Nuupahtanut salaatti

Nuupahtanut salaatti

KÀyttÀjÀ Salaatti aloittanut aikaan 07.09.2013 klo 12:04 kohteessa Nuorten foorumi
KÀyttÀjÀ Salaatti kirjoittanut 07.09.2013 klo 12:04

Hieno otsikko 😀 mutta en keksiny parempaa niin saa luvan kelvata

TÀÀ voi olla sellanen ketju jossa minÀ kerron kuulumisia. Oon kohta 18-vuotias tyttö, asun yksin yksiössÀ ja aloitin lukion tÀnÀ vuonna. Koko kevÀÀn ja kesÀn taistelin syömishÀiriön kanssa kaloreita ja lihomista vastaan. Laihdutin. Laihduinkin vÀhÀn, kymmenisen kiloa. Mutta arvaatkaan mitÀ, noin 6-7 niistÀ kiloista on tullut takaisin. Eikö oo ilouutinen? Vihaan itseÀni kun en edes siinÀ sitten onnistunut. Ja nyt kumminkin haluan parantua. Ja syön nykyÀÀn tavallisten ihmisten tavoin. EpÀonnistuin tuossakin.

”Jos on mahdollista ettĂ€ onnellinen, elĂ€mÀÀ rakastava tyttö sairastuu niin ettĂ€ haluaa nÀÀntyĂ€ hengiltĂ€, on oltava mahdollista ettĂ€ sama tyttö selviÀÀ ja paranee.”

Yks minua ”pahemmin” syömishĂ€iriöinen tyttö oli kirjottanu noin yhteen tekstiinsĂ€ ja ku eilen luin tuon niin rupesin itkemÀÀn. Varmaan se on mullekin mahollista.

Mutta nyt ku menee syömisvammailun kans paremmin niin menee sitten muuten huonommin… Minun itsetunto laski niin alas tuon paranemispÀÀtöksen takia ettei varmaan koskaan. En osaa yhtÀÀn arvostaa itteĂ€ni. Kaikki mitĂ€ teen ja sanon on vÀÀrin. En ihmettele tuota it:n laskemista ku onhan se iso juttu ku yhtĂ€kkiĂ€ tĂ€rkein asia itselle, rakkain unelma ikÀÀn ku kaatuu, kuivuu kĂ€siin. Ku oman arvon ihmisenĂ€ on jo kauan mÀÀrittĂ€ny laihuus, ja yhtĂ€kkiĂ€ pitĂ€isi oppia elĂ€mÀÀn ilman sitĂ€. Ja keksiĂ€ uusi tavoite ja uudet unelmat elĂ€mĂ€lle.

Niin tÀmÀ kaikki ja nÀmÀ muutokset tÀnÀ syksynÀ on syöny paljo mun voimia. En oo koskaan ollu nÀin vÀsyny. MinÀ joka oon aina tarvinnu tosi vÀhÀn unta. En tiiÀ toista ihmistÀ joka voi nukkua yhtÀ vÀhÀn ja silti ei nuku liian vÀhÀn. MinÀ en saa koskaan riittÀvÀsti unta ja tuntuu ettÀ ku aamulla herÀÀn niin oon yhtÀ vÀsyny ku illalla. Ja tuo sama onnettomuuden tunne on edelleen. En minÀ oo onnellinen ollu tÀnÀ syksynÀ, kuin harvoin harvoin on se tunne vÀhÀn aikaa. Nyt vaan on monesti huonoja pÀiviÀ ja tosi matalalla mieliala sillon. Koulua on mielettömÀn raskas kÀydÀ. Ihan lyhyt pÀivÀ koulussa tekee minut todella vÀsyneeksi.

KÀvin eilen perjantaina kuraattorilla, mutta koska en uskaltanu puhua muusta ku tuosta vÀsymyksestÀ niin ei hÀn varmaan ymmÀrtÀnyt ihan kokonaan miten rankkaa tÀÀ nyt on. Tuntuu etten selviÀ edes ens viikosta kun pitÀs olla joka ikinen pÀivÀ koulussa. Mutta kyllÀ silti on paljon paljon eteenpÀin ettÀ kÀvin siellÀ. Oikeasti on aika ihme ettÀ laitoin viestiÀ. Olin aika sekaisin ku laitoin sen.

