Mun elämää

Mun elämää

Käyttäjä Jappana aloittanut aikaan 04.04.2015 klo 20:45 kohteessa Nuorten foorumi
Käyttäjä Jappana kirjoittanut 04.04.2015 klo 20:45

Joo oon 22 vuotias, täytän heinäkuussa 23. Mun elämä on ollu aika rankkaa aina. Mulla ala-asteella todettiin laaja-alainen luki- ja oppimisvaikeus, joten yläasteelle menin sit erityiskouluun. Oon ollu koulukiusattu koko ala-asteen ja vielä amiksessakin ku lähdin toiselle paikkakunnalle opiskelemaan, mut se kiusaaminen meni sit niin pahaks et jouduin lopettaa koulun. :/ Sen jälkeen kamppailin masennuksen kanssa monta vuotta.. Mut nyt ku opiskelen taas niin mulle tossa pari kuukautta sitten todettiin että mulla on paniikki-ja ahdistuneisuushäiriö, joten lääkkeitten voimalla tässä eletään mut silti on kaikkee stressattavaa kokoajan ja sitä enemmän ahdistavampi olo.. Kaikki fyysiset oireet et pahenee kokoajan ja ei helpota millään. Mulla ei ees oo oikeita ystäviä kun ainut ystävä pisti välit poikki heti ku sairastuin… En vaa tiiä mitä tekisin enään.. Auttakaa tai tulkaa juttelee mun kanssa, koska kaipaan seuraa..

Käyttäjä villikettu kirjoittanut 05.04.2015 klo 20:11

Moi Jappana,

Oot kyllä tullu läpi monesta rankasta paikasta. Tuo kiusaaminen ja kavereiden hylkääminen sattuu aina sydämeen. Oot joka tapauksessa ollut todella vahva, kun palasit opiskelemaan ja oot jaksanut taistella tiesi eteenpäin.

Saatko muuta apua tuohon paniikki- ja ahdistuneisuushäiriöön kuin lääkkeitä, esim. keskusteluapua? Onko sulla tukihenkilöä tai muuten hoitokontaktia? Niistä voi ainakin hakea helpotusta. Koulussa voi olla psykologi tai muu ammattihenkilö, jonka puheilla voi käydä. Puhuminen voi tuntua vaikealta, mutta se helpottaa oloa usein.

Oon todella pahoillani että ystäväsi pisti välit poikki. Onko ystävä pitänyt suhun mitään yhteyttä, tai ootko sä saanut yhteyttä siihen? Sairastuminen ei ole syy jättää yksin, vaan silloin nimenomaan pitäisi tukea vielä lujemmin. Stressin kanssa pärjääminen on varmaan vaikeaa kun on tuo häiriö päällä, mutta pystyisitkö suunnittelemaan opinto-ohjaajan kanssa mahdollisimman vähän stressaavan lukkarin? Lukujärjestystä säätämällä voisi jo vähän helpottaa stressiä. Noista fyysisistä oireista kannattaa varmaan puhua hoitohenkilölle, jos ne pahenevat edelleen.

Sä voit kyllä selvitä tästä ja löytää uusia ystäviä. Olet kokenut paljon vaikeita asioita ja niistä selviäminen vie ilman muuta aikansa. Tuhannesti tsemppiä ja jaksamista sulle. Sä voitat kyllä vielä 🙂

Käyttäjä Jappana kirjoittanut 06.04.2015 klo 10:55

Moi Villikettu

Joo kaikki sanoo et oon tosi vahva mut välillä tuntuu ettei se riitä kun tulee aina romahduksia ettei enään jaksakkaan käydä koulussa jne. Minulla on terapeutti mutta en tuu sen kanssa toimeen eikä se hoida asioitaan ollenkaan. Tässä oon nyt 2kuukautta odottanut B-lausontoa että saisin kesältä rahaa kelasta mutta ei vaan voi hoitaa asiaa.. Ja tähän paniikki ja ahdistuneisuus häiriöön määrättiin lääkkeet mitä oon nyt 4 viikkoa syönyt. On kyllä toiminut ihan hyvin mitä nyt jonkinverran on tullut sivuvaikutuksia niiku vieläki vaikka oon syönyt jo kumminkin jonkin aikaa tota lääkettä. Tohon ystävään en oo pitänyt mitään yhteyttä, koska mä haluun että multa pydetään anteeksi koska mutsa toi on niiin väärin pistää välit poikki sairauden takia. Tohon koulujuttuun niiin mulla on niiku oma opetussuunnitelma et ku mulla on jotain aineita mukautettu ja kyllä siihen saa sitten helpotustakin jos rupeaa liian rankaksi käymään.

Kiitos tsempeistä, kyllä tässä yritetään hiljaa mennä eteenpäin. Ehkä tää vielä joskus iloksi muuttuu. 🙂

Käyttäjä Vaniljankukka kirjoittanut 13.04.2015 klo 16:14

Itse olen tosi yksinäinen tällä hetkellä. Taustalla on koulukiusaamista ja keskeytyneitä opintoja. Mielenterveysongelmia on epäilty. Vaihdoin peruskoulussa luokkaa kiusaamisen takia. Uskon koulun keskeyttämisen tuntuvan pahalta. Luokan vaihdoksen jälkeen itselläni tuntui, että kiusaaminen vain paheni.

Käyttäjä Jappana kirjoittanut 29.04.2015 klo 18:58

Vanilijankukka, jos haluat juttukaveria niin mulle voi puhua. Mä kans tosi yksinäinen eikä oo oikeen kenen kanssa voisi jutella..

Käyttäjä BirdBell kirjoittanut 26.05.2015 klo 20:50

Jappana kirjoitti 29.4.2015 18:58

Vanilijankukka, jos haluat juttukaveria niin mulle voi puhua. Mä kans tosi yksinäinen eikä oo oikeen kenen kanssa voisi jutella..

Mullekkin saa jutella, tässä ilmoittautuu myös yksinäinen. Tänne sopisi kyllä chatti missä saataisiin kaikki vapaasti keskustella.

Käyttäjä jaakobbi kirjoittanut 27.05.2015 klo 15:16

Mäkin olen yksinäinen ja kaipaan juttuseuraa.

Käyttäjä Jappana kirjoittanut 04.06.2015 klo 14:30

Birdbell ja Jaakoppi, täällä ei pysty yhteistietoja näköjään antamaan niin en kyllä keksi tapaa miten saisin teihin paremman yhteyden kun tätä kautta vain...