Nuupahtanut salaatti

Nuupahtanut salaatti

KÀyttÀjÀ Salaatti aloittanut aikaan 07.09.2013 klo 12:04 kohteessa Nuorten foorumi
KÀyttÀjÀ Salaatti kirjoittanut 07.09.2013 klo 12:04

Hieno otsikko 😀 mutta en keksiny parempaa niin saa luvan kelvata

TÀÀ voi olla sellanen ketju jossa minÀ kerron kuulumisia. Oon kohta 18-vuotias tyttö, asun yksin yksiössÀ ja aloitin lukion tÀnÀ vuonna. Koko kevÀÀn ja kesÀn taistelin syömishÀiriön kanssa kaloreita ja lihomista vastaan. Laihdutin. Laihduinkin vÀhÀn, kymmenisen kiloa. Mutta arvaatkaan mitÀ, noin 6-7 niistÀ kiloista on tullut takaisin. Eikö oo ilouutinen? Vihaan itseÀni kun en edes siinÀ sitten onnistunut. Ja nyt kumminkin haluan parantua. Ja syön nykyÀÀn tavallisten ihmisten tavoin. EpÀonnistuin tuossakin.

”Jos on mahdollista ettĂ€ onnellinen, elĂ€mÀÀ rakastava tyttö sairastuu niin ettĂ€ haluaa nÀÀntyĂ€ hengiltĂ€, on oltava mahdollista ettĂ€ sama tyttö selviÀÀ ja paranee.”

Yks minua ”pahemmin” syömishĂ€iriöinen tyttö oli kirjottanu noin yhteen tekstiinsĂ€ ja ku eilen luin tuon niin rupesin itkemÀÀn. Varmaan se on mullekin mahollista.

Mutta nyt ku menee syömisvammailun kans paremmin niin menee sitten muuten huonommin… Minun itsetunto laski niin alas tuon paranemispÀÀtöksen takia ettei varmaan koskaan. En osaa yhtÀÀn arvostaa itteĂ€ni. Kaikki mitĂ€ teen ja sanon on vÀÀrin. En ihmettele tuota it:n laskemista ku onhan se iso juttu ku yhtĂ€kkiĂ€ tĂ€rkein asia itselle, rakkain unelma ikÀÀn ku kaatuu, kuivuu kĂ€siin. Ku oman arvon ihmisenĂ€ on jo kauan mÀÀrittĂ€ny laihuus, ja yhtĂ€kkiĂ€ pitĂ€isi oppia elĂ€mÀÀn ilman sitĂ€. Ja keksiĂ€ uusi tavoite ja uudet unelmat elĂ€mĂ€lle.

Niin tÀmÀ kaikki ja nÀmÀ muutokset tÀnÀ syksynÀ on syöny paljo mun voimia. En oo koskaan ollu nÀin vÀsyny. MinÀ joka oon aina tarvinnu tosi vÀhÀn unta. En tiiÀ toista ihmistÀ joka voi nukkua yhtÀ vÀhÀn ja silti ei nuku liian vÀhÀn. MinÀ en saa koskaan riittÀvÀsti unta ja tuntuu ettÀ ku aamulla herÀÀn niin oon yhtÀ vÀsyny ku illalla. Ja tuo sama onnettomuuden tunne on edelleen. En minÀ oo onnellinen ollu tÀnÀ syksynÀ, kuin harvoin harvoin on se tunne vÀhÀn aikaa. Nyt vaan on monesti huonoja pÀiviÀ ja tosi matalalla mieliala sillon. Koulua on mielettömÀn raskas kÀydÀ. Ihan lyhyt pÀivÀ koulussa tekee minut todella vÀsyneeksi.

KÀvin eilen perjantaina kuraattorilla, mutta koska en uskaltanu puhua muusta ku tuosta vÀsymyksestÀ niin ei hÀn varmaan ymmÀrtÀnyt ihan kokonaan miten rankkaa tÀÀ nyt on. Tuntuu etten selviÀ edes ens viikosta kun pitÀs olla joka ikinen pÀivÀ koulussa. Mutta kyllÀ silti on paljon paljon eteenpÀin ettÀ kÀvin siellÀ. Oikeasti on aika ihme ettÀ laitoin viestiÀ. Olin aika sekaisin ku laitoin sen.

