Nuupahtanut salaatti

Nuupahtanut salaatti

KÀyttÀjÀ Salaatti aloittanut aikaan 07.09.2013 klo 12:04 kohteessa Nuorten foorumi
KÀyttÀjÀ Salaatti kirjoittanut 07.09.2013 klo 12:04

Hieno otsikko 😀 mutta en keksiny parempaa niin saa luvan kelvata

TÀÀ voi olla sellanen ketju jossa minÀ kerron kuulumisia. Oon kohta 18-vuotias tyttö, asun yksin yksiössÀ ja aloitin lukion tÀnÀ vuonna. Koko kevÀÀn ja kesÀn taistelin syömishÀiriön kanssa kaloreita ja lihomista vastaan. Laihdutin. Laihduinkin vÀhÀn, kymmenisen kiloa. Mutta arvaatkaan mitÀ, noin 6-7 niistÀ kiloista on tullut takaisin. Eikö oo ilouutinen? Vihaan itseÀni kun en edes siinÀ sitten onnistunut. Ja nyt kumminkin haluan parantua. Ja syön nykyÀÀn tavallisten ihmisten tavoin. EpÀonnistuin tuossakin.

”Jos on mahdollista ettĂ€ onnellinen, elĂ€mÀÀ rakastava tyttö sairastuu niin ettĂ€ haluaa nÀÀntyĂ€ hengiltĂ€, on oltava mahdollista ettĂ€ sama tyttö selviÀÀ ja paranee.”

Yks minua ”pahemmin” syömishĂ€iriöinen tyttö oli kirjottanu noin yhteen tekstiinsĂ€ ja ku eilen luin tuon niin rupesin itkemÀÀn. Varmaan se on mullekin mahollista.

Mutta nyt ku menee syömisvammailun kans paremmin niin menee sitten muuten huonommin… Minun itsetunto laski niin alas tuon paranemispÀÀtöksen takia ettei varmaan koskaan. En osaa yhtÀÀn arvostaa itteĂ€ni. Kaikki mitĂ€ teen ja sanon on vÀÀrin. En ihmettele tuota it:n laskemista ku onhan se iso juttu ku yhtĂ€kkiĂ€ tĂ€rkein asia itselle, rakkain unelma ikÀÀn ku kaatuu, kuivuu kĂ€siin. Ku oman arvon ihmisenĂ€ on jo kauan mÀÀrittĂ€ny laihuus, ja yhtĂ€kkiĂ€ pitĂ€isi oppia elĂ€mÀÀn ilman sitĂ€. Ja keksiĂ€ uusi tavoite ja uudet unelmat elĂ€mĂ€lle.

Niin tÀmÀ kaikki ja nÀmÀ muutokset tÀnÀ syksynÀ on syöny paljo mun voimia. En oo koskaan ollu nÀin vÀsyny. MinÀ joka oon aina tarvinnu tosi vÀhÀn unta. En tiiÀ toista ihmistÀ joka voi nukkua yhtÀ vÀhÀn ja silti ei nuku liian vÀhÀn. MinÀ en saa koskaan riittÀvÀsti unta ja tuntuu ettÀ ku aamulla herÀÀn niin oon yhtÀ vÀsyny ku illalla. Ja tuo sama onnettomuuden tunne on edelleen. En minÀ oo onnellinen ollu tÀnÀ syksynÀ, kuin harvoin harvoin on se tunne vÀhÀn aikaa. Nyt vaan on monesti huonoja pÀiviÀ ja tosi matalalla mieliala sillon. Koulua on mielettömÀn raskas kÀydÀ. Ihan lyhyt pÀivÀ koulussa tekee minut todella vÀsyneeksi.

KÀvin eilen perjantaina kuraattorilla, mutta koska en uskaltanu puhua muusta ku tuosta vÀsymyksestÀ niin ei hÀn varmaan ymmÀrtÀnyt ihan kokonaan miten rankkaa tÀÀ nyt on. Tuntuu etten selviÀ edes ens viikosta kun pitÀs olla joka ikinen pÀivÀ koulussa. Mutta kyllÀ silti on paljon paljon eteenpÀin ettÀ kÀvin siellÀ. Oikeasti on aika ihme ettÀ laitoin viestiÀ. Olin aika sekaisin ku laitoin sen.

KÀyttÀjÀ Salaatti kirjoittanut 21.03.2014 klo 23:22

Hei vaan🙂

MinÀkin oon vÀhÀn yksinÀinen susi. TiiÀthÀn sen laulun jonka kertosÀe menee jotenkin: "Huopikkaat, huopikkaat Àiti koittaa piilottaa. Sama se, löydÀn ne. Terve vaan mua ootetaan." Mun pikkuveli on juuri sellanen. Ollaankin nimetty se hÀnen lauluksi. Useinkin pitÀÀ vÀhÀn toppuutella ettÀ jÀÀhÀn vÀlillÀ kotiakin. Mulla on pÀinvastoin. Jos haluan mennÀ johonki niin Àiti ja iskÀ on ihan mielissÀÀn. Viihdyn yksin ja oon tyytyvÀinen siihen ettÀ mulla on muutama hyvÀ ystÀvÀ. En kaipaa mitÀÀn isoa porukkaa ympÀrilleni.

