Nuupahtanut salaatti

Nuupahtanut salaatti

KÀyttÀjÀ Salaatti aloittanut aikaan 07.09.2013 klo 12:04 kohteessa Nuorten foorumi
KÀyttÀjÀ Salaatti kirjoittanut 07.09.2013 klo 12:04

Hieno otsikko 😀 mutta en keksiny parempaa niin saa luvan kelvata

TÀÀ voi olla sellanen ketju jossa minÀ kerron kuulumisia. Oon kohta 18-vuotias tyttö, asun yksin yksiössÀ ja aloitin lukion tÀnÀ vuonna. Koko kevÀÀn ja kesÀn taistelin syömishÀiriön kanssa kaloreita ja lihomista vastaan. Laihdutin. Laihduinkin vÀhÀn, kymmenisen kiloa. Mutta arvaatkaan mitÀ, noin 6-7 niistÀ kiloista on tullut takaisin. Eikö oo ilouutinen? Vihaan itseÀni kun en edes siinÀ sitten onnistunut. Ja nyt kumminkin haluan parantua. Ja syön nykyÀÀn tavallisten ihmisten tavoin. EpÀonnistuin tuossakin.

”Jos on mahdollista ettĂ€ onnellinen, elĂ€mÀÀ rakastava tyttö sairastuu niin ettĂ€ haluaa nÀÀntyĂ€ hengiltĂ€, on oltava mahdollista ettĂ€ sama tyttö selviÀÀ ja paranee.”

Yks minua ”pahemmin” syömishĂ€iriöinen tyttö oli kirjottanu noin yhteen tekstiinsĂ€ ja ku eilen luin tuon niin rupesin itkemÀÀn. Varmaan se on mullekin mahollista.

Mutta nyt ku menee syömisvammailun kans paremmin niin menee sitten muuten huonommin… Minun itsetunto laski niin alas tuon paranemispÀÀtöksen takia ettei varmaan koskaan. En osaa yhtÀÀn arvostaa itteĂ€ni. Kaikki mitĂ€ teen ja sanon on vÀÀrin. En ihmettele tuota it:n laskemista ku onhan se iso juttu ku yhtĂ€kkiĂ€ tĂ€rkein asia itselle, rakkain unelma ikÀÀn ku kaatuu, kuivuu kĂ€siin. Ku oman arvon ihmisenĂ€ on jo kauan mÀÀrittĂ€ny laihuus, ja yhtĂ€kkiĂ€ pitĂ€isi oppia elĂ€mÀÀn ilman sitĂ€. Ja keksiĂ€ uusi tavoite ja uudet unelmat elĂ€mĂ€lle.

Niin tÀmÀ kaikki ja nÀmÀ muutokset tÀnÀ syksynÀ on syöny paljo mun voimia. En oo koskaan ollu nÀin vÀsyny. MinÀ joka oon aina tarvinnu tosi vÀhÀn unta. En tiiÀ toista ihmistÀ joka voi nukkua yhtÀ vÀhÀn ja silti ei nuku liian vÀhÀn. MinÀ en saa koskaan riittÀvÀsti unta ja tuntuu ettÀ ku aamulla herÀÀn niin oon yhtÀ vÀsyny ku illalla. Ja tuo sama onnettomuuden tunne on edelleen. En minÀ oo onnellinen ollu tÀnÀ syksynÀ, kuin harvoin harvoin on se tunne vÀhÀn aikaa. Nyt vaan on monesti huonoja pÀiviÀ ja tosi matalalla mieliala sillon. Koulua on mielettömÀn raskas kÀydÀ. Ihan lyhyt pÀivÀ koulussa tekee minut todella vÀsyneeksi.

KÀvin eilen perjantaina kuraattorilla, mutta koska en uskaltanu puhua muusta ku tuosta vÀsymyksestÀ niin ei hÀn varmaan ymmÀrtÀnyt ihan kokonaan miten rankkaa tÀÀ nyt on. Tuntuu etten selviÀ edes ens viikosta kun pitÀs olla joka ikinen pÀivÀ koulussa. Mutta kyllÀ silti on paljon paljon eteenpÀin ettÀ kÀvin siellÀ. Oikeasti on aika ihme ettÀ laitoin viestiÀ. Olin aika sekaisin ku laitoin sen.