KÀyttÀjÀ Salaatti kirjoittanut 18.03.2014 klo 04:17

Luin tÀnÀÀn vihkoa, johon kirjoittelin sillon ku olin ekaa kertaa osastolla. Runoja, pÀivÀkirjatekstejÀ, muita kaunokirjallisia tekstejÀ, hyviÀ mottoja, asioita joita ihmiset mulle sanoi. Tajusin, kuinka pohjalla olin sillon. Tajusin, kuinka paljon paremmin mulla menee nyt. Tajusin, ettÀ elÀmÀllÀ ON vÀliÀ. Tajusin, ettÀ mulla on lahjoja. Tajusin, kuinka sekaisin olin sillon. Luulin etten ole olemassa ollenkaan. Luulin ettÀ olen yksin tÀssÀ maailmassa. Luulin ettÀ olen lihava, ruma, epÀonnistunut luuseri. MitÀ vikaa luusereissa on? Onko kukaan loppujen lopuksi luuseri? Ei. (Paitsi minÀ...) Luulin etten koskaan enÀÀ tule onnelliseksi. Luulin ettÀ ainut vaihtoehto on kuolema. Tajusin, ettÀ minullakin on vÀliÀ, ainakin vÀhÀn.

KÀyttÀjÀ Salaatti kirjoittanut 18.03.2014 klo 04:54

Mun on pakko tulla vielÀ kertomaan. Itken ilosta. Ihan oikeesti. Voitteko kÀsittÀÀ kun tajuaa kaiken jÀlkeen sen ettÀ mun elÀmÀstÀ voi vielÀ tulla jotakin. Mun elÀmÀstÀ voi vielÀ tulla jotakin! Musta voi tulla onnellinen. Totta kai on vielÀ paljon työtÀ ja monta epÀtoivon hetkeÀ, mutta silti. Mun elÀmÀ ei ole ohi. Se oli totta mitÀ kaikki sanoi mulle: minÀ olen arvokas, elÀmÀ on tÀrkeÀÀ, elÀmÀÀ ei pidÀ heittÀÀ hukkaan, usko on tÀrkeÀÀ, aurinko laskee vain noustakseen uudelleen, Kaunein pÀivÀ voi vaatia vÀhÀn pidemmÀn yön koittaakseen, ja yön kylmin hetki on juuri ennen auringonnousua (niinkuin sinÀ, villikettu sanoit), kaikesta voi selvitÀ.
MinÀ selvisin! TÀÀ on jotain niin uskomatonta, jotain niin tÀrkeÀÀ mun elÀmÀssÀ. En koskaan ennen oo itkeny ilosta ja onnesta. En usko ettÀ ikinÀ oon kokenu tÀllaista iloa ja onnea ja kiitollisuutta. Tuntuu ettÀ tÀmÀ hetki on jokaisen tuskan hetken arvoinen. Jos en olis kokenut kaikkea sitÀ tuskaa ja kÀrsimystÀ, en olis kokenu koskaan myöskÀÀn tÀtÀ onnea. Ja siihen tarvittiin tÀmÀ notkahdus, tÀmÀ vaikea viikonloppu ja monta pitkÀÀ yötÀ kun valvoin, mietin, luin ja kirjoitin. Luin viikonlopun aikana paljon vanhoja kirjoituksia ja kirjoitin uusia. TÀnÀkin yönÀ jo kaksi pitkÀÀ postausta blogiini. Sinne kyllÀ tulee vielÀ kolmaskin. TÀÀ on niin tÀrkeÀ asia ettÀ siitÀ on pakko kirjottaa.
TÀtÀ voi olla vaikea kÀsittÀÀ jos ei itse ole kokenut samaa. Voi tuntua oudolta, ettÀ se muka on niin ihmeellistÀ. Mutta se on. Se on ihme. Mun itku ei millÀÀn meinaa loppua.
TiiÀn ettÀ elÀmÀssÀ tulee vielÀ tosi vaikeita aikoja. Tulee vielÀ monta vaikeutta joista pitÀÀ selvitÀ. Toivon ettÀ tÀmÀ opetti mulle ainakin sen, ettÀ niistÀ voi selvitÀ. Toivoisin ettÀ kaikki muutkin, joilla on ollut samanlaisia vaikeuksia elÀmÀssÀÀn, sais vielÀ kokea saman. Kun tajuaa ettei se ole ollut turhaa.
TÀstÀ kirjotuksestakaan ei tuu loppua jos en nyt lopeta. SiispÀ lopetan. Kiitos joka ikiselle ihmiselle joka on mua auttanut!!