Kirjan kirjottaminen todellakin on unelma ja ehkÀ jÀÀkin sellaiseksi. Voin kyllÀ yrittÀÀ ja jos en onnistu niin luultavasti yritÀn monta kertaa uudestaan. Mulla on tarve kirjottaa ja se ei kirjottamalla vÀhene. Ainakin joskus ennen ku kirjotin pitkiÀkin kertomuksia paperille, mun siskot luki niitÀ tosi mielellÀÀn ja tykkÀsi niistÀ. Minun yksi sisko on samanlainen ku minÀ. Se kirjottaa iha tosi paljon. Jos vielÀ kirjotan uusia runoja niin voin ehkÀ tÀnnekin laittaa. En kyllÀ kovinkaan hyviÀ runoja tee, mutta mitÀ vÀliÀ. NiillÀ on monesti helpompi kuvata tunteita. NiitÀ kirjotin todella paljon sillon ku oli kaikkein vaikeinta. Viime aikoina en oo niinkÀÀn kirjottanu.

On fiilikset nousussa. Ihana pÀivÀ on ollu, vaikka vÀlillÀ vÀhÀn itkinkin. NykyÀÀn itken tosi helposti. VÀlissÀ oli semmonen kausi etten itkenyt juuri koskaan, varmaan oli liikaa patoutunut tunteita sisimpÀÀn. Mun sisko lÀhti leirikeskukseen tiskaamaan ja muistin ettÀ en syyslomalla pÀÀssytkÀÀn leirille isoseksi. Olin sillon ollut vÀhÀn yli viikon osastolla eikÀ ne vielÀ uskaltanu pÀÀstÀÀ mua lomalle. Saman viikon torstaina mun huonekaveri lÀhti, ainut ihminen jonka kanssa ystÀvystyin. Perjantaina olikin tosi haikea fiilis. PÀÀsin kyllÀ seuraavan viikon lopuksi lomalle, mutta ei se tuntunu niin kivalle kun olisin niin kovasti tahtonu leirille. Toivon tosiaan ettÀ pÀÀsisin joskus toiselle leirille. Mutta ilta oli varsinki ihana, mun kummitÀti tuli lasten kanssa kÀymÀÀn ja yksi tytöistÀ on mun kummityttö. Sain kirjeen. Ja sain viettÀÀ aikaa ihanan pikku tytön kanssa.

PĂ€ivĂ€llĂ€ kirjoitin tukihenkilölle yhdestĂ€ tapahtumasta josta en ole tapahtuneen jĂ€lkeen koskaan puhunut kenellekÀÀn enkĂ€ kirjottanut edes pĂ€ivĂ€kirjaan. Se on aina ollut liian vaikeaa. Nyt tein sen. Hups.đŸ˜ŻđŸ—Żïž

PidÀn varmasti hauskaa! YleensÀ me puhutaan vakavia ja unelmia ja jutellaan hÀnen sisarusten kanssa. Ootan tosi paljon ettÀ tapaan hÀnen pikkusiskon, mua kaks vuotta nuoremman. Oon kuullut hÀnestÀ paljon mutta ei olla vielÀ satuttu kohtaamaan. Huippua nÀhdÀ hÀnetkin!

Hauskaa viikonloppua sullekkin!đŸ™‚đŸŒ»

KÀyttÀjÀ White princess2 kirjoittanut 21.03.2014 klo 23:44

Itse en aikoinani kauniina, kehittyvÀnÀ nuorena saanut apua ahmimiseen, vaikka sitÀ hain.

Kannattaa lÀhteÀ siitÀ, ettÀ ei tuota reaktiotapaa vain ymmÀrretÀ. Itse kutsun sitÀ nykyÀÀn miehn kyvyttömyydeksi tajuta rakkauteni riittÀvÀn ajoissa. ElÀn yksin, koska silloin voin hallita ruoakailuni, eikÀ kukaan pÀÀse loukkaamaan. En myöskÀÀn vaadi itseltÀni niin paljoa kuin ennen. Minulle joka pÀivÀ kun teen vÀhÀn vÀhemmÀn kuin tÀssÀ yhteiskunnassa pitÀisi on se, pÀivÀ kun olen tyytyvÀinen itseeni.

Reatiotapa on kuitenkin sinun henkilökohtainen asiasi. Kukin meistÀ on tuossa yksilöllisiÀ. Muista kuitnenkin, ettÀ kun sinulla on ystÀvÀ jolle olet ihan vain ihminen, etkÀ hÀiriöinen, niin pidÀ hÀnestÀ kiinni. Se itsessÀÀn voi parantaa, vaikka hÀn ei sinua koskaan tÀysin ymmÀrtÀisi. YmmÀrrÀt sen arvon ennemmin tai myöhemmin.

