Nuupahtanut salaatti

Nuupahtanut salaatti

KÀyttÀjÀ Salaatti aloittanut aikaan 07.09.2013 klo 12:04 kohteessa Nuorten foorumi
KÀyttÀjÀ Salaatti kirjoittanut 07.09.2013 klo 12:04

Hieno otsikko 😀 mutta en keksiny parempaa niin saa luvan kelvata

TÀÀ voi olla sellanen ketju jossa minÀ kerron kuulumisia. Oon kohta 18-vuotias tyttö, asun yksin yksiössÀ ja aloitin lukion tÀnÀ vuonna. Koko kevÀÀn ja kesÀn taistelin syömishÀiriön kanssa kaloreita ja lihomista vastaan. Laihdutin. Laihduinkin vÀhÀn, kymmenisen kiloa. Mutta arvaatkaan mitÀ, noin 6-7 niistÀ kiloista on tullut takaisin. Eikö oo ilouutinen? Vihaan itseÀni kun en edes siinÀ sitten onnistunut. Ja nyt kumminkin haluan parantua. Ja syön nykyÀÀn tavallisten ihmisten tavoin. EpÀonnistuin tuossakin.

”Jos on mahdollista ettĂ€ onnellinen, elĂ€mÀÀ rakastava tyttö sairastuu niin ettĂ€ haluaa nÀÀntyĂ€ hengiltĂ€, on oltava mahdollista ettĂ€ sama tyttö selviÀÀ ja paranee.”

Yks minua ”pahemmin” syömishĂ€iriöinen tyttö oli kirjottanu noin yhteen tekstiinsĂ€ ja ku eilen luin tuon niin rupesin itkemÀÀn. Varmaan se on mullekin mahollista.

Mutta nyt ku menee syömisvammailun kans paremmin niin menee sitten muuten huonommin… Minun itsetunto laski niin alas tuon paranemispÀÀtöksen takia ettei varmaan koskaan. En osaa yhtÀÀn arvostaa itteĂ€ni. Kaikki mitĂ€ teen ja sanon on vÀÀrin. En ihmettele tuota it:n laskemista ku onhan se iso juttu ku yhtĂ€kkiĂ€ tĂ€rkein asia itselle, rakkain unelma ikÀÀn ku kaatuu, kuivuu kĂ€siin. Ku oman arvon ihmisenĂ€ on jo kauan mÀÀrittĂ€ny laihuus, ja yhtĂ€kkiĂ€ pitĂ€isi oppia elĂ€mÀÀn ilman sitĂ€. Ja keksiĂ€ uusi tavoite ja uudet unelmat elĂ€mĂ€lle.

Niin tÀmÀ kaikki ja nÀmÀ muutokset tÀnÀ syksynÀ on syöny paljo mun voimia. En oo koskaan ollu nÀin vÀsyny. MinÀ joka oon aina tarvinnu tosi vÀhÀn unta. En tiiÀ toista ihmistÀ joka voi nukkua yhtÀ vÀhÀn ja silti ei nuku liian vÀhÀn. MinÀ en saa koskaan riittÀvÀsti unta ja tuntuu ettÀ ku aamulla herÀÀn niin oon yhtÀ vÀsyny ku illalla. Ja tuo sama onnettomuuden tunne on edelleen. En minÀ oo onnellinen ollu tÀnÀ syksynÀ, kuin harvoin harvoin on se tunne vÀhÀn aikaa. Nyt vaan on monesti huonoja pÀiviÀ ja tosi matalalla mieliala sillon. Koulua on mielettömÀn raskas kÀydÀ. Ihan lyhyt pÀivÀ koulussa tekee minut todella vÀsyneeksi.

KÀvin eilen perjantaina kuraattorilla, mutta koska en uskaltanu puhua muusta ku tuosta vÀsymyksestÀ niin ei hÀn varmaan ymmÀrtÀnyt ihan kokonaan miten rankkaa tÀÀ nyt on. Tuntuu etten selviÀ edes ens viikosta kun pitÀs olla joka ikinen pÀivÀ koulussa. Mutta kyllÀ silti on paljon paljon eteenpÀin ettÀ kÀvin siellÀ. Oikeasti on aika ihme ettÀ laitoin viestiÀ. Olin aika sekaisin ku laitoin sen.

KÀyttÀjÀ Salaatti kirjoittanut 14.03.2014 klo 18:13

Katsa kirjoitti 14.3.2014 7:21

Voi salaatti rakas! Ihanaa ettĂ€ sait haettua johonkin kouluun 🙂👍. PÀÀtĂ€t sitten syksyllĂ€ meetkö vai et.
Harmi ettÀ sun olo on taas kurja, mutta salaatti SÀ oot selvinny siitÀ jo kerran. Mee vaan rohkeesti puhuun jollekin, vaikka Se tuntuu vaikeelta, Se kannattaa.
Aurinko paistaa risukasaankin! Usko pois.

Kiitos Katsa! Niin minÀ aionkin vasta syksyllÀ pÀÀttÀÀ ettÀ miten menettelen.
Sain tĂ€nÀÀn vĂ€hĂ€n puhuttua psykiatrisen sairaanhoitajan kanssa, jonka luona kĂ€yn joka viikko juttelemassa. HĂ€n sanoi ettĂ€ takapakit kuuluu asiaan ja ettĂ€ eteenpĂ€in tĂ€stĂ€ vielĂ€ mennÀÀn. Toivotaan niin🙂

KÀyttÀjÀ Salaatti kirjoittanut 14.03.2014 klo 18:20

villikettu kirjoitti 14.3.2014 12:1

Moi, upeaa kun sait haettua kouluun! Se oli varmaan kova paikka kuten sanoit, mutta selvisit siitĂ€ joka tapauksessa. Tosi hieno juttu 🙂 Hakeahan voi ihan hyvin ennen kuin pÀÀttÀÀ, meneekö kouluun syksyllĂ€.

