olisiko aika luovuttaa…

olisiko aika luovuttaa...

Käyttäjä taryy aloittanut aikaan 12.01.2013 klo 04:59 kohteessa Nuorten foorumi
Käyttäjä taryy kirjoittanut 12.01.2013 klo 04:59

Heips! Mä olen 16vuotias tyttö ja jo nytten pahoittelen eri murteilla osin kirjoittamista.. Meidän perheessä on äiti, isä, 2 tyttöä ja 3 poikaa.. Minä olen keskimmäinen..

Aluksi kaikki oli hyvin. Kaikki oli onnellisia ja perheen lapsilla oli kavereita ja harrastuksia. Sitten kun perhe pikkuhiljaa kasvoi, alkoi talo käymään pieneksi ja piti muuttaa. Muutimme ”maalle” ja siellä kaikki saivat helposti kavereita. Olin silloin menossa kolmannelle luokalle. Mutta myös kiusaajia alkoi tulemaan. Minulla itselläni kiusaajat olivat omalta luokalta muutama poika. He yrittivät kerran jopa seksuaalisesti ahdistella, mutta kun alkoi ihmisiä tulemaan ulos koulurakennuksesta, he lopettivat. Tässä vaiheessa vanhempani alkoivat juomaan paljon alkoholia. Isäni alkoi pahoinpidellä lapsia. Ja aina humalassa hän pahoinpiteli äitiä. Ikinä en ole kenellekkään asioita kertonut, enkä kerro vieläkään. Ja sitten, kun olin menossa kuudennelle luokalle, täytyi jälleen muuttaa. Tällä kertaa enemmän lähelle kaupunkia. Siellä kävi samoin; kavereita, kiusaajia ja ahdistelua. Kun menin yläasteelle, menetin suurimman osan kavereistani ja aloin olemaan melko alakuloinen ja masentunut. Ja muutimme jälleen. Vaihdoin koulua ja aloin polttamaan tupakkaa ja juomaan alkoholia. Sittemmin olen kyllä tupakan polton lopettanut ja alkoholia vähentänyt reilusti. Masennukseni vain syveni kun minua kiusattiin ja haukuttiin pienen ja kehittymättömän ruumiini vuoksi. Seitsemännellä luokalla kuitenkin löysin itselleni poikaystävän, joka oli minua 2vuotta nuorempi. Suhde ei kestänyt kauaa, mutta en ole vieläkään hänestä päässyt yli. Joka yö, eron jälkeen olen itkenyt itseni uneen. Vanhempani meinasivat erota, mutta tekivät sovinnon. Isosiskoni muutti pois kotoa. Ja kun olin menossa kahdeksannelle luokalle, muutimme jälleen. Asunto, johon muutimme oli homeinen paritalo. Huoneeni oli vanha varasto, aivan etuoven vieressä. Useimmiten kuitenkin karkasin öisin ikkunasta. Tässä vaiheessa isoveljeni muutti tyttöystävänsä luokse asumaan. Mutta koska isoveljeni on aina suojellut minua, hän kävi usein kotona varmistamassa, että olemme kunnossa. Masennukseni oli vain pahentunut, olin usein vain hiljaa, omissa maailmoissa. Kun jälleen muutimme, olin menossa yhdeksännelle luokalle kuvittelin, että minusta ei välitetä. Joten aloin ”lintsaamaan”. Masennukseni ja ahdistukseni olivat jo todella pahoja, ja niiden lisäksi minulle tuli sosiaalisten tilanteiden pelko. Menin transsiin, jossa olin kuin oma itseni, mutta en kuitenkaan. Kuljin juhlissa ja kaupungilla kuitenkin itse sitä tiedostamatta. Kun olin ollut koulusta pois 2viikkoa putkeen, minusta huolestuttiin. Koulusta soitettiin sosiaaliviranomaisille ja minut sekä vanhempi pikkuveljeni (joka oli silloin viidennellä luokalla) noudettiin sosiaalitoimistolle. Sinä samana iltana, meidät vietiin sijaisperheeseen. Kun transsini hälventyi ja tajusin, missä veljeni kanssa olin, ainoa mitä halusin, oli saada veljeni pois sieltä. Perhe oli kyllä mukava, itse siellä olin vuoden. Kuukausi kului, ja sain veljeni sieltä pois. Perheeni muutti muualle ja sijaisperhe muutti toiseen suuntaan, minä mukana. Kun ammattikoulu alkoi, tajusin kuinka vähän he olivat minua päästäneet näkemään perhettäni. Vaikka isääni en kauheasti halunnut nähdä, oli minulla kova koti-ikävä. Tässä vaiheessa masennus, ahdistus, pelko ja muut vainoharhat saivat minut viiltelemään. Minä en enään luottanut ihmisiin ja uppouduin täysin jokaiseen viiltoon jonka tein. Itsemurha kävi mielessä lähes joka päivä. Mutta juuri ennen tätä joulua, pääsin muuttamaan takaisin kotiin. Ja tässä olen. Kotona, masentunut, ahdistunut, peloissani, ilman ystäviä ja täysin lukkiutunut. Joka ilta yhä itken itseni uneen ja viillän. Viillän yleensä vain pinnalta, mutta joskus masennus on saanut minut viiltämään syvemmältäkin.