KÀyttÀjÀ Salaatti kirjoittanut 06.10.2014 klo 00:04

Villikettu kiitos🙂

Tuo on totta ettĂ€ iloiset ja onnelliset pĂ€ivĂ€t antaa voimia ja toivoa myös vaikeampiin pĂ€iviin ja hetkiin. TÀÀ viikonloppu on ollu niin uskomattoman ihana ettĂ€ varmaan pitkĂ€lle kantaa! TĂ€mĂ€kin pĂ€ivĂ€ oli ihana. Aamulla herĂ€sin ja livahdimme suihkuun ennen ku kukaan ehti tulla onnitteleen. Mulla oli niin likainen olo etten halunnu ettĂ€ kukaan halaa ennen ku oon kĂ€yny pesulla. Oon hassu.😀 Sitten tulin uudestaan alakertaan. Heti sain halauksia ja onnitteluja ja lahjoja. Mun pikkusisko 13v. oli ostanu mulle muumipyyhkeen ja mariannepussin, toinen pikkusisko 16v. kirjottanut kirjeen ja askarrellut kortin (vaikka ei niin paljon tykkÀÀ askartelusta ku minĂ€), nuorempi pikkusisko 9v. oli askarrellut hienon "taulun" ja pikkuveli 7v. antoi mulle omia vĂ€rittĂ€miĂ€ Angry Birds lintuja ja possuja. Aion laittaa kaikki kortit ja vĂ€ritykset oman huoneen seinĂ€lle. IskĂ€ltĂ€ ja Ă€itiltĂ€ sain aivan ihanan viltin tai torkkupeiton, mikĂ€ se nyt onkaan, ja viiskymppiĂ€. SitĂ€ viiskymppistĂ€ ei saa kĂ€yttÀÀ tupakkaan, se pitÀÀ kĂ€yttÀÀ mun synttĂ€rilahjaan. Äiti ei ehtinyt ostaa mulle muuta kuin sen viltin ja hĂ€n halusi antaa mulle rahaa ettĂ€ voin ostaa jotain. Jotain "turhaa" kivaa. Kavereilta sain neljĂ€nkympin lahjakortin KĂ€rkkĂ€iselle. Koska tykkÀÀn askarrella ja siellĂ€ on ihan hyvin sellasia juttuja. 🙂 Mutta ei ne lahjat oo tĂ€rkeitĂ€. Oon niin innoissani ja yllĂ€ttynyt ja liikuttunut ja iloinen ja onnellinen siitĂ€ kun huomasin kuinka paljon muut vĂ€littÀÀ. Ne halusi ettĂ€ mulla on ihana synttĂ€ripĂ€ivĂ€. SitĂ€ paitsi uskaltauduin tĂ€nÀÀn seuroihin pitkĂ€stĂ€ aikaa. Mun kummitĂ€ti ja kummityttö kĂ€vi aamupĂ€ivĂ€llĂ€ oven takana vain toivottaakseen hyvÀÀ synttĂ€riĂ€. â˜ș❀ Kaikki vĂ€littÀÀ musta! Uskomatonta! (Sorry mun tylsĂ€t synttĂ€riselitykset😀)

TiedĂ€n, ettĂ€ se on hieno juttu. ItestĂ€ se ei aina tunnu siltĂ€, varsinkaan koskaan sillon ku kattoo peiliin. Mutta tiedĂ€n. Ja minĂ€ en halua ettĂ€ syömishĂ€iriö enÀÀ koskaan saa niin tiukkaa otetta ettĂ€ en syö. Syön vaikka itkua vÀÀntĂ€en. Haluan olla terve. Tulla terveeksi. YritĂ€n ylittÀÀ niitĂ€ kiviĂ€đŸ™‚