SĂ€ voit olla vielĂ€ onnellinen, uskon ettĂ€ sunkin pĂ€ivĂ€ koittaa vielĂ€. Kaunein pĂ€ivĂ€ voi vaatia vĂ€hĂ€n pidemmĂ€n yön koittaakseen, ja yön kylmin hetki on juuri ennen auringonnousua. ItsestÀÀn voi löytÀÀ yllĂ€ttĂ€viĂ€ voimia, kun jaksaa jotenkin marssia pahimpien hetkien yli. Sitten kun vĂ€hĂ€n helpottaa, niin voi huomata, miten onkin uutta energiaa ainakin vĂ€hĂ€n lisÀÀ. Oot varmasti paljon vahvempi kuin kukaan osaisi ajatella. Joskus omaa sitkeyttÀÀn ei huomaa ihan heti 🙂

TsemppiĂ€ sulle jokaiseen hetkeen ja pĂ€ivÀÀn! 🙂

Moi villikettu! Olihan se aika rankkaa. Mutta nyt voin huokaista helpotuksesta ja unohtaa koulun elokuuhun asti. 🙂 Jos sitten kouluun meneminen tuntuu viekö pahalta niin. Voihan vaikka pyytÀÀ sairaslomaa.

Hei ihania rohkaisevia sanoja! Kiitos niistÀ. KyllÀ mulla nyt on taas vÀhÀn toiveikkaampi olo. Silti aika kurja, mutta jospa se olisi niin kuin sanot. EttÀ yön kylmin hetki on juuri ennen auringonnousua. Aivan ihania toivon sanoja tÀhÀn hetkeen.

Kiitos!!

KÀyttÀjÀ Salaatti kirjoittanut 15.03.2014 klo 18:05

EilisestÀ sairaanhoitajan luona kÀymisestÀ, joka meni hyvin, ja kahden tunnin puhelusta ystÀvÀn kanssa huolimatta asiat meni illalla huonompaan suuntaan. Tuli entistÀ pahempi olo ja pÀÀdyin monen kuukauden tauon jÀlkeen viiltelemÀÀn. Luulin ettÀ se on jo ohi minun osaltani. Mutta ei. Ja tÀnÀÀn heti oli taas olo ettÀ tarvitsen sitÀ. Ehdin jo ottaa terÀt esiin ja pyyhkeen kaapista, mutta sitten samassa huoneessa asuva siskoni tuli ulkoa ja joudin lopettamaan ennen kuin pÀÀsin edes kunnolla alkuun. Ristiriitaiset tunteet tÀstÀ asiasta. Toisaalta se tuntui niin hyvÀlle. Veren nÀkeminen ja haistaminen. Toisaalta ymmÀrrÀn ettei se ole hyvÀ. Ja tiedÀn ettÀ nyt mun pitÀis kertoa tÀstÀ sairaanhoitajalle... SiitÀ voi tulla aika vaikeeta. Yhden hyvÀn pÀÀtöksen tein. Jos mun vointi menee vielÀ niin huonoksi kuin se oli syksyllÀ ku jouduin eka kerran osastolle ja joulukuussa ennen ku otin yliannostuksen, niin sanon siitÀ olosta ja itsetuhoisuudesta jollekin ennen ku teen jotain kauheeta. Vaikka lÀhetÀn tekstarin jos ei sanat tuu suusta ulos. Ja tÀllÀ hetkellÀ musta tuntuu ettei paljon tarvita ettÀ oon taas siellÀ pohjamudissa. Jos en jollain tapaa saa pian elÀmÀÀni oikeille raiteille. VÀhÀn pelottaa.

KÀyttÀjÀ villikettu kirjoittanut 15.03.2014 klo 20:41

Moi Salaatti,

Tuo sun pÀÀtös siitĂ€, ettĂ€ kerrot ennen kuin olo kĂ€y sietĂ€mĂ€ttömĂ€ksi, on todella hieno. Se on jo askel kohti sitĂ€ auringonnousua. Toipumisessa tulee joskus takapakkeja, ja olisi tosi hyvĂ€ juttu, jos sulla olis joku muu tapa purkaa pahaa oloa kuin viiltely. Silloin se ei vĂ€lttĂ€mĂ€ttĂ€ tuntuisi niin houkuttelevaltakaan. Upeaa ettĂ€ sait kĂ€ytyĂ€ sairaanhoitajan luona ja puhuttua ystĂ€vĂ€llesi noin pitkÀÀn! NĂ€mĂ€hĂ€n ovat sitĂ€ oman turva-alueen laajentamista ja uskallusta eteenpĂ€in 🙂

PyydĂ€n, ettet tekis mitÀÀn pahaa itsellesi. TÀÀllĂ€ on monta ihmistĂ€, jotka vĂ€littÀÀ susta, ja voit avautua kaikessa rauhassa tĂ€nne jos tuntuu siltĂ€. Sanoit viestissĂ€si, ettĂ€ ymmĂ€rrĂ€t ettei viiltely ole kuitenkaan hyvĂ€ asia, ja on hienoa ettĂ€ tiedostat sen. Voisiko sulla olla jokin toinen tapa purkaa sietĂ€mĂ€töntĂ€ oloa? Viiltely voikin olla jo suureksi osaksi ohi sun osaltasi - yksi takapakki ei tarkoita, ettĂ€ koko homma alkaisi uudestaan. Voit saada elĂ€mĂ€si raiteille niin kauan, kuin olet elossa. Silloin voit myös löytÀÀ vielĂ€ onnen. Siksi pyydĂ€nkin, ettet vahingoittaisi itseĂ€si. Kulman takana voi olla vaikka mitĂ€ upeaa 🙂 Halaan sua ajatuksissani!

