Nuupahtanut salaatti

Nuupahtanut salaatti

Käyttäjä Salaatti aloittanut aikaan 07.09.2013 klo 12:04 kohteessa Nuorten foorumi
Käyttäjä Salaatti kirjoittanut 07.09.2013 klo 12:04

Hieno otsikko 😀 mutta en keksiny parempaa niin saa luvan kelvata

Tää voi olla sellanen ketju jossa minä kerron kuulumisia. Oon kohta 18-vuotias tyttö, asun yksin yksiössä ja aloitin lukion tänä vuonna. Koko kevään ja kesän taistelin syömishäiriön kanssa kaloreita ja lihomista vastaan. Laihdutin. Laihduinkin vähän, kymmenisen kiloa. Mutta arvaatkaan mitä, noin 6-7 niistä kiloista on tullut takaisin. Eikö oo ilouutinen? Vihaan itseäni kun en edes siinä sitten onnistunut. Ja nyt kumminkin haluan parantua. Ja syön nykyään tavallisten ihmisten tavoin. Epäonnistuin tuossakin.

”Jos on mahdollista että onnellinen, elämää rakastava tyttö sairastuu niin että haluaa nääntyä hengiltä, on oltava mahdollista että sama tyttö selviää ja paranee.”

Yks minua ”pahemmin” syömishäiriöinen tyttö oli kirjottanu noin yhteen tekstiinsä ja ku eilen luin tuon niin rupesin itkemään. Varmaan se on mullekin mahollista.

Mutta nyt ku menee syömisvammailun kans paremmin niin menee sitten muuten huonommin… Minun itsetunto laski niin alas tuon paranemispäätöksen takia ettei varmaan koskaan. En osaa yhtään arvostaa itteäni. Kaikki mitä teen ja sanon on väärin. En ihmettele tuota it:n laskemista ku onhan se iso juttu ku yhtäkkiä tärkein asia itselle, rakkain unelma ikään ku kaatuu, kuivuu käsiin. Ku oman arvon ihmisenä on jo kauan määrittäny laihuus, ja yhtäkkiä pitäisi oppia elämään ilman sitä. Ja keksiä uusi tavoite ja uudet unelmat elämälle.

Niin tämä kaikki ja nämä muutokset tänä syksynä on syöny paljo mun voimia. En oo koskaan ollu näin väsyny. Minä joka oon aina tarvinnu tosi vähän unta. En tiiä toista ihmistä joka voi nukkua yhtä vähän ja silti ei nuku liian vähän. Minä en saa koskaan riittävästi unta ja tuntuu että ku aamulla herään niin oon yhtä väsyny ku illalla. Ja tuo sama onnettomuuden tunne on edelleen. En minä oo onnellinen ollu tänä syksynä, kuin harvoin harvoin on se tunne vähän aikaa. Nyt vaan on monesti huonoja päiviä ja tosi matalalla mieliala sillon. Koulua on mielettömän raskas käydä. Ihan lyhyt päivä koulussa tekee minut todella väsyneeksi.

Kävin eilen perjantaina kuraattorilla, mutta koska en uskaltanu puhua muusta ku tuosta väsymyksestä niin ei hän varmaan ymmärtänyt ihan kokonaan miten rankkaa tää nyt on. Tuntuu etten selviä edes ens viikosta kun pitäs olla joka ikinen päivä koulussa. Mutta kyllä silti on paljon paljon eteenpäin että kävin siellä. Oikeasti on aika ihme että laitoin viestiä. Olin aika sekaisin ku laitoin sen.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 12.12.2013 klo 13:35

sulla on ymmärtäväinen perhe ympärillä. Yrittäisit kertoa heille, ees hiukan. Se voi helpottaa hiukan edes sun taakkaasi niskaasta. Jollei ne ymmärtäis, ni ei ne olis soittanut sulle apua.

Älä enää ota lääkkeitä liikaa. Tuhoat elimistön. Jotkut lääkkeet ei ehkä tapa, vaan vahingoittaa sua sisältä. Se on hidas kuolema sitten. Oletko siihen valmis?

Olen itekkin miettinyt noita lääkkeitä. Mulla on vanhoja masislääkkeitä kaapissa ja särkylääkkeitä aika paljon. Mut sit mietin myös, olenko valmis siihen. Ei mulla ole ketään ketä välittäis musta noin paljon, kun sulla on. Ehkä mä yksin täällä sit kituan ja lopulta kuolen pois.