Mulla on aivan ihana ja onnellinen olo tĂ€n viikonlopun jĂ€lkeen. KĂ€vin perjantaina tĂ€tillĂ€ ja enolla kylĂ€ssĂ€, lauantaina oli yllĂ€risynttĂ€rit ja illalla kĂ€vin naapurissa serkkujen luona piipahtamassa, tĂ€nÀÀn kaikki muisti mua ja illalla oli mummu ja pappa, mummu ja tĂ€ti ja setĂ€ kylĂ€ssĂ€. Ei ne kaikki ollu mun synttĂ€reillĂ€, huomenna on mun pikkuveljen synttĂ€rit myös. Mutta oli niin kivaa ku ne kĂ€vi kylĂ€ssĂ€ ja aikuisilla oli niin mielenkiintoiset jutut. Oon aivan tĂ€pinöissĂ€ni suunnitellut mitĂ€ askartelujuttuja ostan. Tai lankoja tai astioita. Tai kaikkia niitĂ€. Musta on ihanaa ku saan törsĂ€tĂ€ rahaa mun mielijuttuihin. Vaikka edelleen se ei ollut mulle tĂ€rkeintĂ€. 🙂 Varmaan kuulostan kauheelta materialistilta. 😀 Haluan lĂ€htĂ€ kauppaan jo huomenna!!😎

KÀyttÀjÀ Katsa kirjoittanut 06.10.2014 klo 07:23

Toi kuulostaa Salaatti niin upeelta!!! MĂ€ oon niin onnellinen sun tilanteesta ettĂ€ tuntuu itestĂ€kin hyvĂ€ltĂ€! 😀 <3

KÀyttÀjÀ Salaatti kirjoittanut 06.10.2014 klo 10:16

Katsa kirjoitti 6.10.2014 7:23

Toi kuulostaa Salaatti niin upeelta!!! MĂ€ oon niin onnellinen sun tilanteesta ettĂ€ tuntuu itestĂ€kin hyvĂ€ltĂ€! 😀 <3

Oot ihana Katsa!!<3

KÀyttÀjÀ Salaatti kirjoittanut 06.10.2014 klo 10:17

pandap kirjoitti 5.10.2014 22:4

HyvÀÀ syntymĂ€pĂ€ivÀÀ Salaatti! 🙂 mahtava kuulla ettĂ€ sulla on ollut kivaa ja kaikki lĂ€heiset saapu paikalle! Kuulostaa aivan ihanalta yllĂ€tykseltĂ€ 🙂

Kiitos🙂 Oli kyllĂ€ aivan ihana yllĂ€tys🙂

KÀyttÀjÀ Salaatti kirjoittanut 08.10.2014 klo 23:10

Kiitos vielĂ€ yhteisesti synttĂ€rionnitteluista. Toivottavasti huomasin kaikki ne viestit. 🙂 Ihania ootte!!

Mulla ei oo menny tÀÀ viikko ihan putkeen. En oo vielÀ kertaakaan kÀyny koulussa. Huomenna taas yritÀn jaksaa nousta ylös aamulla. Olis kuraattorille aika. Mulla on tosi huono fiilis itteni suhteen. Tuntuu ettÀ oon laiska, lÀski, saastainen...ja muuta mukavaa... Aivan kuvottaa. En tiiÀ mitÀ tehÀ. Musta tuntuu ettei mun elÀmÀstÀ vaan tuu mitÀÀn. En saa ees koulua kÀytyÀ. MitÀ jÀrkeÀ?? Varmaan kaikki opettajatkin vaan haluais ettÀ lopetan koko koulun ku oon niin huono oppilas. HÀvettÀÀ ja inhottaa.

KÀyttÀjÀ Katsa kirjoittanut 09.10.2014 klo 20:10

Salaatti rakas!! SĂ€ oot niin huippu tyyppi ja hyvĂ€ oppilas, vaikka et aina jaksaiskaan mennĂ€ kouluun. Muista aina et sĂ€ selviit ja kelpaat juuri tollasena â˜ș❀

KÀyttÀjÀ Salaatti kirjoittanut 09.10.2014 klo 21:03

Inhoan itseĂ€ni.😞

KÀyttÀjÀ Salaatti kirjoittanut 10.10.2014 klo 08:06

Katsa kirjoitti 9.10.2014 20:10

Salaatti rakas!! SĂ€ oot niin huippu tyyppi ja hyvĂ€ oppilas, vaikka et aina jaksaiskaan mennĂ€ kouluun. Muista aina et sĂ€ selviit ja kelpaat juuri tollasena â˜ș❀

â˜ș❀ oot ihana!