KÀyttÀjÀ Katsa kirjoittanut 18.03.2014 klo 07:24

😀 Jee!! HyvĂ€ Salaatti!
Ihanaa ettÀ oot saanu kokea tollasen valaistuksen. Ja totta joka sana! SÀ oot tÀrkee, fiksu, empaattinen ja avulias.
Kunpa mÀkin saisin vielÀ kerran kokea ton tuntee... EhkÀ joskus, tulevaisuudessa. Nyt mua vaan itkettÀÀ kun kotona on vielÀkin paha olla ja pitÀÀ vielÀ kÀydÀ Àidin kanssa lÀpi viiltelyÀ ja niitÀ kolmea epÀtoivoista tekoa, jotka puolen vuoden aikana tein... En oo itekkÀÀn selvinny niistÀ ja nyt mun pitÀÀ rasittaa niillÀ ÀitiÀni.
Sen lisÀks tiedÀn et syksyllÀ jÀÀn taas yksin, kun kamut lÀhtee lukioon.
Mutta Se ettĂ€ SĂ€ oot selvinny, antaa mullekin toivoa paremmasta đŸŒ»đŸ™‚đŸŒ»

LĂ€mpimĂ€t halit ja ajatukset tÀÀltĂ€ 😍

KÀyttÀjÀ Salaatti kirjoittanut 18.03.2014 klo 12:10

Katsa🙂

Uskon ettÀ saat tuntee sen. Todellakin uskon niin.
Tosi kurjaa ettÀ sulla on kotona vielÀkin paha olla. Millainen siellÀ on paha olla? Onko niinku ennen vai onko se erilaista? Mutta arvaa mitÀ Katsa, jos et puhu niistÀ niin et voi myöskÀÀn selvitÀ niistÀ. Ja en usko ettÀ sun Àiti rasittuu niistÀ liikaa. KyllÀ ne varmaan huolestuttaa sun ÀitiÀ, oothan sÀÀ sen oma tyttö, mutta ainaki mÀÀ luulen ettÀ siitÀ huolimatta se mieluummin tietÀÀ ku ei tiedÀ.

Niin. MeidÀn molempien pitÀÀ vaan jaksaa toivoa parempaa. KyllÀ se aurinko vielÀ meillekin paistaa!

Kiitos! LĂ€mmin halaus tÀÀltĂ€kin sinne ja voimia!â˜ș❀

KÀyttÀjÀ villikettu kirjoittanut 18.03.2014 klo 13:04

Salaatti,

Oon niin iloinen kun saan lukea tuota sun tekstiĂ€. 🙂 SiinĂ€ on jokaiselle oman elĂ€mĂ€nsĂ€ taistelijalle, yksinĂ€iselle sudelle ja oman tiensĂ€ kulkijalle paljon ajateltavaa. Aivan upeaa ettĂ€ koit tuollaisen huippuhetken! Puhuit tĂ€yttĂ€ asiaa, susta todellakin voi vielĂ€ tulla onnellinen ja elĂ€mĂ€si on hyvin tĂ€rkeĂ€. Se, ettĂ€ olet tiedostanut tĂ€mĂ€n asian on jo yksi auringonnousu itsessÀÀn, ja voin vain kuvitella, ettĂ€ se on saanut itkemÀÀn onnesta 🙂

Todellakin, kaikki sitĂ€ onnea edeltĂ€nyt tuska voi ikÀÀn kuin kruunata koko jutun: niin paljosta kuin sĂ€kin oot selvinnyt, niin valtavasti kuin oletkaan taistellut, ja nyt tĂ€mĂ€ upea kokemus selviytymisestĂ€ ja onnesta 🙂 Se ei tunnu mun mielestĂ€ alkuunkaan oudolta, vaan se on juuri sitĂ€ upeaa iloa, jolla myös rohkaistaan muita ja josta puhutaan. Aivan loistavaa ettĂ€ olet kokenut nĂ€in, ja muista tĂ€mĂ€ kokemus aina silloin, jos tulee uusia taisteluita! TĂ€mĂ€ on sitĂ€ iloa parhaimmillaan, jota sĂ€kin voit kokea ja tulet vielĂ€ kokemaan uudestaankin 🙂

Halaan sua virtuaalisesti 🙂

KÀyttÀjÀ Salaatti kirjoittanut 18.03.2014 klo 17:29

villikettu🙂

Musta tuntuikin siltÀ kuin aurinko olis noussut. Kuin olis pitkÀÀn ollut yö, kylmÀ ja pimeÀ ja tÀhdentön yö. Ja sitten jossain vaiheessa aurinko loi niitÀ muutamia sÀteitÀÀn mun elÀmÀÀn kunnes aamuyöstÀ se nousi. Se oikeasti nousi ja valaisi mun tien. Oon monesti kirjottanut kuinka musta tuntuu ettÀ haparoin ja kompuroin kivisellÀ ja kuoppaisella tiellÀ aivan mustassa ja kylmÀssÀ pimeydessÀ, yksin. Ja ettÀ muille mun tie on aurinkoinen, he katsovat mun hymyileviÀ kasvoja ja nÀkevÀt auringonpaisteen mun elÀmÀssÀ. Kaikki muut kuin minÀ. Nyt tuntuu sitÀ ettÀ minÀhÀn olen keskellÀ auringonpaistetta. KeskellÀ kauneinta auringonnousua.
Ennen sitÀ ymmÀrryksen hetkeÀ olin jatkuvasti vain yrittÀny uskoa siihen mitÀ muut sanoi, ettÀ voin olla vielÀ onnellinen, ettÀ mun elÀmÀllÀ on vÀliÀ. En koskaan uskonut siihen silti. Se tuntu aina valheelta. Sitten yhtÀkkiÀ mun silmÀt avautui. YhdessÀ pienessÀ hetkessÀ muuttui mun kÀsitys elÀmÀstÀ. Se oli jotain niin pientÀ, ja samalla jotain niin suurta.
NiinpÀ, sitten ku tulee niitÀ hankalia hetkiÀ jolloin masentaa ja tuntuu ettei millÀÀn ole vÀliÀ, niin pitÀÀ koittaa muistaa tÀtÀ.
Kiitos villikettu.