KÀyttÀjÀ SCIM kirjoittanut 20.08.2014 klo 08:25

Miten koulu on mennyt ? Onko vaikea istua koko tuntia tunnilla ? Mulla ei keskittyminen vielÀ varmaan riittÀisi, toivottavasti ens vuonna kun todennÀköisesti ITSE istun siellÀ koulun penkillÀ.

KÀyttÀjÀ Salaatti kirjoittanut 21.08.2014 klo 20:58

Kiitos Katsa🙂

SCIM, kiitos kysymÀstÀ, koulu on ruvennu oikeesti meneen hyvin. Musta tuntuu ettÀ oon löytÀnyt oman juttuni. TÀnÀÀn kylvettiin kukkia ja otettiin pistokkaita. Toivon niin lujaa ettÀ ne mun pistokkaat onnistuis!! Ne pistokkaat saa kotiin jos onnistuu ja vÀhÀn ois siisti saada ne kasvit itellekki. VÀrinokkosta, sellasta aivan ihanan vÀristÀ, hopean ja tummanvioletin raidallista juorua, murattia ja jonkulaista maksaruohoa. NÀttejÀ kaikki! Ja meillÀ on ihana ja kiva luokka. Rento ilmapiiri ja mukavia ihmisiÀ. Joten kouluun on mukava mennÀ ja siellÀ on mukava olla, toisin ku koskaan aiemmin.
No joo, teoriatunneilla ei joskus jaksais istua, mutta tÀhÀn mennessÀ oon ihan suht hyvin jaksanu. Aika normaalisti. Silleen ettÀ kuuntelee opettajaa melkein koko ajan ja ainaki pysyy juonessa mukana. Joskus kyllÀki meinaan nukahtaa jos vÀsyttÀÀ paljo. Onneks meillÀ on sitÀ kÀytÀntöÀki!
KyllĂ€ uskon ettĂ€ sinĂ€ki vielĂ€ kĂ€yt jonku koulun!đŸ™‚đŸŒ»

Mulla menee tosi hyvin. HyvĂ€ olo. Alan kĂ€ymÀÀn koulun kuntosalilla kaks kertaa viikossa ja sitten on sĂ€hly kerran viikossa. SiinĂ€ on mulle ainaki aluksi tarpeeksi.🙂 Tosi mukava pÀÀstĂ€ liikkumaan ja toivottavasti saan kunnon kohenemaan ja hyvĂ€n olon itelle. Mulla on nyt niin lĂ€ski olo ja toivon ettĂ€ sen kanssa helpottuu jos oon vĂ€hĂ€n timmimmĂ€ssĂ€ kunnossa. Syöminen koulussa menee sekin jo paremmin. VĂ€hĂ€n paremmin ainaki.

KÀyttÀjÀ Katsa kirjoittanut 23.08.2014 klo 13:06

Ihanaa lukee sun tekstejĂ€ nyt salaatti!! SĂ€ oot niin selkeesti onnellinen, et Se tuo hyvĂ€n mielen mullekin kun muistaa missĂ€ kunnossa olit vielĂ€ jonkin aikaa sitten 😍 toivottavasti sun olo pysyy hyvĂ€nĂ€ ja saat koulun kĂ€ytyĂ€, pÀÀset töihin ja elĂ€mĂ€ rullaa taas! 🙂 Sun selviytyminen antaa mulle voimaa ja toivoa ettĂ€ mĂ€kin selviin tĂ€stĂ€, vaikka oonkin nyt niin syvĂ€llĂ€ suossa ettĂ€ pelottaa 🙂👍

KÀyttÀjÀ Salaatti kirjoittanut 09.09.2014 klo 17:49

Katsa kiitos, kyllÀhÀn sÀÀ selviÀt!!<3

KÀyttÀjÀ Salaatti kirjoittanut 15.09.2014 klo 01:18

Tiettekö mikÀ on vikana sunnuntai-illoissa? Ku ite oon ehtiny jo nukahtaa, kaikki muut vielÀ kukkuu viikonlopun seurauksena. Nytkin valvon tÀhÀn aikaan sen takia ettÀ herÀsin illalla. Ja ku kerran herÀÀn kunnolla saatuani unen, mun on hankala nukahtaa uudestaan. Joten tÀssÀ sitÀ ollaan. Ja mietitÀÀn ettÀ miten meinaan jaksaa huomenna... KÀytÀnnön työtÀ kaheksasta kahteen.