KÀyttÀjÀ villikettu kirjoittanut 11.10.2014 klo 23:48

Moi Salaatti! 🙂

Mun mielestÀ sÀ et todellakaan ole laiska, lÀski tai saastainen. Se voima, millÀ pÀivÀstÀ pÀivÀÀn jaksat mennÀ eteenpÀin, on kaikkea muuta kuin laiskuutta. Sulla on ihan varmasti yhtÀ ainutlaatuinen ja hieno keho kuin jokaisella ihmisellÀ, vaikka et sitÀ aina huomaisikaan. En epÀile hetkeÀkÀÀn, etteikö sunkin elÀmÀllÀ olisi tÀrkeÀÀ paikkaa ja syvÀÀ merkitystÀ. Joskus se oman paikan löytÀminen vain vie vÀhÀn kauemmin.

TÀrkeintÀ on se, ettÀ kuitenkin yritÀt kÀydÀ koulussa, vaikka et joka aamu jaksaisikaan mennÀ. Jos aluksi jaksaisit kÀydÀ vaikka sen verran, ettÀ pysyt kohtuudella mukana asioissa etkÀ menetÀ opiskelupaikkaasi. Sun elÀmÀ on jo nyt jotain ja se voi varmasti antaa sulle vielÀ lisÀÀkin. Oon ihan samaa mieltÀ kuin Katsa, sÀ oot oikeasti huipputyyppi! Noita sun tekstejÀ lukiessa voi vain ihailla, miten paljon ja syvÀllisiÀ ajatuksia sulla on. Oot selvinnyt niin monesta ja susta voisi moni ottaa esimerkkiÀ, miten noustaan aina pystyyn vaikeuksien jÀlkeen.

Vaikka vĂ€lillĂ€ inhoaisitkin itseĂ€si, niin ethĂ€n satuta itseĂ€si. TÀÀllĂ€ on monia, jotka pitÀÀ susta ja haluaa, ettĂ€ sĂ€ jaksat ja selviĂ€t. 🙂

TsemppiĂ€ ja halaus! đŸ™‚đŸŒ»

KÀyttÀjÀ Salaatti kirjoittanut 12.10.2014 klo 12:42

Moi villikettu🙂

Luulin ettĂ€ oon lihonu jotain 20-30 kiloa nyt syksyn aikana. Sitten yksi ihminen huomautti ettĂ€ ei mun vaatteet enÀÀ mahtuisi mulle pÀÀlle. Se vĂ€hĂ€n hĂ€mmensi ja uskalsin jopa kĂ€ydĂ€ vaa'alla. En ole lihonut yhtÀÀn. 😀 Mietin juuri tĂ€tĂ€ elĂ€mĂ€n tarkoitusta jĂ€lleen yhtenĂ€ pĂ€ivĂ€nĂ€, ja tajusin siinĂ€ yhden asian. Kuten tiedĂ€t, mulla on usko. Ja tajusin ettĂ€ ei Jumala ole luonut yhtÀÀn turhaa ihmistĂ€. Mun elĂ€mĂ€llĂ€ on merkityksensĂ€, vaikka en itse nĂ€e sitĂ€. Nyt voin rauhassa elÀÀ.

Niin oon yrittĂ€nytkin ettĂ€ roikun mukana sen minkĂ€ jaksan. EttĂ€ pysyn edes vĂ€hĂ€n kiinni koulutyössĂ€ ja etten jĂ€is tosi pahasti jĂ€lkeen. YritĂ€ lĂ€hteĂ€ aina kun vaan voimat riittÀÀ. Kun koulu kumminki on mukava paikka. 🙂 Mun ystĂ€vĂ€kin sanoi eilen ettĂ€ jaksamisen mukaan kĂ€yt. EnempÀÀn en kait edes pysty. NiitĂ€ vaikeuksia minĂ€ yritĂ€n selĂ€ttÀÀ. EnhĂ€n minĂ€ yksin selviĂ€isi. Vaikka vĂ€hĂ€n arkailenkin, niin kirjoitan sen silti tĂ€hĂ€n ettette luule ettĂ€ minĂ€ yksin tÀÀllĂ€ pĂ€rjĂ€isin. Taivaan IsĂ€ auttaa. Ilman uskoani en jaksaisi. Saan siitĂ€ voimaa nousta aina uudelleen, ja luottamusta ettĂ€ kyllĂ€ tĂ€mĂ€ elĂ€mĂ€ vielĂ€ selkiytyy.