KÀyttÀjÀ villikettu kirjoittanut 22.03.2014 klo 21:36

Salaatti 🙂

Vau okei, mitĂ€s me sudet sitten 🙂 Tuo on kyllĂ€ ihan totta ettĂ€ sisarusten vĂ€lillĂ€
voi olla isojakin eroja, ihan vastakohtiakin. Munkin on paljon mukavampi olla
vaikka kahdestaan jonkun ystÀvÀn kanssa, kuin porukassa. Voihan kirjojakin olla
niin monenlaisia, kuten runokokoelmia tai vaikka usean erillisen lyhyemmÀn
tarinan yhdistelmĂ€. Se on joka tapauksessa hienoa, ettĂ€ kirjoitat. Sulta se tuntuu sujuvan niin hyvin ja sillĂ€ voi purkaa tunteitaan sanoiksi. Kuulostaa kyllĂ€ upealta nuo sun sisarukset ja kummityttö, lĂ€heiset ihmiset on valtavan arvokkaita - ja niin oot sĂ€kin! Muista aina se, oot yhtĂ€ lailla todella arvokas ihminen 🙂

Itkeminen voi olla ihan paikallaan, ehkÀ ne tunteet nyt pÀÀsee pinnalle asti
eivÀtkÀ jÀÀ enÀÀ masennuksen alle. Se on joskus aika puhdistavaa kun saa
purkautua kunnolla. Leirille pÀÀseminenhÀn voisi sekin olla yksi sellainen
unelma? Unelma, joka on aivan mahdollista toteuttaa. Toivon todella, ettÀ yhtenÀ
pĂ€ivĂ€nĂ€ se toteutuu 🙂

Hienoa ettÀ sait kerrottua tukihenkilöllesi tuosta tapahtumasta! Se voi olla
merkittÀvÀ askel, sillÀ vaikeista asioista puhuminen voi helpottaa, kun sitÀ saa
ensin tehtyĂ€ muutaman kerran. Teit tosi rohkeasti. Halaus tÀÀltĂ€ sulle đŸ™‚đŸŒ»

KÀyttÀjÀ Salaatti kirjoittanut 23.03.2014 klo 03:10

White princess2,

on vÀÀrin ettet saanut apua kun sitÀ kaipasit!
On hyvÀ ettet vaadi itseltÀsi niin paljon. Ei tosiaankaan kannata vaatia itseltÀÀni liikoja.
Taidan ymmÀrtÀÀ ystÀvieni asrvon ennemmin, jos ennemmin on nyt. Kaikki ystÀvÀni tietÀvÀt ettÀ minulla on ollut syömishÀiriö, mutta silti olen heille minÀ, Salaatti.
Kiitos viestistÀsi!

---------------

Sitten kuulumisia🙂
KÀvin tÀnÀÀn ystÀvÀni luona. Tapasin hÀnen siskonsa. Ihana ihminen! Minun ympÀrillÀni on niin paljon ihania ihmisiÀ. Kolme tosi hyvÀÀ ystÀvÀÀ ja heidÀn perheensÀ, varsinkin lÀhellÀ omaa ikÀÀ olevat sisarukset, oma perhe ja suku, ihmiset tÀÀllÀ tukinetissÀ, psykiatrinen sairaanhoitaja. Miten olen ansainnut kaikkien nÀiden ihmisten arvostuksen? Oli kyllÀ mukavaa ja ihanaa ja kaikkea kun sain jutella ystÀvÀni ja hÀnen siskonsa kanssa. YstÀvÀni kanssa nauroimme enemmÀn kuin koskaan ennen ja kirjoitimme seitsemÀn yhteistÀ tavoitetta, mm. ainakin yhden auringonnousun katseleminen. TÀmÀ vierailu ehdottomasti piristi!

Olen edelleen vain pirteÀmpi. Jos löytyisi joku työ tai tekeminen, jota voisin tehdÀ vaikka kaksi kertaa viikossa, olisin tyytyvÀinen. VÀhitellen alkaa olla liikaa aikaa pelkÀstÀÀn kotona istumiseen. Silti en tuotaa vÀhÀÀ enempÀÀ jaksais millÀÀn.

KÀyttÀjÀ White princess2 kirjoittanut 23.03.2014 klo 12:25

Hei!

Kiitoksia myötÀtunnostasi! Se tuntui tosi hyvÀltÀ. Minulle oltiin aikoinaan tosi julmia juuri tuossa suhtautumisessani sairauteen. Tiesin ettÀ oireilen saamsatani kohtelusta, joka oli kuitenkin osittain jo loppunut. Se vuoksi en tÀysin toipunutkaan, vaikka itse olin aktiivinen ja hain ystÀviÀ. Hienoa, ettÀ sinulla on ihania ihmisiÀ ympÀrillÀsi. Se on kuitenkin se tÀrkein. ErÀs syömishÀiriötÀni aikoinaan hoitanut lÀÀkÀri sanoi ,ettÀ ulkonÀköÀ ei vertailla. Se ei tarkoita, etteikö se merkitsisi, vaan ettÀ on olemassa monenlaisia syömisreaktio syitÀ ja erilaisia taustoja. Se tarkoittaa myös, ettÀ kaikille olisi hyvÀ olla se todellinen kumppani riittÀvÀn ajoissa. Ihminen jolla ei ole kumppania, ei ole kuitenkaan aina tosiaan se jota ei olisi haluttu, vaan se joka on ollut muiden tyttöjen kateuden kohde joskus. TÀmÀn tajuan nykyÀÀn. Ei sille mitÀÀn voi, jos jotain ei oteta joukkoon. Ei se lÀheskÀÀn aina ole negatiivista. Silloin tapa regoida ruoalla jÀÀ. Siksi ei saa juuri koskaan vertailla. Kiitokset, ettÀ tajusit tuon, ettÀ olen itse tyytyvÀinen siihen, ettÀ en tee niin paljon. Se on varmasti muille jotka ovat tottuneet siihen, ettÀ aina suoritan hirveÀn vaikeaa hyvÀksyÀ. Ei muisteta vÀlillÀ edes lahjakkuuttani. Mutta tiedÀn olevani sitÀ edelleen. Yhteiskunta voi aiheuttaa illuusioillaan myös pettymyksen, jota ei sitten enÀÀ haluakaan tavoitella, kun on riittÀvÀn kauan yrittÀnyt. ElÀmÀn rikkaus ja monipuolisuus avautuu oikeastaan vasta sitten, kun tajuaa, ettÀ ei tarvitsekaan olla se syömishÀiriöisistÀ voittanein. Ei sitÀ ole.