KÀyttÀjÀ Salaatti kirjoittanut 15.03.2014 klo 23:34

villikettu kirjoitti 15.3.2014 20:41

Moi Salaatti,

Tuo sun pÀÀtös siitĂ€, ettĂ€ kerrot ennen kuin olo kĂ€y sietĂ€mĂ€ttömĂ€ksi, on todella hieno. Se on jo askel kohti sitĂ€ auringonnousua. Toipumisessa tulee joskus takapakkeja, ja olisi tosi hyvĂ€ juttu, jos sulla olis joku muu tapa purkaa pahaa oloa kuin viiltely. Silloin se ei vĂ€lttĂ€mĂ€ttĂ€ tuntuisi niin houkuttelevaltakaan. Upeaa ettĂ€ sait kĂ€ytyĂ€ sairaanhoitajan luona ja puhuttua ystĂ€vĂ€llesi noin pitkÀÀn! NĂ€mĂ€hĂ€n ovat sitĂ€ oman turva-alueen laajentamista ja uskallusta eteenpĂ€in 🙂

PyydĂ€n, ettet tekis mitÀÀn pahaa itsellesi. TÀÀllĂ€ on monta ihmistĂ€, jotka vĂ€littÀÀ susta, ja voit avautua kaikessa rauhassa tĂ€nne jos tuntuu siltĂ€. Sanoit viestissĂ€si, ettĂ€ ymmĂ€rrĂ€t ettei viiltely ole kuitenkaan hyvĂ€ asia, ja on hienoa ettĂ€ tiedostat sen. Voisiko sulla olla jokin toinen tapa purkaa sietĂ€mĂ€töntĂ€ oloa? Viiltely voikin olla jo suureksi osaksi ohi sun osaltasi - yksi takapakki ei tarkoita, ettĂ€ koko homma alkaisi uudestaan. Voit saada elĂ€mĂ€si raiteille niin kauan, kuin olet elossa. Silloin voit myös löytÀÀ vielĂ€ onnen. Siksi pyydĂ€nkin, ettet vahingoittaisi itseĂ€si. Kulman takana voi olla vaikka mitĂ€ upeaa 🙂 Halaan sua ajatuksissani!

Moi villikettu!

Kiitos taas viestistÀsi.
Oon ajatellut niin, ettĂ€ musta on parempi olla varalta joku "suunnitelma" jos vointi huononee, kuin sekoilla yksin. EnkĂ€ haluaisi tehdĂ€ mitÀÀn niin pahaa itelleni, kuin itsemurha. Puhelimessa lupasin ettĂ€ menen lĂ€hiaikoina kĂ€ymÀÀn ystĂ€vĂ€ni luona. Sekin on eteenpĂ€in!🙂

Niin, se viiltely. Voin yrittÀÀ olla viiltelemÀttÀ. Lupaan viimeiseen asti vastustaa sitÀ halua, tai himoa kuten ystÀvÀni joskus ajat sitten sanoi. Oon yrittÀny ettiÀ jotain muuta keinoa, mutta ei mulla ole. Joskus itteni hakkaaminen korvaa sen, mutta en tiiÀ onko se sen parempi. Kirjottaminen auttaa aina sen aikaa ku kirjotettavaa on, mutta sitte ku luovun siitÀ niin se ei enÀÀ auta. En pysty mennÀ sanoon kelleen siitÀ tilanteesta. Monesti sillon en pysty keskittymÀÀn mihinkÀÀn. EhkÀ voin purkaa tuskaa maalaamalla, mutta sekÀÀntyy helposti siihen ettÀ haluankin maalata verellÀ, ja sillon se ei auta yhtÀÀn. Koetan ajatella ettÀ ysi takapakki ei tarkoita ettÀ kaikki olis menetetty. Ja tiedÀn sen. Nyt se on kuitenkin niin paljon lÀhempÀnÀ mua taas. Mutta yritÀn ihan tosissani, lupaan sen.
TiedÀn myös sen ettÀ voin löytÀÀ vielÀ onnen. Se vain on ollut jo niin monta vuotta hukassa, ettÀ sitÀ on vaikea löytÀÀ.
Ihanan lÀmmin viesti! Sulla on taito kirjottaa toisille niin ettÀ se tuottaa iloa ja lÀmpöÀ sydÀmeen.

