Koulussa minä jännitän esiintymistä edelleen, mutta toisaalta kouluni on sellainen, että teemme paljon ryhmätöitä ja esitelmiä, joten joudumme olemaan ihmisten edessä. Pikku hiljaa jännitys on lieventynyt varmasti senkin tähden, että olen tietoisesti harjoitellut olemaan huomion keskipisteenä esitelmien ajan. Ennen tämä oli sietämätöntä. Enkä uskonutkaan, että ikinä siihen pystyisin.
Ahdistustiloihin on auttanut terapia, jossa olen päässyt puhumaan tunnoistani. Olen myös koulukiusattu, joten terapian avulla sain puhua vaikeista asioista ja kuinka pääsisin ikävistä traumoista vähitellen eroon. Nykyisessä koulussa en enää ole kokenut kiusaamista mikä sekin on kohottanut itsetuntoa ja olen oppinut olemaan hieman rennommin ihmisten keskellä, vaikka ei se helppoa ole vieläkään.
Mitä alaa tarkalleen olet ajatellut? Luulen, että opettajalle tai luokanohjaajalle puhuminen auttaisi, sillä niin kuin sanoitkin, voisit olla hieman avoimemmin silloin. Sekä ainakin joillekin opiskelukumppaneille voisit kertoa, sillä silloin ei välttämättä tulisi kiusallisia tilanteita. Iso askel on jo myöstää toisille mitkä ovat omat heikkoudet.