KÀyttÀjÀ villikettu kirjoittanut 18.03.2014 klo 20:17

Salaatti,

Kuulostaa kyllĂ€ niin upealta ja toiveikkaalta tuo sun aamuyö. Miten yksi hetki voi muuttaa niin paljon elĂ€mĂ€ssĂ€. Se on sun auringonnousu ja sun hetki, joka todella nyt koitti 🙂 On varmasti todella vapauttavaa, kun voi itsekin nĂ€hdĂ€ sen auringonpaisteen eikĂ€ tunnu siltĂ€, ettĂ€ se on vain toisten mielessĂ€. Joskus on kĂ€veltĂ€vĂ€ sen mustan ja pimeĂ€n, kivisen tien lĂ€pi, ennen kuin pÀÀsee aurinkoiselle tielle. "MihinkÀÀn sellaiseen paikkaan ei ole oikotietĂ€, jonne kannattaisi mennĂ€" on joku aikoinaan sanonut. Tuon vaikean tien kulkeminen on varmaan vahvistanut sua aika tavalla, ja kirjoittaminen ja mietiskely on voinut syventÀÀ itsetuntemustakin aika lailla, ainakin uskoisin nĂ€in.

On myös aika huippua, miten oot jaksanut tsempata muita. SydĂ€ntĂ€ lĂ€mmitti, kun siteerasit noita juttuja mitĂ€ olin kirjoittanut. PidetÀÀn pilvet poissa tĂ€mĂ€n auringon tieltĂ€! 🙂

KÀyttÀjÀ Salaatti kirjoittanut 18.03.2014 klo 23:27

Hei villikettu!

SitÀ minÀki ihmettelen ettÀ miten niin pieni hetki voi muuttaa niin paljon. Suuntaan tai toiseen, tÀllÀ kertaa paljon parempaan.
Se todella on vapauttavaa. Tuntuu niin hienolta olla keskellÀ sitÀ. Tavallaan ei enÀÀ ees haittaa se ettÀ jouduin kÀymÀÀn lÀpi sen synkkyyden. Tavallaan oon jopa kiitollinen siitÀ. En osais nauttia pÀivÀnpaisteesta niin, jos en olis kÀynyt sitÀ lÀpi. Miten viisaasti sanottu, tuo oikotie-juttu! Ainakin tuntuu siltÀ ettÀ se on vahvistanut ja paljon ja opettanut paljon. Ja varmaan myös on syventÀnyt itsetuntemusta.

On mulla yks Pilvi jota en halua pitÀÀ pois auringon tieltĂ€;) ystĂ€vĂ€ni. Mutta kaikki muut pilvet🙂 Sanoit niin hienosti, siksi. TykkÀÀn auttaa toisia ja haluan auttaa toisia niin paljon ku osaan. En osaa paljon, mutta aina sitĂ€ vaan toivoo ettĂ€ edes jotain pystyis antamaan toiselle. Sellaisesta ammatista varmasti tykkĂ€isin eniten. No, ehkĂ€ sitten joskus on sen aika. Nyt musta tulee kukkakauppias🙂 kolmen tai neljĂ€n vuoden pÀÀstĂ€, riippuu miten kouluaika menee.