Oikee paljon voimia sulle sinne. Yritä puhua jollekkin.

Käyttäjä kirjoittanut 12.12.2013 klo 15:15

Tietenkin jokainen soittaa apua jos toinen tulee ja sanoo, että on syönyt liikaa lääkkeitä. Ei kai sellaista ihmistä ole olemassakaan joka ei sitä tekisi. Mutta ymmärtäväinen perhe hoksaa ajoissa, että toinen on ollut psyk. sairaalassa vasta eikä häntä missään nimessä saisi jättää yksin hoitamaan lapsilaumaa. Huolehtiva perhe on sellainen.

Ja sulla salooka on ympärilläsi perhe, sulla on isä, äiti ja siskokin. Kyllä hekin sulle soittaisivat apua, jos kertoisit että olet syönyt liikaa lääkettä. Siitä olen ihan varma.
Mulla on perhe joka hommasi mulle apua vaikka en syönyt liikaa lääkettä.

Minä olen nyt koko päivän miettinyt sua salaatti. Mun mielestä sie et syönyt lääkkeitä siksi, että haluaisit kuolla. Jos oisit halunnut kuolla, et ois mennyt kertomaan, että söit lääkkeitä.
Sua ei kukaan auttanut, ei se per---- leen sossu eikä vanhemmasi vaan sun pitää näyttää, että tarvitset apua. Ja otin tuon viimeisen keinon käyttöön .Sinä salaatti tarvitset nyt ammattiapua, se on varma. Äläkä ajattele perhettäsi, ei ne sua ennenkään ymmärtäneet ja aivan sama ymmärtääkö ne nytkään.

Käyttäjä SCIM kirjoittanut 12.12.2013 klo 17:23

Salaatti ! En ikinä selviäis jos lähtisit pois. En ikinä. Jos sua ei oo niin ei oo muakaan. Olet liian tärkeä. Itken koska.. En ees osaa selittää. Mut älä enää koskaan tee mitään !! Oikeesti. Olisin niiiin surullinen et tulisin sun perässä sinne minne kuoleman jälkeen mennään. Pidä tämä mielessä. ☺️❤️

Käyttäjä kirjoittanut 12.12.2013 klo 22:05

Eikä tämä asia mene vieläkään ohi.
Minä mietin, että kotonasi oli isä, vaari ja mummokin, kai. Vai lähtikö hän jo pois.
Kaikki pitäisi olla sulle rakkaita ihmisiä. Mutta miksi sun pitää jossain yksin kirjoitella tänne pahasta olostasi koko illan, sitten syödä pillereitä ja lääketokkurassa kävellä kaikkein rakkaimpien ihmisten luo pyytämään apua?

Aivan kuin sinä olisit ollut jossain suuressa vanhanajan linnassa ja perheesi linnan toisessa siivessä. Eivätkä siksi huomanneet kuinka paha olo sulla on. Mutta sinä asut ihan tavallisessa omakotitalossa. Koska teitä on niin paljon, et voinut olla jossain niin ettei kukaan huomannut oloasi. Mutta ketään ei kiinnostanut. Oli niin paljon pienempiä lapsia joista piti huolehtia, ehkä sinäkin taas jostain huolehdit.

Sossun tantat kertovat kuinka nuorten pitää kertoa pahasta olostaan. Siirtävät vastuun nuorille, itseltään ja vanhemmiltaan pois. Vaikka jokaisen pitäisi sen verran katsoa ympärilleen ja huomata, jos vieressä, samassa talossa asuva, syö pillereitä liikaa.
Miksi sulla edes oli niitä pillereitä? Kun minä eka kerran yritin itsaria, niin adoptiovanhempani panivat ne lukkojen taakse ja antoivat sieltä aina pillerin kerrallaan.
Sie olit just päässyt pakkohoidosta psyk. sairaalasta ja silti sulla oli saatavilla niin paljon pillereitä, että pystyit syömään niitä liikaa. Sulle jätettiin lauma pieniä, avuttomia lapsia hoidettavaksi ja läjä pillereitä samalla. Koska olet tuossa kunnossa, olisi voinut tapahtua paljon pahempaakin.