KÀyttÀjÀ Salaatti kirjoittanut 16.03.2014 klo 02:20

Mun piti tulla tÀnne jakamaan mulle yhet todella tÀrkeÀt sanat. Kun jouduin ensimmÀisen kerran osastolle, koululÀÀkÀri sanoi mulle ne. Ensin hÀn kysyi ettÀ onko mulla unelmia kun pudistelin pÀÀtÀni, hÀn ehdotteli niitÀ:
"Vaikka uusi takki? Ihan mikÀ vain."
JÀin miettimÀÀn, ja hÀn jatkoi:
"PidÀ niistÀ unelmista kiinni. PidÀ niistÀ kiinni."
Ne sanat sanottiin niin painokkaasti, niitÀ todella tarkoitettiin. Ne sanat minÀ kÀtkin sydÀmeeni. Muistan ne aina. Ne sanat sai mut ekan kerran uskomaan johonki pienen pieneen hippuseen toivoa. PidÀ unelmista kiinni! Tuntuu niinkuin pitÀis konkreettisesti puristaa tiukasti kÀtensÀ unelman ympÀrille, kuin köyden ympÀrille, ja pitÀÀ siitÀ kiinni. PitÀÀ kiinni vaikka mitÀ tapahtuis. Roikkua siinÀ köydessÀ myrskyÀvÀn meren ylÀpuolella, eikÀ pÀÀstÀÀ koskaan irti. YhtenÀ yönÀ osastolla itkin kun muistin ne sanat. Itkin osastolla vain sen kerran. Ne sanat itkettÀÀ mua nytkin.

Taas tuntuu siltÀ ettÀ viiltely alkaa korvaamaan itkun ja kyyneleet. Miksi aina kun itkettÀÀ, kÀy niin ettÀ ei tule itku vaan alkaa tekemÀÀn mieli viiltÀÀ? Nytkin mulla on todella suuri halu tehdÀ niin. En tiiÀ mitÀ voisin tehÀ, ettÀ en sortuisi. Nyt mun tÀytyy kyllÀ katsoa yhen laulun sanat. Voi olla ettei kukaan muu niitÀ ymmÀrrÀ, koska ne on uskonnollisen laulun sanat, mutta silti. TÀssÀ, http://m.youtube.com/watch?v=I2ewMUARuso Kuuntelin sen kerran ja sain siitÀ tosi paljon lohtua. EhkÀ selviÀn tÀstÀ.

Mulle tuli tÀnÀÀn semmonen olo ettÀ mun tÀytyy satuttaa itteÀni, koska oon unohtanut oman arvoni, toisin sanoen sen kuinka arvoton oon. YhtÀkkiÀ kun katsoin omia jalkoja ja tajusin kuinka lÀskit ne on, tunsin sen kaiken vihan. Vihan itseÀni kohtaan. Tekisi todella mieli hakata, potkia, raapia ja viillellÀ itseni kappaleiksi. Niin pienestÀ voi olla kiinni. Niin pienestÀ voi syntyÀ valtava viha itseÀ kohtaan. YhdestÀ pienestÀ ajatuksesta. Tuntuu etten voi elÀÀ jos en vÀhintÀÀn viiltele ja hakkaa itseÀni. Oikein kÀsissÀ tuntuu sellainen viha ja voima joka kohdistuu minuun. Minun lÀskeihini, minun epÀonnistumisiin ja vikoihin. Taas. En tiiÀ selviÀnkö sittenkÀÀn. Haluaisin huutaa, kirkua ja karjua vihaani. On yö, enkÀ voi.

Ă„Ă€... TÀÀ on ihan sekavaa. En tiiĂ€ mitĂ€ teen. LĂ€hin ulos. Tupakalle ja otin terĂ€t ja pyyhkeen mukaan koska pikkusiskon kaveri valvoo meidĂ€n huoneessa ja pelaa SimsiĂ€. Oli sitĂ€ ihan mukava neuvoa, mutta tuntui ettĂ€ tarvin omaa aikaa. Se ettĂ€ otin vĂ€lineet viiltelyĂ€ varten mukaan, ei tarkota ettĂ€ pitĂ€is viiltÀÀ. Musta vaan tuntu ettĂ€ on pakko ottaa ne mukaan, ettĂ€ on jotain tĂ€hĂ€n ahdistukseen jos en enÀÀ kestĂ€. En silti aio hypĂ€tĂ€ parvekkeelta alas. EnkĂ€ ottaa yliannostusta mielialalÀÀkkeitĂ€. Kerta liian vĂ€hĂ€inen annostus saa riittÀÀ.
Sillonki ahdisti. VielĂ€ enemmĂ€n ku nyt. Oli pakko tehdĂ€ jotain. Tuntui etten kestĂ€ jos huominen tulee, samanlaisena kuin jokainen pĂ€ivĂ€. Äiti oli sairaalassa koska syntyi uusi vauva ja siksi mulle lankesi paljon enemmĂ€n vastuuta. Juuri saman viikon maanantaina oli minun takia tehty lastensuojeluilmotus isĂ€stĂ€, josta kukaan muu kuin minĂ€ ei tiennyt. Tiesin ettĂ€ millon vaan voi sossut soittaa. Ne oli luvannu soittaa ensin mulle, mutta tavallaan se ahdisti vielĂ€ enemmĂ€n. En halunnut olla kotona kun ne soittaa. Sitten torstaina kun mulle soitettiin, olinkin edellisenĂ€ iltana ottanut sen liian pienen yliannostuksen ja makasin sairaalan sĂ€ngyssĂ€ tippaletkussa. SiitĂ€ keskiviikkoillasta on jÀÀnyt traumat.

Nyt mÀÀ vaan koko ajan kirjotan jotain ettÀ olis ajateltavaa. Sen varmaan huomaa jÀljestÀ. Ei mulla enÀÀ oo kirjotettavaa...

