nuorten turvatalo

nuorten turvatalo

Käyttäjä iinuska aloittanut aikaan 21.02.2014 klo 22:25 kohteessa Nuorten foorumi
Käyttäjä iinuska kirjoittanut 21.02.2014 klo 22:25

Onko kukaan käynyt nuorten turvatalolla koskaan. Kun itse en ole koskaan käynyt siellä, mutta olen harkinnut että kävisin siellä. Osaatko joku kertoa että mitä siellä niinku tapahtuu? Tai no että mitä siellä tehdään yli päänsä. 😯🗯️

Käyttäjä Pauliina_R (Työntekijä) (A-klinikkasäätiö) kirjoittanut 03.03.2014 klo 14:57

Moi !

Toivottavasti joku nuori kirjoittelee tänne omista kokemuksista, kun mulla on vain tämä aikuisen ja auttajan näkökulma..

Moni tuntemani nuori on mennyt turvatalolle, kun kotona on ollut riitaa tai vanhemmilla joku tilanne päällä mikä haittaa elämää.

Hyvä juttu SPR:n nuorten turvataloissa on, että nuori voi itse mennä sinne, kun itsestä tuntuu siltä. Sinne voi myös soittaa milloin vain ja kysyä neuvoa miten pitäisi toimia. Toimintaa pyörittävät ohjaajat ja lisäksi mukana on vapaaehtoisia tukihenkilöitä.

Jos on tarvetta yöpyä turvatalolla vaikka vähän pidempään, niin sitten siitä sovitaan vanhempien ja oman sosiaalityöntekijän kanssa. Turvataloilta autetaan myös ottamaan asiat puheeksi vanhemien kanssa ja kaikki tehdään yhdessä nuorten kanssa. Se on tärkeä osa tukea. Monista turvataloista saa myös muuta tukea, kuten tukiasumista. Lisätietoja saat SPR:n sivuilta tai kysymällä Tukinetin live-illoissa!

Suosittelen lämpimästi 🙂👍

Pauliina_R

Käyttäjä mutaationtti kirjoittanut 21.03.2014 klo 08:08

Moikka itse olen kerran käynyt siellä. luulin että sinne saa mennä ilman että vanhemmat saavat että olet käynyt tuolla. He sanoivat että et voi tulla tänne kun vanhemmat eivät tiedä että olet tullut tänne. En halua kertoa vanhemmille että minua kiusataan koulus ja viiltelen itseäni. He kysyivät vanhempien puhelin numeroa mutta en uskaltanut antaa sitä sit ne rupesivat kyselemään kaikenlaisia kysymyksiä vastailin niihin kaikessa rauhassa kunnes he saavat että meidän täytyy jutella vanhempiesi kanssa muuten emme voi auttaa sinua. 😑❓ Sain uuden ajan sinne mutta en uskaltanut enään mennä sinne. Mutta tsemppiä sulle jos meet tonne🌻🙂🌻

Käyttäjä Pauliina_R (Työntekijä) (A-klinikkasäätiö) kirjoittanut 24.03.2014 klo 13:33

mutaationtti kirjoitti 21.3.2014 8:8

Moikka itse olen kerran käynyt siellä. luulin että sinne saa mennä ilman että vanhemmat saavat että olet käynyt tuolla. He sanoivat että et voi tulla tänne kun vanhemmat eivät tiedä että olet tullut tänne. En halua kertoa vanhemmille että minua kiusataan koulus ja viiltelen itseäni. He kysyivät vanhempien puhelin numeroa mutta en uskaltanut antaa sitä sit ne rupesivat kyselemään kaikenlaisia kysymyksiä vastailin niihin kaikessa rauhassa kunnes he saavat että meidän täytyy jutella vanhempiesi kanssa muuten emme voi auttaa sinua. 😑❓ Sain uuden ajan sinne mutta en uskaltanut enään mennä sinne. Mutta tsemppiä sulle jos meet tonne🌻🙂🌻

Heippa mutaationtti!

Harmi kun ei tunnu siltä, että menisit uudelleen Turvikselle. Siellä kyllä on ammattitaitoinen porukka vastassa, ja tukemassa noinkin vaikeiden asioiden puheeksiotossa, kuin mitä mainitsit sulla olevan.

Avun saamisessa ja muutoksen aikaansaamisessa nuoren elämässä on usein välttämätöntä, että perhe on mukana yhteistyössä. Nuorta itseään pystytään kyllä tukemaan yksinäänkin, mutta usein on järkevää vielä ottaa perhe mukaan. Yksin on muutoksen aikaansaaminen haastavaa, varsinkin kun monien ongelmien taustalla on tekijöitä, jotka on lähtöisin koko perheestä. Jos näin ei ole, niin silti aikuiset saattavat helpottaa oikeanlaisen avun suunnittelussa, tuomalla oman näkökulmasta esille nuoren tilanteesta.

Veikkaan, että jos olisit jatkanut käyntejkä Turviksella, teillä olisi ollut yhteistapaaminen huoltajan läsnäollessa, jonka jälkeen oltaisiin sun tarpeiden mukaan suunniteltu tukea. Jos ajattelet, että yksilötyöskentely on se mikä sua auttaa, niin sitä voi ehdottaa.

Oletko miettinyt miksi kiusaamisesta kertominen tuntuu niin vaikealta? Viiltely ilmiönä on taas sellainen, että en ihmettele puheeksioton vaikeutta. Mutta sitäkin tärkeämpää olisi ottaa asia puheeksi. Yksin jääminen pitkittää pahaa oloa, ja ongelmat saattaa mutkistua. Nuoruusiässä on monesti haasteita, joiden kanssa tarvitsee aikuisten apua. Ehkäpä joku päivä uskaltaudut luottamaan auttajiin ja vanhempiisi niin paljon, että otat nämä vaikeudet puheeksi. Sulla on oikeus hyvään oloon ja aikuisten apuun.

Kaikkea hyvää kevääseesi,

Pauliina_R 🌻🙂🌻