Olenko lihava?

Olenko lihava?

Käyttäjä jiggy aloittanut aikaan 08.04.2008 klo 14:19 kohteessa Nuorten foorumi
Käyttäjä jiggy kirjoittanut 08.04.2008 klo 14:19

En tajuu, mun kaverit vihjailee koko ajan että mun pitäs laihtuu enemmä.. Mitat on 163/53.. Ennen painoin 66.5kg 🤔 ja laihdutin melko nopeesti yli kymmenen kiloa ja ajattelin että voisin nyt olla edes hiukan tyytyväinen.. mutta ei, tunnen itseni valaaksi ku kaverit on laihoja, kauniita ja ne vielä sanoo mulle et pitäs laihtuu enemmä.. 😭 mitä mä teen?

Käyttäjä sasutäti kirjoittanut 08.04.2008 klo 18:47

Älä ainakaan usko kavereitasi. Olet nyt jo ihannepainosi alarajoilla.

Olisit ollut normaalipainoinen kymmenen kiloa isompanakin, ja olet sitä vieläkin. Tytöt tarvitsevat kehoonsa enemmän rasvaa kuin pojat, että kuukautiset voivat alkaa. Muutenkin tytöt ovat erilaisia kuin pojat - leveälanteisempia, meillä on kaikilla terveillä sievä pieni pömppis, joka ei lähde kulumallakaan pois, eikä sen kuulukaan lähteä.

Taidat olla siinä iässä, että kasvat vielä, joten älä tyttö hyvä laihduta enempää! Kehosi tarvitsee ravinteita kasvaakseen, ettei se ala "syödä" omista, jo olemassaolevista lihaksistaan.

Olen nähnyt läheltä, millaista taistelu syömishäiriön kanssa on ja usko minua - sellaista ei halua pahimmalle viholliselleenkaan.

Ole kiltti, äläkä laihduta enää, vaan käännä toinen poskesi niille "kavereillesi", jotka vaativat sinua laihduttamaan vielä ja naura paskaisesti, sillä SINÄ tiedät olevasi terve nuori nainen, toisin kuin nämä "kaverit".

Käyttäjä DeadAngel kirjoittanut 08.04.2008 klo 19:43

Moikka!

Se että muut sanoo tommosia asioita, niin voi pistää toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos! Katso ittees peilistä ja ole tyytyväinen itsees juuri semmoisena kuin olet. Sun mitat on mun mielestä ainakin tosi hyvät, jos vertaa vaikka muhun. Mun mitat on 173/49, olen yrittänyt lihottaa ja liikkua monta vuotta, mutta tuloksetta. ☹️ Mä olen liian laiha, todellakin, ja tiedän sen kyllä, mutta meidän suvussa melkein kaikki on laihoja, joten tää kulkee suvussa.

Sun kannattaa liikkua ja syödä terveelliseseti, eikä kuunnella kavereita. Olet vissii nuoressa iässä, jolloin yleensä tytöt paljon katsovat peiliin ja sanovat olevansa lihavia, vaikka asia ei näin ole todellakaan!

Ole ylpeä itsestäsi ja jos painosi nousee yli pituutesi (esim. 164/86), niin sen jälkeen vois alkaa laihduttaa. Mutta nyt sulla ei ole mitään hätää 🙂

Voimia ja koita jaksella! 🙂🙂🌻

Käyttäjä theory kirjoittanut 08.04.2008 klo 22:53

Et ole lihava, et sinne päinkään. Itse olen pari senttiä pidempi ja painan reilusti yli 60 kiloa ja olen tyytyväinen ja täysin "normaalikokoinen".
Sanoisin, että 53 kiloa ja 163 senttiä on paljon lähempänä alipainoa kuin ylipainoa. Toisaalta, en ole asiantuntija enkä tiedä paljoakaan painoindekseistä, mutta näin kuvittelisin. Ei ole mitään järkeä laihduttaa muiden hyväksynnän vuoksi. Toki kavereiden hyväksyntä on tärkeää, mutta ovatko kaverit sitten oikeita kavereita, jos eivät hyväksy sinua sellaisena kuin olet? Minun neuvoni on, että et nyt ainakaan enempää koita laihtua. Kavereidesi asenteissa sen sijaan voisi ehkä olla hieman muokkaamisen varaa.

Käyttäjä Duskfall kirjoittanut 09.04.2008 klo 18:48

Hyvissä mitoissa, enempikin saa olla🙂 Harva meistä miehistä jaksaakaan mitään luuviuluja katsella. Tietenkin paino ilmenee erillä tapaa eri ihmisillä, mutta eipä tuon alle enää kannata missään tapauksessa mennä. Aika monasti ollaan kavereiden kanssa todettu, että jotain pitääkin olla, mistä saa kiinni. Ja miksi muutenkaan laihduttaa kavereiden hyväksynnän vuoksi, kertoo vaan, että kyseiset ihmiset ovat vähän turhan pinnallisia. Hyvä ystävä ei arvostele ulkomuodon perusteella!

Ja kuten tuossa aikaisemminkin sanottua, alipainosta on suhteessä enemmän ruumiillista haittaa kun siitä on tuota "sosiaalista hyötyä", mikä nyt muutenkin on aika turhaa mennä kehoittamaan hyvissä mitoissa olevaa laihduttamaan. Sano ennemmin ystävillesi, että lihottavat hieman itseään. Sitten ovat asiat oikein päin 😀

Käyttäjä ippula kirjoittanut 09.04.2009 klo 17:29

Olen 163cm ja painan 45,4kg.. Olen lihava ja minun täytyisi vielä laihtua, vihaan itseäni jos olen syönyt liikaa tai jotain rasvaista.. 😞

Käyttäjä Eläväinen kirjoittanut 10.04.2009 klo 19:33

Heippa!