KÀyttÀjÀ villikettu kirjoittanut 16.03.2014 klo 12:18

Salaatti,

on uskomatonta miten tarkasti ja pysĂ€yttĂ€vĂ€sti kerrot tunteistasi ja elĂ€mĂ€stĂ€si. Kirjallista taitoa ja lahjoja sulla varmaan ainakin on, ja siinĂ€ on yksi syy pitÀÀ itsestĂ€si eikĂ€ vihata 🙂 MinĂ€ en nĂ€e tekstissĂ€si sisĂ€llön puutetta, vaan tiukkaa sisĂ€ltöÀ, joka puhuttelee itse kutakin meistĂ€. YmmĂ€rrĂ€n tuon linkin minkĂ€ laitoit, ja mulle ainakin on ollut kaikessa elĂ€mĂ€ssĂ€ valtavasti apua juuri uskosta.

Voin kuvitella vihan, mistĂ€ kerrot, kuinka se polttaa koko sisintĂ€. Mutta tĂ€mĂ€ masennus ei ole sun syytĂ€, sĂ€ et ole epĂ€onnistuja etkĂ€ vikojen ihminen vaan arvokas ja ainutlaatuinen. Sun elĂ€mĂ€llĂ€ on vĂ€liĂ€. KoululÀÀkĂ€risi on osannut sanoa todella osuvat sanat sinulle, ja komppaan niitĂ€ tĂ€ysin. PidĂ€ unelmistasi kiinni. Merkitykselliset asiat voivat olla ulkopuolisen silmissĂ€ hyvinkin pieniĂ€, mutta kokijalleen todella tĂ€rkeitĂ€. MyrskyĂ€vĂ€llĂ€ merellĂ€ voi tuntua, miten ikinĂ€ voi löytÀÀ satamaa, milloin se myrsky loppuu, kun tuulet heittelee laivaa ja tuntuu, ettei suuntaa saa muutettua millÀÀn. Mutta silti niiden aaltojen takana voi vilkkua se majakka, joka nĂ€yttÀÀ tien turvallisille vesille, ja ne unelmat voi olla osa tĂ€mĂ€n majakan valosta. Kun pÀÀttĂ€vĂ€isesti jaksaa mennĂ€ eteenpĂ€in, tulee lopulta voittamaan. Tuskansa voittanut ihminen on tuskiaan vahvempi. Ja jos tuskaa on paljon, tulee lopulta aivan jÀÀtĂ€vĂ€n vahvaksi, kun vaan jaksaa taistella eteenpĂ€in. 🙂

Jos viiltelyĂ€ edeltÀÀ tila, jolloin et pysty keskittymÀÀn ja on vaikea löytÀÀ jotain muuta, voit vaikka kirjoittaa sen tunteen paperille, tai halata/hakata tyynyĂ€, vetĂ€ytyĂ€ peiton alle, sanoa jollekin - aivan mitĂ€ tahansa, mikĂ€ ei vahingoita ketÀÀn. Jotain rauhoittavaa, tai siedettĂ€vÀÀ, jotain sellaista, millĂ€ kestÀÀ sen tunteen yli. Auttaisiko tuo mainitsemasi laulu silloin, pystyisitkö muistamaan koululÀÀkĂ€rin sanat tai vaikka kirjoittamaan tĂ€nne? SĂ€ pÀÀset vielĂ€ siitĂ€ viiltelystĂ€ yli, uskon todellakin niin. Sellaista taistelutahtoa ja luonnetta sĂ€ oot teksteillĂ€si osoittanut 🙂 Halaan sua ajatuksissani!

KÀyttÀjÀ Salaatti kirjoittanut 16.03.2014 klo 15:45

villikettu,

Kiitos. Oon kirjottanu niin paljon ettĂ€ se tulee luonnostaan. Jos vaan ajattelen asioita niin en saa mihinkÀÀn mitÀÀn tolkkua, mutta sitte ku kirjotan niin kaikki selkenee. Puhumalla mikÀÀn ei selkene. Ne asiat pitÀÀ ensin kirjottaa. Ai kun kiva kun ymmĂ€rsit 🙂 Mullekin on ollut uskosta apua. Juuri vaikeimpina aikoina olin kyllĂ€ uskonkin kanssa ihan hukassa, silloin en osannut turvata siihen. Mutta nykyÀÀn se on tosi tĂ€rkeĂ€ voimavara. Se on majakan valo siellĂ€ myrskyssĂ€.

MinÀ en kyllÀkÀÀn koskaan oo pitÀnyt itteÀ arvokkaana. Sen jÀlkeen ku ymmÀrsin ettÀ minun lÀheiset vÀlittÀÀ minusta, en vihannut itteÀ niin paljon, mutta ikinÀ en oo vÀlittÀnyt itestÀni. Joskus mulla ei ollu edes sitÀ pientÀ ja kalpeaa majakan valoa. Sillon halusin luovuttaa. En minÀ nytkÀÀn jaksa itteni takia taistella. Ei mussa oo mitÀÀn taistelemisen arvoista. Mutta muitten ihmisten puolesta voin ja jaksan taistella, ainaki vÀhÀn.

YritÀn keksiÀ keinoja. Nyt vaan on niin ÀrsyttÀvÀ ja vÀsyny olo ettÀ tuntuu ettei mistÀÀn tuu mitÀÀn. Hermostun kotona ihan liian helposti ja yhtÀkkiÀ taas jaksaminen on vÀhentynyt huimasti. Ihan kaikki hÀiritsee ja ÀrsyttÀÀ ja vÀsyttÀÀ. Muiden puhekin. Kun pitÀis jaksaa hymyillÀ jollekin. Tekis mieli vain itkeÀ ja nukkua. TÀnÀÀn jÀÀ kyllÀ itteni altistaminen vÀliin. Onneksi seuraava sairaanhoitajan aika on jo keskiviikkona. YritÀn pÀrjÀtÀ siihen asti. Ei kyllÀ tÀllÀ hetkellÀ paljon siltÀ tunnu ettÀ olis taistelutahtoa. Kiitos sulle!!