KÀyttÀjÀ Salaatti kirjoittanut 23.03.2014 klo 14:19

villikettu kirjoitti 22.3.2014 21:36

Salaatti 🙂

Vau okei, mitĂ€s me sudet sitten 🙂 Tuo on kyllĂ€ ihan totta ettĂ€ sisarusten vĂ€lillĂ€
voi olla isojakin eroja, ihan vastakohtiakin. Munkin on paljon mukavampi olla
vaikka kahdestaan jonkun ystÀvÀn kanssa, kuin porukassa. Voihan kirjojakin olla
niin monenlaisia, kuten runokokoelmia tai vaikka usean erillisen lyhyemmÀn
tarinan yhdistelmĂ€. Se on joka tapauksessa hienoa, ettĂ€ kirjoitat. Sulta se tuntuu sujuvan niin hyvin ja sillĂ€ voi purkaa tunteitaan sanoiksi. Kuulostaa kyllĂ€ upealta nuo sun sisarukset ja kummityttö, lĂ€heiset ihmiset on valtavan arvokkaita - ja niin oot sĂ€kin! Muista aina se, oot yhtĂ€ lailla todella arvokas ihminen 🙂

Itkeminen voi olla ihan paikallaan, ehkÀ ne tunteet nyt pÀÀsee pinnalle asti
eivÀtkÀ jÀÀ enÀÀ masennuksen alle. Se on joskus aika puhdistavaa kun saa
purkautua kunnolla. Leirille pÀÀseminenhÀn voisi sekin olla yksi sellainen
unelma? Unelma, joka on aivan mahdollista toteuttaa. Toivon todella, ettÀ yhtenÀ
pĂ€ivĂ€nĂ€ se toteutuu 🙂

Hienoa ettÀ sait kerrottua tukihenkilöllesi tuosta tapahtumasta! Se voi olla
merkittÀvÀ askel, sillÀ vaikeista asioista puhuminen voi helpottaa, kun sitÀ saa
ensin tehtyĂ€ muutaman kerran. Teit tosi rohkeasti. Halaus tÀÀltĂ€ sulle đŸ™‚đŸŒ»

Sisarukset voi tosiaankin olla keskenÀÀn hyvin erilaisia. MeitĂ€ on yksitoista ja voit kuvitella ettĂ€ joukkoon mahtuu monta. MinĂ€ oon vanhin, ja oon viime aikoina tosi monesti nĂ€hnyt unta ettĂ€ mulla on isosisko ja kaksi isoveljeĂ€. Se olis niin kivaa. Oon aina toivonut sitĂ€, mutta sepĂ€s ei koskaan toteudu. SiinĂ€ unessa on myös yksi surullinen asia. Pikkuveljeni oli tehnyt itsemurhan (ei ole masentunut niin en ymmĂ€rrĂ€ miksi se tuli uniin.). Juuri kun rupesin itkemÀÀn sitĂ€, herĂ€sin. Riitelin tĂ€nÀÀn siskoni kanssa ja pÀÀtin etten nouse koko pĂ€ivĂ€nĂ€ sĂ€ngystĂ€.😀 No, nousin kyllĂ€ sitten kun olin vielĂ€ muutaman tunnin nukkunut. Viime aikoina musta on tuntunut ettĂ€ mulla on niin monta ihanaa ihmistĂ€ ympĂ€rillĂ€ni, ja ihmettelen ettĂ€ miten oon sen ansainnut. Se on niin erilaista nyt kun ymmĂ€rtÀÀ ettĂ€ ne kaikki tosiaan vĂ€littÀÀ, ja kun nykyÀÀn tuntuu enemmĂ€n siltĂ€ ettĂ€ ansaitsen sen. Koetan muistaa🙂

Kirjotan monesti useita tarinoita, kaikki samasta henkilöstÀ. Sellanen ei aina suju ihan niin hyvin, kun kirjottaa pitkÀÀn samaa tarinaa. EihÀn sitÀ tiedÀ, jos josku kirjotan vÀhÀn erilaisen kirjan.