Ikävää, että ulkonäköpaineet rasittavat niin monia tyttöjä ja nuoria naisia! Kun saa tarpeeksi moitteita, ei niitä ole helppo vastaanottaa, sillä kukapa ei välittäisi tovereidensa tai läheistensä mielipiteistä. Joku kokee itsensä kykenemättömäksi hallitsemaan elämäänsä. Kontrolloimalla valtavasti painoaan hän saattaa saada itselleen hetkellisesti hallinnantunnetta. Onko hän todella onnellinen? Kuinka käy siinä vaiheessa, jos hän sairastuu syömishäiriöön?

Mikä tekee ihmisestä miellyttävän: hänen ulkonäkönsä vai se, mitä hän on? Parhaat ystävät eivät jatkuvasti arvostele ulkoisia seikkoja. He arvostavat hyviä ominaisuuksia. Tarvittaessa he voivat auttaa laihduttamaan. Näin on silloin, kun paino on terveysriski.

Oletko, jiggy, mielestäsi siinä tilanteessa, että sinua pitäisi kannustaa laihduttamaan? Oletko, ipana, tosiaan lihava? Pohtikaahan tilannettanne erään sivun avulla: http://www.tohtori.fi/?page=2381134

Haluan vielä sanoa, etten tosiaankaan arvostele ihmisiä ulkoisten seikkojen vuoksi. 🙂

Käyttäjä moony kirjoittanut 10.04.2009 klo 22:02

olen itse 150cm ja painan 42kg, en paljoa vähemmän kuin sinä ja olen kuitenkin aika paljon lyhyempi. Olenko minä siis lihava, vai sinä? Uskallan väittää että olet alipainoinen, joten ei sinun kyllä tarvitse laihduttaa. Äitipuoleni on sairastanut anoreksiaa, ja voin sanoa että se ei ole mukavaa sitä sairastaa ja yrittää siitä selviytyä. Hän oli lopulta todella alipainoinen, ja vaikka siitä on jo aikaa ruoka on yhä hänelle arka asia, eikä hän ole vieläkään normaali painoinen. Laihat eivät ole kauniita, parempi olla hieman liian lihava kuin liian laiha. 🙂

Käyttäjä Mila kirjoittanut 13.04.2009 klo 13:31

Hei Jiggy hyvä!

Sinulla on vielä varsin hyvät mahdollisuudet pärjätä tuollaisena, kuin olet, koska et pidä kavereidesi mielipidettä oikeana! Itse olen hyvn samankaltaisessa tilanteessa, kuin sinä. Sillä erotuksella, että olen mennyt jo pidemmälle. Olen pituisesi, sinua jokusen kilon kevyempi, laihtunut reilusti yli kymmenen kiloa parissa vuodessa. Kuukautisia ei ole ollut aikohin, lihakset ovat heikentyneet ja täytän bulimikon kriteerit.
Voin sanoa, että tällaista helvettiä, johon itse olen itseni sotkenut, et halua. Ei tällaista kaipaa kukaan. Valasta sinä et ole nähnytkään, olet sopusuhtainen nuori. Lähempänä alipainon rajaa, kuin ylipainon. Niin että, kuten Duskfall osuvasti aikaisemmin sanoi, kavereidesi tässä pitäisi lihoa ennemmin, kuin sinun laihtua.
Ymmärrän tuon yhteisön paineen niin kovin hyvin, mutta sinä elät itsellesi, et kavereillesi. Usein kaverisuhteet eivät ole ikuisia, sitä kasvetaan erilleen, muutetaan opiskelujen ja rakkauksien perässä kauas vanhoista tutuista ja tutustutaan uusiin ihmisiin. Ja sitten jos silloin vakavasti alipainoisena, ilman sitä painostusta katselee ympärilleen, näkee, ettei voittanut yhtään mitään. Mutta hävisi paljon, oman terveyden ja monet huolettomat hetket, jotka olisivat voineet olla hauskoja ilman sitä, että täytyi miettiä painoa ja syömistä.
Toivon että pääset onnellisena ja terveenä eteen päin, ehkä minäkin joskus pääsen irti tästä.🙂🌻

Käyttäjä Mansku kirjoittanut 25.05.2009 klo 21:09

Hei !

Halusin kirjoittaa sinulle ensinnäksin siksi että vaikka kuinka kaverisi olisi laihoja, kauniita jne ei sinun tarvitse olla ole oma itsesi, jos he eivät voi hyväksyä sinua sellaisena kuin olet silloin et ole heidän arvoinen. Koska jokainen ihminen ihan jokainen on sisältä kaunis vaikka olisi kuinka ruma ulkoa.

Ja toinen syy miksi halusin kirjoittaa sinulle on se että itse sairastan syömishäiriötä ja jos voisin auttaa muita nuoria tajuamaan että se ei kannata, jos voisin mitenkään ehkäistä sitä että he eivät olisi samassa jamassa kanssani kuin minä olen ollut vuosi sitten (mutta alkaa myös näyttää että olen kohta jamassa liemessä.) Koska se ei ole mitään herkkua.

Toivon että luet tämän ajatuksella koska en haluaisi että minua vastaan tulisi niin laiha tyttö kuin minä itse olen, vaikka en mikään hirveän laiha nytkään ole mutta alamitoissa kuitenkin.. Olen myös ihan varma että jos vielä haluat laihtua niin tulet pian samalla kliniikalla minua vastaan.

Voimia sinulle ! 🙂