa ???
Kaunista loppu kesää sinulle