MinÀkin oon ajatellut ettÀ se kun olin niin syvÀsti masentunut, lukitsi jotenki sen itkemisen taidon. Ennen itkin paljon, sitten yhtÀkkiÀ en itkenyt melkein koskaan. Joskus saatoin itkeÀ jotain monta tuntia, mutta yleensÀ vaikka itketti, en saanut itkettyÀ. Siksi se on mun mielestÀ tosiaan hyvÀ ettÀ nykyÀÀn taas itken ku itkettÀÀ. Se kyllÀ puhdistaa. Niin, sehÀn voisi olla yksi unelma. MeijÀn isÀllÀ on aina vÀlillÀ leirejÀ, joissa se on isÀntÀntÀnÀ ja varmasti se ottaa mut mukaan jos pyydÀn. Tai itsekin pyytÀÀ mua mukaan. PitÀÀ vain nyt jÀÀdÀ odottamaan seuraavaa leiriÀ, joka hÀnelle tai jollekin muulle tutulle tulee. Voihan sitÀ pÀÀstÀ jonku muunki leirille, mutta hauskempaa olla tutun ihmisen leirillÀ. Se leirikeskus on ihana paikka. Se tuntuu kodilta. KÀvin lapsena siellÀ usein leirillÀ, ja vÀhÀn isompana aikuisten leireillÀ lastenhoitajana.

Se oli varmasti iso askel. Kerroin ystÀvillenikin vÀhÀn siitÀ. Oikeastaan vain sen ettÀ mulle on jotain tapahtunut ja sen miten se on vaikuttanut. Lupasin ettÀ siitÀ saa kysyÀ, kerron jos voin. Meinasin jo kerran soittaa mun yhdelle ystÀvÀlle, koska halusin kertoa sen, mutta sitten en soittanut koska tiesin ettei ole kunnolla aikaa puhua. Toisenkin ison askeleen otin viime yönÀ. Kirjotin mun blogiin mun perheestÀ. Kerroin siitÀ mun ystÀville. Toivon ettÀ ne ymmÀrtÀÀ, eikÀ ajattele ettÀ mun vanhemmat on ihan hulluja. SitÀ en ikinÀ haluais. Ne on ihania.

Halaus myös tÀÀltĂ€đŸ™‚đŸŒ» Ja niin, siitĂ€hĂ€n piti sanoa. Vaikka tĂ€mĂ€ tavallaan on "mun ketju", niin toivon ettĂ€ ihmiset voi kertoa tÀÀllĂ€ myös omia kuulumisia. Saa kysymĂ€ttĂ€kin kertoa omiakin asioita. Se on mukavaa. Kuuntelen mielellÀÀn.

KÀyttÀjÀ villikettu kirjoittanut 23.03.2014 klo 15:42

Kuulostaa kyllĂ€ todella hienolta, Salaatti 🙂

KesĂ€töitĂ€ ja keikkatöitĂ€ on myös osa-aikaisia, pienemmillĂ€ tuntimÀÀrillĂ€, ja niitĂ€ voi saada rÀÀtĂ€löityĂ€kin siten, kuin omaan aikatauluun sopii. LĂ€heisillĂ€ voi olla tarvetta esim. lastenhoitoon tai miksei puutarhatöihinkin nĂ€in kevÀÀn kulmilla? Vapaaehtoistyö on myös yksi vaihtoehto, ja siinĂ€ tosiaan voi toimia juuri sen verran kuin itse haluaa. Voin suositella 🙂

Olet todellakin ansainnut kaikkien lĂ€heistesi arvostuksen jo sillĂ€, ettĂ€ olet ainutlaatuinen ja tĂ€rkeĂ€ ihminen. LisĂ€ksi oot varmasti kokenut niin paljon synkempiĂ€ aikoja, ettĂ€ ansaitset ihan varmasti jo parempaa. Hymyilen tÀÀllĂ€ kun luen sun viestiĂ€. Nuo tavoitteet ja nauraminen yhdessĂ€, siinĂ€ onkin jo syytĂ€ iloon 🙂

White princess2,

Se on ihan totta ettĂ€ yhteiskunnan paineet voivat tuntua todella kovilta, ja itsekin olen nĂ€hnyt miten niiden alle voi uupua. On tervettĂ€ huomata se taso, millĂ€ itse tuntee olonsa paremmaksi. Sellainen ystĂ€vĂ€, joka todella arvostaa toista ihmistĂ€, on kultaakin kalliimpi 🙂

KÀyttÀjÀ Katsa kirjoittanut 23.03.2014 klo 18:41

Mulle tuo "huopikkaat, huopikkaat" laulu on tuttu ja mĂ€ oon just Sellanen. Aina menossa, en koskaan kotona. Nytkin olin viikonlopun leirillĂ€ 😀