MinĂ€ yritĂ€n kyllĂ€ olla satuttamatta. En halua tehdĂ€ niin. Ollaan puhuttu tĂ€stĂ€ sairaanhoitajan kanssa ja hĂ€n aina muistuttaa ettĂ€ se on jo hyvĂ€ kun tilanne on niin paljon parempi kuin ennen. Vaikka mua usein ahdistaa niin aina en viiltele. Ennen viiltelin joka pĂ€ivĂ€ ja nykyÀÀn on monta kuukautta vĂ€liĂ€. HĂ€n sanoi ettei voi olettaakkaan ettĂ€ heti oppisi hallitsemaan ahdistusta ilman tĂ€tĂ€ huonoa ja totuttua tapaa, mutta minĂ€ edistyn hyvin. 🙂 TĂ€ssĂ€ auttaa paljon juuri se ettĂ€ tiedĂ€n ettĂ€ on paljon ihmisiĂ€ jotka vĂ€littÀÀ musta ja jotka ei halua ettĂ€ teen pahaa itelle. Monesti jos tulee mieleen ettĂ€ viiltelisin, nousee heti silmien etten ystĂ€vien kuva, ja teidĂ€n tÀÀllĂ€. Se auttaa etten vĂ€lttĂ€mĂ€ttĂ€ sitten viiltelekÀÀn, vaikka ensin olis tullut mieleen. Kiitos 🙂

KÀyttÀjÀ Salaatti kirjoittanut 12.10.2014 klo 22:13

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiÀ."
"ElÀmÀ on sitÀ, mitÀ sinulle tapahtuu sillÀ vÀlin, kun suunnittelet jotain ihan muuta."
"Hyvin usein voittajia ovat hÀviÀjÀt, jotka pÀÀttivÀt yrittÀÀ vielÀ kerran."
"Varjoa ei voi iskeÀ hengiltÀ, se tapetaan valolla."

KÀyttÀjÀ villikettu kirjoittanut 13.10.2014 klo 09:32

Moi 🙂

Tuo on ihan totta, ettĂ€ yhtĂ€kÀÀn ihmistĂ€ ei luotu turhan takia. Uskon itsekin Jumalaan, ja oon ihan samaa mieltĂ€ siitĂ€, ettĂ€ ilman uskoa olisin minĂ€kin jÀÀnyt jonnekin kauas taakse. SiitĂ€ saa niin valtavasti voimaa, toivoa ja mielenrauhaa ettĂ€ on vaikea pukea sitĂ€ sanoiksi. 🙂

Se on hienoa ettÀ kÀyt koulua jaksamisesi mukaan, ja sehÀn riittÀÀ. Kun vaikeuksia saa rauhassa kÀsitellÀ, voi koulussakin jaksaa myöhemmin kÀydÀ enemmÀn ja vÀhitellen pÀÀstÀ kiinni vaativampaan arkeen. Se on ilman muuta tarpeeksi kun tekee sen verran mitÀ jaksaa, ja silloin jÀÀ voimia toipumiseenkin. Toipumisen ja vaikeuksien nujertamisen kanssa oot kyllÀ tehnyt mahtavaa työtÀ.

Ahdistustakin oppii hallitsemaan aina paremmin ja viiltelyhalua samaten, valitettavasti oon itsekin mennyt aika kivisen tien siinĂ€, miten itsensĂ€ vahingoittamisesta pÀÀstÀÀn vĂ€hitellen eroon. En siis ole viillellyt, mutta toisella tapaa kyllĂ€kin vahingoittanut. TiedĂ€n, miten vaikeaa sen lopettaminen vĂ€lillĂ€ on, mutta tiedĂ€n myös ettĂ€ se on mahdollista! Ja jos se joltakin tulee onnistumaan, niin sulta. 🙂

TsemppiĂ€ ja mukavaa pĂ€ivÀÀ syksyn keskelle! đŸ™‚đŸŒ»

KÀyttÀjÀ Salaatti kirjoittanut 14.10.2014 klo 20:47

Moi villikettu 🙂

Kiitos!