Mulla on menny vÀhÀn huonommin. Mulla on ahistunu ja masentunu olo ja voimaton olo. Tuntuu etten vaan jaksa tehÀ mitÀÀn. Kouluun on vaikee lÀhtÀ. Kolmeen tai neljÀÀn viikkoon en oo ollu kaikkina pÀivinÀ koulussa. TÀllÀ ja edellisellÀ viikolla vaan maanantain ja puolet tiistaista. Inhoan sitÀ. Tuntuu vÀÀrÀltÀ olla kotona. En halua ettÀ multa jÀÀ mitÀÀn oppimatta, haluan mennÀ kouluun. Koulussa on kivaa. Ja rakastan oppimista. Mutta koulussa ahistaa. En edes oikeen ymmÀrrÀ mikÀ. Ruokailut tietenki, mutta mikÀ muu? Perjantaina ryhmÀnohjaaja soitti. Oon kertonu ettÀ mulla on toisinaan vaikeaa ja masennus taustalla, joten hÀn ymmÀrsi mun poissaoloista ettÀ mulla menee huonommin. Jutellaan huomenna koulussa lisÀÀ ja saan siis enemmÀn tukea. Se kyllÀ helpottaa oloa huomattavasti. Jospa se tÀstÀ lÀhtisi... Escitalopramkin nostettiin 15 milligrammaan kun se on tÀhÀn asti ollut 10mg. Mua ahistaa mun keho todella paljon. LÀski. Miksi jonkun alitajunnassa piileskelevÀn syömishÀiriön pitÀÀ tulla pilaamaan mun elÀmÀ? Haluan koko syömishÀiriön pois. Ei mua kiinnosta oonko lÀski vai laiha, ei mua kiinnosta kuin monta kaloria syön. Mutta silti todella pakkomielteisesti kiinnostaa just tÀmÀ. Miksi?

KÀyttÀjÀ Katsa kirjoittanut 15.09.2014 klo 15:42

Hei salaatti! Kiva kuulla kuulumisias. Harmi ettĂ€ nyt menee taas vĂ€hĂ€n huonommin, mut sĂ€ oot niin vahva ja ihana, ettĂ€ sĂ€ kyl selviit!! 🙂👍
Toivottavasti saat ryhmÀnohjaajaltas tukee tarpeeks kÀytÀnnönjÀrjestelyihin <3

KÀyttÀjÀ pandap kirjoittanut 16.09.2014 klo 11:21

Salaatti, oot ihana ja arvokas ihminen, koita jaksaa<3 Mut Ă€lĂ€ ahnehdi liikoja, otat elĂ€mÀÀ omaan tahtiin, oman jaksamisen mukaan 🙂 Ei liikaa kursseja, ei liikaa harrastuksia, sen verran mitĂ€ tiiĂ€t, et jaksat ja pidĂ€ tavoitteet mielessĂ€. 🙂 Oot huimasti jo edistyny kuitenkin, oon susta ylpeĂ€. â˜ș❀

KÀyttÀjÀ Salaatti kirjoittanut 18.09.2014 klo 16:44

Moi Katsa ja pandap🙂 Kiva huomata teidĂ€n viestit, oon ollu pari pĂ€ivÀÀ ilman liittymÀÀ (eli myös ilman nettiĂ€). En osaa mitÀÀn sanoo, ihanasti ootte kirjottaneet mulle. Kiitosâ˜ș❀

Eilen oli psykiatrisen sairaanhoitajan aika. Ne on nykyÀÀn kahen viikon vĂ€lein ja se kyllĂ€ on pitkĂ€ aika. Mutta pĂ€rjÀÀn silti. Mulla oli koko eilisen kurja olo. Myös siellĂ€. TĂ€ytin yhen syömishĂ€iriöön liittyvĂ€n lapun ja kĂ€ytiin sitte niitĂ€ vastauksia lĂ€pi. Oli kauheeta. En olis halunnu kuulla niitĂ€ mun vastauksia ÀÀneen, enkĂ€ jutella niistĂ€ kenenkÀÀn kanssa. Sitten sairaanhoitaja sanoi mulle useamman kerran kahta asiaa: sÀÀ selviĂ€t vaikka mistĂ€, selviĂ€t tĂ€stĂ€kin ja ei se syömishĂ€iriö oo ku pieni osa sua ja se loppu on sitĂ€ ihanaa Salaattia. Mulla vaan oli semmonen olo ettĂ€ paskaa tÀÀ on paskaa ja paskaa ja mua vaan ahistaa ja masentaa. TĂ€llĂ€ viikolla olin melkein joka pĂ€ivĂ€ koulussa. Tiistaina en ollu. Ja huomenna on vapaapĂ€ivĂ€, JEE!!🙂 Ihanaa olla luvan kanssa kotona. Mutta kasveja pitĂ€is opetella tunnistamaan ja latinankieliset nimet. Ens viikolla on tentti. SiinĂ€ olis hommaa.

