Nuorena aikuisena aikuisten mielenterveyspalveluissa

Nuorena aikuisena aikuisten mielenterveyspalveluissa

Käyttäjä pikkurapu aloittanut aikaan 20.08.2010 klo 15:39 kohteessa Nuorten foorumi
Käyttäjä pikkurapu kirjoittanut 20.08.2010 klo 15:39

Ajattelin aloittaa keskustelun siitä, kuinka häilyvä on nuoruuden ja aikuisuuden raja. Mielestäni on väärin, että yli 18 vuotiasta (jossain yli 20 vuotiasta) kohdellaan aikuisena, hoitosuhde siirtyy aikuisten puolella ja mahdolliset osastojaksotkin vietetään aikuisten osastoilla. En näe mitään mieltä siinä, että parikymppinen NUORI on samalla osastolla jopa viis – kuusikymppisten kanssa, kun elämäntilanteet ja ongelmat ovat varmasti kuin yö ja päivä. Ehkä jossain päin Suomea asiat ovat niin hyvin, että ns. nuorille aikuisille on omat osastonsa, mutta pääosinhan näin ei ole.
Itsellä ainakin ahdistusta lisää se, että esimerkiksi psyk. polin odotusaulassa istuskelee itseään kymmeniä vuosia vanhempien joukossa ja sitten puhutaan siitä, että ehkä päiväosasto olisi hyvä ratkaisu, entä jos siellä tilanne on se, että itse olet ainoana nuorena siellä? Varmasti tosi hyvä ratkaisu juu, not..
Kertoilkaahan kokemuksianne ja tuntojanne asiasta.. 😐

Käyttäjä Noora3. kirjoittanut 24.08.2010 klo 12:40

Minulla itsellä on kokemusta tuosta samasta asiasta. Olin juuri täyttänyt 18 vuotta, kun menin osastolle. Minut ohjattiin sitten suoraan aikuisten puolelle... no, aluksi todellakin olin sellaisella osastolla jossa oli aika vanhoja ihmisiä, vain muutama alle 30 vuotias. Mutta, minut sitten onneksi siirrettiin osastolle, jossa suunnilleen kaikki potilaat olivat alle 30 vuotiaita, ja se kyllä teki olostani paljon helpomman. Minä ainakin olen sitä mieltä, että ns. nuorille aikuisille pitäisi kehitellä omat osastonsa. Se vaan ei ollut kovin luonnollista olla yhteisissä tiloissa vanhojen ihmisten kanssa, ja yrittää siinä keksiä jotain tekemistä..