Sun viesti autto eilen taas muistamaan ettĂ€ on ihan hyvĂ€ ettĂ€ kĂ€vin koulussa edes aamupĂ€ivĂ€n. Oli niin tympee olo ku lĂ€hin aiemmin. Luokkalaisetkin kattoo mua aina vĂ€hĂ€n oudosti. EnkĂ€ ihmettele. Tuntuu varmaan ettĂ€ oon Ă€rsyttĂ€vĂ€ ku en viiti hoitaa omia velvollisuuksiani, eli koulunkĂ€yntiĂ€, kunnolla. Mutta jos en jaksa niin en jaksa. Toivon ettĂ€ toivun vielĂ€ niin ettĂ€ jaksaminen paranee. 🙂 Mulle hyvĂ€ lukkari olis sellanen ettĂ€ joko aina lyhyt pĂ€ivĂ€, vain muutaman tunnin tai sitten kolme pitempÀÀ pĂ€ivÀÀ ja kaks vapaata. Nyt vaan on sellanen tilanne etten meinaa enempÀÀ jaksaa. Mutta en tiiĂ€ onko niin löysÀÀ lukkaria mahdollisuutta saada. Huomenna ja torstaina en kerta kaikkiaan jaksa mennĂ€. Mulla olis tosi pitkĂ€ työpĂ€ivĂ€ ja mulla ei ole voimia siihen nyt.

Oot siis kumminki pÀÀssyt siitĂ€ eroon? Tosi huippua!!🙂👍 Ja aina jo se yrittĂ€minen ja jo se ettĂ€ ite haluaa muutosta, on iso askel eteenpĂ€in. SiitĂ€ kaikki lĂ€htee, ja uskon ettĂ€ pystyn siihen vĂ€hitellen.

KÀyttÀjÀ villikettu kirjoittanut 15.10.2014 klo 21:40

Moi 🙂

Se on ihan hyvin ettÀ kÀvit ainakin sen aamupÀivÀn. Jos jotkut kattoo sua oudosti niin eivÀt kyllÀ tosiaan tiedÀ, millaista taistelijaa arvostelevat mielessÀÀn. Mun mielestÀ sÀ hoidat velvollisuutesi paljon paremmin kuin joku toinen, joka ei vain laiskuuttaan kÀvisi koulua. On aivan eri asia olla poissa joiltakin tunneilta sen takia, ettÀ ei oikeasti jaksa. Ootko ajatellut puhua open, opinto-ohjaajan tai jonkun muun kanssa mahdollisuuksista vaikuttaa lukkariin?

Uskon todellakin ettĂ€ sĂ€ toivut vielĂ€ pitkĂ€lle. VĂ€lillĂ€ voi tulla takapakkeja ja toipuminen voi kestÀÀ jonkin aikaa, mutta hiljaa hyvĂ€ tulee 🙂 Tuo on ihan asiallista kun sanot suoraan, ettet jaksa mennĂ€. Voimien mukaan kannattaa mennĂ€ ja sekin on jo hyvin, ettĂ€ saa kĂ€ytyĂ€ sen verran mitĂ€ vaaditaan koulussa pysymiseen.

Oon toistaiseksi pÀÀssyt eroon, mutta yritĂ€n olla valppaana sen suhteen, ettei tulisi uudestaan halua. Mulla oli 4,5 vuoden episodi joskus aiemmin elĂ€mĂ€ssĂ€, ja siitĂ€ viimeiset 1,5 vuotta yritin pÀÀstĂ€ eroon ja pÀÀsinkin, parin vuoden ajaksi. Sitten alkoi uudestaan (tosin pienemmĂ€ssĂ€ mittakaavassa kuin tuo aiempi) ja jatkui taas 1,5 vuotta, jona aikana yritin pÀÀstĂ€ eroon. Nyt oon ollu kohtuullisen hyvin kuivilla, ja tosiaan yritĂ€n myös pysyĂ€ erossa koko tavasta. Se on ihan niin kuin sanot, muutosta pitÀÀ haluta ja kestĂ€vyyttĂ€kin tarvitaan, mutta se on ihan mahdollista! SĂ€ pystyt siihen yhtĂ€ lailla 🙂

TsemppiĂ€! â˜ș❀

KÀyttÀjÀ Salaatti kirjoittanut 15.10.2014 klo 21:44

YhtĂ€kkiĂ€ rupes huvittamaan tĂ€mĂ€n ketjun otsikko 😀 Se on tullu niin luonnolliseksi ku on varmaan jo vuoden ollu olemassa.