KÀyttÀjÀ villikettu kirjoittanut 16.03.2014 klo 18:35

Salaatti,

Kunpa nĂ€kisit miten syvĂ€llisiĂ€ sun ajatukset on. Oikein pitÀÀ miettiĂ€, miten niihin voisi vastata. 🙂 Oot joka tapauksessa tullut jo monta askelta eteenpĂ€in, kun nĂ€et valoa myrskyn takana ja nĂ€et syitĂ€ jaksaa eteenpĂ€in. Huomasin ettĂ€ olit sopinut kaverisi kanssa, ettĂ€ tapaisitte lĂ€hiaikoina - aivan mahtavaa! Se on todellakin menoa eteenpĂ€in, ihan kuin sanoit.

Uskon ettĂ€ sussa on paljonkin taistelemisen arvoisia asioita. Kukaan muu ei ole sinĂ€, ei ole ollut eikĂ€ koskaan tule olemaan. Sulla voi olla ainutlaatuisia unelmia ja ajatuksia. LĂ€heisesi vĂ€littĂ€vĂ€t sinusta. Kunhan masennuksesi hieman helpottaa, voit nĂ€hdĂ€ itsekin helpommin, miten tĂ€rkeĂ€ oikeasti olet. Perhonenkaan ei vĂ€lttĂ€mĂ€ttĂ€ nĂ€e omien siipiensĂ€ kauneutta, mutta miten kauniita ne onkaan 🙂

Hymyilemisen ja iloisen esittĂ€minen on varmasti rankkaa. ÄrsyyntyneenĂ€ ja vĂ€syneenĂ€ voi pienetkin asiat olla rankkoja, ja silloin voikin olla rauhassa ja kerĂ€tĂ€ voimia. Keskiviikko koittaa jo aika pian, hienoa ettĂ€ sulla on jo silloin uusi aika. Jo se, ettĂ€ olet jaksanut tulla nĂ€in pitkĂ€lle kohti parempaa, kertoo siitĂ€, ettĂ€ sulla varmasti on taistelutahtoa 🙂 Huono olo voi estÀÀ nĂ€kemĂ€stĂ€ omia vahvuuksia ja kerĂ€tĂ€ usvaa majakan eteen, mutta se helpottaa vielĂ€! On todella upeaa, ettĂ€ jaksat kulkea eteenpĂ€in, ja ihan varmasti pÀÀset vielĂ€ tyynemmille vesille. Sun pĂ€ivĂ€ koittaa vielĂ€, ja mĂ€ haluan nĂ€hdĂ€ kun aurinko nousee sulle 🙂

KÀyttÀjÀ Katsa kirjoittanut 16.03.2014 klo 19:14

Salaatti! Koita jaksaa <3 SĂ€ oot niin ihana ja tĂ€rkee ihminen! SĂ€ tuit mua kun mulla oli vaikeeta ja kannustit puhumaan, sun ansiosta mĂ€ oon hakenu ja sitĂ€ kautta myös saanu apua 🙂. Ilman sua ja muita ketkĂ€ tÀÀllĂ€ on mua tukenu, en varmaankaan olis tĂ€ssĂ€. SĂ€ ET SAA tehĂ€ itelles mitÀÀn pahaa!! SĂ€ oot arvokas ja fiksu. Usko vaan.

KÀyttÀjÀ Salaatti kirjoittanut 16.03.2014 klo 22:01

villikettu kirjoitti 16.3.2014 18:35

Salaatti,

Kunpa nĂ€kisit miten syvĂ€llisiĂ€ sun ajatukset on. Oikein pitÀÀ miettiĂ€, miten niihin voisi vastata. 🙂 Oot joka tapauksessa tullut jo monta askelta eteenpĂ€in, kun nĂ€et valoa myrskyn takana ja nĂ€et syitĂ€ jaksaa eteenpĂ€in. Huomasin ettĂ€ olit sopinut kaverisi kanssa, ettĂ€ tapaisitte lĂ€hiaikoina - aivan mahtavaa! Se on todellakin menoa eteenpĂ€in, ihan kuin sanoit.

Uskon ettĂ€ sussa on paljonkin taistelemisen arvoisia asioita. Kukaan muu ei ole sinĂ€, ei ole ollut eikĂ€ koskaan tule olemaan. Sulla voi olla ainutlaatuisia unelmia ja ajatuksia. LĂ€heisesi vĂ€littĂ€vĂ€t sinusta. Kunhan masennuksesi hieman helpottaa, voit nĂ€hdĂ€ itsekin helpommin, miten tĂ€rkeĂ€ oikeasti olet. Perhonenkaan ei vĂ€lttĂ€mĂ€ttĂ€ nĂ€e omien siipiensĂ€ kauneutta, mutta miten kauniita ne onkaan 🙂