KÀyttÀjÀ Salaatti kirjoittanut 23.03.2014 klo 23:14

Nyt palaa viimeinen tupakka. Tai ei aivan viimeinen. Saan polttaa joskus jos esim vietÀn naisten viikonloppua, tai joku kaveri tarjoaa. Harva mun kaveri polttaa, eli ei usein. Haluan vÀhÀn muuttaa elÀmÀntapoja. En paljoa. Tupakka jÀÀ pois ja haluan liikkua enemmÀn. Haluaisin jonku mielekkÀÀn liikuntaharrastukse, kuten sÀhly muttei tÀÀllÀ ole saman ikÀsiÀ tyttöjÀ, eikÀ poikia kenen kanssa pelata. Ei pitÀÀ tyytyÀ lenkkeilyyn, joka ei inspaa lÀheskÀÀn niin paljon. Mulla on monesti tylsÀÀ lenkillÀ. Niin harvoin saan edes ketÀÀn mukaan. Pojat ei kait kehtaa ja sisko ei jaksa melkein koskaan. Haluan nukkua vÀhÀn jÀrkevÀmmin, eli ehkÀ kahentoista aikaan jos saisin ruveta nukkumaan. Mulle laitettiin unilÀÀkeresepti, ehkÀ se auttaa siihen. PitÀÀ huomenna hakea se terveyskeskuksesta. Ja kun herÀÀn aiemmin, voin syödÀ sÀÀnnöllisemmin. Nyt on elÀmÀ niin hyvin tasapainossa muuten, ettÀ on helpompi toteuttaa tÀllasia suunnitelmia. SitÀ paitsi niiden pitÀis auttaa voimaan paremmin. Ja ne auttaa voimaan paremmin. Ja yksi muutos, joka tulee siitÀ ettÀ haluan, oikeesti haluan, on se ettÀ rupeen kylÀilemÀÀn enemmÀn. Mua on kutsuttu vaikka mihin. Nyt kun oon pirteÀmpi niin ei tunnu yhtÀÀn vaikeelta lÀhtÀ. Aiemmin lÀhin joskus pakosta kÀymÀÀn. Ens viikolla meen ainaki toiseen mummulaan ja myyjÀisiin (se ei kyllÀ oo kylÀpaikka) hoitamaan meidÀn vauvaa niin Àiti ja iskÀ voi olla töissÀ myyjÀisissÀ. Ite pyysin ettÀ saanko lÀhtÀ. Kivaa! : )

TÀnÀÀn kÀvi vaari ja mummu kylÀssÀ ja kun ne kysyi ettÀ olinko seuroissa, kerroin sen miten asia on. EttÀ mulla on sosiaalisten tilanteiden ja julkisten paikkojen pelko ja mÀÀ harjottelen sitÀ seuroissa kÀymistÀ. KÀyn vain siellÀ, yritys on kÀydÀ joka viikko. Joka kerta auttaa eteenpÀin ku altistan ittiÀ sellaselle mikÀ tuntuu vaikeimmalle. Viimeksi kaks viikkoa sitten oli ihan jÀrkyttÀvÀ kÀynti. KÀvelin suoraan vessaan, istuin siellÀ niin kauan ettÀ uskalsin kÀvellÀ koko rakennuksesta pois. TÀllÀ kertaa oli paljon paljon helpompi. Niin, ja mummu ja vaari muuttaa pienempÀÀn taloon niin me kÀytiin hakeen sieltÀ kirjoja. NiillÀ on tosi paljon kirjoja niin ne ei halua kaikkia enÀÀ itelle. Joitain tosi vanhoja hyviÀ kirjoja saatiin. Ja uudempiakin. Kivaa! Mutta onneksi ne silti jÀÀ vielÀ samalle paikkakunnalle ainaki joksikin aikaa ennen ku muuttaa mökille noin 120km pÀÀhÀn. SiellÀ mökillÀ on kummitus. Se on vÀhÀn pelottavaa. Ei se oo kellekÀÀn kumminkaan mitÀÀn pahaa tehnyt niin en pelkÀÀ sitÀ enÀÀ kovin paljoa.

NiinpÀ niin. Oon tosiaankin huomannut ettÀ mun vointi on parantunut tosi nopeasti nyt. Takapakkeja varmaan tulee vielÀ jossain vaiheessa, mutta ei niitÀ vielÀ tarvi murehtia. Nyt kun mun elÀmÀni aurinko on noussut, en aio pÀÀstÀÀ sitÀ laskemaan.

KÀyttÀjÀ villikettu kirjoittanut 24.03.2014 klo 09:39

Salaatti 🙂

Sullahan on jo kunnon suunnitelmat vireillĂ€, tupakanpolton lopettaminen on tosi kunnioitettava pÀÀtös, samaten liikkuminen 🙂 Unirytmin, ruokailujen ja liikunnan sÀÀnnöllisyys arjessa on hyvin toimivia keinoja hoitaa niin mieltÀÀn kuin kehoakin. NiillĂ€ voi melkein huomaamatta vaikuttaa positiivisesti siihen, miten jaksaa. Kuulostaa myös hienolta, ettĂ€ voitat vĂ€hitellen sosiaalisten tilanteiden pelkoasi. Oot rohkea, kun harjoittelet sitĂ€ kylĂ€ilemisen ja seurojen kautta 🙂

Aurinkoista pĂ€ivÀÀ sulle! đŸ™‚đŸŒ»

KÀyttÀjÀ Salaatti kirjoittanut 24.03.2014 klo 10:06

White princess2 kirjoitti 23.3.2014 12:25

Hei!