KÀyttÀjÀ Salaatti kirjoittanut 19.03.2014 klo 20:26

KĂ€vin tĂ€nÀÀn taas sairaanhoitajalla. HĂ€n oli todella iloinen mun oivalluksen hetkestĂ€. Ja neuvoi yrittĂ€mÀÀn muistaa sen sitten kun taas tulee vaikeampi aika. HĂ€n antoi mulle tehtĂ€vĂ€ksi tĂ€yttÀÀ lapun jossa kysellÀÀn voimavaroista. Ensin hĂ€n kysyi niistĂ€, mutta en oikein osannut puhumalla kertoa, puhuminenhan on mulle vaikeaa. Onneksi siis sain sen lapun🙂 Ja hĂ€n antoi myös toisen tehtĂ€vĂ€n. HĂ€n sanoi ettĂ€ kun mulla kerran on kirjoittamisen lahja niin mun kannattaa kirjoittaa kirje sille pienelle Salaatille, muistella niitĂ€ lapsuuden vaikeita asioita ja kertoa ettĂ€ niistĂ€kin selviÀÀ. Ja toisen kirjeen, jonka kirjoitan porukoille. SitĂ€ kirjettĂ€ en koskaan anna, mutta on hyvĂ€ jos voi purkaa jotenkin pettymystĂ€, vihaa, surua ja muitakin tunteita jotka vanhemmat on herĂ€ttĂ€neet. Sitten voin vaikka repiĂ€ sen. Se ei tarkota ettĂ€ vihaisin tai inhoaisin heitĂ€. Rakastan mun vanhempia nykyÀÀn. Mutta se auttaa mun omaa oloa jos puran kaikki tunteet. Se onkin todella hyvĂ€ koska oon lapsesta asti kĂ€tkenyt liian usein vanhempia kohtaan tuntemani tunteet omaan sisimpÀÀni ja ne vaivaa mua jopa nykyÀÀnkin.
Se jÀi vÀhÀn mietityttÀmÀÀn, kun hÀnellÀ on ensi viikolla jotain koulutuksia niin seuraava aika on vasta kahden viikon pÀÀstÀ. Tuntuu aika pitkÀltÀ ajalta. Mutta enköhÀn selviÀ. Muistan kyllÀ kun syksyllÀ kerran seuraava lÀÀkÀriaika oli vasta kahden viikon pÀÀssÀ ja pelkÀsin etten elÀ niin kauan. SitÀ lÀÀkÀriaikaa ei sitten koskaan tullutkaan, koska sama lÀÀkÀri passitti mut itsetuhoisuuden ja vakavan masennuksen vuoksi osastolle ja sen lÀÀkÀriajan aikaan olin ollut siellÀ jo vÀhÀn alle kaksi viikkoa.
Niin ja hÀn aikoi pyytÀÀ lÀÀkÀriltÀ mulle unilÀÀkereseptin. Se on ihan hyvÀ koska joskus liian vilkkaat ajatukset estÀÀ mua nukkumasta.

Muutenkin tÀnÀÀn on ollut ihan hyvÀ pÀivÀ. Viime yönÀ mua pelotti. PelkÀsin sitÀ ettÀ joku paha ihminen tulee meille kotiin ja hyökkÀÀ mun, tai mikÀ vielÀ pahempaa, jonkun muun kimppuun. KÀvin parvekkeella tupakalla ja kun nielaisin vÀÀrÀÀn kurkkuun ja rupesi yskittÀmÀÀn niin pelkÀsin ettÀ joku siellÀ pihalla kuulee sen yskÀn ja tulee sen takia meille. Onneksi sitten kuulin kuinka kolmevuotias pikkusiskoni herÀsi ja meni Àitin kanssa keittiöön syömÀÀn. HÀn tuli mun viereen nukkumaan ja se auttoi muakin rauhoittumaan ja nukkumaan.

KÀyttÀjÀ villikettu kirjoittanut 19.03.2014 klo 21:35

Salaatti 🙂

Hienoa ettĂ€ sairaanhoitajasi huomioi sun auringonnousun, joka todella oli kyllĂ€ upea hetki. Kuulostaa myös hyvĂ€ltĂ€ ettĂ€ saat tehdĂ€ kirjoittamalla nuo tehtĂ€vĂ€t, kun se todella tuntuu sulta sujuvan. Voi olla mielenkiintoinen tehtĂ€vĂ€ kirjoittaa nuoremmalle itselle kirje (aika suloisesti kirjoitit tuon "pienelle Salaatille"), siinĂ€ voi nĂ€hdĂ€ oman vaelluksensa ihan uudessakin valossa. 🙂 Oot ihan oikeassa, kun sanot ettĂ€ tunteiden purkaminen myös vanhempiin liittyen on paikallaan. NiissĂ€ asioissa rehellisyys voi auttaa itseĂ€kin, ja eihĂ€n sitĂ€ kirjettĂ€ tarvitse antaa eteenpĂ€in.

