Olenko mä okei?

Olenko mä okei?

Käyttäjä Setyttö aloittanut aikaan 21.09.2017 klo 23:52 kohteessa Nuorten foorumi
Käyttäjä Setyttö kirjoittanut 21.09.2017 klo 23:52

Mä kärsin kovasta ahdistuksesta, mikä on estänyt mun kouluun menon nyt 2 vuotta. Mulla on ollut tosi sekava elämä nyt viimeiset 5 vuotta ja mä se on nyt vasta rauhoittumassa. Mutta kaikki haluaa että pystyisin jo nyt mennä ryhmätilanteisiin ja mä oikeesti yritänki mennä mutta se on tosi hankalaa mulle, kun meen totaaliseen paniikkiin siitä ja pakenen tilanteesta. Mä käyn säännöllisesti terapiassa ja tapaan muitakin ihmisiä, mutta mun sisko haluaisi että mä tekisin enemmän. Miten mä pystyn selittää sille mitään ku ei se ymmärrä?😯🗯️

Käyttäjä Miinamaisa kirjoittanut 25.09.2017 klo 00:45

Sä oot okei!

Moi! Ihailen sitä, miten ihmiset uskaltaa kertoa jotain näin herkkää itsestään. Tiedän, ettei oo mitenkään helppo kammoksua sosiaalisia tilanteita, ja ryhmätilanteessa tunteet kasvaa aivan valtavan suuriksi.

Millaisia ajatuksia sulla on ryhmätilanteissa, kun olet niissä?

Ei sun tarvii olla enempää kuin olet, koska sun voimavarasi löytyy juuri siitä, millainen olet. Jos paniikkia lietsoo, oma itse katoaa kai sinne alle.

Pelot yleensä kertoo siitä, että kokee tarvetta puolustautua tai ei hallitse tilannetta, ei oo ehkä aikaisemmin hallinnut. Joku uhkaa itseä. Siinäpä on se juju: sinä siellä jossain syvällä sisimmässäsi olet tärkeä, ihan kokonaan.

Ikävä kuulla, että siskosi vaatii sinulta paljon, kokemasi mukaan liikaa. Älä sinä vaadi itseltäsi niin paljon, kun sinulla on kuitenkin ihan omat oltavat omassa itsessäsi. Vain osa ymmärtää, millaista on olla sinä.

Mun mielestä rohkeutta on hyväksyä oma haavoittuvaisuus. Se, etten pärjää joka tilanteessa ja etten osaa suhtautua johonkin juttuun. Sitten voi ihan niillä ehdoilla mennä siihen tilanteeseen, vaikka ryhmäkeskusteluun. En ole hyvä tässä ja mua ahdistaa, mutta olen rohkea, kun toimin näin. Voin olla vaikka ihan hiljaa. Voin katsella. Tutkia. Ei minun tarvitse olla jotain hirmu viisasta, hillittyä tai sosiaalista. Minulla on oikeus ihan omiin rajoihin ja opettelen tätä elämää.

Virtuaalinen halaus ja tsemppiä!

Käyttäjä Kata_K (Työntekijä) (MIELI Kriisikeskus Helsinki) kirjoittanut 02.10.2017 klo 09:24

Tiedoksi kaikille jotka miettivät miten voisi hallita ahdistusta,

Huomenna tiistaina 3.10. Tukinetissä on SPR Nuorten Live eli ryhmächat klo 18-20 ja siellä on tärkeä ja monia koskettava keskustelunaihe:

Miten hallita ahdistusta?

Tule pohtimaan asiaa toisten nuorten kanssa! Keskustelussa on mukana Punaisen Ristin Nuorten turvatalojen vapaaehtoisia ja työntekijäitä. 🙂👍