Kiitoksia myötÀtunnostasi! Se tuntui tosi hyvÀltÀ. Minulle oltiin aikoinaan tosi julmia juuri tuossa suhtautumisessani sairauteen. Tiesin ettÀ oireilen saamsatani kohtelusta, joka oli kuitenkin osittain jo loppunut. Se vuoksi en tÀysin toipunutkaan, vaikka itse olin aktiivinen ja hain ystÀviÀ. Hienoa, ettÀ sinulla on ihania ihmisiÀ ympÀrillÀsi. Se on kuitenkin se tÀrkein. ErÀs syömishÀiriötÀni aikoinaan hoitanut lÀÀkÀri sanoi ,ettÀ ulkonÀköÀ ei vertailla. Se ei tarkoita, etteikö se merkitsisi, vaan ettÀ on olemassa monenlaisia syömisreaktio syitÀ ja erilaisia taustoja. Se tarkoittaa myös, ettÀ kaikille olisi hyvÀ olla se todellinen kumppani riittÀvÀn ajoissa. Ihminen jolla ei ole kumppania, ei ole kuitenkaan aina tosiaan se jota ei olisi haluttu, vaan se joka on ollut muiden tyttöjen kateuden kohde joskus. TÀmÀn tajuan nykyÀÀn. Ei sille mitÀÀn voi, jos jotain ei oteta joukkoon. Ei se lÀheskÀÀn aina ole negatiivista. Silloin tapa regoida ruoalla jÀÀ. Siksi ei saa juuri koskaan vertailla. Kiitokset, ettÀ tajusit tuon, ettÀ olen itse tyytyvÀinen siihen, ettÀ en tee niin paljon. Se on varmasti muille jotka ovat tottuneet siihen, ettÀ aina suoritan hirveÀn vaikeaa hyvÀksyÀ. Ei muisteta vÀlillÀ edes lahjakkuuttani. Mutta tiedÀn olevani sitÀ edelleen. Yhteiskunta voi aiheuttaa illuusioillaan myös pettymyksen, jota ei sitten enÀÀ haluakaan tavoitella, kun on riittÀvÀn kauan yrittÀnyt. ElÀmÀn rikkaus ja monipuolisuus avautuu oikeastaan vasta sitten, kun tajuaa, ettÀ ei tarvitsekaan olla se syömishÀiriöisistÀ voittanein. Ei sitÀ ole.

Se kuitenkin tosiaan on tÀrkein. EttÀ on ihania, tÀrkeitÀ ja vÀlittÀviÀ ihmisiÀ ympÀrillÀ, jotka nÀkevÀt juuri sen mitÀ itse on. UlkonÀön vertaileminen ei tosiaan ole hyvÀ juttu. SiitÀ saattaa aiheutua monenlaisia ongelmia. Niin se vaan on niin raadollista ettÀ joka aina putoaa joukosta. VÀlttÀmÀttÀ sille ei ole mitÀÀn syytÀ. Mua ainakin se silti satutti todella syvÀsti. Se vaikutti tosi paljon itsetuntoon. Joillekin on vaikeaa ymmÀrtÀÀ etteivÀt kaikki tee niin paljon elÀmÀssÀÀn. Mutta on muistettava ettÀ kaikki saavat tehdÀ oman jaksamisen mukaan. MinÀki oon usein saanut kuulla ettÀ musta olis vaikka mihin. Mutta kun minÀ en halua olla vaikka mitÀ, haluan jonkun ammatin jossa voin olla tyytyvÀinen ja haluan olla terve. Muuta en halua, mutta muut odottavat minulta enemmÀn. Olet oikeassa ettÀ syömishÀiriön voittaneinta ei ole. Kaikki voivat voittaa sen omalla tavallaan, ja melkein kaikilla se vaivaa edelleen aina vÀlillÀ elÀmÀÀ. Itse olen tyytyvÀinen tÀmÀn hetken tilanteeseeni.
Kiitos viestistÀ!

KÀyttÀjÀ Salaatti kirjoittanut 24.03.2014 klo 10:11

villikettu kirjoitti 23.3.2014 15:42

Kuulostaa kyllĂ€ todella hienolta, Salaatti 🙂

KesĂ€töitĂ€ ja keikkatöitĂ€ on myös osa-aikaisia, pienemmillĂ€ tuntimÀÀrillĂ€, ja niitĂ€ voi saada rÀÀtĂ€löityĂ€kin siten, kuin omaan aikatauluun sopii. LĂ€heisillĂ€ voi olla tarvetta esim. lastenhoitoon tai miksei puutarhatöihinkin nĂ€in kevÀÀn kulmilla? Vapaaehtoistyö on myös yksi vaihtoehto, ja siinĂ€ tosiaan voi toimia juuri sen verran kuin itse haluaa. Voin suositella 🙂

Olet todellakin ansainnut kaikkien lĂ€heistesi arvostuksen jo sillĂ€, ettĂ€ olet ainutlaatuinen ja tĂ€rkeĂ€ ihminen. LisĂ€ksi oot varmasti kokenut niin paljon synkempiĂ€ aikoja, ettĂ€ ansaitset ihan varmasti jo parempaa. Hymyilen tÀÀllĂ€ kun luen sun viestiĂ€. Nuo tavoitteet ja nauraminen yhdessĂ€, siinĂ€ onkin jo syytĂ€ iloon 🙂

White princess2,

Se on ihan totta ettĂ€ yhteiskunnan paineet voivat tuntua todella kovilta, ja itsekin olen nĂ€hnyt miten niiden alle voi uupua. On tervettĂ€ huomata se taso, millĂ€ itse tuntee olonsa paremmaksi. Sellainen ystĂ€vĂ€, joka todella arvostaa toista ihmistĂ€, on kultaakin kalliimpi 🙂