Hymyilemisen ja iloisen esittĂ€minen on varmasti rankkaa. ÄrsyyntyneenĂ€ ja vĂ€syneenĂ€ voi pienetkin asiat olla rankkoja, ja silloin voikin olla rauhassa ja kerĂ€tĂ€ voimia. Keskiviikko koittaa jo aika pian, hienoa ettĂ€ sulla on jo silloin uusi aika. Jo se, ettĂ€ olet jaksanut tulla nĂ€in pitkĂ€lle kohti parempaa, kertoo siitĂ€, ettĂ€ sulla varmasti on taistelutahtoa 🙂 Huono olo voi estÀÀ nĂ€kemĂ€stĂ€ omia vahvuuksia ja kerĂ€tĂ€ usvaa majakan eteen, mutta se helpottaa vielĂ€! On todella upeaa, ettĂ€ jaksat kulkea eteenpĂ€in, ja ihan varmasti pÀÀset vielĂ€ tyynemmille vesille. Sun pĂ€ivĂ€ koittaa vielĂ€, ja mĂ€ haluan nĂ€hdĂ€ kun aurinko nousee sulle 🙂

Hei taas villikettu🙂

Oikeesti. SyvĂ€llisiĂ€? No ehkĂ€ ne on. Ainaki joskus. MÀÀ ajattelen paljon ja sitten ku kirjotan niin niistĂ€ tulee jotain. Joskus aina tulee joku ajatus mieleen ja sitten se pitÀÀ heti pÀÀstĂ€ kirjottamaan. Jos en vois kirjottaa niin... Niin on mahtavaa🙂 Menen varmaan heille. Oon kerran kĂ€ynyt ja siellĂ€ heidĂ€n kotona on helppo olla.

Todellakin oon tullut monta askelta eteenpÀin. Huomaan sen kyllÀ. Nytkin, vaikka on paha olo niin tiedÀn ettÀ on ihmisiÀ joille oon tÀrkeÀ. Juuri se ystÀvÀni jolle menen kylÀÀn. HÀn on toinen paras ystÀvÀni ja minÀ olen hÀnen paras ystÀvÀ. Ja toinen, jolle olen varmasti tosi tÀrkeÀ, on kolmevuotias pikkusiskoni. HÀn on melkein enemmÀn minun tyttö ku Àitin tyttö. Muutkin kyllÀ vÀlittÀÀ, mutta heistÀ olen ihan varma. Ennen sitÀ kun otin yliannostuksen, ajattelin ettei mulla ole kelleen vÀliÀ. Kun sitte kÀvi niin, se sai mut huomaamaan ettÀ ihmiset vÀlittÀÀ enemmÀn ku olisin ikinÀ voinut kuvitella. Se saa arvostamaan itseÀÀn vÀhÀn enemmÀn. Jos ne kerran vÀlittÀ musta niin kyllÀ minussa jotain hyvÀÀ varmaan on. Ja sitÀ paitsi vaikka olis kuin paha olo niin aina mulla on siinÀ taustalla luottamus ettÀ tÀstÀ voi vielÀ nousta. Ennen mulla ei ollut sitÀ.

YritÀn aina muistaa ettÀ mun pÀivÀ vielÀ koittaa. EhkÀ musta ei koskaan tuu niin "hyvÀÀ" kuin ilman ongelmiani, mutta ehkÀ musta tulee silti jotakin. Mun haave on ettÀ voisin olla psykologi, terkkari, kuraattori tai opettaja, mutta mun sosiaalisten tilanteiden pelko on niin paha etten voi ajatellakaan niiden koulujen kÀymistÀ. Ja en usko itseeni niin paljon. Mutta vaikka en saavuttais tÀtÀ haavetta niin voin kouluttautua johonkin muuhun ammattiin ja tehdÀ sitÀ työtÀ tyytyvÀisenÀ.

KÀyttÀjÀ Salaatti kirjoittanut 16.03.2014 klo 22:18

Katsa kirjoitti 16.3.2014 19:14

Salaatti! Koita jaksaa <3 SĂ€ oot niin ihana ja tĂ€rkee ihminen! SĂ€ tuit mua kun mulla oli vaikeeta ja kannustit puhumaan, sun ansiosta mĂ€ oon hakenu ja sitĂ€ kautta myös saanu apua 🙂. Ilman sua ja muita ketkĂ€ tÀÀllĂ€ on mua tukenu, en varmaankaan olis tĂ€ssĂ€. SĂ€ ET SAA tehĂ€ itelles mitÀÀn pahaa!! SĂ€ oot arvokas ja fiksu. Usko vaan.

Katsa. Et voi uskoa kuinka iloiseksi teit minut. Oikeesti. Tuntuu niin hyvÀltÀ kuulla ettÀ musta on ollut apua, vielÀpÀ niin tÀrkeÀssÀ asiassa. Kiitos. Ja oon ihan mielettömÀn iloinene siitÀ ettÀ oot siinÀ!<3 MinÀkin voin kyllÀ sanoa ettÀ ilman teitÀ en olis tÀssÀ. Eli oot sinÀkin ollu mulle tukena.
Koetan jaksaa. Ja koetan olla tekemÀttÀ mitÀÀn pahaa.

