Hei.
Vastaan viestiisi, vaikka en ehkä valitettavasti sinua pystykään auttamaan. Olen kuitenkin itse kamppaillut joskus samankaltaisten ongelmien kanssa, tosin olin itse siinä se lapsi. Äitini oli silloin tilanteessa mukana jonkin verran, mutta lähinnä ne kaikki senaikaiset tilanteet koimme kummitätini kassa, joka on minun ns.kasvattiäiti. Eli yritän nyt ajatella tilannetta jotenkin poikasi kannalta, jotka tietenkin sinuun myös vaikuttava.
Ihan ensimmäiseksi tärkeintä on tietenkin puhuminen. On vaikeaa puhua tällaisiata asioista ja etenkin kun poikasi on 15-vuotias, keskellä murrosikää. Puhuminen viestittää kuitenkin sen, että olet hänen tukenaan ja välität. Poikasi tuskin on halukas puhumaan, eikä luultavasti itse edes ymmärrä tilannettan, mutta se auttaa silti. Nyt on myös muistettava se, ettei saa alkaa syyttämään itseään tai ei ainakaan syyttämään itseään ääneen pojalle, se ei helpota yhtään millään tavalla ketään, vähiten poikaasi, joka nyt on avun tarpeessa.
Sekoitan nyt myös omia kokemuksiani tähän, koska saan niillä paremmin kerrottua tilanteita ja siitä, miten minä ne otin ja miten olen kokenut ne. Nimittäin hoito ja hoitoon meno on aina suuri kynnys itselle, varmasti myös koko perheelle. Itse jouduin ensimmäiseen laitokseen jo ala-asteella, jossa kävin myös koulua. Eräänlainen koulukoti siis. Vihasin sitä paikka yli kaiken, enkä olisi missään nimessä halunut sinne. Muutaman vuoden jälkeen kuitenkin pääsin takaisin kotiin, koska tämä aikaisemmin mainitsemani kummitätini otti minut omiin nimiinsä.
Tästä vuosia eteenpäin, matkaan oli sattunut kaikenlaista ikävää. Tosiaan minulle tuli tietynlaisia pakko-oireita, juurikin itsetuhoisuuteen ja muidenkin tuhoisuuteen. Pahimpia tilanteita niistä oli se, kun yritin tappaa oman äitini veitsen kanssa. Tällöin minut siirrettiin hoitoon, hyvin pian myös pakkohoitoon, koska en itse ollut mitenkään mukana hoidoissa. Se oli kamalaa, en ole päässyt siitä edelleenkään yli. Mutta olen kasvanut ollessani laitoksessa, olen selvitellyt paljon asioita ja olen jopa parantunut huimasti. En olisi muuten enää tässä.
Halusinkin nyt siis tällä omasta elämästäni kertovalla pätkällä sanoa, että poikasi taitaa tarvita nyt samankaltaista ammattiapua. Vaikka perhe oyrittäisi kaikkensa auttaa, se ei valitettavasti ole tarpeeksi. Poikasi on hyvin nuori, mutta tosiasiahan on se, ettei kukaan muu voi auttaa häntä niinkun hän itse voi. Kaikki lähtee hänestä itsessään, mutta hän tarvitsee siihen apua, paljon apua ja tukea.
Tosiaankin nuo laitokset saattavat kuulostaa rajuilta paikoilta ja sinulla äitinä on varmasti suuri kynnys miettiä ja todeta sitä. Perhe saa kuitenkin olla koko ajan pojan tukena, vaikka usein matkavälit ovatkin hyvin suuret. Uskon kuitenkin ja omat kokemukset perustana voin sanoa, että se oli ainakin minun kohdallani ainoa oikea ratkaisu. Jos ei itse enää kykene ajattelemaan itsensä parhaaksi mitään, eikä pysty ottamaan vastuuta itsestään, sen on tehtävä joku muu, tässä tapauksessa ammattiauttajat, jotka huolehtii siitä, ettei tee itselleen mitään pahaa.
Suurin asia tässä nyt kuitenkin on se, että seisotte poikanne rinnalla ja tuette häntä. Tehkää se mitä tekemisissä on ja olkaa aktiivisesti yhteistyössä ammattiauttajien kanssa (mainitsit ainakin koulun henkilökuntaa). Älä missään nimessä syytä poikaasi mistään, äläkä missään nimessä myöskään itseäsi. Pikasi käytös saattaa herättää sinussa myös pelkoa ihan sinuun itseesikin kohdistuen ja juuri täten onkin tärkeää saada poika sellaiseen paikkaan, jossa hän ei ole vaaraksi itselleen eikä myöskään muille. Hän on kuitenkin ilmeisesti nyt itsensä seurassa vaaraksi itselleen.
Voi kuinka voisinkaan auttaa jotenkin sinua, mutta en osaa kertoa tämän enempää, toivottavasti saatte tukea enemmän joltain muualta.En pysty kuvittelemaan itseäni siihen vanhemman rooliin, vaikka tiedän että myös he ovat kovilla. Oikeastaan tiedän vain sen että herätin pelkoa vanhemmissani ja etenkin kummitädissäni paljon, valitettavasti vielä tänäkin päivänä.
Haluan toivottaa sinulle, pojallesi ja koko perheelle oikein paljon voimia jatkoon. Pitäkää toisistanne huolta, pitäkää yhtä ja antakaa aikaa myös itsellenne. Edessänne taitaa olla pitkä prosessi ja taistelu poikanne jaksamisen kanssa, mutta mikään ei ole mahdotonta. Älkää unohtako puhumista, se on kaiken perusta. Uskokaa huomiseen, uskokaa tulevaisuuteen, uskokaa itseenne. Kovasti voimia teille!