Olemassaolon kysymys
Kuinka moni on tosissaan miettinyt olemassaolon tarkoitusta?
Mitä järkeä koko olemassaololla ylipäätään on kun ihmiselämä on niin lyhyt kuin on. Elämme koko elämämme tavoitellen ’suuria’ asioita ja kehuskelemme kaikilla saavutuksillamme. Mitä tästä kaikesta on hyötyä siinä vaiheessa kun ihminen kuolee? Auttaako sinua kuolemasi jälkeen jotenkin se että hankit kalliin sohvakaluston tai se että sinulla oli kaikkea sitä mitä muut eivät ikinä saaneet. Kuinka moni on miettinyt elämän järkevyyttä, sitä että elämme kärsimyksen täytteisen elämän vain kuollaksemme joku päivä jättäen kaiken meille tärkeän ’tähän maailmaan’, tuottaaksemme vain lisää kärsimystä niille jotka jätämme jälkeemme.
Olen viime aikoina miettinyt ja unelmoinut, että voisin hajota miljooniksi palasiksi jotka lentäisivät miljoonaan eri suuntaan eivätkä koskaan enää törmäisi. Lakata vain yksinkertaisesti olemasta, kadota tyhjyyteen. Käveleminen ympäriinsä kuin unessa ei ole elämää. Näen elämäni edessäni kuin se näytettäisi minulle enkä voisi vaikuttaa tekoihini, sanoihini tai ylipäänsä siihen mitenkään. Tuntuu kuin minua ei olisi olemassakaan.
Millaisen hinnan saamme maksaa olemassaolostamme ja onko se sen arvoista?