Joten kysyn, pitäisikö minun luovuttaa peloilleni ja joku ilta, kun kuvittelen tuon pimeän pedon hyökkäävän kimppuuni, annan sen hyökätä? Minä en uskalla masennuksesta yms. kertoa kenellekkään. Itselleni vain olen asian myöntänyt ja todennut..

Käyttäjä taryy kirjoittanut 19.01.2013 klo 22:13

tästä unohtui mainita että nykyään on öisin pakkomielteistä käsien raapimista ja niistä kehkeytyy joskus palovammoja. Pelkään pimeää ja jos kävelen ulkona kun on pimeää, pelkään jokaista pientä puskaa tai ääntä. Pikkuveljeni ovat molemmat melko väkivaltaisia ja se kohdistuu minuun. 🤕

Käyttäjä hps0 kirjoittanut 20.01.2013 klo 10:54

Sinun pitäisi luovuttaa yhdestä asiasta: Salailusta.
Se että salaat ajatuksesi kaikilta, saa sinut voimaan yhä pahemmin ja pahemmin. Se että et puhu teidän perheen tilanteesta, estää paluusi normaaliin arkeen. Se että et ilmeisesti puhu veljiesi väkivaltaisuudesta, estää heitäkin saamasta apua omiin ongelmiinsa. Kenenkään olo ei siis parane sillä että et sano noista kenellekään mitään.

Puhumisen aloittaminen ei ole helppoa. Se on yksi vaikeimpia asioita mitä joudut koskaan tekemään. Mutta vain sitä kautta saat aikanaan itse paremman elämän.

Käyttäjä taryy kirjoittanut 20.01.2013 klo 12:39

Kyllähän mä siis kokeilin sitä kertomista. Mulla oli hyvä ystävä johon luotin ja sil on asiat kans huonosti. Tavallans se auttoi mua pääsemään eroon viiltelystä, vaikka teki sen väärin.
Siitä syntyi sellainen rumba että mä melkeen joutusin laitokseen tarkkailtavaks.

Veljistäni sen verran että niistä vanhempi, 12v. oli ensimmäisen kuukauden vuosi sitten kanssani sijaisperheessä. Sielläkin käyttäytyi väkivaltaisesti ja sossussa on ollut sellainen. Joten heidän tilanne tiedetään.

Olen päässyt tähän ns. entiseen arkeeni takaisin, mutta oleskelen lähinnä omassa huoneessa. Masennus, ahdistus, sosiaalisten tilanteiden pelko ja muut ongelmani pitävät minut melko hyvin erossa ulkomaailmasta.

Käyttäjä lieberio kirjoittanut 27.01.2013 klo 17:25

Moi.. Ymmärrän sua tosi, tosi hyvin. Tiedän itse miltä se tuntuu. Se, kun tuntuu ettei ole ketään kuka kuuntelisi tai edes uskoisi mitä perheessä tapahtuu...

Omalla kohdallani kävi niin, että jouduin isäpuoleni pahoinpidellyksi ja hyväksikäytetyksi..neljän vuoden ajan. Vanhempani erosivat kun olin 5-vuotias ja uuden miehen myötä oli helvetti irti. Alkoholistismia, väkivaltaa ja muuta sairasta touhua kesti 13-vuotta, ja itsellänikin on sisaruksia, isoveli ja kolme nuorempaa. Kaksi viikkoa ennen kun täytin 18 karkasin kotoa poikaystävni luo, ja hän oli sinä yönä ensimmäinen jolle ekrroin kaikesta. Ja yllätys oli suuri kun minua uskottiin. Sitten vähitellen menin Helsinki Missionin Nuorten kriisipisteeseen, sieltä muutaman mutkan kautta päädyin tekemään rikosilmoitusta. Isäpuoleni on istunut tutukintavankeudessa siitä asti. (tein ilmoituksen viime kesäkuussa) ...Anyways...

Pointtini oli, että jos olsin itse luovuttanut, olisimme yhä koko perheeni kyseisen kusipään vallassa. Kun olin 13 aloitin viiltelyn helpottaakseni oloani. Yhdessä vaiheessa minulla oli tarkat itsemurhasuunnitelmat; miten, missä jne.. Viiltelen edelleen, mutta käyn psykoterapiassa josta on ollut tosi paljon apua ainakin minulle.

Eli, älä luovuta. Vaan kerro jollekkin joka oikeasti voi auttaa sinua. Jos olette jo kertalleen olleet tekemisissä lastensuojelun kanssa, luulisi että sieltä päästä olisi jo laitettu sut "hoitoon"....niin julmalta ku se kuulostaakin, olisin itse varmaan kuollut jo ilman ulkopuolista apua..

Voimia teille<3

Käyttäjä taryy kirjoittanut 30.01.2013 klo 01:47

Kylläpäs sulla on ollu paljon kamalii asiois.. :O

Yritti ne mua saada valvottuun hoitoon, jossa olisin muuttanut laitokseen asumaan. Sitä en olisi kestänyt joten tein kaikkeni etten sinne joudu :/ Nyttenkin kun asiaa ei tarkisteta, voin helposti esittää että minulla on kaikki kunnossa vaikka eihän ne ole..
Mutta kotona uskallan sentään itkeä.. 😭