KÀyttÀjÀ villikettu kirjoittanut 19.09.2014 klo 11:31

Moi Salaatti! 🙂

Tosi hienoa ettĂ€ oot jaksanu kĂ€ydĂ€ koulussa noinkin sÀÀnnöllisesti, se on upea juttu. SyömishĂ€iriön ja muiden asioiden lĂ€pikĂ€yminen toisen ihmisen kanssa voi olla hyvinkin haasteellista, mutta sekin onnistui sulta. Oon ihan samaa mieltĂ€, sĂ€ oot ihana Salaatti ja syömishĂ€iriö, ahdistus ja masennus on pikemminkin niitĂ€ polun varrella olevia kiviĂ€ ja kuoppia. Ne on vaikeita asioita vĂ€lillĂ€, mutta niistĂ€ voi tosiaan selvitĂ€ 🙂

TsemppiĂ€ ja halauksia! PĂ€ivĂ€ kerrallaan eteenpĂ€in đŸ™‚đŸŒ»

KÀyttÀjÀ Katsa kirjoittanut 23.09.2014 klo 16:01

SÀ joudut nyt kÀsitteleen vaikeita asioita, mutta pidemmÀn pÀÀlle se kannattaa. Mulla oli tÀnÀÀn psykiatrisen sairaanhoitajan kÀynti ja siellÀ puhuttiin mun mahdollisesta masennuksesta (ei vielÀ diagnosoitu) ja ahdistuksesta painajaisineen sun muine ongelmineen eikÀ ollu helppoo, mut helpotti.
Mun mielestÀ sÀ oot uskomattoman vahva, ihana ja mahtava ihminen ja vaikkei olla koskaan kasvokkain tavattu niin oot muulle tosi tÀrkee!!
YhdessÀ me jaksetaan! Eiks niin Salaatti?

KÀyttÀjÀ Salaatti kirjoittanut 25.09.2014 klo 20:11

Moi villikettu!

TÀllÀ viikolla oon ollu tiistaista torstaihin koulussa. Noh, tÀnÀÀn lÀhin jo ruokailun jÀlkeen ja muutenki karkasin tunnilta jutteleen ystÀvÀni kans. Mutta kumminki oon menny vaikka joka aamu oon taistellu itteni kanssa. Huomenna en jaksa mennÀ.

Kiitos🙂 Ja nĂ€in oon yrittĂ€ny, pĂ€ivĂ€ kerrallaan, viikko kerrallaan ja seuraava viikko ja pĂ€ivĂ€ vasta sitten kun se on.

Moi Katsa!

NiinpĂ€, ja tiedĂ€n sen. VĂ€lillĂ€ tuntuu ettĂ€ ne vaikeet asiat vaan kasautuu koko ajan uudestaan enkĂ€ pÀÀse irti niistĂ€. KyllĂ€, yhdessĂ€ me jaksetaan🙂 Hassua ettei olla nĂ€hty. Tuntuu niinku olisit tosi lĂ€heinen ystĂ€vĂ€ tĂ€ssĂ€ mun vierellĂ€.

Mua ahdistaa se kuin lihava oon.

Kohta on mun synttÀrit. Ja kohta on vuosi siitÀ ku jouduin ekan kerran osastolle. Kohta on vuosi siitÀ ku olin ekalla lomalla osastolta ja sillon kÀvin pyhÀinpÀivÀn lauluillassa kirkossa. Aion mennÀ tÀnÀkin vuonna, mutta se jÀnnittÀÀ mua koska on niin selkeenÀ mielessÀ viime kerta.