KÀyttÀjÀ Salaatti kirjoittanut 17.03.2014 klo 18:02

TĂ€nÀÀn on ollut helpompi pĂ€ivĂ€. Oon hoitanu pikkusisaruksia. VĂ€hĂ€n se tietenki vĂ€syttÀÀ, tai aika paljonki, mutta silti mielialan kannalta parempi pĂ€ivĂ€. Vaihteeksi. 🙂
Mua alkaa jÀnnittÀÀn se keskiviikon psykiatrisen sairaanhoitajan aika. PitÀs kertoa sille jotain jota en haluais kertoa. Mutta musta tuntuu ettÀ hoitosuhteessa kuuluu kertoa jos vointi huononee niin paljon vÀlillÀ. SitÀ mietin ettÀ pitÀsköhÀn mulla olla korkeampi annostus mielialalÀÀkkettÀ. Mulla on matala hoitoannos. Mutta en minÀ kyllÀ siitÀ tiiÀ. Nyt tuli vauva syliin vaatimaan huomiota, joten loput kirjotettavaa saa jÀÀdÀ seuraavaan kertaan. Rupeen hoitamaan tÀtÀ murua<3

KÀyttÀjÀ villikettu kirjoittanut 17.03.2014 klo 19:38

Moi Salaatti,

Upeaa kuulla ettĂ€ sulla on unelmia, ja noita ammattejakin pystyit luettelemaan 🙂 En epĂ€ile yhtÀÀn etteikö susta voisi tulla mitĂ€ tahansa niistĂ€, sillĂ€ sosiaalisiakin tilanteita voi oppia vĂ€hitellen sietĂ€mÀÀn ja ahdistus voi helpottaa. On todella hienoa, ettĂ€ nĂ€et oman merkityksesi muille ihmisille - se tuntuu niin hyvĂ€ltĂ€, itsekin olin tĂ€nÀÀn yhden uuden tuttavuuden kanssa ulkona ja koska olin ollut pitkÀÀn yksin ja yksi ystĂ€vĂ€ni oli jĂ€ttĂ€nyt mut, on olo aivan mahtava 🙂

Kun huomaa miten tĂ€rkeĂ€ on toisille ihmisille, voi oppia hiljalleen huomaamaan myös itse, miten merkityksellinen ja arvokas on. Voin vain kuvitella millainen ope, kuraattori, terkkari tai psykologi saattaisit olla, kun sulla varmaan on ymmĂ€rrystĂ€ elĂ€mĂ€n hyvistĂ€ ja huonoista hetkistĂ€, ja noissa ammateissa sellainen ymmĂ€rrys auttaa varmasti 🙂

Halaus ja parempaa aikaa kohti! 🙂

KÀyttÀjÀ Salaatti kirjoittanut 17.03.2014 klo 23:47

villikettu kirjoitti 17.3.2014 19:38

Moi Salaatti,

Upeaa kuulla ettĂ€ sulla on unelmia, ja noita ammattejakin pystyit luettelemaan 🙂 En epĂ€ile yhtÀÀn etteikö susta voisi tulla mitĂ€ tahansa niistĂ€, sillĂ€ sosiaalisiakin tilanteita voi oppia vĂ€hitellen sietĂ€mÀÀn ja ahdistus voi helpottaa. On todella hienoa, ettĂ€ nĂ€et oman merkityksesi muille ihmisille - se tuntuu niin hyvĂ€ltĂ€, itsekin olin tĂ€nÀÀn yhden uuden tuttavuuden kanssa ulkona ja koska olin ollut pitkÀÀn yksin ja yksi ystĂ€vĂ€ni oli jĂ€ttĂ€nyt mut, on olo aivan mahtava 🙂

Kun huomaa miten tĂ€rkeĂ€ on toisille ihmisille, voi oppia hiljalleen huomaamaan myös itse, miten merkityksellinen ja arvokas on. Voin vain kuvitella millainen ope, kuraattori, terkkari tai psykologi saattaisit olla, kun sulla varmaan on ymmĂ€rrystĂ€ elĂ€mĂ€n hyvistĂ€ ja huonoista hetkistĂ€, ja noissa ammateissa sellainen ymmĂ€rrys auttaa varmasti 🙂

Halaus ja parempaa aikaa kohti! 🙂

Moi taas villikettu!

Ne on vain haaveita. En tÀllÀ hetkellÀ kuvittele ettÀ ne koskaan toteutuis, mutta ehkÀ kymmenen vuoden pÀÀstÀ on toisin. Hei, hienoa ettÀ sulla on mahtava olo! Surullista ettÀ ystÀvÀsi jÀtti sut. Mutta todella hyvÀ ettÀ saat uusia tuttavuuksia ja voit heidÀn kanssa viettÀÀ aikaa.

Sen jÀlkeen kun huomasin ettÀ sukulaiset ja ystÀvÀt ja perhe vÀlittÀÀ musta, oma arvo nousi vÀhÀn. Joskus mun ystÀvÀt on ihmetelly sitÀ. EttÀ miksi mulla on niin huono itsetunto? Miksi vihaan itteÀ? MistÀ mulle tuli syömishÀiriö? ItellÀ mulla on liuta kysymyksiÀ lisÀÀ. Miksi joudun olemaan minÀ? Miksi mulle piti tulla masennus (tiiÀn suurinpiirtein minkÀ takia, mutta se toinen miksi)? Miksi minÀ olin ja oon niin usein ulkopuolinen? Miksi mua kiusattiin? Miksi oon niin erilainen ku muut? Miksi teen aina virheitÀ? Miksi minÀ olen ruma ja tÀmÀn kokoinen?
Noista vois kirjottaa tosi pitkÀsti. EhkÀ kirjotan niistÀ blogiini, tÀnne siitÀ tulis liian pitkÀ teksti. Koska tottakai olen pohtinut vastauksia.
EhkÀ musta tulis hyvÀ jossain noista ammateista. SitÀ ei voi tietÀÀ. Ainaki opettajan ja psykologin ammattia on ehotettu, ja sanottu ettÀ olisin varmaan hyvÀ. No, sitÀ ei voi tietÀÀ eikÀ tarvikkaan tietÀÀ vielÀ pitkÀÀn aikaan.

Kiitos🙂