Uskon ettĂ€ selviĂ€t vĂ€hĂ€n pidemmĂ€n ajan ylitse 🙂 Me ollaan ainakin tÀÀllĂ€ kuuntelemassa! Tosi hienoa ettĂ€ sulla on nyt ollut hyvĂ€ pĂ€ivĂ€, vaikka yöllĂ€ olikin ollut synkempÀÀ. VĂ€hitellen se aurinko alkaa nousta korkeammalle ja lĂ€mmittÀÀ enemmĂ€n. Paljon halauksia tÀÀltĂ€ đŸŒ»đŸ™‚đŸŒ»

KÀyttÀjÀ Salaatti kirjoittanut 20.03.2014 klo 16:46

HeipĂ€ hei villikettu🙂

Mun sairaanhoitaja kyllĂ€ aina on iloinen kaikista pienistĂ€kin jutuista jotka vie mua eteenpĂ€in. EikĂ€ ole vihainen tai pettynyt jos en olekaan jaksanut esimerkiksi altistaa itteĂ€ni. Se tosiaan on mielenkiintosta. Oon vasta alussa, oon kirjottanu pienellĂ€ ja silti mulla on jo A4-sivun toinenki puoli puolessa vĂ€lissĂ€. SiitĂ€ taitaa tulla pitkĂ€. HĂ€mmĂ€styin itekkin kun aloitin kirjeen: "Rakas pieni Salaatti", koska en minĂ€ nyt rakasta itteĂ€ enkĂ€ rakastanut silloin. Mutta nyt se pieni Salaatti tuntuu pikkusiskolta ja tuntuu kuin pitĂ€isi pÀÀstĂ€ lohduttamaan hĂ€ntĂ€ kaikkien vaikeuksien keskelle. Eniten haluaisin mennĂ€ sille alle kouluikĂ€iselle Salaatille kertomaan ettĂ€ hĂ€n on tĂ€rkeĂ€ ja haluaisin viettÀÀ hĂ€nen kanssaan aikaa laulaen, leikkien, lukien ja höpötellen lasten juttuja. Haluaisin antaa hĂ€nelle ja silloin pienille sisaruksilleni aikaa ja rakkautta. Äiti oli niihin aikoihin masentunut ja isĂ€ paljon töissĂ€, joten me jÀÀtiin vĂ€hĂ€n vaille aikuisen huomiota. Onneksi meillĂ€ oli toisemme. Ja onneksi meillĂ€ oli silti ne muutamat hyvĂ€t hetket.
Varmasti kun pÀÀsen porukoitten kirjeen kanssa alkuun, rehellisyys auttaa mua itseÀnikin. Moni asia on jÀÀnyt sykkyrÀksi sydÀmeen vaivaamaan. EnkÀ ihan varmasti halua antaa sitÀ kirjettÀ eteenpÀin. Revin sen. Kaikista vaikeuksista huolimatta jota meillÀ on ollut, pystyn nyt rakastamaan molempia vanhempiani ja en halua pahoitta heidÀn mieltÀÀn.

KyllĂ€ minĂ€kin uskon. Mutta kyllĂ€ se silti ihan vĂ€hĂ€n jĂ€nnittÀÀ. Onneksi olette te!🙂
YöllÀ mulla ei tavallaan ole yhtÀÀn sen huonompi fiilis. Pelottaa vaan aika paljon. Viime yönÀ pelotti vielÀ enemmÀn ku edellisenÀ. Otin ittiÀ niskasta kiinni ja muistelin sairaanhoitajan neuvoja. HÀn neuvoi ettÀ kannattaa mielessÀÀn listata faktoja sitÀ pelkoa vastaan. Arvelin ettÀ mulla se sujuu paremmin ku kirjotan ne faktat ylös. Aluksi mulla oli mielessÀ vain kaksi faktaa, mutta se lista kasvoi nopeasti sitÀ mukaa ku kirjotin ja lopulta niitÀ faktoja oli 15. Yksi oli aika hassu:
-IsĂ€ on iso ja vahva ja jĂ€rkevĂ€ ja rohkea. Äiti on rohkea ja jĂ€rkevĂ€. YhdessĂ€ ne pĂ€rjÀÀ kyllĂ€ kelle vaan.
Se tuli siitĂ€ ku kerran pelkĂ€sin jotain muuta niin isĂ€ sanoi mulle ettĂ€ voi ku sinĂ€ki voisit luottaa isÀÀn niinku pikkulapset, ettĂ€ isĂ€ on iso ja riski ja voittaa kenet vaan. Sitte yöllĂ€ ku pelotti niin aattelin ettĂ€ ei siitĂ€ haittaakaan ole vaikka turvaan siihen ajatuksen, niinku pikkulapsi. Silti se vĂ€hĂ€n nauratti mua. 😀 Ja kyllĂ€ se pelkoki siitĂ€ sitten vĂ€hitellen haihtui.

Niin. Voin luottaa siihen ettÀ vÀhitellen, hitaasti mutta varmasti se aurinko nousee. Varmaan se vÀlillÀ menee vÀhÀn mailleen, voi tulla hÀmÀrÀÀ tai jopa pimeÀÀ, utta voin luottaa siihen ettÀ se nousee uudestaan. Musta on ihanaa ettÀ tÀstÀ kevÀÀstÀ tulee sellanen toivon kevÀt. Viime kevÀt oli niin vaikeaa aikaa. Ja ehkÀpÀ tÀstÀ kesÀstÀ tulee onnellinen kesÀ. Ainaki onnellisempi ku edellinen. Se on jo iso juttu!!