Aina vÀlillÀ joku tuttu kysyy mua hoitamaan lapsia, mutta yleensÀ delegoin ne hommat siskolle. En enÀÀ jaksa ottaa uusia perheitÀ, kÀyn vain muutamissa tutuissa perheissÀ. He ei kovin paljon sitten tarvi hoitajaa. Mutta lastenhoito ei ihan kauheesti innosta mua. TykkÀÀn hoitaa tuttuja lapsia, jotka on tullut tÀrkeiksi itelle, mutta kun menee ihan uuteen perheeseen, tarvitaan aikaa vaikka kuinka ennen ku tuntee edes jotenki perheen lapset ja vanhemmat. PitÀÀ yrittÀÀ miettiÀ nÀitÀ vaihtoehtoja.

Niin, ehkĂ€ minĂ€ nyt ansaitsen valoisampia aikoja🙂
SiinĂ€ onkin syytĂ€ iloon🙂 Todellakin. Meille molemmille teki varmasti hyvÀÀ tuo vierailu!

KÀyttÀjÀ Salaatti kirjoittanut 24.03.2014 klo 10:13

Katsa kirjoitti 23.3.2014 18:41

Mulle tuo "huopikkaat, huopikkaat" laulu on tuttu ja mĂ€ oon just Sellanen. Aina menossa, en koskaan kotona. Nytkin olin viikonlopun leirillĂ€ 😀

Oot sitten samanlainen ku mun veli🙂 ja me ollaan ihan erilaiset😀 mutta onneksi se ei estĂ€ meidĂ€n ystĂ€vyyttĂ€.

KÀyttÀjÀ Salaatti kirjoittanut 24.03.2014 klo 13:52

villikettu kirjoitti 24.3.2014 9:39

Salaatti 🙂

Sullahan on jo kunnon suunnitelmat vireillĂ€, tupakanpolton lopettaminen on tosi kunnioitettava pÀÀtös, samaten liikkuminen 🙂 Unirytmin, ruokailujen ja liikunnan sÀÀnnöllisyys arjessa on hyvin toimivia keinoja hoitaa niin mieltÀÀn kuin kehoakin. NiillĂ€ voi melkein huomaamatta vaikuttaa positiivisesti siihen, miten jaksaa. Kuulostaa myös hienolta, ettĂ€ voitat vĂ€hitellen sosiaalisten tilanteiden pelkoasi. Oot rohkea, kun harjoittelet sitĂ€ kylĂ€ilemisen ja seurojen kautta 🙂

Aurinkoista pĂ€ivÀÀ sulle! đŸ™‚đŸŒ»

Hei villikettu 🙂

Jep, mulla on. YritĂ€n ainaki. Mutta vĂ€hitellen ku koittaa muuttaa elĂ€mĂ€ntapojaan niin ne muuttuu helpommin ku ettĂ€ kertarysĂ€yksellĂ€. KyllĂ€ mÀÀ tupakan nyt jĂ€tin kerralla mutta muuten lisÀÀ liikuntaa vĂ€hitellen ja muita juttuja. En tiiĂ€ oonko rohkea, mutta haluan saada edes jollain lailla hallintaan sen pelon. Luotan siihen ettĂ€ harjoittelemalla se onnistuu🙂

Kiitos samoin! đŸ™‚đŸŒ»

KÀyttÀjÀ villikettu kirjoittanut 25.03.2014 klo 13:57

Hei Salaatti 🙂

Yksi asia mikĂ€ mun mielestĂ€ varmaan tukee sun paranemista on tuo sun itsetuntemus ja ymmĂ€rrys yleensĂ€kin siitĂ€, miten voi parantua. Tarkoitan sitĂ€, miten just sanoit ettĂ€ on helpompaa muuttaa tapojaan vĂ€hitellen ja pelkoa voi oppia hallitsemaan harjoittelemalla. NĂ€inhĂ€n se juuri on. Ja jos pÀÀttĂ€vĂ€isesti harjoittelet hallitsemaan pelkoasi altistamalla itseĂ€si (kuten aiemmin sanoitkin), niin silloin uskallat kohdata pelkosi. Eikö pelon kohtaaminen nimenomaan ole sitĂ€ rohkeutta? 🙂

Liikunnan aloittamisessakin on toimivaa se, ettĂ€ aloittaa itselle sopivista mÀÀristĂ€. Liikunnan lisÀÀmisessĂ€ kannattaa muistaa myös se, ettĂ€ on tĂ€ysin normaalia syödĂ€ enemmĂ€n, kun liikkuu aktiivisesti. Elimistö kuluttaa enemmĂ€n energiaa, jolloin se myös tarvitsee sitĂ€ enemmĂ€n. Liikunnassa kannattaa antaa itselle aikaa - esimerkiksi ihan tavalliset lenkitkin voivat aluksi tuntua vastenmielisiltĂ€, mutta muutaman kerran jĂ€lkeen niistĂ€ pitÀÀ enemmĂ€n 🙂 Oman liikuntamuodon voi löytÀÀ myös kokeilemalla.

Halauksia, kerrohan taas kuulumisia! 🙂