Perjantaina on mun pikkusiskon synttĂ€rit. Ja perjantaina on vuosi siitĂ€ kun jouduin osastolle. Kun tajusin sen sunnuntai-iltana niin mulla rupes sattuun mahaan. En halua enÀÀ sellaseen paikkaan. Tuntuu etten halua edes muistaa kuinka vaikeeta mulla oli just vuosi sitten. Se on niin ahistavaa. Tavallaan helpottavaa, koska tiiĂ€n ettĂ€ menee nyt tosi paljon paremmin. Mutta koska mua hĂ€vettÀÀ enkĂ€ oikeen kehtaa mun lĂ€heisille puhua niistĂ€ ajoista, se on enemmĂ€n ahistavaa. Hyi kamala se osasto. Tai ei se niin paljon. Oma olo enemmĂ€n. Sillon musta tuntu ettĂ€ jos myönnĂ€n ettĂ€ en ole terve, oon kauheen paljon huonompi ihminen ku muut. Siis vielĂ€ enemmĂ€n ku jo ennen sitĂ€. Siksi kaikki lukitut ulko-ovet, joista en saanut mennĂ€ ilman hoitajaa ja kaikki sellaset tuntu pahalta. Ja koska mun on vaikee pyytÀÀ mitÀÀn. En sillon kĂ€ynyt ainakaan viikkoon ulkona, koska en halunnut pyytÀÀ keneltĂ€kÀÀn ettĂ€ kĂ€visi mun kanssa ulkona. Kaikki muukin pyytĂ€minen oli niin vaikeeta. Joutu pyytĂ€mÀÀn ettĂ€ avaisivat mulle oven suihkuun tai pyykkitupaan. Ja kun halusin vaan pois sieltĂ€. Hoin ettĂ€ olen terve, olen terve. Miten Suomessa voi tapahtua nĂ€in ettĂ€ ihan terve ihminen joutuu suljetulle osastolle? KyllĂ€ mÀÀ lĂ€hen heti viikonlopun jĂ€lkeen kotiin. (Öhöm.) Ja kuitenkin mulla oli vakaa aikomus tehdĂ€ itsemurha heti kun olen vapaa. Hoitajien kanssa jutteleminen... Oli se tavallaan mukavaa ku huomas ettĂ€ joitakin kiinnostaa se miten voin. Mutta kun. Se oli sellasta. Sanoin vaan kaikkiin kysymyksiin ettĂ€ en tiedĂ€, en tiedĂ€. Ja yksi hoitaja sanoikin ettĂ€ hĂ€nellĂ€ on aina sellanen fiilis ettĂ€ mulla olis jotain sanottavaa ku sanon etten tiiĂ€. Mulla oli niin suuri tarve puhua vaikka mistĂ€, mutta en pystynyt. Olin kyllĂ€ tosi epĂ€vakaa vielĂ€ sillonki ku pÀÀsin pois. Heti kĂ€mpĂ€llĂ€ viiltelin. Monta kertaa mietin ettĂ€ pitĂ€iskö mun vain syödĂ€ kaikki lÀÀkkeet kerralla, ihan vaan ettei tarvis enÀÀ huolehtia niiden syömisestĂ€ joka pĂ€ivĂ€. TyhmÀÀ... Mutta tĂ€ssĂ€ sitĂ€ ollaan🙂 Ei tee enÀÀ mieli syödĂ€ yhtÀÀn enempÀÀ lÀÀkkeitĂ€ ku on tarvis.

En lĂ€he huomennakaan kouluun. Äitille varmaan helpotus, koska monta pikkusisarusta on vĂ€hĂ€n sairaana. Yksi kuumeessa, toisella saattaa olla aivotĂ€rĂ€hdys. Ja minun nuorin pikkusisko söi tĂ€nÀÀn pikkulegon. HĂ€n yski ihan kamalasti ja onneksi oksensi sen heti pois. Ei hĂ€nellĂ€ enÀÀ ole hĂ€tÀÀ. Mutta vĂ€hĂ€n hĂ€rdelli ilta oli.

Mua ahistaa mun lihavuus. Aina palaan tÀhÀn. Se vaan on ja pysyy mun pÀÀssÀ ettÀ oon lihava.