Kiitos!!

KÀyttÀjÀ villikettu kirjoittanut 20.03.2014 klo 21:37

Hei Salaatti 🙂

Hienoa ettĂ€ sairaanhoitajasi ymmĂ€rtÀÀ sua. Se on tĂ€rkeĂ€ asia tiedostaa, ettĂ€ parantuminen ja kehittyminen on harvoin suoraviivaista. EteenpĂ€in menoa ja takapakkeja voi tapahtua molempia, ja todellinen taistelija onkin se, joka nousee kaikesta huolimatta ylös, vaikka vĂ€hĂ€n horjahtaisikin 🙂 Kirjeesi voi olla vielĂ€ aikamoinen taideteos, ainutlaatuinen kertomus sun ainutlaatuisesta elĂ€mĂ€stĂ€. Kuulostaa aika huipulta, ettĂ€ olet pÀÀssyt noin hyvin vauhtiin. Jos haluaisit kertoa alle kouluikĂ€iselle Salaatille miten tĂ€rkeĂ€ hĂ€n on, niin haluaisiko hĂ€n sanoa saman sinulle, isosisko-Salaatille, joka on mennyt niin monesta lĂ€pi ja nĂ€hnyt auringon uudestaan.

Tuo sun ajatus vahvoista vanhemmista ei ole ollenkaan naurettava mun mielestĂ€. Helpottavat ajatukset voivat olla monenlaisia, ja niillĂ€ on oma paikkansa 🙂 15 faktan keksiminen on tosi hyvin. Tuo toivon kevÀÀstĂ€ puhuminen saa hymyilemÀÀn. SiinĂ€kin on nyt sellainen unelma, joista koululÀÀkĂ€risikin silloin puhui. Toivon kevĂ€t. Oli sitten aurinkoa tai pilveĂ€, sadetta tai poutaa, niin toivo sĂ€ilyy. Se on todella hieno lĂ€htökohta jokaiseen pĂ€ivÀÀn 🙂

KÀyttÀjÀ Salaatti kirjoittanut 20.03.2014 klo 23:09

KĂ€vin tĂ€nÀÀn pitkĂ€stĂ€ aikaa livechatissa. Aiheena suvaitsevaisuus. Oli kyllĂ€ pitkĂ€stĂ€ aikaa mukava siellĂ€ jutella ihmisten kanssa ja muutenki oli hyvĂ€t keskustelut. 🙂

Tein joskus alkusyksystĂ€ aarrekartan. http://ellit.fi/liikunta-ja-terveys/itsetuntemus/aarrekartta-viitoita-tie-unelmiisi Muistaakseni juuri noiden ohjeiden mukaan. Tukihenkilöni silloin ehdotti sitĂ€ minulle ja se oli hyvĂ€ juttu. Ajattelin ettĂ€ teen nyt uuden, kun elĂ€mĂ€ni on nyt paljon paremmin raiteillaan eikĂ€ syömishĂ€iriö mÀÀritĂ€ unelmia. Jotkut unelmat ovat silti samoja, mutta syyt ovat erit. Ja nykyÀÀn en kiellĂ€ itseltĂ€ni mitÀÀn unelmaa, ennen kielsin koska sanoin itselleni etten voi sitĂ€ tai sitĂ€ unelmaa koskaan saavuttaa ja vielĂ€ vĂ€hemmĂ€n ansaitsen sen saavuttamista, enkĂ€ siis saa edes unelmoida siitĂ€. Nyt ajattelen eri tavalla. Kaikken unelmien ei tarvitse toteutua. Uskon ettĂ€ saan elĂ€mĂ€ssĂ€ni sen mitĂ€ tarvitsenkin, ja jos joku unelma ei toteudu, en halua katkeroitua siitĂ€. Eli nyt vain sitĂ€ tekemÀÀn kun luppoaikaa löytyy. 🙂

KÀyttÀjÀ Salaatti kirjoittanut 21.03.2014 klo 13:54

villikettu kirjoitti 20.3.2014 21:37

Hei Salaatti 🙂

Hienoa ettĂ€ sairaanhoitajasi ymmĂ€rtÀÀ sua. Se on tĂ€rkeĂ€ asia tiedostaa, ettĂ€ parantuminen ja kehittyminen on harvoin suoraviivaista. EteenpĂ€in menoa ja takapakkeja voi tapahtua molempia, ja todellinen taistelija onkin se, joka nousee kaikesta huolimatta ylös, vaikka vĂ€hĂ€n horjahtaisikin 🙂 Kirjeesi voi olla vielĂ€ aikamoinen taideteos, ainutlaatuinen kertomus sun ainutlaatuisesta elĂ€mĂ€stĂ€. Kuulostaa aika huipulta, ettĂ€ olet pÀÀssyt noin hyvin vauhtiin. Jos haluaisit kertoa alle kouluikĂ€iselle Salaatille miten tĂ€rkeĂ€ hĂ€n on, niin haluaisiko hĂ€n sanoa saman sinulle, isosisko-Salaatille, joka on mennyt niin monesta lĂ€pi ja nĂ€hnyt auringon uudestaan.