Miettikääpä tätä nyt yksi hiljainen hetki.
Toimiiko näin vastuulliset ja hyvät vanhemmat?

Käyttäjä kirjoittanut 13.12.2013 klo 02:58

Samapa tuota on valvoa koko yö ja mulle salaatti saat reilusti sanoa, että painu hittoon ketjustani provoilemasta. Mutta minä välitän sinusta niin paljon etten pysty olemaan hiljaa ja olen itsekin elänyt biologisessa perheessäni missä kukaan ei isän kuoleman jälkeen juuri jaksanut välittää miltä minusta tuntui. Kunnes lastensuojelu tuli apuun.

Huomaako teillä nyt kukaan, että sun siskosi ja veljesi tarvitsevat nyt jonkun sortin kriisiapua. Kun näkivät kuinka sut vietiin ambulanssilla pois kotoa. Se voi olla heille aikamoinen järkytys ja jos teillä ei nyt kukaan ehi kuunnella heitä, niin on kyllä paskempi homma. Toivottavasti edes lastensuojelu kuuntelee eikä vaan järjestä teille jotain pienten lasten hoitamiseen apua.

Toivottavasti olet nyt pitkään sairaalassa hoidossa.

Käyttäjä kirjoittanut 13.12.2013 klo 15:54

Pääsetköhän sie missään vaiheessa kirjoittelemaan mitä kuuluu? Hieman huolissani olen vaikka ei kai pitäisi, kun olet turvassa. Olet kai nähnyt äidin ja vauvankin jo.

Mie olen aika tavalla kirjoitellut ja aika tökerösti. Mulla menee kaikki yli aina, kun tajuan, että joku yrittää itsensä tappaa. Anteeksi.

Käyttäjä Salaatti kirjoittanut 16.12.2013 klo 15:41

Kiitos kaikille🙂 Voin nyt hyvin ja pääsin sairaalasta kotiin.

Saloka, oot ihan oikeessa että mulla on ymmärtäväinen perhe. Pitää koittaa muistaa olla kiitollinen siitä ja tästä lähtien aion enemmän puhua heille.
Samoin oikeen paljon sulle voimia!!<3

SCIM, kiitos<3 Samat sanat.

Käyttäjä Salaatti kirjoittanut 16.12.2013 klo 15:56

Maanvaiva, sulle oma vastaus koska on niin paljon asiaa. Kiitos sullekkin<3

Ensimmäisenä. En oo pahastunut mistään mitä oot kirjotellu vaikka joistain asioista oon eri mieltä. Saat kirjottaa tietenkin mun ketjuun kunhan sen ymmärrät että voin olla eri mieltä.

Mitä mulle kuuluu? Hmm. No nyt jo paljon paljon parempaa. Sairaalassa en päässyt kirjoittelemaan mutta nyt jo pääsin pois. Nyt on mun asiat hoidossa. Mua ei enää jätetä yksin asioitten kanssa. Sairaalassa oli kamala olla kn ei ollut ihan mitään tekemistä. Päivät vain istumista. Ei sitä jaksa. Mutta nyt kaikki on hyvin ja olen jo kotona. Oon nähny vauvankin, ihana vauva! Niin suloinen.

Oon eri mieltä siitä että onko mun perhe ymmärtäväinen vai ei. Minusta mun perhe ON ymmärtäväinen. Ja ihana perhe mulla on ympärilläni. Ei ole heidän vika jos kätkin kaiken sisälleni. Et voi heitä syyttää. Ei kukaan voi nähdä mun rakentaman jaksavani ja onnellisen kuoren alle jos en itse näytä. Oon liian hyvä esittämään että kaikki on hyvin.

Niin. En yrittänyt itsemurhaa. En tiedä olisinko yrittänyt jos olisin helposti saanut käsiini lisää lääkkeitä mutta koska niitä ei ollut helppo saada niin otin vain aika pienen annoksen, ei tappavan määrän. Silti mentiin pillit päällä ambulanssilla sairaalaan. Mua ahisti niin paljon sillon se lastensuojeluilmotus. Olin väsynyt ja ahdistunut ja sekaisin enkä nähnyt muita ratkaisuja katkaista elämän meno vähäksi aikaa. Se oli tyhmä keino enkä enää koskaan aio tehdä niin.