KÀyttÀjÀ Salaatti kirjoittanut 05.10.2014 klo 00:51

Oon nyt yheksĂ€ntoista. Oon ollu yheksĂ€ntoista 45 minuuttia. Mulla on ollu todella ihana pĂ€ivĂ€. Viime vuonna mun synttĂ€rit oli mitĂ€ oli. Olin ihan tosissaan masentunu ja mun elĂ€mĂ€ ei ollu kovin hauskaa. En ollu kotona, enkĂ€ ees halunnu olla (mutta sitĂ€ ei porukat tiiĂ€). Ja aika pian sen jĂ€lkeen jouduin osastolle. Ei ehditty edes perheen kanssa juhlia mun synttĂ€reitĂ€. TĂ€nĂ€ vuonna Ă€iti halus "korvata". Tai en tiiĂ€, ei se varmaan halunnu korvata, mutta se halus ettĂ€ mulla on tĂ€nĂ€ vuonna kivemmat synttĂ€rit. Se jĂ€rkkĂ€s mulle yllĂ€tyksen. Mun oikeet synttĂ€rit on vasta nyt 5. pĂ€ivĂ€, mutta tÀÀ lauantai ollaan vietetty mun synttĂ€reitĂ€. Äiti laitto viestiĂ€ mun lĂ€heisimmille ystĂ€ville. YhtĂ€kkiĂ€ ne tuli meille. Kaikki. Myös kauempana asuvat. Olin ihan Ă€imĂ€n kĂ€kenĂ€. MitĂ€ ihmettĂ€!?! Mutta aivan ihana yllĂ€tys. Huomenna tai siis tĂ€nÀÀn saan lukea mun siskon kirjeen. HĂ€n ei ole tÀÀllĂ€ ja lĂ€hetti mulle kirjeen. Ihana!

Mun elÀmÀ ei oo helppoa. Normaali arki. En meinaa jaksaa lÀhtÀ kouluun. Mua ÀllöttÀÀ ja inhottaa oma keho. Ja masentaa ja ahistaa. Mutta en voi enkÀ saa laihduttaa. Joten syön aivan tavallisesti. Ja mulla on siitÀ paha olo.

KÀyttÀjÀ villikettu kirjoittanut 05.10.2014 klo 17:05

HyvÀÀ syntymĂ€pĂ€ivÀÀ, Salaatti! 🙂

*halaus*

Ihanaa lukea, ettĂ€ sulla oli noin hieno pĂ€ivĂ€. Mietinkin tuossa aiemmin tĂ€nÀÀn, miten sulla on mennyt. Aika huippua ettĂ€ sait olla ystĂ€viesi kanssa ja vielĂ€ noin yllĂ€ttĂ€en. Ansaitset varmasti sen kaiken - ja tĂ€llaisia pĂ€iviĂ€ voi todella kokea, kun jaksaa taistella niiden vaikeampien pĂ€ivien lĂ€pi. Iloiset pĂ€ivĂ€t antaa toivoa myös niihin synkempiin hetkiin 🙂

Tuo on mun mielestĂ€ hieno juttu, ettĂ€ syöt tavallisesti. Vaikka siitĂ€ tulisikin paha olo, niin keho ja mieli tarvitsee energiaa joka pĂ€ivĂ€. Oot jaksanu tosi hyvin taistella eteenpĂ€in, Salaatti. Uskon ettĂ€ sĂ€ ylitĂ€t vielĂ€ nuo kivet siinĂ€ polulla, pÀÀset niistĂ€ yli vĂ€hitellen. Niin upea taistelija oot, todellakin 🙂

TsemppiĂ€! đŸ™‚đŸŒ»

KÀyttÀjÀ Katsa kirjoittanut 05.10.2014 klo 21:36

Onnee Salaatti!! Ihana yllÀtys ja varmasti oli kiva pÀivÀ. SÀ oot niin vahva et sÀ selviit ihan mistÀ vaan! Niin mÀ ainakin uskon! <3

KÀyttÀjÀ pandap kirjoittanut 05.10.2014 klo 22:04

HyvÀÀ syntymĂ€pĂ€ivÀÀ Salaatti! 🙂 mahtava kuulla ettĂ€ sulla on ollut kivaa ja kaikki lĂ€heiset saapu paikalle! Kuulostaa aivan ihanalta yllĂ€tykseltĂ€ 🙂