Tuo sun ajatus vahvoista vanhemmista ei ole ollenkaan naurettava mun mielestĂ€. Helpottavat ajatukset voivat olla monenlaisia, ja niillĂ€ on oma paikkansa 🙂 15 faktan keksiminen on tosi hyvin. Tuo toivon kevÀÀstĂ€ puhuminen saa hymyilemÀÀn. SiinĂ€kin on nyt sellainen unelma, joista koululÀÀkĂ€risikin silloin puhui. Toivon kevĂ€t. Oli sitten aurinkoa tai pilveĂ€, sadetta tai poutaa, niin toivo sĂ€ilyy. Se on todella hieno lĂ€htökohta jokaiseen pĂ€ivÀÀn 🙂

Hei villikettu! 🙂

Se on hienoa🙂 Saadaan vielĂ€ nĂ€hdĂ€ millanen taistelija oon. Mutta kyllĂ€kÀÀn en olis tĂ€ssĂ€ ilman kaikkia ihania ihmisiĂ€ jotka mua on tukenut. Mun onneksi olin juuri ehkĂ€ vuosi sitten saanut todellisia ystĂ€viĂ€ ja ihmissuhteet kohdalleen ennen ku mun vointi romahti. Jos ne olis ollut samanlain ku aina sitĂ€ ennen, en olis jaksanut millÀÀn taistella edes tĂ€tĂ€ vĂ€hÀÀ.
En tiedÀ. EhkÀ pieni Salaatti ajattelee ettÀ olen tÀrkeÀ. Vaikea kuvitella. Ainaki olen mun pikkusiskoille tÀrkeÀ. TÀnÀÀnkin kolmevuotiaan piti kesken ruokailun nousta halaamaan mua. Supersuloinen<3

No hyvĂ€ jos ei ole naurettava🙂
Toivon kevÀt. Se sopis kirjan nimeksi. Haluaisin joskus kirjottaa kirjan, mutta en tiiÀ tuleeko siitÀ mitÀÀn. Mutta tosiaan, niin on toivo sÀilyy. Joskus kirjotin jossain runossani nÀin:

Kuoleman laakso,
varjojen polku
tie jota kuljen.
Auringon silta,
toivon tie
piilotan, muistoihin suljen.
Toivo tuikahtaa
ja hiljalleen hiipuu.
Kuolema varjoissa odottaa,
koska liekki viimeinen sammuu.

Mutta enÀÀ se ei ole niin. Jos osaisin niin kirjoittaisin vielÀ uusia runoja tÀstÀ uudesta nÀkökulmasta. EhkÀ vielÀ joskus...
Nyt taas harhailen ihan sivuraiteille. Mutta mitĂ€ siitĂ€đŸ™‚
Nyt siivoilemaan ja huomenna kaverille!🙂

KÀyttÀjÀ villikettu kirjoittanut 21.03.2014 klo 17:45

Hei! 🙂

Saadaan todellakin vielĂ€ nĂ€hdĂ€ millanen taistelija olet, tuossa lauseessa oli asennetta! Vaikeuksissa ja elĂ€mĂ€ssĂ€ selviĂ€minen on paljon helpompaa kun on ystĂ€viĂ€, ja koko elĂ€mĂ€ on ihan toisenlaista kun on ihmisiĂ€ vierellĂ€. Sen oon itsekin oppinut moneen otteeseen, vaikka vĂ€hĂ€n yksinĂ€inen susi olenkin. YstĂ€vĂ€t on tĂ€rkeitĂ€ 🙂

Kirjan kirjoittaminen, siinĂ€ on upea unelma. Tuo sun runo on kyllĂ€ pysĂ€yttĂ€vĂ€, ja on hienoa kuulla ettĂ€ nyt ajattelet toisin. Kirjoita ihmeessĂ€ tĂ€nnekin niitĂ€ uusia runoja, jos siltĂ€ tuntuu. Jotenkin aistin tĂ€stĂ€ viestistĂ€, ettĂ€ sun fiilikset olis nousussa, ja aistinhan oikein? Kuulostaa niin mukavan pirteĂ€ltĂ€ 🙂

PidĂ€ hauskaa kaverin kanssa! đŸ™‚đŸŒ»