Vaari ja mummu tuli meille sitten kun olin sanonut että otin lääkkeitä ja pyörryin. Minä sanoin sen ja pyörryin. Ja heräsin siihen kun vaari herätteli mua. Minä oon niin sulkeutunut ihminen etten pysty tuomaan pahaa oloani esille muuta kuin kirjottamalla. En vain pysty. Yritän koko ajan opetella mutta se ei ole helppoa. Ulospäin minusta voi olettaa että menee tosi hyvin, vaikka menisi huonosti. Sossu soitti seuraavana päivänä ja kerroin että jouduin sairaalaan.

Semmoista.

Käyttäjä White princess2 kirjoittanut 16.12.2013 klo 19:14

Hyvä, että olet tajunnut tuon, että perhe on tosi tärkeä asia. Perhe tuntee sinut, ja kohtelee yleensäkin ihmisenä. On varmasti ollut hetkiä kun olet ollut ihan normaali lapsi.Tärkeintä on näyttää kuka olet ihmisenä.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 17.12.2013 klo 10:48

Mulla on toi sama vika. En osaa sanoa pahasta olosta suoraan, vaan laitan äitille tekstarin ja lopuksi siihen, etten halua puhua asiasta. Pelkään itkeä toisten lähellä. Muistan sen, kun kummisetäni kuoli. Olin nuori ja kummi oli sillä hetkellä mulle tosi tärkee. En osannut näyttää tunteitani muuta kun riehumalla ja raivoamalla. Heittelin tavaroita ja lopulta äiti ja isä passitti mut huoneeseen, jossa sitten itkin yksin.

Käyttäjä Salaatti kirjoittanut 17.12.2013 klo 12:06

Näin on, White princess 2! Perhe on tärkeä.

Saloka, se on tavallaan tosi inhottavaa. Koska elämä olis helpompaa jos vois vapaasti puhua.

Mua väsyttää aika paljon. Olen ehtinyt jo tänään touhuta. Tein nuotion pihalle.

Tunnin päästä tulee ne sossut. Mua ahistaa ku en tiiä mitä ne sanoo äitille ja isälle. Ja en halua ite olla mukana siinä keskustelussa ja äiti ja isä haluais että mää oon siinä mukana.

Haluaisin hoitaa vauvaa nyt. Ehkä kohta menenki hoitamaan sitä. Sitä on niin ihana hoitaa kun se on niin pieni ja suloinen nyytti.

Käyttäjä Salaatti kirjoittanut 18.12.2013 klo 09:02

Lähden tänään isän ja siskon kanssa siivoamaan minun asunnon ja hakemaan loput tavarat pois. Huhhuh. Vähän jännältä tuntuu mennä. On niin epäonnistunu olo siitä. En pärjännyt sittenkään yksin. Mutta pitää koittaa vaan kovettaa mielensä. Kyllä se siitä. Kyllä mulle vielä uus tilaisuus tulee joskus muuttaa. 🙂

Käyttäjä Salaatti kirjoittanut 18.12.2013 klo 16:23

Väsyttää. Vielä pitäs silti vähän jaksaa. Mutta sitte en enää aio jaksaa yhtään mitään.

Tuo uusi aloitettu mielialalääke tekee mulle semmosta etovaa oloa. Se on inhottavaa. Mutta varmaan se menee alkuviikkojen jälkeen ohi.

Käyttäjä Salaatti kirjoittanut 19.12.2013 klo 09:14

Tänään minä lähen äitin kanssa jouluostoksille. Sen minä oon sanonu että ite en halua yhtään mitään lahjoja, mutta toisille on ihana ostaa. Varmasti mukava reissu tulee!

Maanvaiva. Mulla jäi sulle sanomatta että minäki välitän susta ja todellakin arvostan sun huolenpitoa! Toivottavasti sinä luet tämän joskus.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 19.12.2013 klo 11:10

kuinka kauan jaksoit asua yksin? Kyl vielä tulee aika että pääset muuttamaan ja kokeilemaan siipiäsi. Nyt taisi olla liian aikaisin. Kasvatat voimiasi nyt rauhassa läheistesi kanssa.
Miten perheen pikku prinsessa, onko kova nukkuja vai valvottaako teitä kaikkia?
TOivottavasti sulla oli rentouttavaa äitisi kanssa kaupoilla. Mä olenkans sanonut ettei mulle tarvii hommata mitään. Silti äiti on hommannut.